Fundering kring fd hemlös katt och nytt hem

Sådant där hårt plastklot som rullas omkring i en lägenhet - undrar vad grannarna tror ni gör! Rullar runt, bonkar i nåt stolsben och så blir tyst emellanåt när någon mat bit trillar ut, lite gapande av och till på det ...
 
Jo det är ju den där rackarns veterinär undersökningen som ställer till det. Den är ju inte riktigt genomförbar :/

Men bra att veta att det finns ett preparat iaf! Jag visste inte ens om det fanns något lämpligt lugnande till katt eller om det vet önsketänkande.
Det skulle inte funka med videosamtal med online vet. och förklara hur otroligt stressande det är för honom att tas till veterinär?
 
Sådant där hårt plastklot som rullas omkring i en lägenhet - undrar vad grannarna tror ni gör! Rullar runt, bonkar i nåt stolsben och så blir tyst emellanåt när någon mat bit trillar ut, lite gapande av och till på det ...

Bor tack och lov inte särskilt lyhört så förutom ev skrikande hör de nog ingenting faktiskt. Sen var det mer putta och lirka än rulla med fart. Men det låter rätt bra när fröknarna galopperar runt osv. Och haft stor luns till hund förr.

Men inga klagomål, och hör nästan aldrig mina grannar heller.
 
Det skulle inte funka med videosamtal med online vet. och förklara hur otroligt stressande det är för honom att tas till veterinär?

Nja, jag skulle gissa att det man behöver är höra på hjärta och lungor och liknande. Helt enkelt säkerställa att katten är I skick klara av medicinen. Samt naturligtvis utesluta annan orsak.

Men ska om det behövs som sagt prata med min vanliga vet när jag ska dit med tanterna för årliga tandsaneringen, och höra med honom om det finns något man kan göra utan vetbesök. Och om man inte kan det så vad man vill kolla vid vetbes, och om det då ev är sånt som kan kollas hemma även om han är rädd. Den vet har träffat Lukas iaf, I samband med kastreringen.
 
Jo det är ju den där rackarns veterinär undersökningen som ställer till det. Den är ju inte riktigt genomförbar :/

Men bra att veta att det finns ett preparat iaf! Jag visste inte ens om det fanns något lämpligt lugnande till katt eller om det vet önsketänkande.

Det är faktiskt inte lugnande per se utan ett tricykliskt antidepressivum (TCA) som används vid olika ångestsyndrom, separationsångest, urineringsporblematik hos hund och katt. Finns även andra TCA som använts på katt, till exempel Saroten, men även andra typer av antidepressiva.
Riktigt sedativa (lugnande) preparat är tyvärr endast för korta episoder av stress/rädsla/ångest (nyår eller transport till exempel).
 
Det skulle inte funka med videosamtal med online vet. och förklara hur otroligt stressande det är för honom att tas till veterinär?

Det krävs en fysisk undersökning tyvärr, så som lagstiftningen ser ut för tillfället. Kanske att det ändras någon gång i framtiden i och med att möjligheten till digitala veterinärbesök kommit. Men lagstiftaren hinner inte med, som vanligt.
 
Det är faktiskt inte lugnande per se utan ett tricykliskt antidepressivum (TCA) som används vid olika ångestsyndrom, separationsångest, urineringsporblematik hos hund och katt. Finns även andra TCA som använts på katt, till exempel Saroten, men även andra typer av antidepressiva.
Riktigt sedativa (lugnande) preparat är tyvärr endast för korta episoder av stress/rädsla/ångest (nyår eller transport till exempel).

Ah tack. Jag använde "lugnande" väl brett där. Menade något som kan minska oro/otrygghet/ångest, inte just sedativt. Förstår ju det funkar dåligt sedera katten för att hjälpa sådant här.

Sen är ju oavsett problemet att kunna undersöka det lilla livet men kändes ändå bra att veta att det finns preparat som ev kan hjälpa.

Andra natten med enbart episoder av skrik. Han tog igen det imorse när han var rejält ur gängorna och orolig men ändå!
 
Med tanke på att vet känner katten o att det är sista utvägen så kanske vet går med på att försöka.

Det är ju inte eg veterinärerna som prompt kräver besök utan att de enligt lag måste undersöka djuret de skriver ut medicin till (med några få undantag) och om jag förstått det rätt är det liksom veterinärens legitimation som kan ryka, eller åtminstone få en varning av ansvarsnämnden.

Så jag gör mig inga förhoppningar rent så. Och besöktet för kastrering är ju mer än två år tillbaka så det är nog ingen hjälp heller.
 
Hur går det för Lucas och dig?

Än så länge går det bra!

IMG_20190708_193549.jpg
 
Litet exempel för att visa Lukas rädslor (och hur otroligt det är att han är bekväm med särbon). De ska måla fönster invändigt här, tyvärr. Jag har ringt dem då de måste ha fönstren öppna och jag ju måste se till att katterna inte hoppar ut.

För en timme sen plingade en målare på dörren, och ståendes ute i trapphuset berättade att de kommer efter klockan ett. Sen gick han.

Det är en timme sedan. Lukas ligger fortfarande livrädd längst in under sängen. Där han inte varit på flera dagar. Men rösten av en främmande person och särskilt av en man räckte. Från trygg och kavat till skräckslagen.

Jag drog i honom mer zylkene imorse. Målningen kommer bli en prövning för stackaren :(
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 680
Senast: Kaching
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 029
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 291
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 370
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp