Fullblodshovar ömmar tre v efter skoning

@Wonderwoman är det mig du svarar ?
Har du sett hästen ? Som respons till din respons ? Jag tycker jag tydligt responderat att jag definitivt inte ger några direktiv . Däremot har jag delgett min erf och respons på dina tips , som motvikt ang erfarenheter . Konstigare än så är det inte ? Det är ett diskussionsforum helt enkelt och jag ställer mig frågande till dina (Och även andra) tips utifrån det jag motiverat .
 
Senast ändrad:
Hon kan gå barfota i bak om jag inte rider utan bara låter henne gå i gräshagen - fram till att det fryser på, då blir hon blockhalt även med skor tills min sambo plattar till hela hagen med lastmaskin - antar att hon skulle tåla frusen mark ännu sämre barfota.....

Jag tycker att strålarna ser fina ut, däremot ligger ena skokanten (är det hälen? :) ) mot strålen på ena bakhoven - vet inte varför eller om det kan vara det som ömmar? Har testat att trycka och greja där och hon ömmar inte - åh andra sidan ömmar hon inte med visitertång när hon är kraftigt påverkad heller, dvs jag ser att hon stapplar runt när man gör stallgångsvändning.....
Om hon stapplar runt på hårt plant underlag är det nog dags för ett klinikbesök. Ta INTE av skorna!
 
@mackan
och det är ju flera som gett sina tips om barfota tex. och de flesta menar nog i samråd med vet o hovslagare. och dina svar får det som att låta att vi förstört våra hästar på detta vis då det tydligen inte alls går att låta dom gå barfota.

för som du själv skriver är det ett forum, alla får skriva.
 
Precis som @Wonderwoman skriver så måste man ju komma till kritan om varför hästen är så öm och ta hjälp av flera olika. Alla har ju olika erfarenhet och bara för att någon är "erkänt duktig" så behöver det inte vara just den personen som löser gåtan! :)
 
De skulle flyga av som projektiler om de inte satt fast ordentligt. Nu pratar vi om fullblod som ofta är plattfotade. Ett par dagar i torr hage och den har trasiga hovar med inget kvar att spika i.
@dreampower. Varför skulle den bli mer öm i ridhuset??? Låter som det är något Annat än sulöm såvida den inte rids på steniga vägar. Tar man av skon står den direkt på sulan så att ge den rekommendationen kan ge en häst som inte kan gå alls.
Jag har ingen aning om varför hon reagerar i ridhuset - enda jag kan tänka mig är sulömhet, vad skulle det annars vara?! Skodd mes sulor nu så får vi se om det hjälper...

Veterinär är ju med vid varje skoning och både vet och hovis avråder bestämt att låta henne gå barfota...
 
Om hon stapplar runt på hårt plant underlag är det nog dags för ett klinikbesök. Ta INTE av skorna!
Plant underlag blir hon inte sulöm av, men när det blir fruset knöggel i hagen (tack och lov har sambon lastmaskin så det blir ju tillplattat direkt numera) Veterinär är med vid varje skoning så det är inte så att jag håller på och fipplar själv
 
Varför utreder inte veterinären????
De har utrett men de kommer inte längre än att hon har ont i hovarna, antagligen skorna då hon blir bra av omskoning. Denna skoperioden fick hon alltså nya symptom istället för ont vid stallgångsvändning som sist.
 
De har utrett men de kommer inte längre än att hon har ont i hovarna, antagligen skorna då hon blir bra av omskoning. Denna skoperioden fick hon alltså nya symptom istället för ont vid stallgångsvändning som sist.
Ber om ursäkt! Har nu läst hel tråden. Hon är stoor, så att prova heartbarskor vore ingen dum idé.
De är bättre än ringskor o ger bättre stöd bak. Stackars din häst. Här säger fullblods hovisen att bara för hård nitning kan ge halt häst. Låter skitskumt att den skulle vara halt i ridhus, men visst finns det urtaskiga ridhusunderlag.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 763
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp