Fundering kring fd hemlös katt och nytt hem

Det går rätt okej. Lukas trivs, siamesen tycker det är helt okej med en kompis och min luftrenare jobbar övertid och gör det överkomligt allergimässigt (Lukas är inte en bra katt för allergiker). Ragdollen är inte imponerad och har surat ihop helt senaste veckan vilket bekymrar. Har beställt feliway friends och må det fungera. Jag tycker väldigt synd om henne just nu :(

Andra svängen målarna var här kollade Lukas lite på dem från under sängen. Husse är världens bästa husse enligt Lukas. Men tog ett par dagar hämta sig från målarna.
 
Det går rätt okej. Lukas trivs, siamesen tycker det är helt okej med en kompis och min luftrenare jobbar övertid och gör det överkomligt allergimässigt (Lukas är inte en bra katt för allergiker). Ragdollen är inte imponerad och har surat ihop helt senaste veckan vilket bekymrar. Har beställt feliway friends och må det fungera. Jag tycker väldigt synd om henne just nu :(

Andra svängen målarna var här kollade Lukas lite på dem från under sängen. Husse är världens bästa husse enligt Lukas. Men tog ett par dagar hämta sig från målarna.
Ja det måste ju bli bra för alla tre katterna
Så är det
Hoppas allt blir bra
 
En sak fungerar sämre. Klösande. Det finns klösträd, klösbrädor och klösmattor. Han klöser trösklar, sängbotten och soffan...
 
Spruta på nåt
Är det feliway eller mynta de tycker man ska spruta på klösbrädorna

Feliway har en produkt med kattmynta och nåt mer man ska spraya på. Men det spelar som ingen roll om det är kattmynta på klösbrädan.

Jag hängde en klösmatta på sängen där han kloar. Då tog han en tröskel. Och spraya på funkar dåligt för vill ju inte avskräcka dem från att passera trösklar etc
 
Prova att ta in någon bit av grövre sly. Sälg, Rönn mfl som luktar lite. Han är nog mera van vid det. Kanke går att hitta någon lämplig bit i stallet med klösspår på med, men bökigare att hållas med.
 
Han har inte vad jag sett klöst på något ute. Så svårt veta vad han vill ha och hur han vill klösa. Annars kunde han väl fått en trädstam men blir lite väl mkt hit and miss just nu med det.
 
Det är nog bara trial änd error eller not error, inte är det en hel skog du ska släpa in i lägenheten för det. Ahl är med ett sådant träslag jag skulle gissa på skulle kunna vara intressant. Pil är bra likt sälj, men brukar kunna lukta lite mer skit om virket, skulle vara typiskt om det är det som faller herrn i smaken.
 
@ptr

Jag bor i stan. Dvs det är inget enkelt projekt släpa hem stammar. Men ffa så är det för mkt trial and error kring om han vill klösa på fast eller lösare material, om han vill stå och klösa, sitta och klösa eller klösa på mark. Osv.
 
Vedbit i storlek, när du ramlar på. De har ju lite egenheter för sig de där fyrbeningarna. Inte lätt att fråga dem heller.
 
Tror iof inte det har med att han inte är van. Mina har aldrig varit ute. Är iof hittekatter men hittades med sin mamma när dom var så små dom inte klöste. De har massa klösbrädor, klöswellpapp osv. Favoriten hos båda - även om de även använder allt de har - är pappas TV-fåtölj. Men jag låter dom klösa på den, skit samma liksom. De bor ju här de med. Jag är väl kanske lite generös på den punkten :angel:
 
När jag var barn hade katterna en favoritklösfotölj, en föredetta sådan där grön eller orange med lite rutigt inslag som kunde snurra. De låg på rygg på golvet och klöste och sprang på fotöljen, gärna tills den tippade om de fick möjlighet. Kunde ligga en katt kvar i fotöljen med och förnöjsamt åka med om det inte var alltför våldsamt. Ev så fiskade katten i fotöljen efter den på golvet när den passerade.
 
Tror iof inte det har med att han inte är van. Mina har aldrig varit ute. Är iof hittekatter men hittades med sin mamma när dom var så små dom inte klöste. De har massa klösbrädor, klöswellpapp osv. Favoriten hos båda - även om de även använder allt de har - är pappas TV-fåtölj. Men jag låter dom klösa på den, skit samma liksom. De bor ju här de med. Jag är väl kanske lite generös på den punkten :angel:

Nej jag tror inte heller det är för han inte är van. Hade han klöst bara trösklarna kunde jag köpt det. Men så himla många sängar har han knappat vant sig vid att klösa i under sitt tidigare liv ;)

Jag har en rätt ny både säng och soffa så vill gärna bevara dem hyfsat. Hade det varit min lägenhet hade jag gärna dedikerat en tröskel åt honom dock men jag tror att hyresvärden möjligen kan se annorlunda på den saken tyvärr
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Nej jag tror inte heller det är för han inte är van. Hade han klöst bara trösklarna kunde jag köpt det. Men så himla många sängar har han knappat vant sig vid att klösa i under sitt tidigare liv ;)

Jag har en rätt ny både säng och soffa så vill gärna bevara dem hyfsat. Hade det varit min lägenhet hade jag gärna dedikerat en tröskel åt honom dock men jag tror att hyresvärden möjligen kan se annorlunda på den saken tyvärr
Det kanske blir lika dyrt att dedikera en tröskel som får bytas när du flyttar, som att köpa massa olika klösträd som herrn ratar? :D
 
Det kanske blir lika dyrt att dedikera en tröskel som får bytas när du flyttar, som att köpa massa olika klösträd som herrn ratar? :D

Om jag bara visste vad de tänkte ta för en tröskel så absolut. Men jag tror inte jag ska fråga 🙈 Lite nyfiken om de räknas in i golv dock. Lägenheten är sedan flera år berättigad till golvbyte enligt underhållsschema. Men både jag ocg tidigare hyresgäst har tackat nej. Men golven kan de aldrig begära ngt för (däremot lär jag få betala tapeter. Vita tapeter. Helt omöjligt med tidigare hund och så katterna då undvika fläckar)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Kanske är fotsvettlukten som är mysig att klösa på, en plankstump som även ni kliar fötterna på kan kanke vara något.
Hade här förut en dörmatta, en så där tung som sticks när man går på den som det stod välkommen på, den gillade de att klösa på.
 
Kanske är fotsvettlukten som är mysig att klösa på, en plankstump som även ni kliar fötterna på kan kanke vara något.
Hade här förut en dörmatta, en så där tung som sticks när man går på den som det stod välkommen på, den gillade de att klösa på.

Här klias inga fötter, svettiga eller osvettiga, på några trösklar. Så snarare slump eller något annat.
 
Nåja, en klibräda är väl på sin plats då, om nu mäniskorna inte får använda trösklarna ...
 
Han sitter en stund i fönstret ibland, och kan sitta och lukta en stund vid balkongdörren. Sen går han och slappar i soffan. Utan ens ett pip om ut. Så än verkar han inte beredd byta ut Pensionat Paradiset mot ett liv som vagabond igen. Tacksamt nog, varit lite nojig ha öppet ska trigga honom men inte än iaf.

IMG_20190714_110410.jpg
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 068
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 317
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 401
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp