Fundering kring fd hemlös katt och nytt hem

Där är stor omställning för katten - och i ett liv där just detta beteende är det som säkert räddat livhanken på han så. Kommer nog ta tid, och sitta kvar en hel del. Men så länge resten av flocken inte hoppar ur skinnet så lugnar det nog ner sig varteftersom får vi hoppas.
 
Där är stor omställning för katten - och i ett liv där just detta beteende är det som säkert räddat livhanken på han så. Kommer nog ta tid, och sitta kvar en hel del. Men så länge resten av flocken inte hoppar ur skinnet så lugnar det nog ner sig varteftersom får vi hoppas.

Jag tror inte så mycket det har med omställning osv att göra. Han har varit väldigt trygg och cool med saker innan. Jag tappade en kudde på honom i morse, noll reaktion.

Jag tror mer han verkligen blev jätterädd för vad han trodde var en orm. Dvs en reell fara, när han levde ute så en (hugg) orm var ju en dödsfara. Men när han blir sådär rädd så slår hela rädsla och ångestsystemet på för fullt och han har inte förmågan som andra katter har att skaka av sig det relativt fort. Istället fastnar han I det och det blir en bubbla av rädsla. Just nu är till och med jag jättefarlig, mat är ointressant och han är i sin bubbla av skräck under sängen. Och får vara det tills han är redo att komma ut igen, oavsett om det tar tills inatt eller tills på onsdag.

Jag tror definitivt han kommer hämta sig om ett par dagar, men jag tror inte att han i framtiden kommer ha lättare att hantera det han ser som ett reellt hot. Däremot kommer det förhoppningsvis inte bli så många sådana hot, det är ju en "skyddad verkstad" i lägenhet jmf med ute.

Tanterna är svårskrämda men blir de skrämda så är det bra fem minuter senare.
 
Snörstump som går att "anfalla" när han repat mod till det kanske. Låt otäcka saker vara i nåt hörn så han får stirra ut dem ordentligt (av och till i dagar) i lugn och ro.
Tänkte på det nån skrev om snabeldraken och misstänkt stirrande på skåpet där den bodde och gömde sig.
 
Lukas är nästan normal igen, inte riktigt men nästan. Han hälsar att ni numera kan kalla honom Lukas Lägenhetskatten (och han ber om ursäkt att hans matte lägger en handduk i soffan som han varje dag måste flytta på för att kunna lägga sig...)

IMG_20190727_123222.jpg
 
Vilket fint liv han har lilla Lucas
Hur har det gått med Mini?

Hennes höghet anser det är då förjävligt att man ska behöva dels hem med pöbeln men matte verkar ju inte fatta någonting så man får ju försöka ignorera lopphögen. Under protest kan hon möjligen se vissa fördelar med att tillsammans med lopphögens inträde infördes en inte helt förkastligt rutin med våtmat varje kväll. Möjligen, om hon måste..

Om han tittar på henne piper hon surt. Bild från i förmiddags då ers höghet gick ut från sin bunker (buren) förbi Lukas som sitter och letar ut mat ut foderlabyrinten, satte sig och åt lite kattgräs och gick sen in i bunkern utan att bevärdiga honom med en blick 😂
IMG_20190727_124132.jpg
 
Ni får ursäkta röran. Buren skulle stå framme för att vänja Lukas. Då beslöt sig Mini (ragdollen) för att hon alltid velat ha en egen bunker och att det är hennes nya absoluta favoritställe. (handduken är för att hon annars använde den att psykstirra på Lukas). Korgarna är Lukas som jag tog med för att få med lite hemma från mamma. Han använder de inte, han ligger i Litens (siamesens) korg om han ligger i korg. Den är för övrigt IDENTISK med den grå man ser i bild.

Katter...
 
Tänkte på det, ett visst mått av lite lagom måttlig skrämmsel då och då är nog inte skadligt. De kan ju få för sig att reagera bara för att vad det verkar ibland. Men det är klart att hoppa ur skinnet inte är bra.
 
Klok katt som bäddar för sig, bökig matte han har som ställer till det! Går det att passera sådärpass så reder det sig nog såsmåningom.
 
Jag ser inget problem ens nu mellan katterna. Hade någon velat strimla den andra hade de redan gjort det. Så om inte Lukas blir livrädd för ngt igen och ragdollen passar på att attackera är jag inte orolig något ska hända. Men för hennes skull hoppas jag Mini tinar upp lite mer - vilket jag tror hon gör med tiden.

Men att det gick bra hem dem ihop känns helt bekräftat.
 
Ja, både roligt och skönt. Ingen vet om mamma någonsin kommer vara i skick ha katt igen. Och blir hon det borde hon sälja gården och flytta oavsett. Men hon har också sagt att hon helst ser att han inte flyttar tillbaka, då hon känner det är för stort åtagande och för skört med hennes hälsa. Och det både förstår och respekterar jag, dessutom är det ju i grunden "min katt" även om han fick bo kvar med allas välsignelse när jag flyttade från gården. Så hade det inte fungerat hade hans framtid sett dyster ut..

Så jag bara hoppas det fortsätter fungera, för Lukas stannar här hos mig, särbon och surtanterna ❤️
 
Ragdollen Alice (som måste bo med en hund :eek:) uttrycker alla sina sympatier för Ragdollen Mini - pöbeln ska vara på sina platser, dvs långt borta från där man var, är och ska vara :mad::D

Fina Lukas :love: förutom rädslan så låter han som en otroligt fin katt!
 
Jodå det ligger en snörstump och marinerar sig i kattmynta för framtida bruk.

Han är inte rädd för snören eller så generellt så jag tror det var tjocklek och mönster som fick honom att tro det var en orm?
Men katter brukar väl inte vara rädda för ormar utan se dem som enkla byten? Och vara suveräna på att döda dem utan att de kommer åt att bita? Och dessutom tåla giftet bra om de mot all förmodan skulle bli bitna?
 
Katter är ju nattdjur; det är naturligt att vara vaken och umgås då. Särskilt framåt småtimmarna. Han undrar säkert varför inte alla är uppe och hänger med honom.
Min katt fick vara ute på nätterna och sova inne på dagen. Bra när man bor på landet. :up:. Han och hans syster sov tydligen i en tjock häck framför huset för de kom alltid därifrån på morgonen, fast de gjorde säkert sina räder på natten. Jag hade inte stått ut med deras bus nattetid.
 
Ragdollen Alice (som måste bo med en hund :eek:) uttrycker alla sina sympatier för Ragdollen Mini - pöbeln ska vara på sina platser, dvs långt borta från där man var, är och ska vara :mad::D

Fina Lukas :love: förutom rädslan så låter han som en otroligt fin katt!

Åh. Mini lider med Alice. Mini tvingades bo med en stor, svart SKÄGGIG luns till hund förut. Mini har saknat honom exakt noll dagar! 🙈😇
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 412
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp