Fullblodshovar ömmar tre v efter skoning

dreampower

Trådstartare
Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan ett års tid skoddes hon på klinik men dels blev hon varje gång så halt att hon behövde metacam i minst en vecka, dels var hovslagaren så otroligt nonchalant (hon har ju ont i hovarna!!!) mot henne så att vi fick tokdroga henne. Ledsnade tillslut - vet att jag skulle ha gjort det tidigare, men jag trodde i min enfald ändå att hovslagaren skulle försöka ändra ngt? Byter hovslagare och skor hemma = hästen blir inte halt av skoningen längre, tjoho!!! Men - däremot blir hon närapå blockhalt efter först fem veckor, skos om och blir bra direkt, sen fyra veckor och nu är hon öm i bakhovarna redan efter 2 veckor och det är ju omöjligt att sko om med den intervallen. Pratade med uppfödaren och hon pratade med hovslagaren som skodde henne innan och de säger att hovarna ser fina ut (har skickat bilder) men att hon ska ha lite större skor så att de sticker ut lite i bak. Har övertygad hovis om att testa - men han är jätteskeptisk? Jag har alltid trott att det är bra med stora skor - alltså hellre åt det större hållet än på gränsen eller för trånga? Vad har ni för erfarenheter och tips?
Gäller endast bakhovarna, fram är inga problem. Hovarna är röntgade utan fynd och hon är undersökt på klinik och först när hovarna bedövades så försvann hältan - och den förhöjda pulsen och gallorna liksom rann bort när skorna togs av....
 
Är hästen helt fräsch i övrigt dvs om du ser till bortom skoningar ?

Jag har stor vana av fullblod med känsliga hovar , men det du beskriver med Metacam på rutin och nu ömmar frekvent mellan skointervaller förstår jag inte. Det låter inte tillnärmelsevis normalt/ sunt allmänt ens på en känslig häst .

Bortsett från själva hovarna osv - är du helt säker på att din häst inte har andra primära problem i kroppen som utlöser tydliga problem "lågt" ? Är hästen genomgången ordentligt av kunnig veterinär ?
 
Hej!

Skos hon med vanliga sömmar? Som jag förstått det kan fullblod ha känsligare hovar och då behöva antingen sulor eller skor man kan slå fast med smalare söm så inverkan på hoven blir mindre. (Fick det förklarat av klinikhovis för ett par år sen när min skoddes med sulor (som hon hade sönder) och franska järn med tunnare söm. Det låter skumt att den blir halt ett antal veckor efter skoning, kanske har hovis tagit för lite och vinkeln som blir i hovarna blir för brant för hästen? Min brukar alltid vara lite sämre i steget sista veckan, men hon skos var 6e vecka.

/Lavinia
 
Skos hon med sulor? Har en märr som omöjligt kan gå utan sulor från när hon rids.
Jag vill inte ha sulor på henne då skorna inte sitter lika bra då - och när hon är nyskodd är det inga problem (eller ja, hon har ju fullblodshovar så jag rider på plant underlag)
 
Senast ändrad:
Är hästen helt fräsch i övrigt dvs om du ser till bortom skoningar ?

Jag har stor vana av fullblod med känsliga hovar , men det du beskriver med Metacam på rutin och nu ömmar frekvent mellan skointervaller förstår jag inte. Det låter inte tillnärmelsevis normalt/ sunt allmänt ens på en känslig häst .

Bortsett från själva hovarna osv - är du helt säker på att din häst inte har andra primära problem i kroppen som utlöser tydliga problem "lågt" ? Är hästen genomgången ordentligt av kunnig veterinär ?
Visst låter det helt sjukt? Hon är genomgången med böjprov och bedövningar på två kliniker och det enda som hittas är i hoven, och eftersom att hon blir bra när skon tas av så ja - jag har ju funderat på om hon måste bli barfotahäst...
 
Testa att ha henne barfota ett tag och kör Boots vid ridning.
Det skulle jag gjort iaf.
Framförallt eftersom du säger att gallor och puls försvinner när skorna tas av.
Ja det blir ju nästa steg - har du tips på bra boots? Har testat tre olika sorter men tycker de är klumpiga och hon får dessutom skav :(
 
Hej!

Skos hon med vanliga sömmar? Som jag förstått det kan fullblod ha känsligare hovar och då behöva antingen sulor eller skor man kan slå fast med smalare söm så inverkan på hoven blir mindre. (Fick det förklarat av klinikhovis för ett par år sen när min skoddes med sulor (som hon hade sönder) och franska järn med tunnare söm. Det låter skumt att den blir halt ett antal veckor efter skoning, kanske har hovis tagit för lite och vinkeln som blir i hovarna blir för brant för hästen? Min brukar alltid vara lite sämre i steget sista veckan, men hon skos var 6e vecka.

/Lavinia
När hon skoddes på klinik skoddes hon med skor där sömmarna kom för långt in, trots tunna sömmar. Jämför man olika skosorter ser man att det skiljer flera mm - verkar inte vara så mänga förutom fullblodsmänniskor som har koll på det dock, de flesta hovslagare har det inte :-P Nuvarande Hovis har koll på det, men istället blir hon halt när hoven har vuxit ett tag :( Vinklarna ser bra ut enligt både veterinär och andra hovslagare som jag frågat - och de hinner ju dessutom inte ändras så mkt på bara ett par veckor :(
 
Senast ändrad:
Ja det blir ju nästa steg - har du tips på bra boots? Har testat tre olika sorter men tycker de är klumpiga och hon får dessutom skav :(

Jag tror det kan vara ett bra steg, om inte annat för att låta hovarna "nollställa" sig :) Tänker att det ändå kan påfresta med söm och stumma dojjor. (Obs är ej fanatisk skomotståndare, tror bara Boots kan funka lika bra i många fall)

Jag har equine fusion ultimate fram och equine fusion ultra bak. Aldrig varit med om skav. Men det är såklart viktigt att få dom utprovade.
Jag är helnöjd! Min häst var skodd i många år innan med hovspricka och grejer. Nu har hon kanonhovar.
Säger inte att oskott alltid är lösningen, men jag tänker att det är vårt att testa.

Sen kan det vara bra att ha lite vaddering i bootsen i början. Jag kör med sönderklippt sadelgjordstunnel av syntetludd. Men det finns färdiga exrasulor å köpa :)
 
Hej nu kanske det löser sig med att hon går barfota, men vad för typ av skor använder du? Jag har två fulllblod, en pensionär och en 10-åring (ridhäst) som jag köpte i somras. Båda skos med franska järn och söm E2slim eller Hammerhead storlek1. Det är en lätt sko.
 
Hej nu kanske det löser sig med att hon går barfota, men vad för typ av skor använder du? Jag har två fulllblod, en pensionär och en 10-åring (ridhäst) som jag köpte i somras. Båda skos med franska järn och söm E2slim eller Hammerhead storlek1. Det är en lätt sko.
Jag skulle ju gärna ha henne skodd då jag vill kunna brodda henne i vinter. Har testat några olika skor men minns inte vad de heter - tack, ska tipsa Hovis om dem!
 
Jag skulle ju gärna ha henne skodd då jag vill kunna brodda henne i vinter. Har testat några olika skor men minns inte vad de heter - tack, ska tipsa Hovis om dem!
Hej igen! Om inte hovis har dem, jag köper dem själv till 10 åringen på Brants Hästskor på Solvalla i Stockholm. går säkert att beställa. De har en filial på Bro Park också.
 
Är hon trångskodd blir ju det värre för varje vecka eftersom hoven växer. Det blir ett tryck som kan ge blödningar i hovarna. Många skor trångt. Hästägare brukar gilla det för då sitter skorna kvar... Jag hör ofta folk säga att NN är såå duktig min häst tappar aldrig några skor nu.

Ingen dum idé att prova med boots istället. Många tror att sköra hovar inte tål att vara barfota, men med boots och sulor går det bra för de allra flesta. Du får dock räkna med att hon kan behöva boots även i hagen till en början.
Alternativt hittar du en hovslagare som är van vid fullblod, som skor med lättare skor, extra tunn söm och ordentliga utlägg.
 
...
Pratade med uppfödaren och hon pratade med hovslagaren som skodde henne innan och de säger att hovarna ser fina ut (har skickat bilder) men att hon ska ha lite större skor så att de sticker ut lite i bak. Har övertygad hovis om att testa - men han är jätteskeptisk? Jag har alltid trott att det är bra med stora skor - alltså hellre åt det större hållet än på gränsen eller för trånga? Vad har ni för erfarenheter och tips?
Jag tror att du fått svar från uppfödarens hovslagare - hästen behöver större skor. Det är @Centaur också inne på i ett tidigare inlägg.

Det kan bli problem med boots på fullblod. Det blir lätt skav.

Att vara utan skor och annat skydd mellan hoven och marken tror jag inte är någon bra ide. Fullblodshovar trasas lätt sönder. Hästen kan också bli ömfotad och pga det avlasta bak (det är i bakhovarna som ömheten uppkommer) och flytta vikten framåt.
 
Om hästen är så känslig med skor att du bara kan rida på mjukt underlag så tror INTE jag att det fungerar barfota ens med boots. Jag har själv testa på mitt halvblod med problemfötter. Han fungerade inte att rida fullt ut trots boots (Equine Fusion Ultimate) med tjock sula. Han hade inga problem med skav av dom (och han är väldigt skavkänslig) trots att han fick ha boots dygnet runt i början. Har ni testat med olika sorters skor? En häst vi hade gick tex bättre med ringskor.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 131
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 982
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 896
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp