Fundering på foder svårfödd häst

Att hästen magrar av på den mängden foder tycker jag inte tyder på en extremt svårfödd häst. Det hade mina normalfödda hbl också gjort. och ja då har de mkt gräs kvar i hagen.

Potatisprotein hade jag inte vågat ge utan en analys på grovfodret. Börja där. Utan analys är det bara vilda gissningar och uppenbarligen fungerar det inte
 
Menar du verkligen att hästen bara får 7-9 kg hö per dygn uppdelat på bara två tillfällen? Det låter inte bra alls.
 
Menar du verkligen att hästen bara får 7-9 kg hö per dygn uppdelat på bara två tillfällen? Det låter inte bra alls.
Dessutom äter hon självmant inte mer än typ 8. Jag har försökt att få i henne mer men hon stör bara runt det i boxen då
 
Dessutom äter hon självmant inte mer än typ 8. Jag har försökt att få i henne mer men hon stör bara runt det i boxen då
Nej, men de som inte vräker i sig maten brukar äta mycket bättre om man delar upp givan på fler fodringar. Min häst äter inte heller några jättemängder åt gången men om han får mindre givor oftare får han i sig mycket mer.
 
Nej, men de som inte vräker i sig maten brukar äta mycket bättre om man delar upp givan på fler fodringar. Min häst äter inte heller några jättemängder åt gången men om han får mindre givor oftare får han i sig mycket mer.
Hon äter väldigt långsamt. Förut har hon fått 3-4 gångar om dagen och då ca 13kg uppdelat men hon har fortfarande inte velat ha om vi gör så. Jag kan inte tvinga i henne mer än hon själv vill äta och det hjälper inte att ta in och fodra för då äter hon inte pga alla andra är ute
 
Hon äter väldigt långsamt. Förut har hon fått 3-4 gångar om dagen och då ca 13kg uppdelat men hon har fortfarande inte velat ha om vi gör så. Jag kan inte tvinga i henne mer än hon själv vill äta och det hjälper inte att ta in och fodra för då äter hon inte pga alla andra är ute
Då hade jag haft en balja lucerne till henne som hon kan käka lite närsom. Som @tuaphua säger så är riskliolja också bra, jag föredrar salsa grönpellets till tunnisar också.

När min förra tunnades på lösdrift och gick med ett gäng tjockisar gjorde vi helt enkelt så att morgon-eftermiddag gick han avgränsat från de andra med en helt egen fylld höbalja som han kunde käka av. Sen fick han flytta ner till de andra under kväll/natt för sällskap och kvällsmat/hö. Det blev en bra kompromiss för vår del :up:
 
Det finns faktiskt hästar som är så svårfödda tro det eller ej. Har haft svårfödda innan men inte på den häst nivån.

Dem får ca 2-4kg på morgonen nu i hagen och sen får hon ca 5 inne på kvällen. Det finns massor i hagen att äta (vilket dem gör) så att hon inte får nått i magen är svårt att tro.

Hennes stressnivåerna har gått ner massor sen vi flytta hit. Litet stall med 3 hästar och knappt nått folk, samma person som hanterar henne varje dag osv. Men hon är VÄLDIGT stoig (har inte magsår eller cysta. Hon är kollad) och det är inte det enda stort jag haft som varit sån.

Men hon har haft det svårt tidigare i livet och har haft svårt att landa eftersom hon varit med fel typ av folk, i fel stall, flyttad en del osv. Så att hon är stressad är inte konstigt. Men det är som sagt bättre.

Har funderat på risolja men blev oxå rekommenderad potatisprotein av en som jobbar med foder…

Men ökar grovfodergivan successivt nu för att se hur mycket hon äter om dagen. Vill inte ha mer kraft än grov😅
Det jag menade var att jag tycker inte en häst som man fodrar så pass lite och främst så pass sällan är så himla svårfödd.
En sån häst hade jag fodrat oftare och då kunnat få i den mer mat.

Det är inget fel på potatisprotein om det behövs mer just protein. Men du vet i dagsläget inte vad hästen behöver. Och IOM att det blir en låg giva potatisprotein IOM höga smrp så får du inte mkt MJ via potatisproteinet. Och är det MJ hästen behöver är det pengar i sjön med potatisprotein.
Efter analys kan ha bättre koll på vad som saknas.

Riskliolja kan man alltid addera på hästar som är tunna. Det kan du göra innan analysen kommit. Men med analys kan du sen se vad som ev mer behövs.
 
Hon äter väldigt långsamt. Förut har hon fått 3-4 gångar om dagen och då ca 13kg uppdelat men hon har fortfarande inte velat ha om vi gör så. Jag kan inte tvinga i henne mer än hon själv vill äta och det hjälper inte att ta in och fodra för då äter hon inte pga alla andra är ute
Häng in en hink eller liknande med lucern i boxen då, så kan hon tugga i sig det under natten. :)
 
Hej! Har lite funderingar på foder.

Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och behålla hullet. Hon har under en tid fått 5kg oanalyserat hö på kvällen (nu typ 8-10kg),1,5kg lucern, 1 mått munkpeppar, 10ml magnesium, 1dl krafft b-vitamin.

Hon har dock gått ner ca 15-20kg under pälssättningen så jag la till krafft protein plus 1dl om dagen. Energifoder gör att hon blir helt tokig så därav inget sånt.

Vill inte få några elaka kommentarer eller påhopp, men undrar bara hur ni andra med svårfödda hästar gör för att hålla dem i hull :)
Min svårfödda hade ett behov av 110 mj bara av att vara i hagen. Som tur är har hon blivit bättre med åldern och är inte lika svårfödd längre.
 
Hon äter väldigt långsamt. Förut har hon fått 3-4 gångar om dagen och då ca 13kg uppdelat men hon har fortfarande inte velat ha om vi gör så. Jag kan inte tvinga i henne mer än hon själv vill äta och det hjälper inte att ta in och fodra för då äter hon inte pga alla andra är ute
Jättedum fråga säkert, men har du kollat tänderna?

När medishästen hade dåliga/nedslitna tänder petade hon bara i lucern, hö åts långsamt men gräs gick åt (men det skulle ju inte räckt såhär års att svälja gräs helt).

(Vid vanlig hälsokontroll först så tog veterinären inte det, framtänderna var helt ok, det var de bakre som var nästan helt borta.)
 
Som andra sagt är en analys bra för att du ska få ett hum om vad höt innehåller. Om det inte finns så kan du ju skicka in en själv. Öppna några balar och ta ut prover och skicka in. Det ger i alla fall en fingervisning. Att vräka på med en massa proteinfoder bara för att man kan är inte vad jag skulle rekommendera. Bättre att eftersträva balans mellan energi och protein. Om hästen är mager är det snarare energifodermedel som behövs än proteinfoder.
 
Har man en häst som äter långsamt och drar runt höet kan man sätta in ett hönät med stora maskor. Det kan hjälpa.

Min unghäst som annars inte får i sig sina 4 kg natthö utan bara drar runt allt fungerar bra med maskor på 10x10 cm. Då blir allt uppätet och inte äckligt och hälften kvar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 065
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 286
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Min häst har börjat tappa en del hull. Han är fortfarande normal i hullet men jag vill inte att han ska tappa mer, tvärtom så får han...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 971
Senast: MiniLi
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 862
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp