funderar på annat bett vid uteritt

K

kjelin01

nu har jag vaggat fram och tillbaka med det här med bett.
vad tycker ni att jag ska ha för bett vid uteritt?

har tredelat annars, men det är nog bäst att ha lite hårdare vid uteritt.
han vill så gärna springa.
vilket bett kan man ha då?
vad har ni vid uteritt?
 
Vet inte, svårt att svara på...
Är han väldigt stark?
Jag har en arab som är mkt pigg o vill framåt men som ändå lyssnar, så jag klarar mig på mitt tredelade (rider iofs alltid ute)
d-bett kanske=? vet iofs inte om jag tror på att det gör nån större skillnad, isåfall kanske ett pelham?
är ju ett relativt mjukt skarpt bett
 
Jag har tredelat vid dressyr och vid uteritter om jag tänkt jobba honom i form. Om jag bara har tänkt att lulla ut i skogen har jag hackamore. Funkar bra!
 
Rider på pessoa ute (med tygeln i mittersta ringen) och på tre-delat D-bett när jag rider i ridhuset. Han blir så stark ute men pessoat trivs han med och är jag bara mjuk på handen så funkar det jättebra. Fördelen med ett pessoa (anser jag) är att man kan justera styrkan i det genom att flytta tygeln.
 
ja, han är väldigt stark och ganska hård i munnen. många har ridit honom (lektionshäst) så han tål oerhört mycket "slit i munnen", så det är svårt att rida mjukt när man rider ut.

nu menar jag inte att jag sliter honom i munnen, utan att det är tungt att hålla i honom, han är väldigt pigg, man får verkligen "hålla i".
 
jag har fått rådet att ha pessoa al. pelham.

men jag lär väl ha två tyglar på pelham el. hur är det?
köper man en extra tygel e. hur fäster man detta?
jag har letat bilder på detta men inte hittat.
 
pelham ska ridas med deltatyglar på tävlingar. Deltat kopplas ihop med den övre och den undre ringen, och så fäster man tygeln i deltat. På så sätt behöver man bara hålla reda på en tygel.

fattar ej riktigt??? :confused:
 
vilket bett ska jag välja?

pessoa/pelham?

måste handla idag.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
817
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 250
Senast: Badger
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 888
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
805
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp