opus

Trådstartare
Vet inte om denna tråd hamnade rätt nu. Men jag har en fundering ang en situation som hände idag.

Jag blev tillfrågad igår att hjälpa en tjej med hennes hästar; varav den ena hade börjat tagit över. Denna ägare vet vad hon gör så det är inte det. ( vi kan kalla dem Häst 1 och 2, varav Häst 1 är den dominanta).

Hon har 2 hästar, så vi var i hagen och tränade Häst 1 (den dominanta) och Häst 2 fick hö att äta på.

När Häst 2 hade ätit upp så kom den fram till oss, men stod bara lite snett bakom mig. Jag stod med armarna i kors, väldigt avslappnad hållning och tittar när hon håller på med häst 1. Då kommer Häst 2 fram och nafsade mig lite i tröjan. Jag sa då åt honom och bad honom backa, vilket han gjorde.
Sen vände jag mig mot Häst 1 och ägaren igen. Samma avslappnande hållning.

Sen helt plötsligt efter att jag sagt åt Häst 2, så flyger han fram och hugger, JAG menar verkligen hugger, mig i låret.

Vad kan detta ha berott på??
Har verkligen tänkt efter om jag gjort något mot honom, men kommer inte på nåt. Det enda som jag gjorde var att stå och studera när Häst 1 tränade.

Berätta gärna vad ni tror att det berodde på.
Avundsjuka??
Ett hot???

Jag vet inte.:(

(Nu är jag alldeles blå och JÄTTE svullen på låret)
 
Sv: Fundering

Jag tycker bara att det låter så konstigt.:confused:

Kanske kände häst nr 2 avundsjuka på häst nr 1 för all uppmärksamhet??Men jag har själv aldrig varit med om att en häst har bitit så medvetet, och dessutom 2 ggr.
 
Sv: Fundering

aj aj, stackars!! jag hade en som kunde knalla fram o bita mej lite här o var men det berodde tydligen på att hon ansåg sig vara högre i rang än lilla mej... vet inte om det va så men hon slutade helt efter en NH-kurs... hon kunde till o med sikta in o sparka ibland, hon va väl inte helt vettig iofs men hon blev ganska trevlig när jag satte gränser...
 
Sv: Fundering

Jag tror att du tillrättavisade för mesigt först. Man låter inte en häst nafsa en och låter den bara backa ett par steg... för att sedan ignorera den och inte ha koll vad den gör.

Är en häst så fräck att den nafsar är det bättre att jaga iväg den helt och hållet den ska inte visa sig i din närhet förrän du tillåter det.

Sedan måste man ha koll på hästen ifråga för att se hur den tog tillrättavisningen.

Hästen ifråga tog inte din tillrättavisning utan fullföljde sitt hot, den tyckte väl att du var fräck som tillrättavisade den.
 
Sv: Fundering

Jag har ingen aning, men jag ska "spåna" lite.

Jag tror det kan ha med rangordningen i hagen.

1:a Hästägaren som klart dominerar häst 1.
2:a Häst 1 som är högre än häst 2.

Nu blir det lite oklart för häst 2 var han hamnar. Du har en en "ofarlig" (ranglåg?) hållning, vilket gör att han blir "modig".
Han testar dig med ett nafs.
Du vänder återigen ryggen åt och intar en "ofarlig" (ranglåg?) hållning.
Häst 2 markerar klart och tydligt att det är han som står över dig.

Så, min lilla "spåning". Dvs. det som dyker upp direkt i min skalle.:crazy:
 
Sv: Fundering

Håller med ovan.

I och med att du först efter ett nafs backade häst 2,så ville denne kanske rangtesta dig igen,genom ett hårdare bett i benet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 637
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp