Funderingar ang. denna situation..

G

Getaway_hon

Vet inte riktigt om jag ser det här som ett problem, men skulle vara kul att höra lite funderingar/åsikter om det.

Jag har ett arabsto som jag haft i ca 3,5 år nu. Hon är otroligt snäll i all hantering. Är en väldigt "försiktig" och känslig dam. Det räcker alltid med att man höjer rösten om det är något, det är absolut ingen häst som man behöver "gå på" (typ dask på bogen lr liknande) för att rätta eller fya. Hon har _aldrig_ heller lagt öronen bakåt mot en människa t.ex.
Under de åren som jag haft henne har vi aldrig heller haft någon riktig testperiod. Hon finner sig i det mesta liksom. Gör det man ber henne om. Väldigt snäll under ridning (pigg och glad bara).

Ju längre jag haft henne, ju mer har jag ju så klart lärt känna henne. Hon kan fortfarande förvåna mig ibland med nya sidor, vilket är väldigt kul.

Siutiationen som jag nu kom att tänka på är något som nog började för kanske ett halvår-år sen nånting.
Jag hämtar henne i hagen som vanligt.
Hon är inte hästen som kommer springandes till en när man hämtar henne, utan tycker det är trevligt i hagen, så om hon ska gå in så får väl matte komma och hämta henne då.
Leder henne ur hagen och mot stallet. När vi sedan ska gå in i stallgången så är det här detta "problem" uppstår.
Hon kan stanna utanför stallgången, och vill inte följa med mig in. Inga öron bakåt eller sura miner dock.
Hon stannar, och om jag då tar i grimskaftet så är det ofta som hon börjar backa, eller kanske bara ställa sig och vila lite på ena bakbenet, samtidigt som hon suckar lite lätt och vrider på huvudet för att liksom kolla läget runt omkring sig (så här: http://img.photobucket.com/albums/v225/getaway_hon/20061216113.jpg)
Jag har försökt att gå ett litet varv för att "få loss henne", försökt gå snett bakom henne för att mana på henne lite, provat flytta henne med "viftande grimskaft".. Ja, lite allt möjligt. Hon hetsar inte upp sig eller blir sur eller något. Utan verkar bara inte tycka att hon ska behöva gå in just då.
Jag får alltid in henne till slut, även om det kanske tar 5 minuter.
Hon är aldrig orolig i stallgången eller tycker att den är obehaglig på något vis. Hon kan stå där lugnt och stilla och småsova lite medans jag mockar t.ex. Det är inga problem alls när hon "väl" står där alltså.

Eftersom jag ändå känner henne så väl har jag svårt att bli riktigt arg på henne. Om hon hade börjat krångla mer och blivit sur och verkligen testat hade det varit annorlunda. Men nu stannar hon ju bara, står där med öronen framåt och tittar på mig, suckar lite, vänder på huvudet osv. Inga försök att gå åt ett annat håll eller något..

I somras/våras uppstod samma situation när hon skulle ut i hagen, eftersom matte råkat haft henne lös på stallplanen några gånger. Hon tyckte självklart att det var mycket trevligare att få strosa runt lös utanför hagen och pilla med gräset där, än att gå ut i den torra och gräslösa hagen. Här följde hon dock hellre med in genom stallgången och in i boxen, än att gå ut i hagen igen :smirk:

Nu blev det här väldigt långt. Men det här är en situationen som har fått mig fundera lite. Hon är ju ingen testande häst. Aldrig några problem annars (förtom lastning). Hon är ranglåg i hagen och ganska "vek" annars, men ändå cool.
Det jag ser som ett problem är ju att hon väljer att inte följa efter mig in i stallgången.

Finns det några "ledövningar" eller liknande som kan vara bra för dessa situationer?
Skulle som sagt vara kul att läsa funderingar eller tips ang. detta.
Mottages tacksamt :bow: (om någon nu orkat läsa hela :o )
 
Sv: Funderingar ang. denna situation..

Hej!

Det jag skulle ha gjort är följande:

Rakställa henne så hon tittar in mot stallet, sedan driva henne från bogen. Veva med grimskaftet en bit från bogen tills hon gör en antydan till att gå framåt. Viktigt att sluta (eftergift) när hon rör sej åt rätt håll.

Fungerar inte det så prova backa henne, flytta framdel/bakdet och försök igen, driv från bogen och visa med vänster arm åt vilket håll hon ska.

Sist men inte minst; tålamod :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 927
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp