Funderingar ang TAI

F

Famela

Vid två brunster har stoet seminerats med en hingst som stått 100 mil bort.
Vid första 17 dgrs kollen konstaterades ingen dräktighet. Vid andra brunsten var hennes ägg en 4,5:a, hingstens sperma var inte så bra när den kom fram.
Stoet har haft en kort intensiv brunst och bara seminerats en enda gång vid denna brunst. Kan det skilja sig i kvalitè från olika hingstar? Kanske fungerar inte alla på semin?
Om hon inte tar sig vid nästa kontroll, skall jag överväga att byta hingst?
Är det något jag bör tänka på ang stoet här hemma. Tänkte ge henne lite semester, och hoppas på att det går vägen.
Stoet fick ett föl för 3 år sedan, via naturlig betäckning.
Jag är lite skeptisk mot seminering, men det kanske jag inte behöver vara?
 
Sv: Funderingar ang TAI

Nej du ska inte vara skeptisk mot seminering. Jag "jobbar" med spermaimport och seminerar ston med sperma från utländska hingstar som har väldigt lång "resväg" och har väldigt bra dräktighetsstatistik, så det är absolut inte ett problem. Däremot så skiljer det självklart på spermakvalitet mellan olika hingstar, och det kan det göra från dag till dag för samma hingst!

Har stoet inte tagit sig efter två normala bra brunster och veterinären inte tycker sperman ser så bra ut så hade jag bytt hingst. Har de tagit baktprover på stoet så allt är ok hos henne? En del gör det tidigt på säsongen och andra väntar längre.

Stoet ska helt enkelt må så bra som möjligt och inte utsätta för stress, mer kan du inte göra!
 
Sv: Funderingar ang TAI

absolut inte, om hingstens sperma var lite trött kan det vara en orsak, men har de kollat så att hon är frisk i livmodern?
Man brukar rek att byta hingst efter tre brunster och de traditionella avtalen binder stoägaren att använda hingsten i tre brunster om inget inträffar med hingsten t ex att han inte är tillgänglig när stoet brunstar.
Semin är absolut det bästa sättet att få dräktigt, man har koll på stoet och på hingstens spermier och kan ha koll på ägglossningar mm
en av orsakerna till att hon inte blir dräktig kan ju vara hennes korta brunster, men vänta o se om hon är dräktigt nu hon hade ju ett stort o bra ägg.
 
Sv: Funderingar ang TAI

visst är det väl ff tre brunster man binder sig på till hingsten??? jag har ju jobbat med semin men jag hade ju inte hand om kontrakten och när jag betäckte min visste jag att vi bara skulle hinna med två brunster den säsongen:)
 
Sv: Funderingar ang TAI

Mina ston binder sig inte till ett visst antal brunster, de får byta hingst precis när de vill. Däremot så skickar man bara fr vissa hingstar i tre brunster på en betäckningsavgift, men det är inte så vanligt vad jag vet.

En annan sak som slår mig om TS hunnit med två brunster med efterkontroller är att ni måste börjat väldigt tidigt, och det är många ston som inte haft så bra första brunster i år. Lång och kall vinter och dessutom en lite tråkig början på våren har inte direkt satt fart på det... Eller nu ser jag att jag läst fel. Hon är inte dräktighetskollad på andra skicket gissar jag.
 
Sv: Funderingar ang TAI

nej det verkar inte så och då finns det ju en chans med så pass stort ägg ändå:) håller tummarna
 
Sv: Funderingar ang TAI

Det som är intressant är också hur långt efter seminering hon ovulerade, men det borde seminveterinären verkligen ha koll på.

Vi hade ett sto som stod med ett ägg på 4,5 i fredags. Stod kvar måndag, seminerades i tisdags och hade ovulerat vid koll på fm idag...
 
Sv: Funderingar ang TAI

inget baktprov har gjorts, har inte skett något skäl till detta.
Skall kolla henne på 17 dgrs nästa vecka.
Om hon nu inte tagit sig, är det värt att prova med samma hingst igen?
Eller skall man ta ett prov kanske?
 
Sv: Funderingar ang TAI

Första brunsten var normal, det var denna som var kort och intensiv.
Vi får vänta och se.
 
Sv: Funderingar ang TAI

Precis, skall kollas nästa vecka. Jag började i tid, just för att ha tid på oss.
Men det kanske kan vara lite struligt med tanke på att våren varit sen detta år.
 
Sv: Funderingar ang TAI

seminerade en gång på tis, vid vetkontroll ons morgon hade hon ovolerat.
Jag lämnade in henne på måndagen, och då var ägget redo.
Men de tappar hingsten må-on-fr.
Sen skall den transporteras och dan efter sker det.
 
Sv: Funderingar ang TAI

Är hon inte dräktig nu heller, skulle jag absolut ta ett prov.
Fler ston än man tror har allt möjligt i livmodern.
 

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 407
Senast: Novalisa
·
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 280
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 876
Senast: ginnies
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp