Fundering kring fd hemlös katt och nytt hem

Han sitter en stund i fönstret ibland, och kan sitta och lukta en stund vid balkongdörren. Sen går han och slappar i soffan. Utan ens ett pip om ut. Så än verkar han inte beredd byta ut Pensionat Paradiset mot ett liv som vagabond igen. Tacksamt nog, varit lite nojig ha öppet ska trigga honom men inte än iaf.

Visa bifogad fil 33138
Är inte din balkong innätad? Annars kanske det är en ide, du får ju nästan ett till rum åt katterna. Mina sover nästan konstant ute från april-oktober. De älskar sin balkong.
 
Nej, den skulle blivit det men så bröt jag axeln :/
Synd :(. Jag har den här enkla modellen (två "pelare" i vardera hörn och sen nät. Funkar jättebra!
33157
 
Jag bor också högst upp. 7 våningen. Men pga att nätet är löst och inte spännt går det inte att klättra på det.

Jag litar inte en sekund på siamesen. Hon kan gå på väggar typ 🙈

Tänkte dock mer på att du har ett utstick över, jag saknar det. Sen måste jag täppa till mot vägg, där det saknas balkong fästa i tyvärr. Räcket och plåten går inte ända in till väggen.
 
Tror du inte att klösandet är markering? Tre katter på liten yta kan nog framkalla en del överdrivna revirbeteenden.
 
Tror du inte att klösandet är markering? Tre katter på liten yta kan nog framkalla en del överdrivna revirbeteenden.

Nä, inte från hans sida. Han är jordens snällaste och minst revirbekymrade katt. Siamesen med. Ragdollen klöser på alla klösställen och direkt på alla nya. Hon revirmarkerar febrilt.

Lukas försökte idag bjuda in nämnda ragdoll till lek. Hon svarade med att spotta, fräsa och sopa på honom i huvudet. Lukas bara "jaja, skit i det då".

Det är den mest oprovokativa katt jag träffat så. Och det är antagligen därför han levt ute och fertil i många år med ett minimalt ärr på örat som enda men. Han hävdar ingenting någonsin och delar mer än glatt med sig av resurser. Inkl mat.

Så det handlar nog i hans fall bara om att inte ha pejl på var man ska klösa. Lyckades lirka honom till att klösa lite på klösbräda igår.
 
Idag har kattanterna varit på tandsanering och jag har pratat med vet om Lukas. Blev lite extra prat då jag noterat att han har besvär med Andningen till och från även om han verkar obekymrad av det. Så vi diskuterade det (jag hade filmer) samt att vi diskuterade behov av att kolla på tänder samt rädsla. Både hans allmänna oro samt rädsla för bur och veterinärbesök.

Veterinären ville jag skulle prova aptus relax som är några tuggbitar med naturligt lugnande. Endera istället för zylkene eller kombinerat med. Om det räcker för att jag tror han ska kunna åka utan att få panik kör vi på det. Annars får jag hämta sileo gel och så provar vi det. Det finns knock out droger att ge i för vetbesök men helt poänglöst om man vill undersöka luftvägarna.

Funkar varken aptus eller sileo får han drogad och komma in som kolli och tandsaneras o h vaccineras och luftvägarna vara. Av filmerna kunde vet konstatera att det inte är astma, att Andningen är jämn och fin och att det mest troligt är något mekaniskt i övre luftvägarna med tanke på film plus anamnes. Så sålänge han inte verkar må dåligt av det är det inte panik även om det vore bra om man kunde undersöka honom.
 
De där aptus tuggbitarna är intressanta. Lukas ska ha en halv bit men kunde dubbla om behövdes. Tappade biten när jag skulle dela så han fick en hel. Gett även zylkene kvällen innan, men ungefär 45 min efter tuggbiten var katten jäkligt chill. Jag hade sett en reklamfilm med en katt som protesterade mot kloklippning och helt tolererade det efter tabletten. Sjukt skeptisk över äktheten i filmen.

Har lyckats klippa framklorna tidigare när han sovit men tänkte jag provar. Lukas låg i fönstret och lät mig klippa alla hans klor efter tabletten. Ska fan prova på de andra med sen! Inte för de är svåra egentligen men de tycker inte om.

Dock fick jag inte bära honom så det räcker absolut inte för nån buråkning. Men det verkar ovanpå zylkene ge effekt. Idag satt han 2 dm från tysta handdammsugaren och kollade på den utan att fly.

Vet vill jag ska prova byta ut zylkene mot aptus för att se vad bara aptus ger. Provar jag gärna för det blir väldigt mkt billigare med aptus om det räcker själv. (för vardagsrädslor då, bur och åka kommer kräva mer)
 
De där aptus tuggbitarna är intressanta. Lukas ska ha en halv bit men kunde dubbla om behövdes. Tappade biten när jag skulle dela så han fick en hel. Gett även zylkene kvällen innan, men ungefär 45 min efter tuggbiten var katten jäkligt chill. Jag hade sett en reklamfilm med en katt som protesterade mot kloklippning och helt tolererade det efter tabletten. Sjukt skeptisk över äktheten i filmen.

Har lyckats klippa framklorna tidigare när han sovit men tänkte jag provar. Lukas låg i fönstret och lät mig klippa alla hans klor efter tabletten. Ska fan prova på de andra med sen! Inte för de är svåra egentligen men de tycker inte om.

Dock fick jag inte bära honom så det räcker absolut inte för nån buråkning. Men det verkar ovanpå zylkene ge effekt. Idag satt han 2 dm från tysta handdammsugaren och kollade på den utan att fly.

Vet vill jag ska prova byta ut zylkene mot aptus för att se vad bara aptus ger. Provar jag gärna för det blir väldigt mkt billigare med aptus om det räcker själv. (för vardagsrädslor då, bur och åka kommer kräva mer)

Måste absolut pröva för kloklippning. Iofs Megara är inte rädd eller stressad bara nej tack där går gränsen! Hon kan somna bredvid mig direkt efter försök till att klippa klor. 🤔 Är det receptfritt?
 
Världens mest kräsna ragdoll (på riktigt, aldrig någonsin mött en så kräsen katt) vägrade aptusbitarna. En väldigt kräsen siames ville dock gärna prova.

I övrigt så det får fortfarande helt okej. Lukas får bara en tuggbit (det är dubbel dos) per dag, och inget zylkene. Han verkar trivas bra och vara trygg. Hans rädslor syns litegrann fortfarande, han kan lätt reagera på ljud utifrån, han kan skrämma sig själv och hoppa i luften osv. Men jag tycker det stadigt blir bättre. När jag precis skrev det här varvade en högljudd mc utanför och fönstret är på glänt. Lukas vickade på öronen från sin slapparposition på soffan. Innan hade han blivit jätterädd och gömt sig. Men finns andra ljud som skrämmer mer.

Kloandet går sådär. Han kloar ibland på klösbräda och mest på soffa/säng. Dock har nu polletten trillat ner att man inte får så pssst:ar man åt honom slutar han. Ska skaffa ännu fler klösbrädor då jag ser ragdollen claimat varenda en. Mer om det sen.

Han leker mycket och gärna med kattspön, ytterst sällan själv. Har en gång försökt bjuda in annan katt till lek men var ute i ogjort ärende. Han äter utan problem med siamesen från samma fat och nära ragdollen. Stryker sig ofta mot siamesen och ser henne helt klart som hans kompis.

Siamesen är hyfsat obekymrat men hon är en väldigt mkt mer energisk katt än de andra och så ragdollen inte hänger med på kl 04 på natten idiotrejs längre så är hon lite överenergisk och ibland blir hon dryg och provokativ trots att hon bara vill leka. Lukas hanterar det på samma vis som ragdollen - slår henne I huvudet. Siamesen inser att det var en dum idé och det är bra sen. Ragdollen har höjt upp siamesen ett snäpp på vänskapsskalan sen L kom vilket är bra.

Ragdollen då.. Hon blev betydligt bättre med feliway friends i både kök och rummet. Hon kan äta godis 1 dm från Lukas, är mer avslappnad osv. Hon har nu även börjat komma in i köket och äta våtfoder på kvällarna. Innan åt hon i vardagsrummet eller inte alls. Hon har sniffat på Lukas och 90 % av tiden är hon chill med honom även om hon inte interagerar. Den sista 10 % är hon inte så trevlig men det är ingen fara på taket. Hon kan lappa till honom och liknande och han bara "jaja surtant" och stannar istället för att gå förbi tex, men går inte undan. Hon kan dock under de där 10% tiden vara rätt utmanande. Psykstirra, springa till klösbräda och ligga ovanifrån och hota osv. Eller ligga i bakhåll med piskade svans. Hon "gör" inte mer än max slår till, men detvstör mig en del ändå iom att det blir så otroligt skört då. Men det är ju bara ge henne tid och sätt att känna sig trygg (t ex genom att vara med i leken genom att ligga i en koja och Jabba genom öppningen)

Så summa summarum inte perfekt. Men med tanke på att inget kunde göras som det borde introduktionsmässigt osv, det lilla utrymmet och typen av katter samt att det gått 3 veckor bata så är det ju helt fantastiskt egentligen.

Enda molnet på himlen just nu är att jag skulle behöva åka iväg en helg (lö fm till sön kväll) men vete sjutton om jag törs lämna de tre så.. (lämna dem över dagen är inga problem)
 
Okej bara för jag skrev det där så blev Lukas bokstavligt livrädd för ett blått och vit lite tjockare rep som särbon skulle tillverka saker av. Tanterna tyckte det var roligt. Lukas verkar på allvar sett det som en orm. Han blev skräckslagen och flög en meter upp i luften, kastade sig in i ett hörn och var livrädd. Ragdollen försatt inte en sekund att utnyttja läget och kom som en projektil och trängde och hotade honom. Plockade bort henne och lyckades på 30 min få honom att andas igen och alla tre katterna äta godis några dm från varandra. Men sen la han sig under sängen och där trycker han nu.

Skört var ordet liksom..
 
Tänkte på dig häromdagen när jag satt och hade ångest över katten. Hur det kommer gå, vad jag ska göra och hur mkt hon får kosta?
Kommer ihåg så många djur du har kämpat med. Och kämpat lite till och ännu lite mer.
Du är grym.
 
Man undrar ju verkligen vad stackaren har upplevt 😔

Jag vill nog verkligen inte veta?! Han fick trippel dose zylkene för att lättare komma över traumat. Han kom tillslut ut från under sängen (när vi åt) men håller på och hoppa ur pälsen för minsta lilla. Hoppade nyss upp i fönstret där det ligger en borste som inte brukar vara där. Han har dock inte bekymrat sig särskilt över sånt innan. Nu flög katten bakåt och var livrädd över det läskiga som låg där. Hoppade upp i soffan och for en meter upp i luften för något osynligt (skugga kanske?). Verkligen on edge hela tiden just nu

Han kommer säkert över det på några dagar, men man det gör ont i hjärtat att se hur nära under ytan av trygg kavat katt som ligger med magen I vädret som rädslorna finns. Och hur djupt de sitter. Och detta trots lugnande naturläkemedel..

Lille plutten hur han måste haft det när han levde som hemlös, med allt det där att hantera också. Jag såg ju den där rädslan i "full blom" där när han dök upp första gången. Och han kommer nog aldrig ifrån den helt och hållet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp