Funderar på att skaffa katt - tips!

Zata

Trådstartare
Hej! Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle skriva ett enda ord i Bukefalos Kattforum - men nu händer det!
Jag har aldrig varit så förtjust i katter, har mer sett mig som en person som skulle skaffa hund, eller inget alls. Jag och min sambo bor i hus på landet och har av någon anledning börjat prata om att skaffa katt - och vi gillar idén båda två.

Anledningen till att vi vill skaffa katt är för att det verkar trevligt att ha djur hemma, men en katt kan ju vara väldigt självständig och klarar sig mycket själv (jag känner dock till att man inte får lämna katter själva för länge och jag vet att man inte kan åka bort en vecka och låta katten klara sig själv, det är inte så jag menar med att de klarar sig mycket själva, och jag förstår att alla individer är olika). Det vore mysigt med ett sällskapsdjur helt enkelt och jagar den möss vore det ju också ett plus! Jag ser gärna att katten tycker om att vara ute mycket och är aktiv, helst utan att riva sönder hela huset när den väl vistas inne.

Vi har en kattsluss i vår stad där man kan adoptera katter, och vi är väldigt intresserade av att i så fall göra det, det skulle kännas fint. Jag har dessutom en släkting som jobbar där ideellt och h*n skulle kunna hjälpa oss med tips och råd angående att adoptera en katt, det känns bra.

Men även om jag har en släkting och flera vänner att rådfråga angående att skaffa katt så vill jag att ni hjälper mig nu. Jag är lite rädd att mina kattälskande vänner skulle bli lite overexcited om jag sa att jag funderar på att skaffa katt, och bara berätta hur kul det är med katter och inte ge en helt objektiv bild av livet som kattägare. Så katt-bukefalister, vad tycker ni är det bästa och det sämsta med att ha en katt? Tycker ni att vi tänker fel i fråga om att adoptera en katt? Har jag en vettig bild av vad man kan förvänta sig av att ha en katt? Vad tycker ni att man ska tänka på och vilka frågor ska man ställa sig och fundera på innan man skaffar en katt? Och vilka tips och råd kan ni ge mig inför införskaffandet av en katt? Eller tycker ni att jag bara borde låta bli eftersom jag (och min sambo) har så lite erfarenhet och kunskap om katter? För mig är det extremt viktigt att som djurägare ta ansvar för sina djur och se till att de har det bra, inte bara skaffa djur för att det passar en själv och sen inte ge dem det som de behöver eller förtjänar. Att adoptera en katt skulle vara ett stort steg för mig och det är otroligt viktigt att det blir rätt och att katten får ett bra liv hemma hos oss, som en självklar del i vår familj. Kan tillägga att vi inte har några barn.
 
@Zata: Katter är för det mesta rätt okomplicerade och snabba på att uppfostra sina slavar :D

Nr 1 är att katten ska vara steriliserad, det finns kattungar så det räcker och blir över. Nr 2 är att den ska vara chipmärkt och registreringen ska skickas in (det finns chippade/öronmärkta katter där man inte skickat in registreringen och då kan man inte kolla registret efter ägaren om katten blir upphittad).

Katthemmet kan guida er men fundera på att skaffa två katter om de har några som fungerar bra ihop. De har sällskap av varandra när ni inte är hemma. Jag har tyvärr två katter som inte gillar varandra (alls!) och det har varit så från dag 1 (de kom hit som kattungar med en månads mellanrum). Med en vuxen katt så vet man om den passar bäst som ensamkatt eller med sällskap.

Vill man inte hålla på med pälsvård (och det vill man inte, jag har en långhårig :meh:) så ska man inte ta en långhårskatt. Det kommer ändå att bli katthår överallt men det är lättare att hantera med en korthårig katt. :p

I övrigt så är det lätt att läsa sig till det mesta om kattskötsel (tex här på Buke). Klösträd eller klösmöbel är trevligt att ha plus givetvis kattlåda, mat- och vattenskålar, transportbur, leksaker och borstar. Och kattgodis. Jag kör med Dreamies, det är kattknark :up:

Jag ser inga nackdelar med att ha katt (utöver att de måste ha tillsyn jämt men så är det ju med alla djur). Jag är särbo samt jobbar ofta hemifrån och jag har löst det så att jag tar med katterna på jobb om det passar och när jag åker till särbon. Annars fixar jag kattvakt. Tar jag med dem är de nöjda med att vara innekatter den perioden, här hemma är de utekatter (bor på landet). Båda är bra jägare och håller undan möss både inne och i ladorna. Många av grannarna har katt också och det hjälper verkligen till med att hålla skadedjuren i schack.

Skylten bredvid min ytterdörr:
11856795_508537052645151_155644278_n.jpg

:D

Vill man ha en katt och har förutsättningar för att ha en så tycker jag man ska skaffa katt. De är som sagt mer okomplicerade än en hund och man behöver inte ha långvarig kattvana för att bli en bra kattslav. Det mesta ger sig av sig själv med lite sunt förnuft och det andra kan man fråga om.
 
Tack @athena_arabians för ditt svar! Det känns som att det jag själv tänkt hittills och mina föreställningar stämmer bra överens med det du berättar. Dock hade jag inte räknat med att titulera mig som "kattslav" men jag antar att det bara är att finna sig...

Vi skulle nog helst bara skaffa en katt. Jag hade kanske inbillat mig att om det bor flera katter i området (som det gör här) så kan de hänga med varandra när de är ute men jag förstår när jag läser runt här att det inte är så självklart att katter kommer överens? Är katter flockdjur så som hästar?

Om man köper katt från katthemmet så får man den steriliserad, vaccinerad, id-märkt, registrerad och avmaskad, vilket jag tycker är toppen. OM det blir katt så blir det därifrån, det har jag i alla fall bestämt mig för.

Jag har en fråga om mat. Jag läste någonstans att katter måste få blött foder för att de inte känner törst och att de då får i sig vätska genom fodret. När man pratar om blött foder, är det då kattmat på burk man menar eller är det torrt foder som man blöter? (Antar att katthemmet kommer ge rekommendationer ang foder till katten men vill gärna höra era tankar).

Och så en fråga till. Hur lär man katten att gå på kattlåda?
 
@Zata: Kattslav är en bra benämning, jag har inga illusioner om att det är mitt hus. Jag råkar bara vara den som betalar lånet :p

Katter är inte flockdjur men man har avlat på djur som är sociala så en del trivs med att ha några andra katter omkring sig medan andra vill vara ensamma. Mina kommer ok överens med ena grannkatten, den andra hatar de (jag är inte förtjust i honom heller för han slåss med mina :meh:). Där har du ju som sagt en fördel med att ta en från ett katthem, de brukar ha bra koll på katterna och kan säga vilken som lämpar sig att vara ensamkatt.

Katter måste inte få blötfoder men de mår oftast bättre just pga det du skrev att de får i sig vätska från maten (i öknen där de härstammar ifrån får de främst i sig vätska från sina bytesdjur). Nu ger jag mina torrfoder av bekvämlighet men de är väldigt förtjusta i att dricka vatten så för mig funkar det bra. De får blötmat också som de är halvintresserade av. Blötfodret är det på burk, jag har aldrig hört talas om att man blöter katters torrfoder som man gör med hundars. Jag skulle också ha kollat med katthemmet så den inte har några foderallergier, det kan vara väldigt bökigt att få bukt med.

Jag ger mina spannmålsfritt foder av bra kvalité, jag tycker det känns bäst. Ja, blötmaten är inte spannmålsfri men kräsfiorna vill inte ha den fina dyra spannmålsfria blötmaten :meh:

Eftersom du funderar på en vuxen eller iaf äldre katt ska den vara rumsren, annars skulle jag inte ta hem den. Katter lär sig fort att bli rumsrena så jag förväntar mig att en vuxen katt är det. Ha minst två kattlådor så den kan välja och gärna en stor med höga kanter så den kan krafsa ordentligt.

Att ha katt är faktiskt underbart. Pappa dog när jag var i Norge och jobbade (hade kattvakt då) och när jag kom hem låg ena katten tätt intill mig flera nätter i rad för hon kände på sig att matte var ledsen (och hon är inte så förtjust i att ligga i sängen). När jag var liten vaktade den äldre honan vi hade då mig. En gång hade jag försvunnit nedanför vår stenmur och när mamma började leta efter mig hade katten satt sig på stenmuren och jamat så mamma hittade mig :heart den honan låg alltid i min säng också när jag var sjuk, aldrig annars.
 
Tackar ödmjukast igen @athena_arabians !

Jag trodde kanske det kunde vara krångligt att få katten att gå på lådan när man byter hem, men så kanske det inte är alltså? Katter verkar ju rätt smarta ändå! Behöver man oroa sig för att ha lite halvt långhåriga mattor och heltäckningsmattor och sånt i början?
 
Tackar ödmjukast igen @athena_arabians !

Jag trodde kanske det kunde vara krångligt att få katten att gå på lådan när man byter hem, men så kanske det inte är alltså? Katter verkar ju rätt smarta ändå! Behöver man oroa sig för att ha lite halvt långhåriga mattor och heltäckningsmattor och sånt i början?

Det bör inte vara något problem. Köp samma kattsand som de har på katthemmet, en del katter kan vara lite kinkiga med sorten (återigen, det varierar och mina har struntat kapitalt i vilken sand jag har). Se till att den vet var lådorna är och att ingen badrumsdörr slår igen så den inte kan komma åt lådan (om man har en låda i badrummet).
 
Mitt tips är att se till individen istället för att ni bara ska "skaffa katt" katter är otroligt olika i sättet, tillochmed om de kommer från samma kull. en del är mer framåt, mer sociala mer orädda individer, som gillar närhet och att kela. en del är mer aktiva andra "latare". andra är mer skygga, räddhågsna osv. En katt är ett perfekt sällskap och ett perfekt nyttodjur att ha på en gård. Se till att skaffa en katt som är van att vara ute om ni vill ha en jägare - skaffar ni en som varit innekatt kan det visa sig att den inte alls trivs med att gå ut - även om de flesta katter gillar att vara ute.

ex jag har tre katter ur samma kull, ena honan är den mest sociala katten jag har träffat hittils, hon älskar att ligga i knät och kela och vill bli klappad, vill sova i sängen, går fram utan att tveka till främmande människor, håller sig runt gården och är ute på dagarna men vill in på nätterna. Den andra honan är skygg, springer och gömmer sig när det kommer främlingar, vill bara bli klappad av "familjen" men inte längre perioder, ligger aldrig i knäet eller sängen, hoppar upp på köksbänkar - den enda katten som gör det. hon har en tendens att vara borta i längre perioder - och lyckades en gång tappa bort sig så att hon var borta en längre period. Hanen från samma kull är ganska egensinnig, kan tänka sig att bli klappad nån gång ibland. Har ett ganska kort temprament och när något inte "passar honom" så kan han både bitas och klösas. tex om man ska hålla fast honom och kolla sår eller så, honorna muttrar men skulle inte göra något. han kan vara borta i ett par dagar i sträck när det är bra väder ute. alla tre är relativt bra jägare.

En fördel med att skaffa en vuxen katt är att ni då kan få ett bättre hum om hur kattens personlighet är.

jag har haft hittehemskatter tidigare men har övergått till katter som jag vet är uppväxta i hem. hittehemskatterna har oftast varit mer egensinniga, inte lika lätta att få full tillit till människor och inte lika sociala. De katter som vuxit upp i "hem" från det att de varit kattungar är mycket mer sociala och accepterar bättre att bli hanterade även barnen kan ta upp dem och bära runt på dem utan att riskera att bli klösta eller bitna när katten tröttnar.

Ska ni ta en vuxen katt skulle jag rekommendera att leta efter en katt som ska omplaceras från ett hem som haft den hela dess liv och att ni stämmer av vad det är för typ av katt ni vill ha.
Ska den vara aktiv? bra jägare? hålla sig runt gården - ingen långvandrare? social - gilla att ligga i knät osv?

Jag har inte stött på någon katt som inte varit rumsren, såvida de har trivts med sina kattlådor. har man stort hus kan det vara fördel att ha flera lådor. Men för att vara säker så se till att begränsa utrymmet som katten är på första tiden tills ni ser att den använder och hittar lådan. Det finns även ett stort utbud av kattsand och är katten van vid något kan en annan typ av kattsand/strö göra att de vägrar gå på lådan.

Däremot kan de flesta katter klösa ganska mycket på oönskade ställen soffor, klädda stolar och mattor och även tapeter kan råka illa ut. Ett måste är med andra ord att se till att det finns bra med klösträd/brädor inomhus. Jag skulle nog säga att det är svårare att få en vuxen katt att sluta klösa inomhus på oönskade ställen än en kattunge.

Katt är underbart att ha - om det är oerhört trevliga individer som precis som du säger "klarar" sig väldigt bra på egen hand. De har inte alls samma behov av social samvaro som hundar och om de får vara ute på egen hand så behöver de inte heller så mycket aktivering. Skaffar ni kattungar skulle jag föredra att skaffa två stycken - för de brukar ha otroligt mycket glädje av varandra.
 
Tackar ödmjukast igen @athena_arabians !

Jag trodde kanske det kunde vara krångligt att få katten att gå på lådan när man byter hem, men så kanske det inte är alltså? Katter verkar ju rätt smarta ändå! Behöver man oroa sig för att ha lite halvt långhåriga mattor och heltäckningsmattor och sånt i början?

Det som kan vara bra att tänka på när man tar hem en ny katt är att man i början har katten på begränsat område så att katten lär sig var lådorna är om man bor stort. Annars brukar inte lådsituationen vara något problem så länge man håller lådan fräsch. Lådan ska plockas ur minst en gång men helst två gånger/dag.
 
Jag har fyra och en halv katt. Tre raskatter och så två huskatter. Den halva katten är min sons flickväns katt som bor här 3-4 dagar i veckan. Katterna är lite olika intresserade av varann. Min yngsta katt och hennes unga katt är bästisar - de älskar varann och brottas och leker både inne och ute. Min ragdollhona var min gamla huskatts beskyddare - nu älskar hon bara sig själv, om smågrabbarna får för sig att leka så säger hon till på skarpen, men de har aldrig varit i slagsmål. Ragdollpojken älskar bara sig själv han med - han psykar dock honan ungefär som en retsam lillebror, det händer aldrig mer än att hon morrar och han går åt ett annat håll. Ragdollhanen gillar inte halvtidskatten men accepterar honom inomhus, utomhus är det dock tydligt att den katten tillhör vår familj även enligt ragdollpojken. Den minsta och äldsta lilla huskatten är en rätt så försynt liten dam som är ganska osäker på de andra utom ragdollpojken som är hennes beskyddare.

Minus med att ha katt är katthåren, de är fanemej överallt. Vissa klöser på möbler/tapeter/mattor, men ingen av mina gör det - jag har gott om klösmöbler och de får ju också vara ute.

Kattlåda har aldrig vairit ett bekymmer, varken för nya eller äldre katter - alla vet var man går på toa helt enkelt.
 
Jag har en fråga om mat. Jag läste någonstans att katter måste få blött foder för att de inte känner törst och att de då får i sig vätska genom fodret. När man pratar om blött foder, är det då kattmat på burk man menar eller är det torrt foder som man blöter? (Antar att katthemmet kommer ge rekommendationer ang foder till katten men vill gärna höra era tankar).
Blötfoder (på burk eller tetra till exempel) är absolut att föredra. Som du själv har läst dig till så har kattdjur inte en fullt utvecklad törstreflex utan får i sig mestadels av den vätska de behöver via sitt byte och genom att ge BARF eller blötmat så tillgodoser man deras behov av vätska. En katt som lever uteslutande på torrfoder behöver få i sig 0,5 dl vatten/kg kroppsvikt och dag och det är ytterst få katter som dricker så mycket vilket då kan resultera i problem med njurarna och urinvägarna.

Bra blötmatsmärken är Mjau och Bozita i tetra, Bozitan finns även med en uppsjö olika smaker och med sås eller gelé då alla katter tycker om olika. Undvik dock mat med fisk, det är en av de vanligaste allergenerna hos katt vilket gör att de kan utveckla en allergi mot det.

Med det sagt så finns det aldrig någon garanti att katten aldrig kommer få några urinvägsproblem om den huvudsakligen lever på blötmat/BARF men risken minskar drastiskt.

Här finns det lite smått och gott att läsa om när det kommer till katt
http://www.kattstatus.se/index.html
 
Mitt tips är att se till individen istället för att ni bara ska "skaffa katt" katter är otroligt olika i sättet, tillochmed om de kommer från samma kull. en del är mer framåt, mer sociala mer orädda individer, som gillar närhet och att kela. en del är mer aktiva andra "latare". andra är mer skygga, räddhågsna osv. En katt är ett perfekt sällskap och ett perfekt nyttodjur att ha på en gård. Se till att skaffa en katt som är van att vara ute om ni vill ha en jägare - skaffar ni en som varit innekatt kan det visa sig att den inte alls trivs med att gå ut - även om de flesta katter gillar att vara ute.

ex jag har tre katter ur samma kull, ena honan är den mest sociala katten jag har träffat hittils, hon älskar att ligga i knät och kela och vill bli klappad, vill sova i sängen, går fram utan att tveka till främmande människor, håller sig runt gården och är ute på dagarna men vill in på nätterna. Den andra honan är skygg, springer och gömmer sig när det kommer främlingar, vill bara bli klappad av "familjen" men inte längre perioder, ligger aldrig i knäet eller sängen, hoppar upp på köksbänkar - den enda katten som gör det. hon har en tendens att vara borta i längre perioder - och lyckades en gång tappa bort sig så att hon var borta en längre period. Hanen från samma kull är ganska egensinnig, kan tänka sig att bli klappad nån gång ibland. Har ett ganska kort temprament och när något inte "passar honom" så kan han både bitas och klösas. tex om man ska hålla fast honom och kolla sår eller så, honorna muttrar men skulle inte göra något. han kan vara borta i ett par dagar i sträck när det är bra väder ute. alla tre är relativt bra jägare.

En fördel med att skaffa en vuxen katt är att ni då kan få ett bättre hum om hur kattens personlighet är.

jag har haft hittehemskatter tidigare men har övergått till katter som jag vet är uppväxta i hem. hittehemskatterna har oftast varit mer egensinniga, inte lika lätta att få full tillit till människor och inte lika sociala. De katter som vuxit upp i "hem" från det att de varit kattungar är mycket mer sociala och accepterar bättre att bli hanterade även barnen kan ta upp dem och bära runt på dem utan att riskera att bli klösta eller bitna när katten tröttnar.

Ska ni ta en vuxen katt skulle jag rekommendera att leta efter en katt som ska omplaceras från ett hem som haft den hela dess liv och att ni stämmer av vad det är för typ av katt ni vill ha.
Ska den vara aktiv? bra jägare? hålla sig runt gården - ingen långvandrare? social - gilla att ligga i knät osv?

Jag har inte stött på någon katt som inte varit rumsren, såvida de har trivts med sina kattlådor. har man stort hus kan det vara fördel att ha flera lådor. Men för att vara säker så se till att begränsa utrymmet som katten är på första tiden tills ni ser att den använder och hittar lådan. Det finns även ett stort utbud av kattsand och är katten van vid något kan en annan typ av kattsand/strö göra att de vägrar gå på lådan.

Däremot kan de flesta katter klösa ganska mycket på oönskade ställen soffor, klädda stolar och mattor och även tapeter kan råka illa ut. Ett måste är med andra ord att se till att det finns bra med klösträd/brädor inomhus. Jag skulle nog säga att det är svårare att få en vuxen katt att sluta klösa inomhus på oönskade ställen än en kattunge.

Katt är underbart att ha - om det är oerhört trevliga individer som precis som du säger "klarar" sig väldigt bra på egen hand. De har inte alls samma behov av social samvaro som hundar och om de får vara ute på egen hand så behöver de inte heller så mycket aktivering. Skaffar ni kattungar skulle jag föredra att skaffa två stycken - för de brukar ha otroligt mycket glädje av varandra.

Först, tack för ditt svar!

Just det här som du beskriver med att se till individen, det är lite det jag menar i mitt initiala inlägg när jag frågar om jag har en vettig bild av vad man kan förvänta sig när man skaffar katt. Jag tänker till exempel som med hästar, vill man ha en dressyrhäst som kan gå Grand Prix så kanske man får räkna med att det inte går att rida ut på den och galoppera barbacka. Likaväl kan man inte förvänta sig att ridskolans snällaste skogsmullehäst ska hoppa 1,50 (nu generaliserar jag extremt här men jag hoppas att min poäng framgår). Och det är så jag menar med katten också, alltså: är det rimligt av mig att förvänta mig att jag ska hitta en snäll och social katt som ändå tycker om att vara ute och jaga möss och är relativt självständig? Men efter vad flera av er har berättat låter det ju så, vilket jag väl ändå var ganska säker på innan, jag har ju trots allt träffat många katter i mitt liv och känner många som har katter, men jag kanske inte förrän nu har reflekterat så noga över varje katts personlighet och sätt att vara, vad de tycker om och inte osv. Och som jag sa inledningsvis så är det otroligt viktigt att det blir bra om vi nu bestämmer oss för att skaffa en katt, och då vill jag vara säker på att jag har en realistisk bild av vad det innebär att ha en katt. Det jag mest ser fram emot med att vara kattägare är ju att ha en bästa kompis hemma som vill umgås med mig och min sambo och hålla oss sällskap när den andre jobbar osv.

Jag förstår det här du menar med vad som kan vara svårt med en hittehemskatt - det kanske finns en anledning till att den är just på ett hittehem? Det ska jag ta med mig och fråga om om det blir aktuellt. Jag tackar också för tipsen om kattlådor och klösbrädor, vore ju kul om det inte syns för tydligt att vi skaffat katt redan första dagen...
 
Det som kan vara bra att tänka på när man tar hem en ny katt är att man i början har katten på begränsat område så att katten lär sig var lådorna är om man bor stort. Annars brukar inte lådsituationen vara något problem så länge man håller lådan fräsch. Lådan ska plockas ur minst en gång men helst två gånger/dag.

Tack för tipset! Läste någonstans om nån som hade en utekatt som aldrig gick på lådan inne, den gjorde det den skulle ute. Antar att man har kattlucka då så att katten kan komma och gå som den vill, men är det vanligt?
 
Blötfoder (på burk eller tetra till exempel) är absolut att föredra. Som du själv har läst dig till så har kattdjur inte en fullt utvecklad törstreflex utan får i sig mestadels av den vätska de behöver via sitt byte och genom att ge BARF eller blötmat så tillgodoser man deras behov av vätska. En katt som lever uteslutande på torrfoder behöver få i sig 0,5 dl vatten/kg kroppsvikt och dag och det är ytterst få katter som dricker så mycket vilket då kan resultera i problem med njurarna och urinvägarna.

Bra blötmatsmärken är Mjau och Bozita i tetra, Bozitan finns även med en uppsjö olika smaker och med sås eller gelé då alla katter tycker om olika. Undvik dock mat med fisk, det är en av de vanligaste allergenerna hos katt vilket gör att de kan utveckla en allergi mot det.

Med det sagt så finns det aldrig någon garanti att katten aldrig kommer få några urinvägsproblem om den huvudsakligen lever på blötmat/BARF men risken minskar drastiskt.

Här finns det lite smått och gott att läsa om när det kommer till katt
http://www.kattstatus.se/index.html

BARF fick jag googla men nu fattar jag! Tack för info och tips!
 
Tack för tipset! Läste någonstans om nån som hade en utekatt som aldrig gick på lådan inne, den gjorde det den skulle ute. Antar att man har kattlucka då så att katten kan komma och gå som den vill, men är det vanligt?

Jag anser att även en katt som är ute mycket ska ha kattlåda inne. Till och med mina stallkatter har låda som de visserligen bara använder vintertid men den finns där trots att de kan gå ut och in precis som de behagar. Även en katt kan bli sjuk och då är det väldigt bra om hen redan är invand på låda. Vi hade ganska mycket problem med en av våra när han blev sjuk och inte fick gå ut då han alltid gjorde sina behov utomhus annars. Han var en omplacering och hade aldrig lärt sig det där med låda. Däremot har det fungerat klockrent när stallkatterna har skadat sig/blivit sjuka/efter kastrering och de har behövt vara inne. De har fattat det här med lådan genast trots att de verkligen avskyr att behöva vara inne.

Jag skulle aldrig ha kattlucka. Har man det så får man vara beredd på diverse halvdöd, döda och levande möss och fåglar i sängen och det är inte jag :yuck: Självklart är det upp till var och en hur man vill ha det men katter visar väldigt gärna upp sina byten för sina människor och för mig räcker det med alla halvätna möss och fåglar jag får slänga ut ifrån stallet. Jag är glad om jag slipper ha dem inomhus ;)
 
Hej! Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle skriva ett enda ord i Bukefalos Kattforum - men nu händer det!
Jag har aldrig varit så förtjust i katter, har mer sett mig som en person som skulle skaffa hund, eller inget alls. Jag och min sambo bor i hus på landet och har av någon anledning börjat prata om att skaffa katt - och vi gillar idén båda två.

Anledningen till att vi vill skaffa katt är för att det verkar trevligt att ha djur hemma, men en katt kan ju vara väldigt självständig och klarar sig mycket själv (jag känner dock till att man inte får lämna katter själva för länge och jag vet att man inte kan åka bort en vecka och låta katten klara sig själv, det är inte så jag menar med att de klarar sig mycket själva, och jag förstår att alla individer är olika). Det vore mysigt med ett sällskapsdjur helt enkelt och jagar den möss vore det ju också ett plus! Jag ser gärna att katten tycker om att vara ute mycket och är aktiv, helst utan att riva sönder hela huset när den väl vistas inne.

Vi har en kattsluss i vår stad där man kan adoptera katter, och vi är väldigt intresserade av att i så fall göra det, det skulle kännas fint. Jag har dessutom en släkting som jobbar där ideellt och h*n skulle kunna hjälpa oss med tips och råd angående att adoptera en katt, det känns bra.

Men även om jag har en släkting och flera vänner att rådfråga angående att skaffa katt så vill jag att ni hjälper mig nu. Jag är lite rädd att mina kattälskande vänner skulle bli lite overexcited om jag sa att jag funderar på att skaffa katt, och bara berätta hur kul det är med katter och inte ge en helt objektiv bild av livet som kattägare. Så katt-bukefalister, vad tycker ni är det bästa och det sämsta med att ha en katt? Tycker ni att vi tänker fel i fråga om att adoptera en katt? Har jag en vettig bild av vad man kan förvänta sig av att ha en katt? Vad tycker ni att man ska tänka på och vilka frågor ska man ställa sig och fundera på innan man skaffar en katt? Och vilka tips och råd kan ni ge mig inför införskaffandet av en katt? Eller tycker ni att jag bara borde låta bli eftersom jag (och min sambo) har så lite erfarenhet och kunskap om katter? För mig är det extremt viktigt att som djurägare ta ansvar för sina djur och se till att de har det bra, inte bara skaffa djur för att det passar en själv och sen inte ge dem det som de behöver eller förtjänar. Att adoptera en katt skulle vara ett stort steg för mig och det är otroligt viktigt att det blir rätt och att katten får ett bra liv hemma hos oss, som en självklar del i vår familj. Kan tillägga att vi inte har några barn.

Jag var som du, "hundmänniska". Men det blev en katt ändå, vi bor på landet och sambon ville ha en kisse :) Jag tänkte först, jo men en stallkatt blir ju bra! Men nej, så blev det inte, han bor inne hos oss (:love:) och är ute när han vill vara ute (oftast hela dagarna).
Jag trodde det skulle vara mycket jobbigare med katt (vi skaffade kattunge). Men vår har skött sig exemplariskt måste jag säga! Jag var tveksam till kattlåda (lukt, "äckligt"), men katten vi har är så himla renlig (kanske är så att alla katter är det, bara ägarna som jag varit hos som inte hållt rent ;))! En enda gång har han gjort något inomhus utanför lådan. Nu vill han helst vara ute hela dagarna och jaga så då går han på toa ute :)
Vi har bestämt att han inte får vara inne i sovrummet när vi sover, för jag har så svårt att somna. Så vi har alltid stängt till sovrummet, så går vi in där och stänger om oss när vi ska sova. Funkar hur bra som helst, han vet direkt när vi ska sova så han går och lägger sig på "sin" plats. Inget jamande eller så på hela natten :D Vi har gjort så från dag ett, och jag tror att det funkar bra just för att vi varit så konsekventa med det. Samma med klösandet, vi köpte ett klösträd och såfort han började klösa någonstans så bar jag honom till klösträdet och satte tassarna emot det så han klöser i stort sett ingenting inne (förutom på klösträdet), ute går han berserk på träden :D

För mig har det varit övervägande positivt att skaffa katt! Han är en sån härlig liten personlighet, har lett till mycket mer skratt och glädje än "problem".
Man kommer på sig själv med att sitta och göra ingenting mer än att bara gosa med katten :love: Han älskar att ligga på rygg och bli kliad på magen!

Tror absolut att det är en bra ide att adoptera en katt, då ser ni ju till att en katt får ett nytt hem :) (vi tänkte göra det först, men nu blev det en "vild" kattunge som fångades in istället för att den skulle stryka omkring som vildkatt. Enda kattungen i kullen och mamman försvann så grannen fångade in den lille krabaten)
 
På katthem finns det ju oftast olika typer av katter, det kan vara allt ifrån hemlösa katter utan ägare som har fångats in till katter som folk av en eller annan anledning inte kan ha kvar (kan vara ifrån ett dödsbo till exempel). Vill man ha en social och vänlig katt som kan trivas med utelivet så är det absolut inte omöjligt att hitta det på ett katthem men man kanske får ha lite tålamod innan katten med stort K dyker upp. Många har ju den felaktiga uppfattningen att det bara är vilda och mer eller mindre problematiska katter på katthem men oj så fel man har i så fall om man påstår det ;)

Min tjej på avataren kommer faktiskt ifrån ett katthem. Hon hittades ute ensam och övergiven där hon blev trakasserad av andra katter i kvarteret, okastrerad och tovig men öronmärkt (dock ingen ägare registrerad). Men maken till en så otroligt social och orädd kisse har jag aldrig varit med om! Hon var uppskattningsvis runt 3 år när jag köpte henne och nu vet jag inget om hennes bakgrund givetvis men då jag även hade/har hundar så undrade man ju hur det skulle gå, lite morr och fräs de första två dygnen sen brydde hon sig inte nämnvärt längre :up: Och ett halvår efter att hon hade flyttat hem till mig så var hon på sin första utställning som hon skötte med bravur, helt oberörd av miljön, och det slutade med att hon även vann.

Så nog kan man hitta bra katter på katthem med, sociala och trevliga, och en del säljs även gärna till hem där de också får möjligheten till att gå ut och jag vet att min tjej inte är något undantag då jag även träffade flera katter på samma katthem som var lika social som min var/är om inte ännu mer. Så jag rekommenderar verkligen att kolla på katthem först efter en lämplig katt, kolla också gärna på flera katthem runt omkring och inte bara på det närmaste (det var så jag fann min tjej) :) Som de sa på "mitt" katthem, när man köper en katt därifrån så räddar man inte bara en utan faktiskt två i och med att det blir en ledig plats som gör att de kan ta in en ny oönskad misse och ge den ett bättre liv :heart
 
Jättebra att ni vill ta en katt från katthem. Förbered er bara på att det inte är ni som väljer katten utan tvärtom. ;) :D

Jag trodde också att jag skulle välja katt när jag skaffade min nuvarande men den katten jag hade tänkt mig smög iväg och ville inte alls umgås. Sen försökte jag desperat bli av med den lille, röde yrhättan som bet mig i foten och klättrade upp för mitt ben men det gick inte så han fick följa med hem istället. :laugh:
 
Hej! Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle skriva ett enda ord i Bukefalos Kattforum - men nu händer det!
Jag har aldrig varit så förtjust i katter, har mer sett mig som en person som skulle skaffa hund, eller inget alls. Jag och min sambo bor i hus på landet och har av någon anledning börjat prata om att skaffa katt - och vi gillar idén båda två.

Anledningen till att vi vill skaffa katt är för att det verkar trevligt att ha djur hemma, men en katt kan ju vara väldigt självständig och klarar sig mycket själv (jag känner dock till att man inte får lämna katter själva för länge och jag vet att man inte kan åka bort en vecka och låta katten klara sig själv, det är inte så jag menar med att de klarar sig mycket själva, och jag förstår att alla individer är olika). Det vore mysigt med ett sällskapsdjur helt enkelt och jagar den möss vore det ju också ett plus! Jag ser gärna att katten tycker om att vara ute mycket och är aktiv, helst utan att riva sönder hela huset när den väl vistas inne.

Vi har en kattsluss i vår stad där man kan adoptera katter, och vi är väldigt intresserade av att i så fall göra det, det skulle kännas fint. Jag har dessutom en släkting som jobbar där ideellt och h*n skulle kunna hjälpa oss med tips och råd angående att adoptera en katt, det känns bra.

Men även om jag har en släkting och flera vänner att rådfråga angående att skaffa katt så vill jag att ni hjälper mig nu. Jag är lite rädd att mina kattälskande vänner skulle bli lite overexcited om jag sa att jag funderar på att skaffa katt, och bara berätta hur kul det är med katter och inte ge en helt objektiv bild av livet som kattägare. Så katt-bukefalister, vad tycker ni är det bästa och det sämsta med att ha en katt? Tycker ni att vi tänker fel i fråga om att adoptera en katt? Har jag en vettig bild av vad man kan förvänta sig av att ha en katt? Vad tycker ni att man ska tänka på och vilka frågor ska man ställa sig och fundera på innan man skaffar en katt? Och vilka tips och råd kan ni ge mig inför införskaffandet av en katt? Eller tycker ni att jag bara borde låta bli eftersom jag (och min sambo) har så lite erfarenhet och kunskap om katter? För mig är det extremt viktigt att som djurägare ta ansvar för sina djur och se till att de har det bra, inte bara skaffa djur för att det passar en själv och sen inte ge dem det som de behöver eller förtjänar. Att adoptera en katt skulle vara ett stort steg för mig och det är otroligt viktigt att det blir rätt och att katten får ett bra liv hemma hos oss, som en självklar del i vår familj. Kan tillägga att vi inte har några barn.
Ni låter som perfekta kattägare! Foder är extremt viktigt att tänka på. Då katter inte har någon törstreflex bör (ska enligt mig) man ge blötfoder, barf eller färskfoder. Torrfoder bidrar inget alls till en frisk katt. Vi har fyra katter. Två raskatter och två huskatter, en från katthem och en katt vi hittade ute. Huskatterna är de trevligaste faktiskt. :-)
Har inga egentliga tips mer än att träffa katten flera ggr och fråga om dess bakgrund. Hemlös eller haft hem etc. Två katter har mkt sällskap och nytta av varandra.

Ser inga nackdelar!
 
Kul med kattfunderingar! Tycker du låter klok :)
Katter är inte flockdjur på samma sätt men många uppskattar sällskap.
Det finns en sida som heter kattstatus där det står mycket klokt (utöver att hämta kunskap här alltså).
Fundera en extra gång eller tre om du bor lämpligt nog att ha utekatt. Så många råkar illa ut :(
De allra, allra flesta är rumsrena när man får hem dem.
Blötmat= mat på burk/tetra.

Nackdelar: Det kommer hår överallt, de kan få för sig att skrika på nätterna, klösa på möbler osv. Mycket kan man göra nåt åt och det är värt det, men likväl nackdelar.

Och ren detalj; Man kastrerar, inte steriliserar :)
 
Håller med ang. katthem, långt ifrån alla är vildkatter!
Vissa kommer dit pga dödsfall etc, andra har haft hem men sen blivit övergivna. Ytterligare andra är födda ute och har aldrig träffat människor innan- de kräver ju lite mer jobb men har träffat ett gäng sådana som är helt underbara idag.

Vi har förresten en riktig knäkatt och en lite mer försiktig som bara umgås på sina egna villkor (men då går det inte att undvika :p), huskatter som båda är födda i hem och köpta privat som kattungar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 813
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 773
Senast: kma
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 755
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp