Fullcheek bett?

I

inza

Är på väg att skaffa ett fullcheek att variera med, men är lite osäker på vad jag ska ha, både vg storlek och variant.
Vill gärna ha tips och råd! :bow:

Har nu mellan 10,5 (odelat svängt globus eggbett, funkar klart bäst just nu) och 11,5 (vanligt tvådelat). Vanligt tredelat (m fasta ringar) gillar han inte, har iofs tänkt att prova ett med kortare mellandel. Rakt gummibett gillar han inte heller (happymouth m fasta ringar, ej svängt).

Har hört och läst nånstans att bett med parerstänger normalt måste vara LÄNGRE, annars trycker stängerna in kinderna och hästen kan tugga sig. Stämmer det???
 
Sv: Fullcheek bett?

Det kan stämma, men det beror på vad man anser är "normalt", och hur hästen ser ut i de berörda regionerna, sas.

Om man anser att ett bett normalt ska sticka ut en bit på varje sida (fler och fler anser tack och lov att de tinte ska göra det...;)) så blir det ju såklart ännu mer för stort om man väljer en storlek större.

Dessutom är olika bett ofta olika uppmätta, och då kan det skilja mellan de olika konstruktionerna, och självklart kan det då bli så att de olika bett man köper är märkta med olika storlek, fast de i verkligheten är precis lika långa. :idea:

Det är vettigare att prata om passform, och då bör det inte skilja något mellan betten. Möjligen kan man få gå upp en storlek på bett med skänklar (stångbett, fullcheek etc) om hästen har mycket breda kinder/kindtänder men det kan även gå att lösa genom att man bänder ut överskänklarna något.

Att prova är nog enda sättet. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 982
Senast: Gimlan
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 972
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har inte haft min häst jättelänge och vid första tandläkarbesöket visar det sig att han tuggat ner tänderna bak väldigt mycket. Jag...
Svar
9
· Visningar
1 010
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp