Bukefalos 28 år!

Funderingar ang min Globus clic

caroline_lu

Trådstartare
Nu behöver jag lite hjälp av kunniga människor!

Köpte denna sadel förra veckan till foderhästen som jag nyligt skaffat.

Hur fäster era sadelgjordsstroppar i denna sadel? Min har två stroppar och den främre fäster i "knästödet"/vulstret, riktigt längst fram på sadeln.


Problemet är att bomvidden är lite för vid, inte mycket, ytterst lite. Men eftersom hon ska få betydligt mer muskler så bygger jag upp med en mattespad tills vidare.. Men pga att den främre stroppen som sagt är fäst längst fram så kommer framvalvet ner en aning -sadel tippar lite framåt. Syns knappt men känns desto mer. Genom att jag måste spänna sadelgjorden så blir det trångt ju längre ned med handen man känner mellan sadel och häst. Trycket ska ju inte öka.

Men om bara sadelgjordsstroppen hade fästs som på vilken annan dressyrsadel som hellst (som jag har erfarenhet av) så skulle detta inte vara något problem alls!

Hm, detta är säkert jättekrångligt beskrivet. Men som sagt, behöver råd av er, hur skulle ni gjort? (jag ska ta ut en sadelutprovare och höra, givetvis)

Kan det möjligtvis gå att lämna den till sadelmakaren som i sin tur kan "flytta om" denna stropp? Som det är nu blir det som en förgjord. Spänner jag sadeln i bara bakre stroppen ligger den an jättefint på henne.
 
Sv: Funderingar ang min Globus clic

Tippar den fram så är den för vid eller också så passar inte bomformen hästen.

Tippar den fram även när du har mattespadden under?
 
Sv: Funderingar ang min Globus clic

Tippar den fram så är den för vid eller också så passar inte bomformen hästen.

Tippar den fram även när du har mattespadden under?

Hej!

Jag är fullt medveten om att den är lite för vid, ytterst lite dock. Då jag har mattespaden "tippar" den ej fram/kommer framvalvet inte ned. Bomformen passar hästen även om den är lite vid.

Dock,vet inte om du sett det eller om detta är på alla globus clic sadlarna. Men främre sadelgjordsstroppen är fäst i knästödet på underkåoan längst fram. Har hört att detta är bra om sadeln har en tendens att glida fram på vissa hästar (typ förgjord). Det gör den inte på henne. då sadelgjorden spänns i den stroppen blir det väldigt tajt längst ned mellan häst och kåpa. Trycket ökar längre ned.

Det jag skulle vilja är att ta bort denna stropp och sy på en ny längre bak, brevid den bakre. Precis somdet är på det flesta andra sadlar. Skulle detta störa passformen för sadeln öht?
 
Sv: Funderingar ang min Globus clic

Tippar den fram så är den för vid eller också så passar inte bomformen hästen.

Tippar den fram även när du har mattespadden under?

Hej!

Jag är fullt medveten om att den är lite för vid, ytterst lite dock. Då jag har mattespaden "tippar" den ej fram/kommer framvalvet inte ned. Bomformen passar hästen även om den är lite vid.

Dock,vet inte om du sett det eller om detta är på alla globus clic sadlarna. Men främre sadelgjordsstroppen är fäst i knästödet på underkåoan längst fram. Har hört att detta är bra om sadeln har en tendens att glida fram på vissa hästar (typ förgjord). Det gör den inte på henne. då sadelgjorden spänns i den stroppen blir det väldigt tajt längst ned mellan häst och kåpa. Trycket ökar längre ned.

Det jag skulle vilja är att ta bort denna stropp och sy på en ny längre bak, brevid den bakre. Precis somdet är på det flesta andra sadlar. Skulle detta störa passformen för sadeln öht?
 
Sv: Funderingar ang min Globus clic

Vet faktiskt inte det. Har 2 dressyrsadlar och i båda är främre stroppen fäst i knästödet.

Du kan ju fråga en sadelmakare om hur funktionen ändras.
 
Sv: Funderingar ang min Globus clic

Den främre stroppen ska vara fäst i ortspetsen på den sadeln.

Vill du flytta bak den kan en sadelmakare göra detta, men det är mycket smidigare att använda fårskinnspaden tills hon har musklat upp sig istället. Flyttar man stroppen ändrar det inte passformen, men det kan ändra hur sadeln beter sig på hästen. Har hästen ett knepigt sadelläge/sadelgjordsläge kan sadeln börja glida om du ändrar stropparnas placering.
Så passar sadeln bra med paden och hästen trivs tycker jag inte du ska ändra stropparna i första hand.
 
Sv: Funderingar ang min Globus clic

Hej! Tack för ditt svar. Sadeln ligger jätte bra med padden. Problemet är bara att då jag spänner den främre stroppen lika "hårt" som den bakre så blir sadeln "tajt" längst ned. Känns lite som att man spänner in underkåpan i henne (ursäkta att jag är dålig på att förklara). Hon är ju inte så tunn just där så jag TROR att det kan bli samma även då hon fått mer muskler på ryggen fram vid manken.

Provade idag att spänna den bakre som vanligt och den främre bara nåt hål, satt inte åt alls och då blev det inget tryck pga. stroppen. Och sadeln låg lika fint, gled ej fram!


Vad tror du då om att flytta denna stropp? Eller ska jag bara ha kvar den och spänna den löst medan jag spänner den bakre som vanligt, eller blir det fel då i långa loppet? :)
 
Sv: Funderingar ang min Globus clic

Jag tycker inte du ska spänna den för löst för då finns risk att den inte fördelar trycket så bra alternativt att sadelgjorden ger mest tryck baktill. Men sen behöver du ju inte spänna den lika hårt som den bakre stroppen heller.
Men sen undrar jag också, är det du som tycker det klämmer längs kåpan eller visar hästen obehag? (det är vanligt att det blir så med sadlar som har den konstruktionen att den trycker till fettet/musklerna som är där men det behöver inte störa hästen)
Sen så om sadeln är ny så kommer den ju forma sig efter hästen också, och då hade jag avvaktat ett tag innan jag hade flyttat stroppen.
 
Sv: Funderingar ang min Globus clic

Jag tycker inte du ska spänna den för löst för då finns risk att den inte fördelar trycket så bra alternativt att sadelgjorden ger mest tryck baktill. Men sen behöver du ju inte spänna den lika hårt som den bakre stroppen heller.
Men sen undrar jag också, är det du som tycker det klämmer längs kåpan eller visar hästen obehag? (det är vanligt att det blir så med sadlar som har den konstruktionen att den trycker till fettet/musklerna som är där men det behöver inte störa hästen)
Sen så om sadeln är ny så kommer den ju forma sig efter hästen också, och då hade jag avvaktat ett tag innan jag hade flyttat stroppen.

okej. Då kanske det inte är någon bra ide, skall fortsätta spänna som vanligt. Hästen verkar inte störas av detta alls, så det är nog jag som har problem med det. Ska avvakta ett tag och se hur det funkar, honhar inte visat tecken på obehag hittills så det kanske inte är så farligt i alla fall :) tack så jätte mycket för svar
 

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 671
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Aureola
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 010
Islandshäst Någon som har tips på vad för sadel som skulle kunna passa på min lill fröken? Hela ryggen är liksom i framåtlut, lägsta punkt är...
Svar
14
· Visningar
1 304
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp