Fundering kring fd hemlös katt och nytt hem

Men katter brukar väl inte vara rädda för ormar utan se dem som enkla byten? Och vara suveräna på att döda dem utan att de kommer åt att bita? Och dessutom tåla giftet bra om de mot all förmodan skulle bli bitna?

Det beror nog på om de blivit bitna tror jag? Det är inte särskilt ovanligt att katter blir bitna av huggorm (precis som hundar) det är en skröna att katter inte blir påverkade av huggormsgift.

Men har inte haft någon ormrädd katt förr, men flera har varit avvaktande och undvikit ormar. Andra dragit in döda ormar...
 
Åh. Mini lider med Alice. Mini tvingades bo med en stor, svart SKÄGGIG luns till hund förut. Mini har saknat honom exakt noll dagar! 🙈😇
:eek: Den här hunden är också skäggig! Och hoppig :arghh: Dessutom så vågar den sig på att gå fram ibland och nosa på henne ... I BAKEN! Det är det fräckaste..!! :rage:

Just nu har vi semester ifrån dem i en månad dock. Alice hoppas att hunden råkar glömmas bort när de andra i hemmet kommer tillbaka :angel::rofl:
 
Ett litet steg för en annan katt men ett enormt steg för Lukas.

Idag hjälpte en kompis mig att handla reglar, samt att bära in dem. Sen satt hon kvar och fikade. Lukas fick lite mat innan vi började bära in för att inte försöka slinka ut genom ytterdörren.

Inte nog åt han fast reglar bars n. Han fortsatte äta när kompisen satt i köket. Och gick slutligen fram och nosade.

På en främmande människa. Förvisso kvinnlig och de är mindre onda i hans värld men ändå. Det är katten som alltid flytt för livet för alla utomstående.

Stooort för en liten Lukas och matte är så stolt över honom!
 
@Alexandra_W Tänkte dock mera på delen med andra katter ... Alice har inte bott med andra katter men det bor några katter i närheten och när hon får syn på dem så vill hon rusa fram och..! Ja jag vet inte vad, dock ser hon ut som att hon vill spöa upp dem :o:o:o De flesta springer bort men det är en svartvit katt som inte springer och jag fick gå mellan dem innan Alice kom fram. Såå pinsamt, den andra katten höll ju sig borta men Alice skulle minsann fram till den och..
Det känns som att se en överklasstjej mopsa sig medan hon tar av sig örhängena och ringarna med en massa svordomar ("nu ska du få se, när jag är färdig med dig..-!") när hon egentligen aldrig slagits förut och vet inte hur man gör :cautious::o:rofl:

Och nu börjar jag känna att det är lite av rasens tendenser när jag läst om din, de blir lite lätt snorkiga prinsessor :angel::rofl:
 
@Alexandra_W Tänkte dock mera på delen med andra katter ... Alice har inte bott med andra katter men det bor några katter i närheten och när hon får syn på dem så vill hon rusa fram och..! Ja jag vet inte vad, dock ser hon ut som att hon vill spöa upp dem :o:o:o De flesta springer bort men det är en svartvit katt som inte springer och jag fick gå mellan dem innan Alice kom fram. Såå pinsamt, den andra katten höll ju sig borta men Alice skulle minsann fram till den och..
Det känns som att se en överklasstjej mopsa sig medan hon tar av sig örhängena och ringarna med en massa svordomar ("nu ska du få se, när jag är färdig med dig..-!") när hon egentligen aldrig slagits förut och vet inte hur man gör :cautious::o:rofl:

Och nu börjar jag känna att det är lite av rasens tendenser när jag läst om din, de blir lite lätt snorkiga prinsessor :angel::rofl:

Haha. Exakt på pricken den beskrivningen! Och sån integritet att man blir matt kombinerat med det snorkiga.

(Mini har iofs slagits förr. Enda anledningen jag har förmånen att få ha en Mini i mitt liv faktiskt. Mini har varit i avel, och hon är en rasande tiger när hon har ungar. Den katt som ens TITTAR på hennes barn ska dö. Och hon menar allvar. De ville behålla en unge efter henne för att bevara blodslinjerna och avla vidare på. Tänkte att när ungen blivit vuxen. Ha ha. Det spelar ingen roll vilken ålder barnen blir, de är fortfarande barn. Och INGEN skulle titta på Minis tonåring... 🙈)
 
Ett litet steg för en annan katt men ett enormt steg för Lukas.

Idag hjälpte en kompis mig att handla reglar, samt att bära in dem. Sen satt hon kvar och fikade. Lukas fick lite mat innan vi började bära in för att inte försöka slinka ut genom ytterdörren.

Inte nog åt han fast reglar bars n. Han fortsatte äta när kompisen satt i köket. Och gick slutligen fram och nosade.

På en främmande människa. Förvisso kvinnlig och de är mindre onda i hans värld men ändå. Det är katten som alltid flytt för livet för alla utomstående.

Stooort för en liten Lukas och matte är så stolt över honom!
Grattis! Det är längre än vad min katt har kommit och hon har inte alls drabbats av något :rofl: Så klappa dig själv på axeln, eller Lukas då.
 
Ragdollen Bråke (för övrigt Sveriges troligtvis dyraste katt) har också sympatier för Minis och Alices belägenhet - han var tvungen att flytta hemifrån ansåg han när hans hus blev för infested med bruna katter - nu bor han med en grå kattslyngel två hus bort från dom bruna äcklena.
 
Haha. Exakt på pricken den beskrivningen! Och sån integritet att man blir matt kombinerat med det snorkiga.

(Mini har iofs slagits förr. Enda anledningen jag har förmånen att få ha en Mini i mitt liv faktiskt. Mini har varit i avel, och hon är en rasande tiger när hon har ungar. Den katt som ens TITTAR på hennes barn ska dö. Och hon menar allvar. De ville behålla en unge efter henne för att bevara blodslinjerna och avla vidare på. Tänkte att när ungen blivit vuxen. Ha ha. Det spelar ingen roll vilken ålder barnen blir, de är fortfarande barn. Och INGEN skulle titta på Minis tonåring... 🙈)
Integriteten i samband med pälsen ... :banghead: Hunden är lättare och den gillar inte ens att bli borstad :meh::rofl:

Nu är jag glad att Alice är kastrerad :rofl: fast hennes mamma var jättesnäll när vi tittade på dem ... kan ju inte ha varit något som skett när Alice fått växa upp som prinsessan på ärten :angel:

Skönt att höra om en likadan katt dock! De flesta säger att ragdolls är så trevliga och sociala och blir lealösa när de lyfts upp ... :cautious: Min svägerska som har träffat Alice hela hennes liv har bara de senaste par åren fått möjligen possibly klappa henne. :meh:
 
Ragdollen Bråke (för övrigt Sveriges troligtvis dyraste katt) har också sympatier för Minis och Alices belägenhet - han var tvungen att flytta hemifrån ansåg han när hans hus blev för infested med bruna katter - nu bor han med en grå kattslyngel två hus bort från dom bruna äcklena.
En prins kan ju inte föreställa sig att hamna på en mindre viktig prioritet än den allra bästa viktigaste! :eek::mad::rofl:

Och därmed har jag förlorat hoppet om att detta gällde mest bara honkatter.. :rofl:
 
Integriteten i samband med pälsen ... :banghead: Hunden är lättare och den gillar inte ens att bli borstad :meh::rofl:

Nu är jag glad att Alice är kastrerad :rofl: fast hennes mamma var jättesnäll när vi tittade på dem ... kan ju inte ha varit något som skett när Alice fått växa upp som prinsessan på ärten :angel:

Skönt att höra om en likadan katt dock! De flesta säger att ragdolls är så trevliga och sociala och blir lealösa när de lyfts upp ... :cautious: Min svägerska som har träffat Alice hela hennes liv har bara de senaste par åren fått möjligen possibly klappa henne. :meh:

Det där med lealös har inte Mini heller läst. Det ålas och spjärnas och stretas. Men fick se på annan katt hur det "ska" vara ❤️

Å andra sidan påstås ragdoll vara marbundna med. Det har Mini inte heller läst. Eller så ska hon bara för sakens skull göra tvärtemot.. Låter faktiskt rimligt

Det tog Mini ett år acceptera min partner..
 
Det beror nog på om de blivit bitna tror jag? Det är inte särskilt ovanligt att katter blir bitna av huggorm (precis som hundar) det är en skröna att katter inte blir påverkade av huggormsgift.

Men har inte haft någon ormrädd katt förr, men flera har varit avvaktande och undvikit ormar. Andra dragit in döda ormar...
Katter jag har känt har varit helt överlägsna de stackars kallblodiga ormarna som varit helt chanslösa varenda gång. Inget djur är förstås opåverkat av ormgift, men det verkar som katterna klarar det bättre, särskilt om man betänker att även en stor katt har dvärghundsvikt.
 
Det där med lealös har inte Mini heller läst. Det ålas och spjärnas och stretas. Men fick se på annan katt hur det "ska" vara ❤

Å andra sidan påstås ragdoll vara marbundna med. Det har Mini inte heller läst. Eller så ska hon bara för sakens skull göra tvärtemot.. Låter faktiskt rimligt

Det tog Mini ett år acceptera min partner..
Markbunden stämmer faktiskt på Alice! Någorlunda iallafall.
Ah, äntligen något :rofl:
 
Nu är det trubbel i paradiset... 😥

Mini, ragdollen, har inte tinat upp. Tvärtom har hon bestämt sig för att hon inte tycker om Lukas. Eller hon är inkonsekvent. De kan passera tätt intill utan problem. Men hon kan lika gärna sopa på honom. (fräsa, slå).

Igår vägrade hon låta honom äta (andra gånger kan de välja att äta bredvid varandra) och följde honom från matskål till matskål.

Idag lekte Lukas och Liten tafatt och jagade varandra, Mini sprang direkt dit och flög på Lukas (så nu är Liten och Lukas halvskeptiska till varandra)

Och jäkligt svårt jobba med då hon är så förbannat inkonsekvent.
 
Men @Alexandra_W är det inte schysstast mot djuren att avveckla den där situationen? Så många katter på så liten plats och där åtminstone två av dem verkar väldigt missnöjda med upplägget.
 
Men @Alexandra_W är det inte schysstast mot djuren att avveckla den där situationen? Så många katter på så liten plats och där åtminstone två av dem verkar väldigt missnöjda med upplägget.

Kan du utveckla väldigt missnöjda? Och vilka två? Jag ser en lindrigt missnöjd katt (ragdollen) och två som trivs som attans, inklusive med varandra.

99% av tiden är allt lugnt. Katterna möts tätt intill, lägger sig frivilligt någon dm från varandra (de väljer nästan undantagslöst vara i samma rum), kan I princip klättra på varandra för att få godis osv. Ingen katt är rädd för att få på lådan eller så heller.

Men den sista procenten har nu ragdollen förpestat livet för Lukas. Och den sista procenten är mer än nog för att jag ska se det som ett problem. Jag gissar det sitter i osäkerhet från ragdollen sida.

Men jag väljer hellre att försöka lösa det så ragdollen kan inse att det inte finns någon anledning "ge sig på" Lukas än att avliva Lukas. För det är det resultatet av att "avveckla situationen".

Hade ragdollen bestämt sig för att "han ska ut" och konstant varit en pina hade läget givetvis varit annorlunda. Men när det majoriteten av tiden är helt lugnt katterna emellan så ser jag trubbel men med lösningspotential och inte ett akut problem där en katt måste avlivas till följd av det.
 
Surtant till katt. Ett öra i fel vinkel så smäller det. Kan säkert gå i omgångar med bakslag nu och då. Men när det gått såpass bra ändå såpass länge verkar det fånigt om det skulle spåra ur.
 
Det kommer att gå fram och tillbaka, precis som med Lukas förvandling till Lukas Lägenhetskatt från Lukas Skyggis. Att ha två sociala och glada katter och en suris är lite två steg framåt och ett steg bak. Naturligtvis ska du inte ge upp. Nikita som var världen mest katthatande katt lärde sig faktiskt att leva i någorlunda sämja med två katter. Hon avskydde dem fortfarande men tolererade att de existerade.

Megara och jag var kattvakt nu i juli hos min systers katt Bosse. Ibland var de nästan kompisar, ibland flög Bosse på henne och viftade med tassarna och väste ljust och ganska ynkligt. Vissa gånger flög de på varandra så tussar flög överallt och ibland var de,

48396297526_cce6fd6ea1_m.jpg


De flesta katter flyger på varandra ibland, även syskon som levt tillsammans sedan födseln. Klassiskt är att något skrämmer en av katterna utanför fönstret och gör att den ger sig på sin kompis och sedan blir det gallergrindar och återintroduktion. Att fröken Siames nu har någon att leka med som också är social är jättekul. Det är fullt möjligt att harmonin i din lilla flock kommer att bli ännu mer stabil nu.

Lukas är fö söt som socker. Megara hälsar att hon håller med så länge hon inte behöver träffa otyget. Megara är, liksom tidigare Nikita, av en de mest sociala raserna som finns, där det är mer eller mindre krav på att ha minst en kattkompis. Hon förändrades helt när hon fick ungar (fd avelskatt) och slogs ursinnigt med allt och alla. Vilket bara blev värre när hon kastrerades och uppfödaren tvingades hålla henne isolerad. Att vara knäkatt har hon inte heller läst om i ras beskrivningen och förra gången - första gången någonsin - jag gick till en djuraffär för att få hjälp att klippa klor föreslog ägaren att jag nästa gång ska gå till en veterinär. :meh:
 
@MJLee jag håller inte med om att det är jättevanligt att katter blir så osams att det kräver grindar och återintroduktion. Däremot absolut att katter kan bli osams och det blir groll någon gång ibland.

Kl
Jag tycker inte det låter som @Alexandra_W har en nivå på bråken alls som skulle motivera drastiska åtgärder i nuläget, även om det givetvis, precis som hon själv förkunnar, är ett orosmoment och ett problem.
 
Detta kan låta hemskt men har du funderat på omplacering för Mini? :( Kanske särbon skulle kunna ta hand om henne hos sig? På så vis får du ju träffa henne också.

Mini är mattes hjärtekatt och den sista som skulle lämna. Men tar inte illa upp av frågan och den är ju berättigad - det är ju enda katten som inte tycker allt är amazing.

Men än har jag hopp det ska gå att lösa då det är intermittent och däremellan är helt lugnt. Och jag tror hon är osäker och det som utlöser det. Husse har byggt en nätdörr så de kan vara separerade när jag är på jobbet när jag börjar jobba på måndag. Hittills har de bara snarkat när de varit själv men bra att kunna vara säker om utifall att.

Det är alltså hur harmoniskt och lugnt som helst 99 % av tiden. Och när det inte varit det så det är inga slagsmål a la päls och tussar ryker eller ens två-katts-bråk. Utan Mini fräser och slår alt springer dit och fräser och slår. Men jag har inte för avsikt att låta det gå längre heller, för DÅ har man nog problem som inte går att lösa.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 083
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 326
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp