Funderingar ang stall

Fillifjonkan

Trådstartare
Har mina hästar på lösdrift men har nu fått klart med bygglov för stall. jag känner mer och mer att jag verkligen vill hålla kostnaden nere så mycket jag kan och har nu börjat fundera i nya banor. Hästarna är ju enbart en hobby och jag är inte beredd att lägga ner sjuka summor pengar på ett stall då de redan är dyra i drift.
De senaste 8 åren har jag tagit in hästarna i bilgaraget ( utan portar och det blåser rakt in= kallt). Jag har egentligen ingen problem med kylan utan jag vill vara skyddad från blåst och snö samt att jag vill ha boxar utifall jag behöver stänga in dem när hovis kommer och för att hon ska kunna få stå på ett ställe med bra belysning, efter träningar om det är pissväder ute, för att de ska kunna äta mineraler och ev tillskott i lugn och ro. Från att funderat på isolerad betongplatta och isolerade väggar och tak har nu tankarna börjat vandra till oisoleradnplatta och oisolerade väggar/tak. Då blir det ju fräsch kall luft men man är skyddad från snö och vind. Tänkte ej ha vattenkoppor utan vattna i hink, självklart ska jag ha isolerad sadelkammare. Tanken var att spolspiltan ska vara ute i stallgången vilken kommer att frysa på vintern (kanske man kan förhindra detta?) men i sadelkammaren ska det också vara vatten. Hästarna ska alltså i fortsättningen även gå mestadels i lösdriften.

Vad tycker ni om mina tankar? Kan tillägga att jag bor i mellersta Sverige.
 
Isolera en separat del till spolbox och sadelkammare.

Gör spolboxen bred nog att använda när hovis är på plats.

Och sen resten som kallstall.

Håller med om allt men tänk på att det ska gå att ställa in hästen i ett uppvärmt utrymme om så krävs (krav i djurskyddslagen) för hästar på lösdrift. Vet ju inte om du har det ordnat på något annat sätt men det ska gå i alla fall :)
Enkelt sätt om man följer @lil-sis råd är ju att kunna stänga/sätta plank/grind för spolboxen. Beror ju lite på hur stora hästar du har i och för sig :p
 
Håller med om allt men tänk på att det ska gå att ställa in hästen i ett uppvärmt utrymme om så krävs (krav i djurskyddslagen) för hästar på lösdrift. Vet ju inte om du har det ordnat på något annat sätt men det ska gå i alla fall :)
Enkelt sätt om man följer @lil-sis råd är ju att kunna stänga/sätta plank/grind för spolboxen. Beror ju lite på hur stora hästar du har i och för sig :p
Det behöver inte vara varmt men gå att värma upp.

Men det är som sagt lätt att lösa med isolerad spolbox.
 
Hmmm uppvärmd box, nä nu stjälptes hela min vision. Har hela stallritningen klar och oj så jobbigt att behöva tänka om!!!
 
Kan säga att efter att ha tagit hand om en häst i isolerat stall en vecka så hade jag klart valt det före ett kallstall. om det inte är för daglig uppstallning utan bara för skötsel.
Inget fruset vatten, smidigt att hänga upp täcken och slippa den äkliga fukten som sätter sig direkt på insidan i ett kallstart.
Lagom varmt för att kunna göra i ordning hästen utan att behöva ha en filt på då man ryktar.
:love:

Men hade aldrig velat ha det för permanent uppstallning, är svårare att få ordentlig luft cirkulation. Och blir väldigt varmt med flera hästar.
men drömmer om spolspiltan med varmvatten som fanns där :heart hemma finns bara kallvatten...
 
Möjlighet att värma upp. Finns de som har värmefläktar som går att sätta in (...tror det ska vara godkänt), såklart lättare att värma upp om det inte är allt för dragigt.
Lite ot kanske, men för folk som har kallstall och har hästarna uppstallade nattetid. Måste man ävem där kunna värma upp en box? Har bara hört att lösdrift stall måste ha uppvärmd box..
 
@Buck "Allmäna krav" under Byggnader och förvaring; Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning Saknr L101

1 § Vid en anläggning där hästar hålls under den kalla årstiden ska alla hästar
samtidigt kunna beredas utrymme i stall.

Särskilda krav vid fölning och utrymme för behandling m.m.
12 § Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas omhand lösgående i ett
närbeläget utrymme och ska där vid behov kunna stallas upp individuellt.
Utrymmet ska ha ett klimat som hästarna är vana vid.
För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar
med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan
värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att hästarnas behov av termisk
komfort tillgodoses.

Lite luddigt kanske men brukar tolkas som att det ska finnas en sjukbox med möjlighet att värma upp utrymmet för hästar som går på lösdrift.
1 § handlar nog om att du inte får ha fler hästar än boxar om du inte har ligghall (logiskt), men verkar inte vara krav på uppvärmning där faktiskt.
 
Det där med uppvärmingen av box har jag förstått som att det gäller om en häst ex behöver få dropp, så att inte droppet fryser. Vilket man ju oftast klarar med en värmefläkt, eller genom att ha fler hästar inne så att temperaturen inne går upp.
 
För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar
med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan
värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att hästarnas behov av termisk
komfort tillgodoses.


så för lilla shettisen med björnpäls så kan ett vanligt kall stall vara godkänt bara man håller droppet varmt? för en uppvärmd box eller bara en box med permament bädd hade inneburit en icke termisk komfortabel shettis, dvs genomsvettig shettis.:idea:

mitt stall är ett kallstall med dörrar och fönster öppna på heltid, dvs det är lika kallt ute som inne. om jag tolkar ovan så måste jag i fall hästen behöver behandlas med t ex dropp, sätta in värme i stallet. men då hästarna har vinterpäls och det är dålig ventilation så hade ett element eller bara en grislampa inneburit en svettig häst och dålig luft. och tror många har det så, speciellt hästar som går på lösdrift.

man kanske ska uppfinna en värme flaska/ hätta till dropp påsar :up:
 
Det där med uppvärmingen av box har jag förstått som att det gäller om en häst ex behöver få dropp, så att inte droppet fryser. Vilket man ju oftast klarar med en värmefläkt, eller genom att ha fler hästar inne så att temperaturen inne går upp.

Ja, eller i alla fall när det krävs av veterinärmedicinska skäl (måste väl finnas någon annan gång än när hästen får dropp?) Har hört en djurskyddsinspektör tala om även andra gånger när det inte är lämpligt att hästen fryser.. Typ väldigt sjuka djur som inte äter så mycket som de borde.

så för lilla shettisen med björnpäls så kan ett vanligt kall stall vara godkänt bara man håller droppet varmt?

Du behöver kunna fixa så att den går att behandla på det sätt som den ska (t.ex. hålla dropp varmt) samt att hästen inte fryser. Har du möjlighet att stänga dörrar och fönster, slänga på hästen en filt och en värmepåse över droppen så borde saken gå att lösa. Men det är ju skillnad mot att bygga nytt och att anpassa befintliga byggnader, jag skulle i alla fall ställa högre krav på en ny byggnad (t.ex. inte lagligt att bygga spiltor istället för box)
 
Det tilltänkta stallet är planerat att vara som vilket stall som helst med platta, väggar och tak men utan all isolering, ventilation sker via taket. Mao kommer det att vara kallt på vintern. När det gäller lagen om uppvärmd box, räcker det då att jag ställer dit fläktar? Jag har iof tillgång v.b till ett litet stall längre bort i byn som är isolerad, är det ok enligt lagen att jag har den i reserv eller måste boxen vara i mitt stall?
 
Jag kommer ha häst på lösdrift,består av en stor ligghall där det finns en box uppsatt utanför ligghallen,men i samma tält,finns även möjlighet att sätta upp en box till. (och finns en till box,bara att den är nedmonterad.) Samt två uteboxar som fungerar som också fungerar som ligghall nu då mellanväggen är nedplockad.

Finns även ett utrymme som vi skor i,där går det att få varmt med hjälp av en värmefläkt,är platta och bra ljus där. Ligger kanske 10-20 meter från själva ligghallen. Tror det är gamla stallet som rymt två,tre spiltor en gång i tiden,men nu är det som sagt bara en öppen yta,kanske 6x5 meter? Antar att den får användas om det krävs värme på boxvilan. Annars så har vi som sagt en box inne i tältet,samt möjlighet att få två boxar i ena "ligghallen",samt möjlighet att sätta upp en till box inne i tältet. Vi kommer vara 6 hästar där.

Det finns ingen möjlighet att bygga något litet med en platta, i ena delen sätter du vatten och isolerar,sen i andra delen bygger du två boxar,men utan värme?
 
Eller så bygger du ihop uteboxar på ena sidan,sen spolspilta med platta och bra ljus så kan du sko där också och sadelkammare på andra,och isolerar den delen,sen på med tak och upp med lampor. Platta och isolerat enbart där sadelkammare/spolspilta är. Typ så här:

uteboxar.jpg


Då har du en mysig öppen stallgång på sommaren mellan boxarna och spolspilta. Dubbeldörrar till spolspiltan,sen en vanlig enkel dörr till sadelkammare. Sen bara en plankvägg längst bak.
 
Vi har ett kallt stall och jag hade INTE byggt det igen om jag inte hade fått en uppvärmd skötselpalts.
En uppvärmd skötselpals är högst upp på önskelistan här. Eller ett lagom isolerat stall med bra takhöjd o mycket god ventilation. Men det är min önskan för jag blir stel och har ont av kylan.
Men tänkt på kondens i från tak när temperaturren skiftar .

Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Vi har ett kallt stall och jag hade INTE byggt det igen om jag inte hade fått en uppvärmd skötselpalts.
En uppvärmd skötselpals är högst upp på önskelistan här. Eller ett lagom isolerat stall med bra takhöjd o mycket god ventilation. Men det är min önskan för jag blir stel och har ont av kylan.
Men tänkt på kondens i från tak när temperaturren skiftar .

Med vänlig hälsning
Pudlan
ett solarium eller värme lampor i taket över skötselplatsen är :love: billigare än att isolera stallet också ;).
 
Har mina hästar på lösdrift men har nu fått klart med bygglov för stall. jag känner mer och mer att jag verkligen vill hålla kostnaden nere så mycket jag kan och har nu börjat fundera i nya banor. Hästarna är ju enbart en hobby och jag är inte beredd att lägga ner sjuka summor pengar på ett stall då de redan är dyra i drift.
De senaste 8 åren har jag tagit in hästarna i bilgaraget ( utan portar och det blåser rakt in= kallt). Jag har egentligen ingen problem med kylan utan jag vill vara skyddad från blåst och snö samt att jag vill ha boxar utifall jag behöver stänga in dem när hovis kommer och för att hon ska kunna få stå på ett ställe med bra belysning, efter träningar om det är pissväder ute, för att de ska kunna äta mineraler och ev tillskott i lugn och ro. Från att funderat på isolerad betongplatta och isolerade väggar och tak har nu tankarna börjat vandra till oisoleradnplatta och oisolerade väggar/tak. Då blir det ju fräsch kall luft men man är skyddad från snö och vind. Tänkte ej ha vattenkoppor utan vattna i hink, självklart ska jag ha isolerad sadelkammare. Tanken var att spolspiltan ska vara ute i stallgången vilken kommer att frysa på vintern (kanske man kan förhindra detta?) men i sadelkammaren ska det också vara vatten. Hästarna ska alltså i fortsättningen även gå mestadels i lösdriften.

Vad tycker ni om mina tankar? Kan tillägga att jag bor i mellersta Sverige.

Billigaste är väl att gjota en platta smacka upp 4 uteboxar 2 mot varandra lägga tak och skjutdörrar på sidorna ¨så har man ett billigt stall där man kan skjuta upp dörrarna helt så de blir sol och luftigt när man vill=)
 
Eller så bygger du ihop uteboxar på ena sidan,sen spolspilta med platta och bra ljus så kan du sko där också och sadelkammare på andra,och isolerar den delen,sen på med tak och upp med lampor. Platta och isolerat enbart där sadelkammare/spolspilta är. Typ så här:

uteboxar.jpg


Då har du en mysig öppen stallgång på sommaren mellan boxarna och spolspilta. Dubbeldörrar till spolspiltan,sen en vanlig enkel dörr till sadelkammare. Sen bara en plankvägg längst bak.


Så här skulle jag göra.. fast med en skjutdörr p åsidan så man kan stänga ute blåsten vid behov=)
 
För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar
med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan
värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att hästarnas behov av termisk
komfort tillgodoses.


så för lilla shettisen med björnpäls så kan ett vanligt kall stall vara godkänt bara man håller droppet varmt? för en uppvärmd box eller bara en box med permament bädd hade inneburit en icke termisk komfortabel shettis, dvs genomsvettig shettis.:idea:

mitt stall är ett kallstall med dörrar och fönster öppna på heltid, dvs det är lika kallt ute som inne. om jag tolkar ovan så måste jag i fall hästen behöver behandlas med t ex dropp, sätta in värme i stallet. men då hästarna har vinterpäls och det är dålig ventilation så hade ett element eller bara en grislampa inneburit en svettig häst och dålig luft. och tror många har det så, speciellt hästar som går på lösdrift.

man kanske ska uppfinna en värme flaska/ hätta till dropp påsar :up:


då får man nog stänga igen alla stall.. vad mig veterligen har inget stall i min stad en box i ett isolerat uppvärmt rum där det är 20 grader så ett dropp kan droppa.

Om min häst behöver dropp åker hon in till djursjukhuset ist där allt är just anpassat för sjuka hästar=)

En häst är inte gjord att stå inne i ett stall med 20 grader.. oftast får man otroligt dålig luft med fuktskador/mögel som följd om man isolerar ett stall.


Min häst mår bäst i kallstall även om mina tår mår bäst med en stallgång med golvvärme=) men de finns batteriuppvärmda sockor=)


Vissa regler är så urbotligt löjliga att gott som inga följer dom och hästarna har de lika bra för de och har ansvarsfulla hästägare som skulle sälja hus och bil för att rädda hästen vid behov.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
884
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 288
Senast: Ajda
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 551
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 286
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp