funderingar ang fbl sto

token

Trådstartare
jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år...
Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...

hela stammen här: http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visaPrintHerstamning&hestId=680901

Hon är 164 hög, väldigt ädel modell, feminin. Kort lågt ansatt hals, korrekt i ben, bra hovar. Litet ädelt huvud har hon, ganska normal i ryggen, kanske lite åt det längre hållet. Rör sig medelmåttigt i skritt o trav, galoppen däremot är över medel. Hade tänkt
börjat träna henne och tävla i 1 m hoppning i år, MEN så har jag nu löshoppat henne och hon hoppar riktigt riktigt bra....så bra att jag funderade på o betäcka nu i år i stället för o vänta. Det är faktiskt inte så jättevanligt att fullblod hoppar bra. ( jag har visat ett fbl på kvalitets med 9/10 så vet att det finns men inte vanligt)

Hon har dessutom ett superpsyke det jag hittills sett, lugn och trevlig och lär sig väldigt snabbt, arbetsvillig och positiv.

Nackdelen är väl att hon var väldigt tunn när hon kom hit för 10 dagar sen, hon har blivit bra mycket bättre men frågan är om det är svårt få henne dräktig då??? sent är det ju nu också...

Mitt andra sto ska kollas på 16 dygn om 1½ vecka så tänkte ta med denna då till station och skifta häst. Förhoppningsvis hinner man med 2 brunster iallafall...Hingsten jag tänkt finns på station och är FIGHTING ALPHA....han är ju 22 år så kan ju vara sista chansen i år också....

Det är ju en riktigt kapabel hingst, finns nog ingen mer meriterad i sverige.
Någon som sett avkommor efter den??? Borde väl bli bra med fullblod där????
 
Sv: funderingar ang fbl sto

Jag har bekanta med ett sto efter Fighting Alpha - Adlantus As som jag sett mycket och provridit på.
Jag är sämst på att uttala mig exteriört, men det är en trevlig modell, kanske mot det lite långa hållet, hoppar bra med god inställning och har ett trevligt temperament. Gångarterna är hennes svaga sida, känns lite som att rida ponny trots att hon är nära 170.
Gått 130.
 
Sv: funderingar ang fbl sto

det är väl inte ovanligt ATT de hoppar bra skulle jag vilja påstå :p
speciellt inom ft... de hade ju en lång lista på OS (eller var det någon annan stor tävling... typ VM EM...) vilka som var fd galoppörer tex, då har de ju förutom att de är fullblod dessutom haft en karriär innan!
 
Sv: funderingar ang fbl sto

det är väl inte ovanligt ATT de hoppar bra skulle jag vilja påstå :p
speciellt inom ft... de hade ju en lång lista på OS (eller var det någon annan stor tävling... typ VM EM...) vilka som var fd galoppörer tex, då har de ju förutom att de är fullblod dessutom haft en karriär innan!

när det gäller fälttävlan så är ju fullblod outstanding MEN när det gäller banhoppning och det blir stora hinder, då är det inte många fullblod som pallar längre...tyvärr...
Är en enda fbl hingst jag kommer på som gått 1,60 och det är Come Fast.

Tro mig, jag har ägt mååånga fullblod, älskar dom men har inte hittat på mer än en hittills som hade kapacitet för största klasserna, men där brast det för psyket pallade inte i slutändan...

Hursom helst så är detta stoet jag har nu bra, hur bra det vet jag inte....men då är frågan om man ska betäcka eller inte...och om Fighting Alpha är ett bra alternativ..Vill ha en avkomma att matcha mot största klasserna.
 
Sv: funderingar ang fbl sto

Ja, gjorde han nog.
Sen har (hade) vi väl Roven också?
Eller gick han "bara" 150?
 
Sv: funderingar ang fbl sto

Jag har sett en avkomma efter Fighting Alpha och det var den fulaste fölunge jag någonsin sett !
Det där med att han hade meriter från OS var falsk marknadsföring när han kom till Sverige som det skrevs mycket om.

Tyska avkommeindex
Dressyr 98
Hoppning 122

Index Gångarter Hannoveraner Verband
Skritt 78
Trav 61
Galopp 79
Ridbarhet 78

Han hade 7 avkommor i sin första svenska årgång som gick 3-årstest i år och det var inga siffror att skryta om....
http://www.asvh.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=0caf5815-871d-45df-a8a0-bcc400203fff&MediaArchive_ForceDownload=true
 
Sv: funderingar ang fbl sto

Laudanum xx också. Nations Cup bland annat.

Hand in glove xx gick väl också svår hopp?
Mytens xx hoppade också väldigt bra.
 
Senast ändrad:
Sv: funderingar ang fbl sto

Angående betäckning skulle jag vänta och rida igång henne för att se ridbarhet, temperament och hur hon hoppar/rör sig. Dessutom om hon är tunn så är det bättre att vänta.
 
Sv: funderingar ang fbl sto

Angående betäckning skulle jag vänta och rida igång henne för att se ridbarhet, temperament och hur hon hoppar/rör sig. Dessutom om hon är tunn så är det bättre att vänta.

Jo det var ju så planen var också...tävla 1 m i år och hinna tävla 1,20 tidigt nästa vår o sen betäcka i början av juni....

Det positiva med o betäcka redan nu är ju att då får jag förhoppningsvis 2 föl om allt går som det ska.

Hoppningen behöver jag egentligen inte se mer av för o veta om hon duger i avel ;) löshoppade henne idag igen och lika imponerad av henne idag som sist :)

men nu vart jag ju osäker på fighting alpha :nailbiting: frågan är vad för ston han fått när avkommorna blir så mediokra....Jag menar, hingsten själv har ju verkligen visat att han kan hoppa....men det kanske är så att han ska ha ston i samma kaliber...
 
Sv: funderingar ang fbl sto

Delvis kl

Favoritas xx, han gick väl 160?
 
Sv: funderingar ang fbl sto

Ja, och Gem Twist. Finns många fullblod som gått höga klasser...

Mitt råd till ts, läs på om fullblodens inverkan i hopphästaveln, vilka linjer och hästar som haft inflytande och gärna vilka fullblod som representeras i de stora mästerskapsklasserna och försök bena ut om någon av dessa hästar finns i ditt stos stam. Generellt kan man säga att de svenska fullbloden sällan håller lika hög ridhäststandard som ex de irländska national huntersen eller de tyska fullbloden och svenskar tror jag generellt är rädda för att använda för mycket blod. Tittar man på kontinenten är det helt annorlunda.

Ska även tillägga att stayerblod visats sig vara bättre i ridhästavel än sprinterblod.
 
Senast ändrad:
Sv: funderingar ang fbl sto

Jag har bekanta med ett sto efter Fighting Alpha - Adlantus As som jag sett mycket och provridit på.
Jag är sämst på att uttala mig exteriört, men det är en trevlig modell, kanske mot det lite långa hållet, hoppar bra med god inställning och har ett trevligt temperament. Gångarterna är hennes svaga sida, känns lite som att rida ponny trots att hon är nära 170.
Gått 130.

Jag har sett en Fighting Alpha, den är också långlinjerad i modellen. Inte sett den hoppa.
 
Sv: funderingar ang fbl sto

Till alla er som skriver ang fullblodshingstar: jag har absolut inget emot fullblod, ni behöver inte övertyga mig om att det finns bra fullblod för det vet jag att det finns...Det jag menade var att det inte är lika vanligt förekommande ;)

Sen vet jag ju att det är bra med mkt fullblod i en hopphäst, annars hade jag inte ens funderat på att betäcka henne....
Frågan är nu om jag ska betäcka så sent på säsongen eller vänta till nästa år???

finns väl andra lämpliga hingstar också antar jag.....vill helst ha nån med levande föl avgift.... förslag?? ska vara nån som har gått 160 helst och visat ge bra avkommor också.

Vet inte om det ger så mycket att vänta till nästa år o betäcka?? hinner ju inte göra så mycket med henne till dess....möjligen starta 1 m i år och det är ju inte mycket att hänga i granen... ska hon tävla nästa år innan betäckning blir det ju tidigt på våren för dom ska ju inte lämnas i tävlingskondis till seminstationen....

betäcks hon i år så är hon ju klar att tävla nästa höst...går ju att rida lugnt under vintern och våren som dräktig...

får ju förhoppningsvis föl av mitt 3årssto nästa år oxå om allt går bra :D

beslutsångest :confused::confused::confused::confused:
 
Sv: funderingar ang fbl sto

fast hur tänker du nu? 8 månader är väl normalt att skilja från sto och föl, betäcker du henne nu lär du inte komma ut på tävlingar förrän våren 2015.

Nej jag tror fortfarande på att sätta igång henne, hon kanske inte alls är avelsmaterial.
 
Sv: funderingar ang fbl sto

Håller med!
Betäcks hon nu och allt "går som smorjt" och hon blir dräktig på första försöket så får du föl tidigast i mitten på juni.
Fölet måste vara minst 4 månader ( vilket inte rekomenderas) innan stoet börjar tävla igen och då har du 2 vinter månader på dig kvar att tävla på det året.

Tycker nog också att det låter mest realistiskt att komma igång till vår terminen 2015, man får ju tänka på fölet också och inte bara ta deras mamma och rida igång henne när fölis bara är ett par veckor gammal( och det är ju då du får börja om stoet ska vara start klart när fölis är 4 månader...)

Om hon nu är så lovande så hade jag hellre gjort kvaliteten nu i höst och meriterat henne som fyra åring och betäckt tidigt i vår.
Om hon nu är så bra så hon får fina poäng på kvaliteten så kan du ju kanske också förhandla dig till någon rabatt hos hingsten.
Du "tjänar" bara ett halvår på att betäcka henne nu och det blir på bekostnad av fölet
 
Senast ändrad:
Sv: funderingar ang fbl sto

Jag tycker att du ska vänta, dels så är det sent på säsong nu och då kommer hon verkligen inte vara klar att tävla nästa höst. Bättre då att sätta igång och kanske hinna med några 1m nu och kanske nån 110 till våren och sedan betäcka - om hon är bra nog.

Om du ändå väljer att betäcka så tycker jag att Hip Hop verkar vara ett bra alternativ
 
Sv: funderingar ang fbl sto

Håller med!
Betäcks hon nu och allt "går som smorjt" och hon blir dräktig på första försöket så får du föl tidigast i mitten på juni.
Fölet måste vara minst 4 månader ( vilket inte rekomenderas) innan stoet börjar tävla igen och då har du 2 vinter månader på dig kvar att tävla på det året.

Tycker nog också att det låter mest realistiskt att komma igång till vår terminen 2015, man får ju tänka på fölet också och inte bara ta deras mamma och rida igång henne när fölis bara är ett par veckor gammal( och det är ju då du får börja om stoet ska vara start klart när fölis är 4 månader...)

Om hon nu är så lovande så hade jag hellre gjort kvaliteten nu i höst och meriterat henne som fyra åring och betäckt tidigt i vår.
Om hon nu är så bra så hon får fina poäng på kvaliteten så kan du ju kanske också förhandla dig till någon rabatt hos hingsten.
Du "tjänar" bara ett halvår på att betäcka henne nu och det blir på bekostnad av fölet

jo, det är nog realistiskt att börja tävla ordentligt från våren 2015 om jag betäcker nu, MEN jag kan ju starta i november o december om det finns tävlingar några mil härifrån :) pratar då låga klasser....

Mina 2 andra ston jag betäckt har jag ridit som vanligt första halvåret av dräktigheten, sen trappat ner för att ställa av dom 2 månader innan. ( har kanske skrittat barbacka i skogen ett par ggr i veckan efter det)

efter fölning har jag låtit sto och föl vara helt i 5-6 veckor, sen har jag börjat rida så smått i hagen så fölis kunnat vara lös och se mamma. Har funkat hur bra som helst. När fölen varit 3månader drygt så har dom fått vara själva i boxen medan stoet ridits ( min man har haft koll på fölet under tiden)

så att stoet är redo att tävla då fölet är 4 ½ månad ser jag inte som nåt konstigt....om man inte är borta hela dan vill säga.

Jag har gett dom 2 föl jag haft egen box nattetid vid knappt 6 månaders ålder, men dom har ändå gått med mamma dagtid i hagen.

Den sista jag själv fött upp är nu 1 år och 2 månader gammal. Han är kolugn, går att binda i gången, van att ha träns, snäll att verka och avmaska. Han är van att bli longerad, har även linhoppat, lyssnar på kommando, går att lasta ensam i trailer utan problem. Så nånting har jag nog gjort rätt ;)

men frågan är väl hurvida det är dumt ändå då det är såpass sent på säsongen....känns som jag missar mera om jag betäcker nästa år....dåmissar stoet nästan hela 5 års och 6 års perioden.... betäcks hon i år så missar vi bara nästan hela 5 års....
 
Sv: funderingar ang fbl sto

Jag tycker att du ska vänta, dels så är det sent på säsong nu och då kommer hon verkligen inte vara klar att tävla nästa höst. Bättre då att sätta igång och kanske hinna med några 1m nu och kanske nån 110 till våren och sedan betäcka - om hon är bra nog.

Om du ändå väljer att betäcka så tycker jag att Hip Hop verkar vara ett bra alternativ

Hip Hop är nog ett bra alternativ till fighting alpha :D ska kolla den
 

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 008
Senast: Digbil
·
Avel Jag har 2 ston som är bestämt att dom ska betäckas i år. Den ena är ett sto efter Quasimodo Z - Quick Star, hon har inte gjort något vad...
2
Svar
22
· Visningar
4 006
Avel har 2 ston som ska betäckas. Har kollat lite på horestelex där man kan välja hingst o sto o se hur stammen på blivande föl blir...
Svar
13
· Visningar
1 380
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 452
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp