funderar på köpa hund, ev, cooker spaniel.

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare anonym78
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 330
A

anonym78

hejj.. min familj funderar på att skaffa hund..
jag har tittat lite på spaniel's och fastnat lite för coker spaniel. ev. engelsk springer spaniel eller golden retriver ( verkar ju vara en populär familjehund vad jag förstått) men vi tycker att eftersom vi bor i lägenhet i stan kanske en hund som inte behöver så mkt motion (och ej jaktinstinkt) skulle vara passande. och sen det här med päls har jag egentligen ingen åsikt om..
sen finns det ju dom här små hund raserna dom vet jag nästan inget om..

berätta gärna om raserna jag nämt, om dom passar för min familj och sen kan ni gärna tipsa om ni har nåt annat förslag! :D

Sv: funderar på köpa hund, ev, cooker spaniel.

Vad vill du göra med din hund?

Eftersom motionen ska skötas tillsammans med hunden spelar det ingen roll om man bor i lägenhet eller villa för den skull. Tycker man att motionera hunden är något man helst vill slippa för det mesta så är det bättre att inte skaffa sig hund alls, utan låna en jycke när andan faller på.

Alla de raser du har räknat upp är energiska och utåtriktade hundar som ska ha god förighet. De är hundar som ska ha jaktlust, men som inte ska jobba på egen hand. Det är just spanielns och retriverns jaktliga egenskaper som har gjort dem så populära familje- och allround-hundar. Deras arbetande sida behöver få utlopp, och får den inte det skaffar många ett eget jobb - ofta med sådant som ägaren inte uppskattar. T.ex som flismaskin eller larm :grin: Andra stänger av och finner sig i sin lott, men det gör inte att man som ägare har rätt att skaffa sig en hund som förväntas ligga och sova praktiskt taget dygnet runt.

Cockern är den som kräver mest pälsvård. Om man lägger ner 5-10 min per dag har man det lätt även med en fullpälsad hund, men slarvar man tovar de lätt igen. Vid blöt väderlek kan en cocker komma hem med oanade mängder pinnar i pälsen.:angel:
IMG_5636.jpg

Alla hundar behöver fysisk och mental motion för att må bra. Spaniel och retriver kräver ofta inte så mycket, men fortfarande måste ändå utgånspunkten när man skaffar en hund ur grupp 8 vara att man vill göra något med sin hund. Mer än att att bara rasta och mysa, även om också det ska ingå så klart. Om man sedan vill köra lydnad, agillity, viltspår, jakt, bruks, freestyle eller "bara" tränar kul trick i vardagen spelar mindre roll. Huvudsaken är att man gör något med sin hund så att den får använda hjärnan och inte bara tassarna.

Så jag återkommer till min ursprungsfråga; vad vill du göra med hunden? Om svaret blir gå långa turer när det är vackert väder, och klappa och mysa så är det bättre att inte skaffa egen hund. Vill du å andra sidan komma ut i ur och skur (man behöver inte nödvändigvis gilla regn och rusk ;) ) och kan tänka dig att lägga ner tid och energi på att låta hunden jobba, så är cocker, springer och golden ganska lätta att tillfredställa. Några dagar här och var på sofflocket brukar de flesta tycka är helt OK.

Jag tipsar om en sällskapshund, kolla på grupp 9! De behöver ju såklart ändå motion och aktivering!!

En Tibetansk spaniel kanske?
Väldigt charmiga hundar som är mindre krävande än dom raserna du nämnt.

tibetanskspaniel.jpg

Håller med, charmigare hundar får man leta efter (enligt min åsikt då) :love: Vet inte varför jag inte skaffade en tibbe tidigare :D

Till TS, tibben är verkligen MIN ras och de är riktigt härliga att äga (trots att min är en riktig matvägrare *suck*) men de är ändock väldigt envisa och självständiga men då jag har haft en annan ras tidigare som var minst lika envis och självständig så är jag liksom härdad ;)

Chicko%20008.jpg

Senast ändrad:

Jag har en cockerspaniel på 5 år (har i familjen haft flera cockerspaniels tidigare)

När han hade lång päls så var det nog med att borsta honom runt 10 min per dag så höll sig pälsen fin. Numera helrakas han var 3-4 månad (höst + lera + pinnar + hund som är "håröm" = ingen bra kombination).
Så cockerspanieln kan helrakas men de ser lite muppiga ut första månaden :D

En cockerspaniel kräver mer än man tror. Tidigare när jag bodde på landet med honom så var han oftast nöjd om han fick vara ute på gården på dagarna och "hjälpa till" med allt som gjordes (bära vedträn, hålla koll på djuren ^^). Nu när vi bor i lägenhet blir han lätt uttråkad och det krävs att det händer en del på dagarna. Blir han uttråkad så har man en hund som går runt och piper, slänger runt ben/strumpor som den hittar och vandrar runt och är rastlös.

Cockerspaniels måste få tänka för att må bra. Min hund används inte som spårhund eller jakthund (de vi har haft har inte haft mycket jakt i sig. Kan "jaga" rådjur och liknande (springer runt 50 meter efter och nosar i spåren och vänder sedan tillbaka) men de fäller inte sitt byte för det är inte deras jobb. De söker bara upp bytet.).

Nu vet jag inte vad du menar med lite motion är det en timme per dag? Två timmar?
Min hund mår utmärkt på en timmes promenad per dag OM han då även under dagen får antingen spåra , träna lydnad eller göra något annat arbete.
Det som är utmärkt med cockerspaniels är att det är en hund som passar bra i alla miljöer.
Min hund är gärna med i stallet, hos kossorna eller med på stan och fikar. Han älskar att vara med ute på stan och gå runt och sedan ligga på ett utecafe. Så länge han får känna sig med i flocken och behövd så är han nöjd med livet.
Cockerspaniels behöver inte supermycket motion men de måste få arbeta. Min hund spårar som sagt ibland, tränar lydnad, drar små lass i pulka, hjälper till att bära matvaror från affären i sin klövjeväska, är med på campingturer där han får bära lite packning och hjälper till med annat.

Som sagt, en hund som är nöjd om den får vara med på stan en hel dag eller får en uppgift att arbeta med.

Skillnaden mellan min cockerspaniel och sällskapshundar som jag har mött är att cockerspaniels måste få känna sig behövda och arbeta medans (inte alla men många) småhundar mår bra av att få lite promenader, kel och något tuggben.

Vill du ha en hund som du går ut och går med en timme och sedan inte gör något mer med så är alla raserna du räknat upp sämre val, då har du en hund som går runt och gnäller och har tråkigt. Vill du ha en hund som är med överallt, som hjälper till där den kan, älskar att arbeta och vara i centrum så är cockerspaniel ett utmärkt val.

Nu är detta baserat på ca 3 cockerspaniels och mest min nuvarande så andra individer kanske inte alls är nöjda med det här och kanske har mer jaktinstinkt, vill arbeta mer eller liknande :)

Vad vill du göra med din hund?

Eftersom motionen ska skötas tillsammans med hunden spelar det ingen roll om man bor i lägenhet eller villa för den skull. Tycker man att motionera hunden är något man helst vill slippa för det mesta så är det bättre att inte skaffa sig hund alls, utan låna en jycke när andan faller på.

Alla de raser du har räknat upp är energiska och utåtriktade hundar som ska ha god förighet. De är hundar som ska ha jaktlust, men som inte ska jobba på egen hand. Det är just spanielns och retriverns jaktliga egenskaper som har gjort dem så populära familje- och allround-hundar. Deras arbetande sida behöver få utlopp, och får den inte det skaffar många ett eget jobb - ofta med sådant som ägaren inte uppskattar. T.ex som flismaskin eller larm :grin: Andra stänger av och finner sig i sin lott, men det gör inte att man som ägare har rätt att skaffa sig en hund som förväntas ligga och sova praktiskt taget dygnet runt.

Cockern är den som kräver mest pälsvård. Om man lägger ner 5-10 min per dag har man det lätt även med en fullpälsad hund, men slarvar man tovar de lätt igen. Vid blöt väderlek kan en cocker komma hem med oanade mängder pinnar i pälsen.:angel:
IMG_5636.jpg

Alla hundar behöver fysisk och mental motion för att må bra. Spaniel och retriver kräver ofta inte så mycket, men fortfarande måste ändå utgånspunkten när man skaffar en hund ur grupp 8 vara att man vill göra något med sin hund. Mer än att att bara rasta och mysa, även om också det ska ingå så klart. Om man sedan vill köra lydnad, agillity, viltspår, jakt, bruks, freestyle eller "bara" tränar kul trick i vardagen spelar mindre roll. Huvudsaken är att man gör något med sin hund så att den får använda hjärnan och inte bara tassarna.

Så jag återkommer till min ursprungsfråga; vad vill du göra med hunden? Om svaret blir gå långa turer när det är vackert väder, och klappa och mysa så är det bättre att inte skaffa egen hund. Vill du å andra sidan komma ut i ur och skur (man behöver inte nödvändigvis gilla regn och rusk ;) ) och kan tänka dig att lägga ner tid och energi på att låta hunden jobba, så är cocker, springer och golden ganska lätta att tillfredställa. Några dagar här och var på sofflocket brukar de flesta tycka är helt OK.

svar: jag vill ha en hund man kan ha med sig lite överallt. gå promenader med,men inte kräver jättemkt motion. träna lydnad och kanske agility. och som raserna jag nämt- lite busiga!

sen tycker jag australian sheperd är jättefina :) vad säger ni om dom ?

okej ska läsa den :)

Senast ändrad av en moderator:

sen tycker jag australian sheperd är jättefina :) vad säger ni om dom ?

Jag säger att om du vill ha en arbetsnarkoman, så visst!
Men på din första beskrivning tycker jag att det låter som helt fel ras för dig.
Rätta mig gärna om jag har fel!;)
Aussies är fina, men snabba i tankarna, tuffa och gillar att jobba, mycket!
:bump::bump::bump:
Denna gröna gubbe beskriver min förhållandevis lugna aussie tjej ganska bra,- efter träning :D;)

Jag säger att om du vill ha en arbetsnarkoman, så visst!
Men på din första beskrivning tycker jag att det låter som helt fel ras för dig.
Rätta mig gärna om jag har fel!;)
Aussies är fina, men snabba i tankarna, tuffa och gillar att jobba, mycket!
:bump::bump::bump:
Denna gröna gubbe beskriver min förhållandevis lugna aussie tjej ganska bra,- efter träning :D;)

haha xD

nej då får jag nog skippa den direkt!

dom verkar va ett bra alternativ! :)
du får gärna berätta mer om dom :)
Nu var det visserligen inte mig du frågade men jag är ju tibbeägare (sedan snart 3 veckor). Tibben i mina ögon är en pigg och alert hund som gärna hänger med på långa promenader eller kanske tar en vända på agilitybanan. Trots att de är pigga och har en del energi så kan de utan problem ta det lugnt när man är inomhus, frisk ras och kräver inte mycket pälsvård alls (borsta igenom 1-2 ggr/vecka kanske). Tibben har en del vakt i sig och vill gärna befinna sig på högre höjder för att kunna ha en överblick över markerna och varna om det kommer främlingar så man ska inte bli förvånad om man hittar dom i fönstret eller på köksbordet ;) Min skäller ibland när han hör något konstigt i trapphuset men han är född och uppväxt på landet och börjar nu vänja sig vid "stads"miljön och reagerar inte lika mycket längre på nya ljud. De är som sagt envisa och självständiga och det är inte alla tibbar som kan lära sig att gå lösa (att helt enkelt komma på inkallning och inte sticka iväg) och det är väl nackdelen med rasen. Jag har som sagt hittat min ras och jag planerar redan nu inför nästa tibbeköp men när det blir vet jag inte.

Nu var det visserligen inte mig du frågade men jag är ju tibbeägare (sedan snart 3 veckor). Tibben i mina ögon är en pigg och alert hund som gärna hänger med på långa promenader eller kanske tar en vända på agilitybanan. Trots att de är pigga och har en del energi så kan de utan problem ta det lugnt när man är inomhus, frisk ras och kräver inte mycket pälsvård alls (borsta igenom 1-2 ggr/vecka kanske). Tibben har en del vakt i sig och vill gärna befinna sig på högre höjder för att kunna ha en överblick över markerna och varna om det kommer främlingar så man ska inte bli förvånad om man hittar dom i fönstret eller på köksbordet ;) Min skäller ibland när han hör något konstigt i trapphuset men han är född och uppväxt på landet och börjar nu vänja sig vid "stads"miljön och reagerar inte lika mycket längre på nya ljud. De är som sagt envisa och självständiga och det är inte alla tibbar som kan lära sig att gå lösa (att helt enkelt komma på inkallning och inte sticka iväg) och det är väl nackdelen med rasen. Jag har som sagt hittat min ras och jag planerar redan nu inför nästa tibbeköp men när det blir vet jag inte.

okej :) men dom liknar väl ganska mkt chihuahua eller?
vad är skillnaden?
och vad kostar dom ungefär?

okej :) men dom liknar väl ganska mkt chihuahua eller?
vad är skillnaden?
och vad kostar dom ungefär?
Njae jag tycker det är enorm skillnad på dom raserna inte minst storleksmässigt ;), tibben är ungefär 25-30 cm hög. Har ett lättare underbett, liten men ändå robust hund. Kolla på olika bilder så ser man skillnaden :) Priset för en renrasig, reggad tibbe ligger runt 10000-11000:-

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 181
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 675
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 675
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 936
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka