Fullblodshovar ömmar tre v efter skoning

Har en likadan häst. Han blir halt varje gång han skos och det sitter i flera veckor om man inte ändrar o fixar.
Ibland är det sömmen han känner av, min hovslagare säger att han aldrig träffat en häst som är så svår att sömma och ibland är det skon som trycker mot sulan. Det är ett rent helvete.
Har av olika anledningar varit tvungen att byta hovis ett antal gånger och det är likadant vem som än skor.

Sitter skorna för länge, typ 8 veckor så blir han öm pga hur han växer och hamnar i bakvikt, fast han växer dåligt så helst vill man att han ska gå länge så hovarna får växa ut ordentligt. Ibland spricker hovarna bara sönder runt sömmen och skon trillar av innan vi hunnit till 8 veckor

Har haft min ett halvår utan skor, på gräs utan sten med boots. Har inte ridit honom under den tiden.
Detta för att få hovarna att växa och sulan att bli hårdare, vilket den blev. Hovarna var helt söndertrasade av alla sömnbyten, fanns inte så mycket annat att göra.

Just nu testar vi aluminiumskor och alltid slim söm. Fungerade en skoning med aluminiumskorna, andra skoningen blev han halt.
På min är det viktigt med slim söm, slipa av innerkanten på skon ordenligt och korrekt verkad så klart.
Min är röntgad flera gånger och undersökt flera gånger av veterinärer och inget fel hittas på hästen mer än att han är tunn i sulan.
Tar gärna emot tips om någon har :(
 
Min häst skos med sulor och jag upplever inte att skorna sitter sämre. Han är också noga med att lägga ut skorna ordentligt så hoven får bra utrymme.
 
Jag skulle passa mig för att dra av skorna på ett fullblod som är van vid skor och har platta hovar... Var bor du? Finns det någon möjlighet att ta ut en hovslagare med fullblodsvana?
Hur lång skointervall har du?
 
Jag vill inte ha sulor på henne då skorna inte sitter lika bra då - och när hon är nyskodd är det inga problem (eller ja, hon har ju fullblodshovar så jag rider på plant underlag)
Jag vill inte heller ha sulor på min men står valet mellan att ha en halt häst 2 veckor in i skointervallen (vilket min blir), eller sulor så är valet ganska enkelt. Boots runt om vid ridning och hagvistelse har minskat tappskorna markant.
 
Limskor eller plastgipsa under en övergång till barfota? Jätteklurigt när dom är så paj att dom inte klarar normala behandlingar.

Började hästens skos tidigt? Har den gått på löp?

Och hur ser dom ut :)?
 
Jag bytte till hovis med fullblodsvana då min blev blockhalt och fick stå på smärtstillande efter att min fd reservhovis hoppat in och tagit en skoning då ordinarie blev skadad.
Nuvarande hovis har jobbat på galoppen och har skott en hel del fullblod, vilket kändes tryggt när hästen hade ont och var förbannad.. i början fick han gå (och går fortfarande) med Kings Steel galoppsko med slimsöm. Där sömhålen är många, ligger långt ut och skon är hemskt lätt. Och så flytsula till det i ca 4mån. Dyrt, men det blev räddningen.. det hade aldrig gått att slå på en sula mellan sko och hov i det skicket hans fötter var i... Men han var så öm att vi måste lägga dit nåt. Han fick gå "barfota" ett tag (liggunderlag och vetflex som byttes varje dag) för att det skulle växa ut något som gick att fästa en sko i. Vi fick ge lugnande vid skoning och hovis hade med en kollega de första tre skoningarna, idag ett drygt år senare är hästen den snällaste av hennes kunder. Är SÅ glad att vi hittade denna hovis!!
Blev lite väl OT kanske, men det finns hopp! Rätt hovis, rätt sko och tid så borde det gå att lösa. Fullblodsvana är nog ett måste med en sån häst..
 
Är hon trångskodd blir ju det värre för varje vecka eftersom hoven växer. Det blir ett tryck som kan ge blödningar i hovarna. Många skor trångt. Hästägare brukar gilla det för då sitter skorna kvar... Jag hör ofta folk säga att NN är såå duktig min häst tappar aldrig några skor nu.

Ingen dum idé att prova med boots istället. Många tror att sköra hovar inte tål att vara barfota, men med boots och sulor går det bra för de allra flesta. Du får dock räkna med att hon kan behöva boots även i hagen till en början.
Alternativt hittar du en hovslagare som är van vid fullblod, som skor med lättare skor, extra tunn söm och ordentliga utlägg.
Anledningen till att jag vill ha skor är att hon hittills har fått skav av alla boots jag har testat - och då speciellt om hon måste ha dem i hagen för att kunna vara broddad :(
 
Jag tror att du fått svar från uppfödarens hovslagare - hästen behöver större skor. Det är @Centaur också inne på i ett tidigare inlägg.

Det kan bli problem med boots på fullblod. Det blir lätt skav.

Att vara utan skor och annat skydd mellan hoven och marken tror jag inte är någon bra ide. Fullblodshovar trasas lätt sönder. Hästen kan också bli ömfotad och pga det avlasta bak (det är i bakhovarna som ömheten uppkommer) och flytta vikten framåt.
Ja, jag hoppas att det är så "enkelt" som att hon behöver större skor! Jag hoppas att jag lyckas få hovis att testa :S
 
Om hästen är så känslig med skor att du bara kan rida på mjukt underlag så tror INTE jag att det fungerar barfota ens med boots. Jag har själv testa på mitt halvblod med problemfötter. Han fungerade inte att rida fullt ut trots boots (Equine Fusion Ultimate) med tjock sula. Han hade inga problem med skav av dom (och han är väldigt skavkänslig) trots att han fick ha boots dygnet runt i början. Har ni testat med olika sorters skor? En häst vi hade gick tex bättre med ringskor.
Vi har testat några olika sorter, men fått tips i denna tråd om några till som verkar värda att prova! :)
 
Limskor eller plastgipsa under en övergång till barfota? Jätteklurigt när dom är så paj att dom inte klarar normala behandlingar.

Började hästens skos tidigt? Har den gått på löp?

Och hur ser dom ut :)?
Vi har testat limskor men de tappade hon direkt. Jag tror absolut att hon kan skos "normalt" gäller bara att hitta hur!

Enligt uppfödaren så var hon inte skodd bak så tidigt - vilket ju både tyder på att hon har haft ganska bra hovar bak (eftersom att hon ändå kunde ridas) men även att ev sån här problematik inte har dykt upp.... Hon är startad som treåring men är stor (175) så jag tror inte att hon hade vuxit klart då och var alltså ingen stjärna :)
Jag lyckas aldrig lägga upp bilder så jag kan tyvärr inte visa, men alla som ser hovarna säger att de ser bra ut, de ser alltså inget tokiga ut för blotta ögat!
 
Jag bytte till hovis med fullblodsvana då min blev blockhalt och fick stå på smärtstillande efter att min fd reservhovis hoppat in och tagit en skoning då ordinarie blev skadad.
Nuvarande hovis har jobbat på galoppen och har skott en hel del fullblod, vilket kändes tryggt när hästen hade ont och var förbannad.. i början fick han gå (och går fortfarande) med Kings Steel galoppsko med slimsöm. Där sömhålen är många, ligger långt ut och skon är hemskt lätt. Och så flytsula till det i ca 4mån. Dyrt, men det blev räddningen.. det hade aldrig gått att slå på en sula mellan sko och hov i det skicket hans fötter var i... Men han var så öm att vi måste lägga dit nåt. Han fick gå "barfota" ett tag (liggunderlag och vetflex som byttes varje dag) för att det skulle växa ut något som gick att fästa en sko i. Vi fick ge lugnande vid skoning och hovis hade med en kollega de första tre skoningarna, idag ett drygt år senare är hästen den snällaste av hennes kunder. Är SÅ glad att vi hittade denna hovis!!
Blev lite väl OT kanske, men det finns hopp! Rätt hovis, rätt sko och tid så borde det gå att lösa. Fullblodsvana är nog ett måste med en sån häst..
Flytsula har jag testat men det blir hon halt av :P hon klarar alltså inte ens det trycket på sina sulor. Är helt hopplöst att få tag på annan hovis - min "gamla" som alltid har skott mina fullblod har blivit bekväm av sig och skor bara de som står blickstilla och min dam kräver ju massvis med knark för att kunna skos nu :( Får kanske åka till Ultuna och sko - det blir ju bara drygt 20 mil t o r :P
 
Vi har testat limskor men de tappade hon direkt. Jag tror absolut att hon kan skos "normalt" gäller bara att hitta hur!

Enligt uppfödaren så var hon inte skodd bak så tidigt - vilket ju både tyder på att hon har haft ganska bra hovar bak (eftersom att hon ändå kunde ridas) men även att ev sån här problematik inte har dykt upp.... Hon är startad som treåring men är stor (175) så jag tror inte att hon hade vuxit klart då och var alltså ingen stjärna :)
Jag lyckas aldrig lägga upp bilder så jag kan tyvärr inte visa, men alla som ser hovarna säger att de ser bra ut, de ser alltså inget tokiga ut för blotta ögat!

Bakhovarna bär mindre vikt men blir utsatta för större krafter iom påskjutet, så de utvecklas ofta färdigt först och "tål" barfota.

Fram utvecklas senare och skos tidigare och bär mer vikt, därav problem...

Kan hon gå barfotabak just nu? Är strålarna stora, torra, hela och inte trängda av hälarna?
 
Bakhovarna bär mindre vikt men blir utsatta för större krafter iom påskjutet, så de utvecklas ofta färdigt först och "tål" barfota.

Fram utvecklas senare och skos tidigare och bär mer vikt, därav problem...

Kan hon gå barfotabak just nu? Är strålarna stora, torra, hela och inte trängda av hälarna?

Hon kan gå barfota i bak om jag inte rider utan bara låter henne gå i gräshagen - fram till att det fryser på, då blir hon blockhalt även med skor tills min sambo plattar till hela hagen med lastmaskin - antar att hon skulle tåla frusen mark ännu sämre barfota.....

Jag tycker att strålarna ser fina ut, däremot ligger ena skokanten (är det hälen? :) ) mot strålen på ena bakhoven - vet inte varför eller om det kan vara det som ömmar? Har testat att trycka och greja där och hon ömmar inte - åh andra sidan ömmar hon inte med visitertång när hon är kraftigt påverkad heller, dvs jag ser att hon stapplar runt när man gör stallgångsvändning.....
 
Hon kan gå barfota i bak om jag inte rider utan bara låter henne gå i gräshagen - fram till att det fryser på, då blir hon blockhalt även med skor tills min sambo plattar till hela hagen med lastmaskin - antar att hon skulle tåla frusen mark ännu sämre barfota.....

Jag tycker att strålarna ser fina ut, däremot ligger ena skokanten (är det hälen? :) ) mot strålen på ena bakhoven - vet inte varför eller om det kan vara det som ömmar? Har testat att trycka och greja där och hon ömmar inte - åh andra sidan ömmar hon inte med visitertång när hon är kraftigt påverkad heller, dvs jag ser att hon stapplar runt när man gör stallgångsvändning.....

Ja skon ska inte ta i strålen! Det lät som ett bra tips att hitta en galopphovis och riktigt tunna räcerdojjor.

Har du provat barfotaboots?
 
Hon kan gå barfota i bak om jag inte rider utan bara låter henne gå i gräshagen - fram till att det fryser på, då blir hon blockhalt även med skor tills min sambo plattar till hela hagen med lastmaskin - antar att hon skulle tåla frusen mark ännu sämre barfota.....
.

Ett tips om hon är öm på knaggel när det är fruset är att sätta Cavallo boots utanpå skorna, då skyddas sulan mot underlaget. Fungerade fint på min!
 
Ja skon ska inte ta i strålen! Det lät som ett bra tips att hitta en galopphovis och riktigt tunna räcerdojjor.

Har du provat barfotaboots?
Jpp, har inte hittat några ännu som hon inte får skav av dock - hon får skav av precis allt... Verkar vara helt omöjligt härikring dock - det finns en, men han har inte tid :( Har tjatat så mkt på honom att jag nästan skäms, haha!
 
Jpp, har inte hittat några ännu som hon inte får skav av dock - hon får skav av precis allt... Verkar vara helt omöjligt härikring dock - det finns en, men han har inte tid :( Har tjatat så mkt på honom att jag nästan skäms, haha!

Har du provat Equine Fusion all terrain då? De är jättemjuka och flexibla.
 
Våra fullblod går med sulor o rids på varierat underlag.Visst är vissa av dem ömfotade av det hårda underlaget men i längden blir de allt mindre ömfotade tills de är helt ok.Har även gett biotin till de som har trasiga fötter.Emellanåt när de är i vila drar vi av skorna.En gång har jag även hört en tjej vars häst var allergisk mot järnskor.
 
Jag har använt fodertran (animaliskt fett) utanpå hoven och tyckte att det blev bättre.

Min häst hade "dålig" hovkvalitet så sömhålen förstördes, de höll inte för trycket/rörelsen av sömmen. Sömmarna höll inte heller utan gick av ovanför skon. En lösning för det var "omsömning", dvs byte av söm och sömhål. Lite mindre ingrepp än omskoning.

Om man inte får tag i hovslagare får man utbilda sig och bli sin egen hovslagare. Det tar tid och är inte möjligt för alla.

Man kan ju fundera över vad som hjälper oss människor att få bättre naglar, tex vitaminer, och om det går att föra över på häst. Men det tar ju tid innan man märker att/om ett fodertillskott hjälper.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 132
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 983
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 899
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp