Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Funderationer

TheWickedWitch

Trådstartare
Härom dagen, då jag stog och grävde ner det överblivna fodret från i våras i gödselstacken, funderade jag på vad som egentligen händer med fodret när det får ligga i tunnor över sommaren, är det näringsinehållet som sjunker, eller blir det "dåligt" i samma bemärkelse som våran mat blir om den får ligga ?? Hur är det där egentligen :confused:

Det beror lite på..

OM foderat lagras fuktfritt och lufttätt så händer ingenting alls sålänge "bäst före datum" inte passerats. Finns ju tryckt på säcken. För soja är det 4 månader, för Krafft pelletts är det 12 månader t ex.

Betfor påverkas inte ett skvatt, inte heller lucern.

När det gäller pelletterade foder så är det inom 12 månader händer inget, sen kan de inte garantera vitamininnehållet längre (fast fodret blir inte dåligt elelr jäser). Vetekli händer inte heller något med. Muslifoder vet jag inte. Havre som är krossad blir inget vidare, samma med korn. helhavre vet jag inte, men om man har den där i sisådär tre år så häsknar den iaf *s* Och soja härsknar REJÄLT.

men som sagt, ovanstående gäller luft- och fuktfri förvarning i mörkt, svalt utrymme.

/Alexandra - som kastar soja, havre och korn som inte förbrukas under sommaren, men som behåller allt annat i 12 månader, sen kasseras det oavsett.

TheWickedWitch

Trådstartare
Åhå, där ser man... kan ju tillägga att jag grävt ner Krafft Groov, Lucernpellets och betfor :crazy: Som har förvarats i fodertunnor med tättslutade lock :smirk: som i sin tur står i en foderlår också med lock, som står i foderrummet, som i sin tur är kolsvart och ganska svalt :D

Ojdå. Fast nu vet du ju till nästa år att du behöver inte gräva ner det =) Krafft Grooven kan du iofs gräva ner om det gått mer än 12 mån sen tillverkningsdatum.

Jag matar rådjuren med gammalt hästfoder jag, fast de tycker inte om soja de kräsna jäklarna ;)

/Alexandra - som slängde förr också, tills jag började fundera och tog och pratade med tillverkarna och fick svaret ovan ;P

TheWickedWitch

Trådstartare
Ja, grooven såg lite mystisk ut tycker jag, så den var det nog lika bra att jag grävde ner, men det andra hade ju kommit väl till pass nu, till den andra hästen i stallet :(

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6494 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Har 2 katter, väldigt olika i hull(i allt egentligen) Den ena är åt det tunnare håll(tror han egentligen är väldigt bra i hull)...
Svar
2
· Visningar
131
Hemmet Jag har nyligen fällt en enorm björk på min tomt,den var gammal och med röta i,fanns risk att den skulle falla ner över den lilla vägen...
2
Svar
30
· Visningar
776
Hundträning Sen förra året har vi fått vildsvin som springer på åkrarna runt huset och våra promenadvägar under vinterhalvåret. Min chihuahua...
Svar
4
· Visningar
724
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Brukstråden 2021
  • Uppdateringstråd nr 24

Hästrelaterat

• Dräktiga ston 2020/2021
  • Föl 2021