Bukefalos 28 år!

Funderar på att byta sand - men till vilken och hur?

aiquen

Trådstartare
Jag har hittills använt Pussi Kompakt i kattlådan och har varit fullt nöjd med det, men nu med två katter, en låda och liten lägenhet tycker jag faktiskt att det känns lite ofräscht, d.v.s. luktar. Så jag funderar på att byta sand, men är osäker på till vad (inte PeeWee dock eftersom jag vill ha låda med tak och det finns väl inte till PW? Vet att några förespråkar det här inne annars). Ever Clean verkar ju enligt många vara outstanding, men är det värt sitt pris? Den sanden är ju dessutom parfyrmerad, frågan är hur mycket? Beskrivningar som "med en lätt doft av fräsch lavendel för att ditt hem skall lukta fantastiskt" får mig att känna mig milt sagt tveksam. Jag vill INTE att mitt hem "skall lukta fantastiskt" av lavendel - jag vill inte ha någon lukt alls! Det är det som är grejen. Och hur vet man vilken av alla EC-sorter man ska ha? Less Track t.ex. som sägs vara bra till långhåriga katter, funkar det?

Sen undrar jag lite hur man rent praktiskt bör gå till väga när man byter sand. Är det t.ex. bara att byta rakt av eller bör man blanda lite i början? Och om jag nu väljer en parfymerad sand; brukar det ställa till med några problem, d.v.s. att vissa katter inte gillar det? Något annat att tänka på?
 
Senast ändrad:
Sv: Funderar på att byta sand - men till vilken och hur?

Ever Clean är så bra att den är värd sitt pris tycker jag även om jag inte skulle bli ledsen om den var billigare ;) men jämfört med andra så är den verkligen outstanding.

Jag har använt många olika sorter men har alltid gått tillbaka till Ever Clean.

Här luktar iallafall inte huset kattsand utan det är när katterna har varit där och man går förbi eller när man plockar ur som man känner doften.

I många butiker så har de en låda öppen för att man ska kunna lukta/känna på sanden, annars får du be dem öppna en helt enkelt.

Vissa katter kan säkert reagera på doften men mina har inte reagerat iallafall, snarare att de tycker att det är ok att gå på lådan även om kompisen har varit där innan vilket jag haft problem med när jag haft annan sand.

Den här gången bytte jag tillbaka till Ever Clean då vår ena katt som alltid går ute annars var tvungen att vara inne hela vintern och då började kattlådan lukta. Nu när han går ut igen så har jag inte tänkt byta tillbaka eftersom den verkligen är så mycket bättre, aldrig att lådan stinker numera.
Ever Clean är också mycket drygare så det blir inte så mycket dyrare i längden.

Jag har bytt rätt av när jag har bytt sort och det har inte varit några problem.
 
Sv: Funderar på att byta sand - men till vilken och hur?

Bekanta till mig använder Extreme Classic och det känns som om det är en bra sand, sanden verkar väldigt bra tycker jag (som avskyr sand. :D) Den är svagt parfymerad med "babypuder", jag känner bara den lukten just då man städar i lådan. Hårda klumpar, luktar inte kattlåda.
 
Sv: Funderar på att byta sand - men till vilken och hur?

Parfymerad sand har den fördelen att man lätt kan avgöra när hundarna varit och grottat i kattlådan... Då har de nämligen den där "fräscha doften" i andedräkten... :D ;) Lite "Åh, pussinuss... Vänta nu... Lavendel... EEEW!"-effekt.

Ever Clean (olika varianter) är det som både jag och mina systrar använder (ena syrran har fyra katter just nu och alla verkar nöjda - till och med den inbitna utekatten som är inomhus pga konvalescens just nu).
 
Sv: Funderar på att byta sand - men till vilken och hur?

Ever Clean har även minst en oparfymerad variant, MultiCrystals tror jag den heter. Den är riktigt bra. Sen har de också en som inte har parfym utan istället små bitar av cederträ så att det luktar svagt av trä när man grejar i lådan. Ceadr heter den. Den är också riktigt bra.

Hemma körde vi först på Multi Crystals och hade två lådor. När vi sen började gå över på Cedar och hade fyllt på med lite i bara ena lådan så ratade katterna den som inte hade Cedar ;) Nu är det Cedar i båda och båda är lika uppskattade.
 
Sv: Funderar på att byta sand - men till vilken och hur?

Tack för svaren!

Nu var jag dock inne och tittade lite på PeeWee:s produkter i alla fall och började fundera lite. Är en låda med PW väldigt tung eller är den lätt att flytta runt på? Eftersom man ska ha så lite strö i menar jag. Och är det mycket av ströet som spills ut (jag har en riktig grävmaskin till katt här), fastnar i (här relativt långhårig) päls och tassar etc.? Hur mycket som spills ut beror kanske på vilken låda man har i och för sig, den låga eller den höga..
 
Sv: Funderar på att byta sand - men till vilken och hur?

Extreme Classic tycker jag är lika bra som Everclean, men billigare. Jag föredrar den grovlek som heter Black Label med lite grövre korn, för den skräpar mindre och är oparfymerad (såvitt jag kan känna). Det blir aldrig någon ofräsch lukt så som det blir med Pussi efter ett tag. Den brukar kosta max 149 kr för 10 kg och det finns bonuskort. Det brukar vara kampanjer då och då. Just nu tar min butik 100 kr för 10 kg.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderar på att byta sand - men till vilken och hur?

Hej!

Jag använder numera Best Friends " Fresh and Easy", det är vita kristaller som bla kapslar in kisset. jag kan inte med den odören som blir i kattlådorna. Jag har två innekatter o det luktar ingenting. Sen plockar jag ur bajset hela tiden förstås! Prova, tror du blir nöjd! Brukar finnas på coop willys eller ica.
 
Sv: Funderar på att byta sand - men till vilken och hur?

Håller med föregående som nämnde Fresh & Easy...Best Friends "sand". Den är suverän. Hur fräsch som helst och är så länge med. Inga små irriterande gruskorn under mina fötter mer. Anti bacteriell och anti smell och inga tillsatta doftämnen. Inte heller dammar den i kattens päls, ögon och luftvägar.
Det syns när det är dags att byta "sanden". När det är dags blir de vita kristallerna gulfärgade av urinen som kapslas in i dem = byt. Då tömmer man smidigast hela lådan på en gång. Dessutom är katten alltid torr om tassarna när den varit på lådan. Avföringen torkar väldigt snabbt och det är toppen.
7 liters påsen för 2 katter uppges räcka i ca 1 månad. Räkna på det, när du ser priset.
Har haft katter inne i över 20 år och verkligen letat efter det bästa..och det är utan tvekan denna "sand".
 
Sv: Funderar på att byta sand - men till vilken och hur?

Tack för svaren!

Nu var jag dock inne och tittade lite på PeeWee:s produkter i alla fall och började fundera lite. Är en låda med PW väldigt tung eller är den lätt att flytta runt på? Eftersom man ska ha så lite strö i menar jag. Och är det mycket av ströet som spills ut (jag har en riktig grävmaskin till katt här), fastnar i (här relativt långhårig) päls och tassar etc.? Hur mycket som spills ut beror kanske på vilken låda man har i och för sig, den låga eller den höga..

Den är inte väldigt tung, men den står stadigt. Ingen av mina katter flyttar på den, men behövs det kan du lägga en gummimatta eller liknande under för att hålla den på plats.

Jag tycker i princip inget spills ut, jag sopar ihop en 3-4 pelletsar per dag där vi har våra lådor. Jag har en låg och en hög och märker ingen skillnad. Jag tycker du ska testa. Jag har aldrig hört någon vara missnöjd med peewee. ;)
 
Sv: Funderar på att byta sand - men till vilken och hur?

Den är inte väldigt tung, men den står stadigt. Ingen av mina katter flyttar på den, men behövs det kan du lägga en gummimatta eller liknande under för att hålla den på plats.

Ah, men nu tänkte jag i och för sig mest på om jag skulle orka flytta på den. :D Jag skulle gärna vilja få in kattlådan i badrummet nämligen, men det innebär att jag måste ställa den i duschen (pyttelitet badrum, jaa!). Den nuvarande sandlådan finns det inte en chans att jag orkar flytta på varje gång jag ska duscha, men jag tänkte att PW-lådan kanske är lite lättare. Dock läste/såg jag nu att många sätter sina kattlådor i ett Hol sidobord från Ikea. Det verkar ju skitsmart! Då slipper man i alla fall ha lådan fullt synlig.

Jag tycker i princip inget spills ut, jag sopar ihop en 3-4 pelletsar per dag där vi har våra lådor. Jag har en låg och en hög och märker ingen skillnad. Jag tycker du ska testa. Jag har aldrig hört någon vara missnöjd med peewee. ;)

Det låter ju faktiskt helt perfekt. Jag tror faktiskt att jag ska testa PeeWee i alla fall!

Men jag tackar för alla tips om lika sorters sand också! Jag ska absolut spara dem för framtiden.
 
Sv: Funderar på att byta sand - men till vilken och hur?

Kom på en fråga till ang PW: Vanliga eldningspellets (eller finns det olika sorters sådana?) fungerar de lika bra som PW-ströet eller är det någon skillnad dem emellan? Och måste (måste och måste..) man ha spaden?
 
Sv: Funderar på att byta sand - men till vilken och hur?

Kom på en fråga till ang PW: Vanliga eldningspellets (eller finns det olika sorters sådana?) fungerar de lika bra som PW-ströet eller är det någon skillnad dem emellan? Och måste (måste och måste..) man ha spaden?

Jag använder eldningspellets och märker bara en skillnad. Peewee luktar liksom tall, eldningspellets luktar inget. Jag föredrarfaktiskt eldningspellets då jag har lite svårt för den starka talldoften. :D Jag använder pellets av märket agrol.
 
Sv: Funderar på att byta sand - men till vilken och hur?

Jag använder extreme classic, den oparfymerade varianten med pyttesmå korn (finns två småkorniga). Tycker att den funkar alldeles utmärkt!
Den är dryg, ingen lukt från sand eller urin känns - och min kräsna katt tycker att den är tillräckligt bra för att hon ska använda lådan.

Betalar runt 200kr för en säck som räcker i minst en månad till mina två innekatter.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem. Har...
Svar
17
· Visningar
1 487
Senast: Pudlan
·
Katthälsa Hej! Ska få hem en ny katt imorgon, hon är 3 år och ska enligt nuvarande ägare vara trygg och social så tror inte det kommer vara några...
Svar
2
· Visningar
726
Senast: mandaaa_
·
Katthälsa Jag har kört Everclean eller Pussi Kompakt klumpbildande i kattlådorna från första början. Nu har en katt fått astma och eftersom...
Svar
16
· Visningar
2 102
Senast: Riru
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 092
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp