Fullblodssto+halvblodshingst?

Mendely

Trådstartare
Är inte jättekunnig inom detta med avel; särskilt inte när de gäller korsning.
Jag har ett fullblodssto född -15 som jag gärna vill ta föl på längre fram. Vill inte ha ett rent fullblod utan gärna använda mig av en swb-hingst och få ett föl som är lite grövre (till typ allround/fälttävlan).
Stoet är iallafall 167 i mankhöjd, vill gärna ha fölet i samma storlek eller något högre.
Kan jag använda mig av vilken hingst jag vill eller finns de vissa hingstar som t.ex. bara används inom en viss ras?
Några som rekommenderas?
Inte tvunget Swb!
Önskvärt temperament är pigg, känslig men inte ha nerverna utanpå. Gillar när det är något unikt i utseende på hästen.
Inom t.ex. Swb har dem ju bla. 3-årstest, får man delta i det med en korsning eller är de ”enbart” rena Swb-hästar som får vara med?
777DFDD0-4593-4957-8618-9EB23AA988A2.png
 
Stam , exteriör och meriter på ditt sto?

Hon är som sagt bara 3 år så inga meriter inom ridsporten ännu, har gjort ett kval inom galoppen innan jag köpte henne.
Hon är u. Ladybird e. Center Divider (USA) ue. Giants Causeway
Bifogar bild så du ser exteriören.
Dock gammal bild, hon är bättre i hull och satt mer muskler nu.
61E76F67-AFE5-4642-8DFB-2CC9E7DC012D.jpeg
 
Hon är som sagt bara 3 år så inga meriter inom ridsporten ännu, har gjort ett kval inom galoppen innan jag köpte henne.
Hon är u. Ladybird e. Center Divider (USA) ue. Giants Causeway
Bifogar bild så du ser exteriören.
Dock gammal bild, hon är bättre i hull och satt mer muskler nu.
Visa bifogad fil 21044
Jag brukar kolla blup för Swb om det finns släktingar där.Inte kollat om det finns några center diver avkommor men kollade morfadern Indian Lodge.Fanns fyra.Inga med tävlingsmeriter eller avkommor tyvärr
 
Jag brukar kolla blup för Swb om det finns släktingar där.Inte kollat om det finns några center diver avkommor men kollade morfadern Indian Lodge.Fanns fyra.Inga med tävlingsmeriter eller avkommor tyvärr

Hur menar du? Om jag tar Swb hingst på henne, går inte fölet som Swb då?
 
Hon är som sagt bara 3 år så inga meriter inom ridsporten ännu, har gjort ett kval inom galoppen innan jag köpte henne.
Hon är u. Ladybird e. Center Divider (USA) ue. Giants Causeway
Bifogar bild så du ser exteriören.
Dock gammal bild, hon är bättre i hull och satt mer muskler nu.
Visa bifogad fil 21044
Vad heter hon?
 
Jo men innan jag väljer hingst kan jag kolla vad släktingar till mitt sto har betäcks med flr hingstar och om det gett bra avkommor.
På blup (Swb) kan man söka släktingar. Tex avkommor efter ditt stos morfar 😃

Okej men då förstår jag hur du menade😉 ja synd att de inte fanns några o kika på då :/
 
Bra hopphästar jag sett undan fullblodsston har haft följande pappor som jag kan komma på just nu: Hip Hop, Caressini L (fryst), Fetcher N, Cardento (kan vara ur avel pga dålig sperma).
Eftersom det inte finns så många fullblodssto i halvblodsaveln är underlaget inte stort.Därför när jag hittat en kandidat till mitt sto som kompletterar hennes exteriör , temperament, gång och har det jag vill avla fram/ på har jag gått in på blup och sökt fram hingstens avkommor undan fullblodsston och sett vad det gett.Det är ett tidskrävande sökande men jag anser det är nödvändigt när underlaget inte är större.
Sen måste man även kolla sitt stos släkt, hur är de exteriört osv.Tex är hon en sprinter vilket jag tror din var.
 
Bra hopphästar jag sett undan fullblodsston har haft följande pappor som jag kan komma på just nu: Hip Hop, Caressini L (fryst), Fetcher N, Cardento (kan vara ur avel pga dålig sperma).
Eftersom det inte finns så många fullblodssto i halvblodsaveln är underlaget inte stort.Därför när jag hittat en kandidat till mitt sto som kompletterar hennes exteriör , temperament, gång och har det jag vill avla fram/ på har jag gått in på blup och sökt fram hingstens avkommor undan fullblodsston och sett vad det gett.Det är ett tidskrävande sökande men jag anser det är nödvändigt när underlaget inte är större.
Sen måste man även kolla sitt stos släkt, hur är de exteriört osv.Tex är hon en sprinter vilket jag tror din var.

Tack för all info, ska se om Jag klurar ut hur jag ska göra. Hur vet jag om de är en sprinter?🤭
 
Tack för all info, ska se om Jag klurar ut hur jag ska göra. Hur vet jag om de är en sprinter?🤭
Kolla på svensk galopp.Där kan du ju söka på ditt stos namn.Då får du upp vilka lopp hon och hennes släkt har gått.I grova drag lopp under 1600 sprint.1500-1800 medeldistans över det långdistans 😃
 
Bra hopphästar jag sett undan fullblodsston har haft följande pappor som jag kan komma på just nu: Hip Hop, Caressini L (fryst), Fetcher N, Cardento (kan vara ur avel pga dålig sperma).
Eftersom det inte finns så många fullblodssto i halvblodsaveln är underlaget inte stort.Därför när jag hittat en kandidat till mitt sto som kompletterar hennes exteriör , temperament, gång och har det jag vill avla fram/ på har jag gått in på blup och sökt fram hingstens avkommor undan fullblodsston och sett vad det gett.Det är ett tidskrävande sökande men jag anser det är nödvändigt när underlaget inte är större.
Sen måste man även kolla sitt stos släkt, hur är de exteriört osv.Tex är hon en sprinter vilket jag tror din var.

Googlade runt lite o pappan var en stayer tycker jag det ser ut som.
Men farfarn förstår jag inte riktigt om han var en stayer eller sprinter... här kan du läsa om honom: https://www.bloodhorse.com/stallion-register/stallions/118201/giants-causeway

Mamman tror jag var en sprinter? Här är hon: https://www.svenskgalopp.se/hast/visa/607739/harstamning

Här är info om morfadern: https://www.racingpost.com/profile/horse/487778/indian-lodge/progeny

Vore supersnällt om någon lite mer kunnig än jag kan hjälpa mig o klura ut huruvida dem var sprinter eller stayer🤔
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 266
Senast: cirkus
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
15 117
Avel Detta kommer att bli mitt första föl och jag känner att jag kanske inte alls är så påläst som jag borde vara. Kan ingenting men pluggar...
Svar
18
· Visningar
3 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp