Fundering ateist och jul

ascha

Trådstartare
Har tagit del av debatten ang skolavslutningar i kyrkor och då började jag fundera på om ateister firar jul? Jag har inte hittat någon i bekantskapskretsen att fråga så jag hoppas här!
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag firar jul, men utan religiösa inslag. För mig är det en familjehögtid då man träffar nära och kära, myser och äter/dricker gott.
 
Sv: Fundering ateist och jul

jag är inte ateist, men inte heller religiös.
Jag firar jul i form av jultomte, julmat och julklappar, men helt utan religiös inslag.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag firar jul, men utan religiösa inslag. För mig är det en familjehögtid då man träffar nära och kära, myser och äter/dricker gott.

Samma här, jag är inte så noga med vilken dag det är heller, har jobbat en majoritet av julaftona i vuxen ålder. Efter systersonens födelse firar vi dock på julafton, hans föräldrar gillar svenssontraditioner trots att även de är ateister.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag är ateist och har inget speciellt julfirande. Det jag gör är att ge presenter till några personer jag håller av. Och så får jag vara lite ledig och ta igen mig.

För mig har julen aldrig någonsin varit kristen. När jag var liten gick vi aldrig i kyrkan eller talade om gud hemma. Julen var mat och presenter. Samt julegröt och julegråt.

Jag förknippar helt enkelt inte julen med religion. Innan kristnandet av det som nu är Sverige firades jólablót. :) Känns mer som det jag har firat. Mat och ljusets återkomst.....
 
Sv: Fundering ateist och jul

Både jultomten och klappar har rötter både i religion och folktro/tradition.
Det är dock rätt bortglömt :-)
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag är ateist och uppvuxen i en ateistfamilj (är 51). Mina jular har aldrig handlat om Jesus, inga krubbor, julottor eller psalmer. När jag var liten var julklapparna och jullovsmorgon på TV det intressanta. Nu är det julklapparna och sällskapet ;)

För mig skulle helgen kunna handla om vad som helst, man är ledig och det är det som är bra. Konstigast är egentligen den uråldriga maten man ska tycka är så speciell och god fast man ju äter godare alla andra dagar på året (påsk och midsommar undantaget).
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag gillar traditionerna och berättelserna runt jul trots att jag inte tror på Gud. Jag älskade avslutningarna i kyrkan!
 
Sv: Fundering ateist och jul

Den enda anledningen till att jag som ateist inte firar jul är att min släkt är dysfunktionell.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag är också ateist men ser julen som en anledning att pynta, tända ljus och fixa god mat. Den mörka årstiden behöver sånt. Det kan man förvisso göra ändå men traditionen med att det ska vara på ett visst sätt är lite som att återse en vän. Vintersolståndet är ju några dagar före jul så jag ser julen mer som en fest inför ljusets återkomst.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag gillar traditionerna och berättelserna runt jul trots att jag inte tror på Gud. Jag älskade avslutningarna i kyrkan!

Jag också!

För mig är julen inte något religiöst även om jag förstår att det kommer ur det.
För mig är det bara fint och mysigt, jag gillar julklappar :angel: och maten!
 
Sv: Fundering ateist och jul

Hur många firar en religiös jul över huvud taget, även om de är "vardagskristna"?

De flesta som vill behålla skolavslutning i kyrkan pekar på att det är en stämningsfull tradition. Sak samma med julottan, som inte hålls i ottan längre för folk orkar inte upp så tidigt.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Ateist i en familj av ateister. Men vi pyntar, klär granen och slår in klappar och käkar god mat tillsammans på julafton. Sen är det det med julen i det här huset.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Ser som övriga ingen koppling mellan jul och kristendom. Jag firar inte heller Johannes döparen när det är midsommar eller Jesus uppståndelse när det är påsk, däremot så firar jag både jul, påsk och midsommar samt nyår. :d
 
Sv: Fundering ateist och jul

Har tagit del av debatten ang skolavslutningar i kyrkor och då började jag fundera på om ateister firar jul? Jag har inte hittat någon i bekantskapskretsen att fråga så jag hoppas här!

Ja definitivt! (jag i alla fall)
Firar alla högtider vi har med iver. Men jag skippar det mesta av det kristna budskapet. Det är dessutom gamla högtider som kyrkan tagit över från andra religioner så de fungerar bra för mig också.

Den här ateisten tar också gärna barnet till Domkyrkan och andra trevliga byggnader. Barnet lär också komma att uppleva mässa någon gång med sin ateistiske far (tillhör uppfostran).
 
Sv: Fundering ateist och jul

Både jultomten och klappar har rötter både i religion och folktro/tradition.
Det är dock rätt bortglömt :-)
Jag struntar blankt i var rötterna finns. De enda rötter jag funderar på till jul är att vi hugger julgran "på rot" på egen mark och sen äter jag rotfrukten potatis till min vegetariska julmat.
Vi har en gran, ger varandra presenter med tomtar på och äter julmat. Finns ingen som helst religiös koppling i det.
Hur många firar en religiös jul över huvud taget, även om de är "vardagskristna"?
undrar jag också
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag firar jul, dvs jag träffas med familjen och äter mat och öppnar presenter. Inga religiösa inslag.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Hur många firar en religiös jul över huvud taget, även om de är "vardagskristna"?

De flesta som vill behålla skolavslutning i kyrkan pekar på att det är en stämningsfull tradition. Sak samma med julottan, som inte hålls i ottan längre för folk orkar inte upp så tidigt.

Gudstjänster, julotta osv ser jag som religiösa inslag.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag kallar mig inte ateist, men jag är helt icke-religiös och det är även min familj. Vi firar jul rätt så traditionellt med julmat, gran, julklappar och så vidare därför att vi tycker att det är trevligt och därför att det är så man gör när det är jul, helt enkelt.

Har aldrig någonsin tänkt att jul skulle ha med religion att göra för min del, trots att jag faktiskt har en liten, liten jesuskrubba av plast, inköpt i Rom för 100 lire för 23 år sedan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 118
Senast: Mineur
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 164
Senast: Acto
·
Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
639
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 290
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp