cactuspower

Trådstartare
I sommar så ska jag och min kompis ha två hästar från ridskolan (ev. någon mer) på bete hos min farbror.

Den ena hästen har inte varit ritkigt fräsch i sina framben,
men är nu behandlad för spatt tror jag? Har även hört talas
om kotledsinflammation? Hur som helst så är han ju återställd nu och går lektioner etc.

Men grejen är den att vet. har rekommenderat att han ska lindas eller ha någon form av skydd på frambenen under natten. Frågan är hur man löser detta på sommaren?

Tidigare blev han lindad på fram, men sedan så nu i början
av det här året fick han två läderskydd fodrade med fårskinn
som han har fram. De är rejäla och är typ som transportskydd, han har även sånna dära paddar som man lindar med, underst. Det är som tre kardborreband på varje skydd, men typ ett sådant band på varje skydd har åkt av så nu slinker skydden av emellanåt under natten så det blir väl
till att han ska lindas igen.

Min fundering är ju dock hur man löser det här på sommaren?
Hästarna ska ju gå ute dygnet runt, de har det skydd de behöver i form av de träden som finns i hagen, de kommer ju inte komma in under natten.

Vågar man linda och hoppas på att lindorna ska sitta fast
eller finns det några andra alternativ? Eftersom att det inte är våran häst heller så kanske man inte vill lägga ut
pengar på och köpa värsta skydden heller.. :crazy:


Förslag på andra vettiga tips och förslag, eller funderingar mottages tacksamt! :bow:
 
Håller med de som svarat tidigare om att de måste vara på ridskolans ansvar att skaffa fram den utrustning han behöver.
 
Håller med ovanstående. Sedan är ju frågan varför den ska lindas nattetid. Oftast gör man ju det för att öka blodcirkulationen, står dom stilla en hel natt efter jobb så kan den ju lätt bli lite hämmad, med svullna ben som följd. Om dom går ute och rör på sig dygnet runt så kanske lindor inte behövs. Men det beror ju som sagt på varför den lindas, fråga dom på ridskolan eller vetetrinären.
 
Men tror du inte det menas att hästen ska ha skydd NÄR den INTE går på bete ?? Alltså när den står x-antal timmar i en box...på sommarbete rör dom sig ju hela tiden..
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
34 171
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 016
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, min häst drar sina tänder mot boxväggen. Jag har en stark känsla att det beror på understimulans då hon är...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
7 805
Senast: Rialavargen
·
Foder & Strö Hästen jag haft nu i 2 år har varit lös i magen enda sedan jag skaffade honom, mycket bättre på sommaren då han äter gräs och är ute...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 508
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp