Fundering angående kürtävlingar (långt)

C

cissiny

Jag har pm:at moderator IngelaH men inte fått svar än (det var iofs inte så många timmar sen och jag tror inte att hon har varit online) för att kolla att den här tråden är ok. Men, det borde den vara, annars får den ju plockas bort.

Jag har funderat en del på det här med kürklasser på tävlingar. Hur många möjligheter har egentligen ryttarna att rida kür i Sverige? Jag har ju mest koll på Skåne men försöker kolla upp resten av landet och även tävlingar utomlands (främst i Danmark).

I Sverige finns kürer på följande nivåer:
FEI ponnykür (motsv de andra FEI-programmen för ponny)
FEI juniorkür (motsv Msv)
FEI YR-kür (motsv MA)
Int I kür
Grand Prix kür

Jag vet inte exakt hur det ser ut i andra länder, men en liten fingervisning (korrigera och komplettera gärna!):

Danmark: bör ha ungefär som vi, jag vet att de även har LA-kür för stora hästar

Holland: som jag förstått det har de:
L-kür (ponny och häst): ungefär LB tror jag (skänkelvikning, mellangångarter, ryggning "ett par steg")
M-kür (ponny och häst): ungefär som högre LA/MB tror jag (ryggn 4 steg, ökad trav, öppna, sluta på spåret, förvänd galopp, mellangalopp)
Z-kür ponny: ryggn, ökad trav, öpnna, sluta, förvänd galopp, mellangalopp
Z1-kür häst: ryggn, ökad trav, öppna, sluta på spåret och diagonalt, galoppsluta, enkelt byte, ökad galopp, förvänd galopp
Z2-kür häst: ryggn, ökad trav, öppna, sluta på spåret och diagonalt, enkla byten,
L-kadrilj för 4 hästar/ponnyer
M-kadrilj för 4 hästar/ponnyer
Z-kadrilj för 4 hästar/ponnyer
Z-Pas de Deux för hästar
Int I kür
GP kür
Det bör ju även finnas FEI-programmen för ponny, junior och YR.

USA har ju mängder av kürer på alla nivåer, från motsv LC till GP. Tror att dom har nåt kürprogram för skritt och trav också...

Sen finns ju givetvis kürprogram för funktionshindrade.

Tyskland tror jag har åtminstone från LA och uppåt. England likaså.

Hur ser det då ut med utbudet av kürtävlingar?

Sverige: Som jag ser det, så verkar det finnas en del ponnykürer, både i finaler (där enbart kvalade ryttare deltar, man vet alltså inte på förhand om man kommer med eller ej men kür bör man ju ha "om man kommer till final") och sådana där alla anmälda får starta.
Juniorkürer finns det ett par av, jag tycker att det är väldigt intressant att det finns ett par öppna juniorkürer här i Skåne, dvs seniorer får starta. Fler behövs, tycker jag!
YR-kürer - det finns ett par men inte så många. Ovanligt att de är öppna för seniorer.
Int I-kürer - kanske 3-4 på hela året spritt över hela landet? Inte många alltså, i Helsingborg i november fick man ju kvala och visste alltså inte på förhand om man skulle få rida kür. Vet inte riktigt hur det var med de andra tävlingarna.
GP kürer - verkar finnas en del.

Danmark verkar ha betydligt fler kürer på olika nivåer än vad vi har.

Så här tycker jag:
- det finns ett par öppna juniorkürer. Kanske främst i Skåne? Fler hade inte vart fel :)
- YR-kürer. Det borde finnas fler, gärna öppna för seniorer.
- Int I-kürer. Alldeles för få!
- GP kürer - verkar finnas en del, hade förstås inte vart fel med fler.

Sen kunde det ju vara intressant med fler kürklasser, kanske nån på LA-nivå som dom har i Danmark?

Kürer på alla nivåer borde finnas där man inte behöver kvala, dvs har man anmält sig så får man tävla oavsett resultat i övriga klasser på meetinget. Tänk på alla som kämpat med sin kür, kanske betalt dyra pengar, och sedan inte får använda sin kür.

Nåja, det här är bara mina funderingar och visst är jag partisk... Men jag tror att det hade vart bra att ge möjlighet för seniorer t ex att rida nån kür innan det är dags för GP... Det borde i förlängningen ge bättre resultat internationellt. (Även om det finns många andra faktorer som är långt viktigare förstås!)

Mvh Cissi
 
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

Komplettering:
Orsaken till att jag tar upp det här nu är att jag pratade med en tävlingsarrangör av annan anledning. Vi kom in på det här, intresse fanns för kürtävling och frågan var i så fall vilken klass. Det hade vart intressant med synpunkter! :)

Mvh Cissi
 
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

Jag skulle välkomna kur (hur f.. gör man prickarna över u:et) i
MSV med öppna armar.

Och vet många som skulle vilja rida det här omkring.
Tror det skulle höja glädjen i dressyr att få "skapa" själv.

Har redan planerat "min" musik.

så jag bugar för att du tog upp ämnet
:bow:
 
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

Jättekul att du gillade ämnet! :)

Här i Skåne har det poppat upp ett par juniorkürer som är öppna även för seniorer - föhoppningsvis blir det fler även i resten av landet! :)

Hoppas att du får möjlighet att rida kür inom en inte alltför lång framtid! Ni får tipsa arrangörerna om det :).

ü får du till genom att först trycka på ¨ (ungefär vid enter) och sedan u. :)

Mvh Cissi
 
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

*puttar upp* många som läst men bara en som svarat? Det borde väl vara fler som har synpunkter? :)

Mvh Cissi
 
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

Jag kan bara hålla med att det vore kul och intressant med kür från MSV-nivå.

Det borde ju gynna alla; ryttre, hästar, arrangörer och publik.
 
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

Hejsan! ja det tycker inte jag skulle vara fel, det kan ju va så förbannat tråkigt att titta på dressyr när alla rider exakt samma program, om o om igen...

Tycker tom. att man kunde ha kur i typ LA:4-5. Det gör faktiskt att dressyren får bort sin dull-stämpel litegrann.
 
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

Jo, juniorkürer som är öppna börjar ju poppa upp en och annan här i Skåne - förhoppningsvis följer resten av landet efter! :)

Jag tror också att det skulle gynna sporten och inte minst publikintresset - dressyrtävlingar brukar ju annars mest locka "de närmast sörjande" så att säga...

Msv-kürer som juniorküren verkar locka flest ryttare?

Mvh Cissi
 
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

Jo, LA-kür finns ju i Danmark - jag är inte riktigt säker på exakt vilken nivå det motsvarar. I Sverige finns ju FEI ponnykür ungefär på den nivån - det kunde vara intressant med nåt sånt för ridhäst också! :)

Det hade nog ökat intresset för dressyr med fler kürer! :)

Mvh Cissi
 
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

Flera intressanta svar har jag ju fått - kul! :)

Några funderingar dock:
Här finns ju flera dressyrdomare. Vad tycker ni?
Ekipage på MA/Int I-nivå - hade det varit intressant med öppna YR-kürer (Georg), eller kanske än mer intressant med Int I-kürer?

Mvh Cissi
 
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

cissiny skrev:
Jättekul att du gillade ämnet! :)

Hoppas att du får möjlighet att rida kür inom en inte alltför lång framtid! Ni får tipsa arrangörerna om det :).

Mvh Cissi

Tyvärr räker det inte med att tipsa.
Det finns alldeles för lite tävlingstillfällen och man riskerar att bli bortlottad på de få tävlingar som finns. Inte bara i MSV.

Verkar som arrangörerna har svårt att få folk som hjälper till. Och de tröttnar på att rådda igång olika tävlingar.
Men en ljusning är ju ändå det "nya" bedömningssättet i MSV och nästa steg är att smyga in küren( :banana: )

Det handlar nog om att sälja iden "uppifrån".

Nu när dem rört runt i MSV programmen tycker jag kür känns ännu mer angeläget.
 
Senast ändrad:
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

Äsch det är bara för att du skall få mer jobb ;)

Jag läste faktiskt för inte så längesedan att det inte är omöjligt att det kan bli kür i fälttävlan på mästerskapen. Det hade varit skitkul :) men kommer väl hända om 100 år med tanke på hur lång tid allt tar i den grenen med förändringar.

Jag hade tyckt att det skulle behövas mer Msv kûr klasser , Alla når ju inte till GP och det kunde ju få vara kul att rida kür klasser även om man inte har dom målen.

Möjligvis kunde det bidra till att det kommer mer publik även på dom mindre tävlingarna, det är ju urtråkigt att titta på 40 ekipage i en vanlig medelsvår.
 
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

mimus skrev:
Tyvärr räker det inte med att tipsa.
Det finns alldeles för lite tävlingstillfällen och man riskerar att bli bortlottad på de få tävlingar som finns. Inte bara i MSV.

Jo, jag har förstått att det är "hopplöst" i Stockholmstrakten...

Verkar som arrangörerna har svårt att få folk som hjälper till. Och de tröttnar på att rådda igång olika tävlingar.

Så kan det nog vara - men om kür hade ökat publikintresset, kanske gett biljettintäkter och sponsorer, mera mediaintresse? Det kanske på sikt hade ökat dressyrintresset även i en "svårare" region? Bara mina funderingar...

Men en ljusning är ju ändå det "nya" bedömningssättet i MSV och nästa steg är att smyga in küren( :banana: )

Det handlar nog om att sälja iden "uppifrån".

Det har du rätt i... tyvärr har jag en känsla av att jag knappast är rätt person för att sälja in idén till "rätt personer" i toppen...

Nu när dem rört runt i MSV programmen tycker jag kür känns ännu mer angeläget.

Det hade vart kul iaf! :)

Håller tummarna för fler tävlingar och fler kürer i Stockholmsområdet... :)

Mvh Cissi
 
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

Rufsan. skrev:
Äsch det är bara för att du skall få mer jobb ;)

:o :rofl: Njae... Det tror jag faktiskt inte att det gör... Möjligtvis ger det fler tävlingstillfällen till de kunder vi får ändå... Jag tror att ytterst få lägger de ändå ganska stora kostnader det medför (inte räknat per arbetad timme utan totalkostnad) för en "vanlig" kürtävling. Folk kommer nog att antingen mixa ihop själva eller vända sig till en studio för att få mixat musik de själva valt ut (ett fåtal timmars arbete och lägre kostnad). De kunder vi har, och säkert även framtida kunder, satsar nästan alltid på olika typer av finaler (SM, NM, derby, VM etc). Då lägger man nog mer pengar på sin kür. Så jag tror inte att det påverkar vårt kundantal faktiskt.

Jag läste faktiskt för inte så längesedan att det inte är omöjligt att det kan bli kür i fälttävlan på mästerskapen. Det hade varit skitkul :) men kommer väl hända om 100 år med tanke på hur lång tid allt tar i den grenen med förändringar.

Det låter häftigt - hur tror du hyperladdade fälttävlanshästar i toppkondis reagerar på kürmusik? Kan bli ruskigt sevärda finaler... DET ser jag fram emot - gör ryttarna det med tror du? :eek: :rofl:

Jag hade tyckt att det skulle behövas mer Msv kûr klasser , Alla når ju inte till GP och det kunde ju få vara kul att rida kür klasser även om man inte har dom målen.

Jo, definitivt! Och jag tror att det är bra träning inför GP kür även för de ekipage som klättrar hela vägen så att säga! Du tror också att juniorkür (MB), öppen alltså, borde vara mest intressant? Vad tror du om YR/Georg resp Int I-kürer?

Möjligvis kunde det bidra till att det kommer mer publik även på dom mindre tävlingarna, det är ju urtråkigt att titta på 40 ekipage i en vanlig medelsvår.

Helt rätt! Och jag tror att det i förlängningen ger mycket mer mediaintresse och även sponsorer. Bra för sporten med andra ord - även om det är A och O tycker jag att vanliga klasser inte kommer i skymundan!

Mvh Cissi
 
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

Här i Örebro län brukar det tyvärr aldrig vara kür vad jag vet.
Och jag har under de senaste åren varit rätt aktiv med att läsa tävlingsterminer och proppar.
 
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

Jag tycker det skulle va kul om det fanns kür för oss som inte rider på MSV nivå oxå... :smirk:
Varför itne har det i lättare klasser..?
Det är faktiskt lite trisst att inte kuna göra det, (för det är himla kul) utan att man måste skaffa sej en GP häst för att kunna rida kür. :crazy:
 
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

Det största behovet eller rättare sagt störst chans att få mga deltagare är nog i MSV-klass för seniorer. Det finns så otroligt mga ekipage som tävlar MSV och överlag så är nog de ryttarna lite mer modiga och vågar prova sig på en kür. Det hade varit väldigt roligt med kür i lätta klasser också men jag tror att det är svårare att få ihop ekipage tyvärr. Ett kürprogram kräver ju ganska mkt ur mga synvinklar och det krävs nog en del rutin och självförtroende hos ekipaget för att våga sig på det.

Men ska jag sen se på det mer ur publiksynpunkt så blir ju ett kürprogram roligare att se på ju högre svårighetsgrad som det håller. Ju mer rörelser du har att välja på desto uttrycksfullare blir ju programet.

Men något som jag skulle vilja se mer av är pas-de-deux-klasser!!! Dvs att 2st rider samtidigt till ett kürprogram. Det tycker jag är kanon-roligt att titta på!!! :) Hittills har jag bara sett det på pingsttävlingarna på Strömsholm. Så det tycker jag skulle vara otroligt roligt både ur kreativitetssynpunkt såväl som ur publiksynpunkt.

Fast å andra sidan älskar jag all dressyr med musik till :love: :love: :love:
 
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

Jag håller med Saigon att msv klasserna är nog dom bästa isåfall för kur, St George och Intemediere rider väl mest dom som iallfall har sikte på att nå GP, iallafall dom som vinner och placerar sig där, sen dom som brukar komma sist eller har låg procent i dom klasserna kan ju faktist hålla sig till kuren i dom medelsvåra klasserna.
 
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

Eller varför inte fr.o.m. regionala tävlingar. Regional brukar ju vara från LA:5 och uppåt. Då kan man ju nosa på Küren innan bytena sitter (precis där jag är nu :-). Det är ju inte vanligt att man betalar häst- och ryttarlicens om man inte har som mål att gå upp i MsV ändå. Vill man bara tävla lätta klasser så betalar man nog bara lokallicens (150 kr), stor prisskillnad.

Mvh//LG
 
Sv: Fundering angående kürtävlingar (långt)

Bara en liten kort kommentar... Sitter och uppdaterar vår kürkalender (verkligen på tiden :o - den kommer dock inte upp på hemsidan förrän imorgon), och jisses vad med kürtävlingar det är i Norge helt plötsligt!!!

Det finns väl en del norskor här - har det varit så länge eller är det nytt med en eller fler kürklasser på varenda (nästan) tävling i Norge???

Jag blev paff...

Mvh Cissi
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp