Fullt i stallet..

Blossom

Trådstartare
Hej!
Jag har en liten fundering..
Det är nämligen så att vi precis hade tänkt köpa häst, men hon som äger stallet har för några månader sedan sålt en häst, hästen i fråga funkar inte i det nya hemmet och kommer troligtvis tillbaka till gården och då blir stallet fullt.😕 Hästen skulle egentligen kommit tillbaka idag, men det blev inställt, så förhoppningsvis ändrar sig den nuvarande ägaren och behåller henne..

Jag undrar då vad ni har för erfarenheter av att sätta in/bygga boxar när ni inte äger stallet eller tips på tillfälliga lösningar när stallet är fullt?
Tacksam för svar!😁

//Blossom
 
Hej!
Jag har en liten fundering..
Det är nämligen så att vi precis hade tänkt köpa häst, men hon som äger stallet har för några månader sedan sålt en häst, hästen i fråga funkar inte i det nya hemmet och kommer troligtvis tillbaka till gården och då blir stallet fullt.😕 Hästen skulle egentligen kommit tillbaka idag, men det blev inställt, så förhoppningsvis ändrar sig den nuvarande ägaren och behåller henne..

Jag undrar då vad ni har för erfarenheter av att sätta in/bygga boxar när ni inte äger stallet eller tips på tillfälliga lösningar när stallet är fullt?
Tacksam för svar!😁

//Blossom
Stallägaren har ju inte rätt att bara kasta ut dig pga att den får tillbaka sin häst. Har du boxen så har du. Det bästa är väl att prata med stallägaren om hur det är tänkt att du ska göra.
 
Det får du väl prata med stallägaren om? 😅 Men hade du redan avtal om en box som du betalar för?
Vi har en häst som vi har i stallet, men den tillhör annan familjemedlem, vi betalar inte boxen för den får vi ha gratis, men vi betalar kraftfoder, grovfoder och halm. Den lediga platsen var en plats som vi hade tänkt ha till en till häst, så den betalar vi inte för, utan den boxen bara stog..
 
Er enda chans är nog att prata med stallägaren om denne kan tänka sej att bygga en box till.
Får man ett nej får man helt enkelt söka annan stallplats.
Klart man kan fråga om man får sätta upp en eller två uteboxar tex men rent praktiskt vet jag inte hur smidigt det är. Hur som helst bör det vara rätt osmidigt den dagen man vill flytta och de ska tas bort

Den lediga boxen är ju stallägarens att göra vad den vill med och eftersom ni heller inte tingat den och alltså betalar hyra för den så kan man inte göra så mycket.
 
Vi har en häst som vi har i stallet, men den tillhör annan familjemedlem, vi betalar inte boxen för den får vi ha gratis, men vi betalar kraftfoder, grovfoder och halm. Den lediga platsen var en plats som vi hade tänkt ha till en till häst, så den betalar vi inte för, utan den boxen bara stog..
Jaha, men om ni inte har avtalat något om den boxen så är det väl inte mycket att göra? Det jag spontant tänker på är att sätta upp uteboxar, men det får ni väl diskutera med stallägaren. Måste ni stå i just det stallet då?
 
Stallägaren har ju inte rätt att bara kasta ut dig pga att den får tillbaka sin häst. Har du boxen så har du. Det bästa är väl att prata med stallägaren om hur det är tänkt att du ska göra.
Tror du missförstod lite, det finns 5 boxar i stallet, vi har en, hon har tre, så det var alltså en ledig box, så hon slänger inte ut oss
 
Er enda chans är nog att prata med stallägaren om denne kan tänka sej att bygga en box till.
Får man ett nej får man helt enkelt söka annan stallplats.
Klart man kan fråga om man får sätta upp en eller två uteboxar tex men rent praktiskt vet jag inte hur smidigt det är. Hur som helst bör det vara rätt osmidigt den dagen man vill flytta och de ska tas bort

Den lediga boxen är ju stallägarens att göra vad den vill med och eftersom ni heller inte tingat den och alltså betalar hyra för den så kan man inte göra så mycket.
Ja, det är sant, uteboxar vet jag inte heller om det är lösningen...

Söka annan stallplats blir nog inte så bra heller då stallet ligger på gården där vi hyr hus, så det är typ 30 sekunders gångväg dit
 
Jaha, men om ni inte har avtalat något om den boxen så är det väl inte mycket att göra? Det jag spontant tänker på är att sätta upp uteboxar, men det får ni väl diskutera med stallägaren. Måste ni stå i just det stallet då?
Ja helst står vi i det stallet eftersom det ligger på gården där vi hyr hus. Annars blir det massor av onödiga kostnader både drivmedel och boxhyra, för i det stallet vi står i har vi hästen gratis utan boxhyra o betalar endast foder, hö o halm
 
Vet du ifall ni kommer att få ytterligare en box utan att betala hyra? Låter lite vanskligt att anta att ni kan få tillgång till ytterligare en box på samma premisser. Men prata med personen som äger stallet först och främst, ni måste ju ha i ordning var ni ska ha häst nummer två innan ni köper den.
 
Har ni pratat med stallägaren om att ni vill köpa en häst till?
Vad har hon sagt om det? Har hon sagt att det finns en stallplats ledig till er då?
 
Prata med stallägaren.
Min har byggt till boxar när jag köpt fler hästar. Men då står de på logen i ladugården.

Finns det möjlighet till lösdrift?
 
Prata med stallägaren.
Min har byggt till boxar när jag köpt fler hästar. Men då står de på logen i ladugården.

Finns det möjlighet till lösdrift?
Det finns lite andra byggnader på gården så lösdrift skulle kunna funka, men då behöver nog stallägaren vara med på det eftersom alla hästarna går i flock tillsammans i en enda stor hage
 
Hästen kanske säljs igen så att det snart blir en ledig plats? Bättre att vänta in det och sen börja betala för den lediga platsen direkt så att den är er och inte kan hyras ut till annan.
 
Hästen kanske säljs igen så att det snart blir en ledig plats? Bättre att vänta in det och sen börja betala för den lediga platsen direkt så att den är er och inte kan hyras ut till annan.
Tror inte hon säljer hästen igen, det är typ en problemhäst och hon har en till problemhäst som stått där hela tiden utan att säljas eller liknande. Enda orsaken till att hon sålde den andra är att någon frågade vad hon skulle ha för hästen och hon sa ett pris och trodde inte någon skulle betala det, men sen kom någon och ville köpa hästen för det priset och då ville hon hålla sitt ord och sålde då hästen
 
Måste båda era hästar stå inne året om? Annars hade jag nog frågat stallägaren om möjlighet till lösdrift för era två och ha bara en box om det inte varit så att det är möjligt att bygga en till inomhus.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 896
Senast: tanten
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 964
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 515
Senast: Dopy
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp