Fundering på foder svårfödd häst

Elena99

Trådstartare
Hej! Har lite funderingar på foder.

Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och behålla hullet. Hon har under en tid fått 5kg oanalyserat hö på kvällen (nu typ 8-10kg),1,5kg lucern, 1 mått munkpeppar, 10ml magnesium, 1dl krafft b-vitamin.

Hon har dock gått ner ca 15-20kg under pälssättningen så jag la till krafft protein plus 1dl om dagen. Energifoder gör att hon blir helt tokig så därav inget sånt.

Vill inte få några elaka kommentarer eller påhopp, men undrar bara hur ni andra med svårfödda hästar gör för att hålla dem i hull :)
 
Jeg hadde i mange år en slik hest. Kun to ting som fikk henne opp i vekt. Kraftig nok høy/ensilage i store nok mengder. Pavo energy control var eneste kraftfôr som gjorde forskjell, og da selv på så lite som 1-2 kg pr dag. Alt annet av tilskudd og kraftfôr var bortkastede penger.
 
Hej! Har lite funderingar på foder.

Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och behålla hullet. Hon har under en tid fått 5kg oanalyserat hö på kvällen (nu typ 8-10kg),1,5kg lucern, 1 mått munkpeppar, 10ml magnesium, 1dl krafft b-vitamin.

Hon har dock gått ner ca 15-20kg under pälssättningen så jag la till krafft protein plus 1dl om dagen. Energifoder gör att hon blir helt tokig så därav inget sånt.

Vill inte få några elaka kommentarer eller påhopp, men undrar bara hur ni andra med svårfödda hästar gör för att hålla dem i hull :)
Grunden är för mig alltid ordentligt med bra analyserat hö.

Antar att din häst får mer än bara det du ger på kvällen?
 
Första steget är att få grovfodret analyserat så du vet vad du ger din häst.

Steg 2 är att räkna ut foderstat

Steg 3 följ upp foderstaten kontinuerligt för att få ett hum om hur behovet hos din häst egentligen ser ut (så vet du till nästa gång, få hästar är tabellhästar).
 
Dem går ut vid senast 8 och går in vid 20/21 på kvällen. Eftersom det finns massor att äta i hagen fortfarande så får dem inget på morgonen utom nu framöver ett tag eftersom hon gått ner så mycket.

Vi har småbal så dem kommer få 1 kaka var (ca 4kg) på morgonen i hagen. Sen får hon det som är nämnt ovanför. Deras insläpp är ju vid kvällsfodringen när dem går in.
 
Första steget är att få grovfodret analyserat så du vet vad du ger din häst.

Steg 2 är att räkna ut foderstat

Steg 3 följ upp foderstaten kontinuerligt för att få ett hum om hur behovet hos din häst egentligen ser ut (så vet du till nästa gång, få hästar är tabellhästar).
Har bett min kompis som har stallet att prata med han vi köper hö utav. Ibland har han analyser och ibland inte. Hon har aldrig räknat och det funkar bra för henne, men jag har alltid gjort det. Tycker det är läskigt när jag inte vet om dem får för mycket utav nått🙈
 
Dem går ut vid senast 8 och går in vid 20/21 på kvällen. Eftersom det finns massor att äta i hagen fortfarande så får dem inget på morgonen utom nu framöver ett tag eftersom hon gått ner så mycket.

Vi har småbal så dem kommer få 1 kaka var (ca 4kg) på morgonen i hagen. Sen får hon det som är nämnt ovanför. Deras insläpp är ju vid kvällsfodringen när dem går in.
Svårfödda hästar brukar inte klara sig på gräset nu såhär sent. Inte konstigt att den tappat i vikt, den behöver säkert stödfodras i hagen.
 
1 dl är ju ingenting, det kan du lika gärna skippa. Steg 1 är att analysera grovfodret.
Min kompis som har stallet ska fråga han vi köper hö av om han har analyserat det då han gör det ibland. Har inte det löser jag det själv.

Men som jag nämt ovan får hon nu ca 8-10kg hö om dagen, 1,5 kg lucern, 1dl protein (då dem ska ha 1dl/100kg kroppsvikt och vi nyss börjat med det), 1 mått munkpeppar, 10ml magnesium, 1dl b-vitamin från Krafft och lite multivitamin. Hon har tappat under pälssättningen och va fin innan.

Kan heller inte ge mer grovfoder än hon äter upp och 10kg är vad hon äter Max på 1 dygn. Resten lämnar hon🙈
 
Min kompis som har stallet ska fråga han vi köper hö av om han har analyserat det då han gör det ibland. Har inte det löser jag det själv.

Men som jag nämt ovan får hon nu ca 8-10kg hö om dagen, 1,5 kg lucern, 1dl protein (då dem ska ha 1dl/100kg kroppsvikt och vi nyss börjat med det), 1 mått munkpeppar, 10ml magnesium, 1dl b-vitamin från Krafft och lite multivitamin. Hon har tappat under pälssättningen och va fin innan.

Kan heller inte ge mer grovfoder än hon äter upp och 10kg är vad hon äter Max på 1 dygn. Resten lämnar hon🙈

Iom att du inte vet vad grovfodret innehåller så kan det vara så att det helt enkelt är för dåliga värden för din häst. Då är ju frågan hur du löser det. Tex mer lucern? Annan ätsituation osv.

Jag hade skippat b-vitaminen helt, om hästen inte är dålig i magen. En frist häst tillverkar all b-vitamin den behöver själv, i tarmen. Men jag är orolig för att hon inte får i sig selen. Ger du ingen form av mineraler?

Jag hade också skippat magnesium om jag inte vet vad grovfodret innehåller. Överintag ger samma symptom som brist.

Utfodringsrekomendationerna som står på kraftfoderpåsarna skall man ta med en nypa salt. De är skrivna för att sälja foder, inte för att hästarna skall må bra. Visst skall man vara försiktig när man fodrar på protein-rika fodermedel, men det finns billigare och bättre alternativ än Krafft protein plus om man är ute efter det.

Jag antar att mask och tänder är kollade.
 
1 dl är ju ingenting, det kan du lika gärna skippa. Steg 1 är att analysera grovfodret.
Proteinkoncentrat brukar man ju inte direkt ge litervis av. Nu är inte protein plus det fodret med mest protein i, men det låter väl ändå högst rimligt att tänka dl när man inte har en aning om vad hästen får i sig i övrigt.
 
Proteinkoncentrat brukar man ju inte direkt ge litervis av. Nu är inte protein plus det fodret med mest protein i, men det låter väl ändå högst rimligt att tänka dl när man inte har en aning om vad hästen får i sig i övrigt.
Ja jo, men en dl är enligt Kraffts egen sida ca 70g. Ger inte mycket av varesig MJ eller protein, därav min kommentar att man lika gärna kan skippa då. Det framgick inte i ursprungsinlägget att TS tänkt öka. Håller med dig till 110% om att en analys vore på sin plats, vilket jag också skrev. I min värld är det vettigare att börja med att analysera sitt hö än att köpa ett nytt kraftfoder, oavsett hur lite man ger av det :)
 
Iom att du inte vet vad grovfodret innehåller så kan det vara så att det helt enkelt är för dåliga värden för din häst. Då är ju frågan hur du löser det. Tex mer lucern? Annan ätsituation osv.

Jag hade skippat b-vitaminen helt, om hästen inte är dålig i magen. En frist häst tillverkar all b-vitamin den behöver själv, i tarmen. Men jag är orolig för att hon inte får i sig selen. Ger du ingen form av mineraler?

Jag hade också skippat magnesium om jag inte vet vad grovfodret innehåller. Överintag ger samma symptom som brist.

Utfodringsrekomendationerna som står på kraftfoderpåsarna skall man ta med en nypa salt. De är skrivna för att sälja foder, inte för att hästarna skall må bra. Visst skall man vara försiktig när man fodrar på protein-rika fodermedel, men det finns billigare och bättre alternativ än Krafft protein plus om man är ute efter det.

Jag antar att mask och tänder är kollade.
B-vitamin ger jag mot stress precis som magnesium och Munkpeppar så det kommer jag inte ta bort. Hon har gått på det länge och har inte varit nått problem. Samt att en häst inte kan få överskott på b-vitamin. Gick häst i gymnasiet så lite koll har jag. Sen får hon extra b-vitamin eftersom det är fällning och det underlättar.

Analys kommer som sagt vad….

köpte protein plus för att jag ville prova det. Inte mer än det. Sen bryr jag mig inte om vad det kostar så länge det inte är överdrivna summor. Sen tycker jag inte det är så dyrt eftersom givan man ger av det är MYCKET mindre än allt annat jag gett…

Tänder och mask är kollade
 
Min kompis som har stallet ska fråga han vi köper hö av om han har analyserat det då han gör det ibland. Har inte det löser jag det själv.

Men som jag nämt ovan får hon nu ca 8-10kg hö om dagen, 1,5 kg lucern, 1dl protein (då dem ska ha 1dl/100kg kroppsvikt och vi nyss börjat med det), 1 mått munkpeppar, 10ml magnesium, 1dl b-vitamin från Krafft och lite multivitamin. Hon har tappat under pälssättningen och va fin innan.

Kan heller inte ge mer grovfoder än hon äter upp och 10kg är vad hon äter Max på 1 dygn. Resten lämnar hon🙈
Mer lucern kan du ge Har haft hästar som ätit 6 kg lucern per dag
 
Mer lucern kan du ge Har haft hästar som ätit 6 kg lucern per dag
Eftersom vi inte fodrar på morgonen för att min kompis som har stallet tycker det är jobbigt att gå upp 1 timme innan utsläpp för att fodra så får dem inget. Utan går bara raka vägen ut i hagen där det finns gräs. Jag kan inte åka ut så tidigt varje dag (30 min dit cirka) för att fodra åt våra hästar och sen hinna till jobbet för att hon inte orkar gå upp. Jag vill inte gå upp vid 3 för att hinna med allt det bara för att hon är lat…
 
Eftersom vi inte fodrar på morgonen för att min kompis som har stallet tycker det är jobbigt att gå upp 1 timme innan utsläpp för att fodra så får dem inget. Utan går bara raka vägen ut i hagen där det finns gräs. Jag kan inte åka ut så tidigt varje dag (30 min dit cirka) för att fodra åt våra hästar och sen hinna till jobbet för att hon inte orkar gå upp. Jag vill inte gå upp vid 3 för att hinna med allt det bara för att hon är lat…
Men du kan väl ge mer lucern på kvällen?
 
Eftersom vi inte fodrar på morgonen för att min kompis som har stallet tycker det är jobbigt att gå upp 1 timme innan utsläpp för att fodra så får dem inget. Utan går bara raka vägen ut i hagen där det finns gräs. Jag kan inte åka ut så tidigt varje dag (30 min dit cirka) för att fodra åt våra hästar och sen hinna till jobbet för att hon inte orkar gå upp. Jag vill inte gå upp vid 3 för att hinna med allt det bara för att hon är lat…
Nej men du kan byta stall om det nuvarande inte har rutiner som funkar för din häst?
 
Eftersom vi inte fodrar på morgonen för att min kompis som har stallet tycker det är jobbigt att gå upp 1 timme innan utsläpp för att fodra så får dem inget. Utan går bara raka vägen ut i hagen där det finns gräs. Jag kan inte åka ut så tidigt varje dag (30 min dit cirka) för att fodra åt våra hästar och sen hinna till jobbet för att hon inte orkar gå upp. Jag vill inte gå upp vid 3 för att hinna med allt det bara för att hon är lat…
Du kan hänga in en hink eller liknande i boxen med lucern, så kan hästen äta det under natten.
 
Hej! Har lite funderingar på foder.

Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och behålla hullet. Hon har under en tid fått 5kg oanalyserat hö på kvällen (nu typ 8-10kg),1,5kg lucern, 1 mått munkpeppar, 10ml magnesium, 1dl krafft b-vitamin.

Hon har dock gått ner ca 15-20kg under pälssättningen så jag la till krafft protein plus 1dl om dagen. Energifoder gör att hon blir helt tokig så därav inget sånt.

Vill inte få några elaka kommentarer eller påhopp, men undrar bara hur ni andra med svårfödda hästar gör för att hålla dem i hull :)
Är hästen verkligen så himla svårfödd? Det känns ju som att det lätt skulle gå och hjälpa henne genom att se till att man fodrar fler ggr per dygn och då kan ge mer grovfoder och ev kraftfoder/lucern etc.

Funkar inte fodringsrutinerna får ni ju försöka lösa det eller så får du flytta hästen.

Utöver det så:
Analysera grovfodret. Så du vet vad hästen ska ha utöver det.
Får hästen nog med mat i magen under hela dygnet för att minska risk för magsår?
Vad beror stressen på?
Det finns ju fettrika, spannmålsfria, bra foder som har högt MJ utan att innehålla för mkt stärkelse/socker/spannmål. Med grovfoderanalys kan du ju se om det är protein och/eller MJ som behövs.
Riskliolja är också ett enkelt sätt att tillföra mycket MJ utan att ge stärkelse/socker och ger lugn energi. Det kan dämpa viss stress. Riskliolja innehåller gamma-oryzanol som är aptitstimulerande. Det är också naturligt anabolt och ger ökad muskeltillväxt. Vet man att hästen får nog med protein(och vitaminer/mineraler) är riskliolja kanon för att öka hull och muskler. Bra också att hästar som är petiga med maten kan få ökad aptit och även vilja äta mer grovfoder.
 
Är hästen verkligen så himla svårfödd? Det känns ju som att det lätt skulle gå och hjälpa henne genom att se till att man fodrar fler ggr per dygn och då kan ge mer grovfoder och ev kraftfoder/lucern etc.

Funkar inte fodringsrutinerna får ni ju försöka lösa det eller så får du flytta hästen.

Utöver det så:
Analysera grovfodret. Så du vet vad hästen ska ha utöver det.
Får hästen nog med mat i magen under hela dygnet för att minska risk för magsår?
Vad beror stressen på?
Det finns ju fettrika, spannmålsfria, bra foder som har högt MJ utan att innehålla för mkt stärkelse/socker/spannmål. Med grovfoderanalys kan du ju se om det är protein och/eller MJ som behövs.
Riskliolja är också ett enkelt sätt att tillföra mycket MJ utan att ge stärkelse/socker och ger lugn energi. Det kan dämpa viss stress. Riskliolja innehåller gamma-oryzanol som är aptitstimulerande. Det är också naturligt anabolt och ger ökad muskeltillväxt. Vet man att hästen får nog med protein(och vitaminer/mineraler) är riskliolja kanon för att öka hull och muskler. Bra också att hästar som är petiga med maten kan få ökad aptit och även vilja äta mer grovfoder.
Det finns faktiskt hästar som är så svårfödda tro det eller ej. Har haft svårfödda innan men inte på den häst nivån.

Dem får ca 2-4kg på morgonen nu i hagen och sen får hon ca 5 inne på kvällen. Det finns massor i hagen att äta (vilket dem gör) så att hon inte får nått i magen är svårt att tro.

Hennes stressnivåerna har gått ner massor sen vi flytta hit. Litet stall med 3 hästar och knappt nått folk, samma person som hanterar henne varje dag osv. Men hon är VÄLDIGT stoig (har inte magsår eller cysta. Hon är kollad) och det är inte det enda stort jag haft som varit sån.

Men hon har haft det svårt tidigare i livet och har haft svårt att landa eftersom hon varit med fel typ av folk, i fel stall, flyttad en del osv. Så att hon är stressad är inte konstigt. Men det är som sagt bättre.

Har funderat på risolja men blev oxå rekommenderad potatisprotein av en som jobbar med foder…

Men ökar grovfodergivan successivt nu för att se hur mycket hon äter om dagen. Vill inte ha mer kraft än grov😅
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 065
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 286
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Min häst har börjat tappa en del hull. Han är fortfarande normal i hullet men jag vill inte att han ska tappa mer, tvärtom så får han...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 971
Senast: MiniLi
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 862
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp