Fult sår, mkt svullen

Jen80

Trådstartare
Lite bakgrund..
Busmisse gick omkull i måndags och på djursjukhuset fick han diagnos krossår, samt skrapsår och senskada.
Han kom hem igår, ska stå på box några dagar till innan han får gå ut.
Står fn på Hippotrim och Butta i ganska stora mängder.

Han tyckte inte det var så himla kul att stå inne själv, vilket resulterade i att han har gått omkring som en tok i boxen. vilket gjorde att jag fått lägga om såren, trots att det eg. inte skulle gjorts idag utan imorgon. Det var ingen vacker syn! :crazy:

Såret är Stort, men ska ha börjat läka tydligen. Mycket sårvätska (hade gått igenom både bomull, kompresser och lindor), men det är oroväckande svullet, och i såret är det mycket gul gegga och vääldigt äckligt. Vill inte hålla på och pilla för mycket, utan la om det igen.
Ingen feber än så länge iaf, positivt! Fick order om att åka in på studs igen vid temphöjning.
Själva såret sitter över sträcksenan (finns Ingenting utanpå senan, han slet bort i princip allt utom senan när han ramlade), och det är som sagt inte litet. Vet. trodde att han punkterat leden, men efter sprutning när vi kom in med honom visade det sig att det inte var det. Fast det är ju fortfarande stor risk för infektion, eftersom det är ett öppet sår - och precis intill leden.

Nu har han visserligen rört sig en hel del idag, men jag tycker inte att det ska vara SÅ fult som det är nu.
Försöker få tag på djursjukhuset, men de verkar ha en hel del att göra där inne...attans :crazy: .

Vad hade ni gjort? Lastat pållen (ska nämnas att han INTE är lättlastad!!! Undviker det mer än gärna.. ) och åkt in igen, eller väntat tills imorgon om han inte har temphöjning ikväll? Naturligtvis ska jag prata med vet. innan jag bestämmer något, kan ju vara så att jag är aningens nojjig också...inte helt ovanligt... :cool:
 
Sv: Fult sår, mkt svullen

Nämen, mer elände =/

Jag skulle inte lasta och panikåka, under sårreningsperioden kan det ju se vääldans fult ut. Utan så länge han är pigg, äter som han ska och inte har temp skulle jag försöka ha is i magen. men ringa vet och höra är aldrig fel!
 
Sv: Fult sår, mkt svullen

har Äntligen fått tag på veterinären iaf.. Ska ringa tillbaka om en timme ungefär, de hade mer än fullt upp där inne...

Jovisst kan det se fult ut, men detta är groteskt. Ska tilläggas att jag inte är den som regerar på sår i första taget direkt, rubbad som man är...men detta är fult, Riktigt äckligt fult :( .
Tyckte han gick Väldigt konstigt idag, och det är inte så konstigt - med den svullnaden :eek:. Går som om han hade tuppspatt :cool:. Äter gör han, men inte med samma aptit som vanligt, och när jag tog in honom i boxen rörde han varken kraftfoder eller hö...inte bra, framf. inte när det gäller honom - som äter Allt, Alltid.
 
Sv: Fult sår, mkt svullen

Usch:(

Det ska ju gå bra både för Misse och Missy har jag ju bestämt!

Tycker du gör rätt som ringer och hör.

*Masso av STORA kramar*
 
Sv: Fult sår, mkt svullen

mysko skrev:
Kan ingen annan häst stå inne med han :confused:
han åker ut i sjukhage imorgon, får gå en bit, menhellre det än att han springer sönder sig i boxen.. :(

får inte tag på vet. igen. och misse är sämre. lyckan är obeskrivlig...
 
Sv: Fult sår, mkt svullen

Uscha. Tror du att du får tag i vet? Annars skulle jag nog se till att få in honom på klinik inatt om han är sämre, med tanke på sårets placering =/ Har han feber?
 
Sv: Fult sår, mkt svullen

Alexandra_W skrev:
Uscha. Tror du att du får tag i vet? Annars skulle jag nog se till att få in honom på klinik inatt om han är sämre, med tanke på sårets placering =/ Har han feber?
Ingen aning, har inte lyckats än :(.
Problemet är att jag Inte ger mig in i att lasta honom när det är mörkt ute, det är tillräckligt svårt när det är ljust. Väntar alltså tills imorgon fm om det nu inte ger sig... Inte feber, dock temphöjning.

Ska lägga ut bilderna på såren så ni får se....lite äckelvarning dock... :crazy:
 
Sv: Fult sår, mkt svullen

Vad jobbigt:(



*Tänker på er*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fult sår, mkt svullen

Om jag ser rätt på bilden så har såret börjat läka det gula "äkliga" är den första läkningsprocessen heter något med gran.. Men kommer inte på det exakta ordet. Men i såret så bildas det som små "ploppar" och dessa är gula. Bindväv och fettvävnad brukar oxå synas som gult. Men så länge det inte är rött varmt och luktar illa. Och att hästen inte har feber så är det ingen fara på taket.

Det får inte heller rinna tjockt var från såret utan lägg bara på nytt och avakta.
 
Sv: Fult sår, mkt svullen

Känner till det. Kruxet är dock att det Är varmt och rött.
Annars hade jag inte brytt mig så mkt :crazy:. Ingen feber som sagt, dock temphöjning.
 
Sv: Fult sår, mkt svullen

stackars lille store hästen.. å stackars hans båda mattar :(

Förhoppningsvis så ser det bättre ut imorgon!!

Bamsekramar
 
Sv: Fult sår, mkt svullen

Jag tycker det var ett fin litet sår :D, har sett värre, en lite temphöjning kan den ha som sårfeber, har du sett min tråd om homeopati...det kan man kalla sår det :D....
 
Sv: Fult sår, mkt svullen

Det var ju inte såå illa, trodde det var mkt värre från din beskrivning!! ;) Det läker nog fint ska du se, skulle inte åka in med honom än, isär inte om han är svårlastad.

Du skulle sett Arrows sår när det var nytt, DET var verkligen fult.. :crazy: Efter snart två mnd så ser det ut ungefär som din hästs gör nu, fast inte riktigt så svullet. Det är inte farligt att det är "geggigt", det är bara kroppen som rensar ut all skit inifrån, men visst ser det äckligt ut.

Såhär ser hans sår ut nu:
http://community.webshots.com/photo/156507508/310281245JMdnNa

Fortfarande svullet, men rörelse hjälper:
http://community.webshots.com/photo/156507508/310281242GHXHpw

Nu är det hälften så stort som när det var nygjord, så visst läker det bra. Men det går sakta...

Fick han nån antibiotika? Min fick 7 dagar med penicillin, vet. skrev även ut smärtställande men han tappade matlusten och humöret av dom, och så himla ont hade han inte heller så han fick bara första dagarna. Sen har han fått homeopatmedel, arnica, calendula, hepar.
 
Sv: Fult sår, mkt svullen

Centaur skrev:
Det var ju inte såå illa, trodde det var mkt värre från din beskrivning!! ;)
Det Var illa, och Är illa. Han är nämligen mkt sämre idag, weeei...infektion på gång... :( Pratat med djursjukhuset precis, så nu är det tempa och annan vet. som gäller ikväll (ville tydligen helst undvika lastning i det skicket han är nu, eftersom han inte är lättlastad). Fasen vad kul...
 
Sv: Fult sår, mkt svullen

Hej!

Bilderna du har lagt ut ser "helt ok ut" men vad har du fått för tvättorder?
Jag skulle ha tagit vatten gärna slang spola länge det kyler svullnaden och tvätta med mild tvål...
kan även tänka mig att du har fått nelex (Lotagen) dutta detta på sårkanten efter tvätt och på med nytt bandage.

Lycka till!
Pm ifall du vill ha mer hjälp.
 
Sv: Fult sår, mkt svullen

Hur går det börjar det se bättre ut?

Hoppas du har sluppit åka till vet. igen!

:bump:
 

Liknande trådar

Hästvård I fredags släpptes min häst ihop med ett annat sto. De sparkade lite emot varandra så där som de kan göra när man släpper ihop dem. När...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: Freeride
·
Hästvård Hästen kom in med skrapsår (ytligaste ytliga) på framsidan av ena bak idag, svullen över såren med lite bananform. Inte öm varken...
Svar
1
· Visningar
1 317
Senast: lomuxx
·
V
Hästvård Min 2-åring kom in en dag för ungefär två veckor sedan med rejält svullet ben och ett litet sår på insidan av bakbenet, under hasen. Han...
Svar
1
· Visningar
956
Senast: Shudde
·
S
Hästvård Hej! Min häst har för några dagar sen fastnat i några eltrådar vid ett rymningsförsök från hagen. Han var till en början väldigt svullen...
2
Svar
35
· Visningar
10 543
Senast: Angelique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp