fundering om detta med EHV-smittor

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi bor isolerat, jag träffar inga andra hästar och medryttarfamiljen tvättar och desinficerar alla prylar mellan de olika stall de är i. (ibland är det bra att ha urvuxna säkerhetsvästar som medryttaren kan använda, för att slippa släpa med sig den...)
Det känns som att vi skyddar oss så gott vi kan från eventuell smitta. Det finns inget konstaterat här i närheten, vad jag vet, men just nu känns det som att man inte kan vara för försiktig...

Funderingen gäller OM vi ändå skulle råka ut för smittan.
Jag har en 31-årig shetlandsponny, ett 24-årigt fullblod och ett 21-årig halvblod. Om någon av dessa skulle drabbas så är det enda rätta - av olika orsaker - att avliva den drabbade. (31-åringen är ändå skruttig, av åldersskäl, 24-åringen är sliten och sjunger ändå på sista versen och halvblodet är klart olämplig att ställa på boxvila eller liknande, pga extremt stressbeteende)
Våra övriga hästar kommer behandlas.
Men, vad gör man med en avlivad smittbärare?
Måste man skicka iväg den på destruktion eller funkar det att gräva ner den hemma? (självklart ska tillstånd för detta finnas!) Försvinner viruset när kroppen förmultnar eller lever det kvar i jorden?
 
Herpesvirus överlever inte särskilt länge utanför värddjuret.

På SVAs sida om EHV-1 nämns inget om hur döda hästar ska hanteras överhuvudtaget. De skriver bland annat

Hur länge kan herpesvirus överleva i miljön?
Herpesvirus har rent generellt kort överlevnad i miljön utanför värddjuret. Det rör sig oftast om timmar till dagar. En övre säkerhetsgräns i vissa specifika fall kan vara runt 3 veckor.

https://www.sva.se/djurhalsa/hast/infektionssjukdomar-hast/virusabort-ehv-1-hast
 
Herpesvirus överlever inte särskilt länge utanför värddjuret.

På SVAs sida om EHV-1 nämns inget om hur döda hästar ska hanteras överhuvudtaget. De skriver bland annat



https://www.sva.se/djurhalsa/hast/infektionssjukdomar-hast/virusabort-ehv-1-hast
Nej, jag har inte heller sett något om det på SVAs sida.
Men jag tänkte att viruset är ju kvar i värddjuret även när djuret har dött. Det är ju inte "utanför värddjuret" på det sättet.
Jag minns för lite från den virologi jag läst, om huruvida virus kan leva vidare även när värddjuret är dött.
 
Så länge det finns levande celler kvar borde viruset teoretiskt sätt också finnas kvar. Skulle tro att de överlever ett tag iallafall :)
 
Så länge det finns levande celler kvar borde viruset teoretiskt sätt också finnas kvar. Skulle tro att de överlever ett tag iallafall :)
Lite svårt faktiskt att definiera när en cell är helt död sådär spontant tänker jag? Jag är tyvärr inte cellbiolog och är van att tänka på död mer systemiskt, dvs. fokus på hjärndöd, och hjärnan förstörs ju ganska snabbt vid syrebrist. Däremot muskel- och nervvävnad kan ju faktiskt klara sig någorlunda i 6-8 h vid syrebrist, och under den tiden borde heepesvirsuet rimligtvis kunna undgå destruktion utanför sin värdorgsnism. Å andra sidan är dessa skeenden betydligt mer kortvariga än de tre veckor som SVA rekommenderar ovan.

Nåväl, borde inte spekulera mer om saker jag inte vet så mkt om :p
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har åtminstone två stall med virusabort i stan. Det är ju ingen ovanlig smitta men det måste ändå vara ovanligt med så allvarliga...
Svar
12
· Visningar
1 669
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp