Funderingar gammal/nya Butet.

M

Molly80

För ett tag sen red jag i en lite äldre (nånstans mellan 5 och 10 år gammal) Butetsadel då jag passade en väns häst. Den var underbart mjuk i sätet, knävulstren och klossarna var små men "fluffiga". Det var en 17" med vanlig kåpstorlek. Jag satt som gjuten och ville aldrig hoppa av! Jag fick verkligen känslan av att vara nära hästen, och en helt annan ridfeeling än av någon annan sadel jag suttit i (inkl. två modeller av Tolga och två modeller av Equipe som så många verkar älska).

På lång sikt vill jag ha en Butetsadel till min egna häst, så jag har börjat se mig lite omkring för att få en uppfattning om vad jag vill ha. Provsatt några sprillans nya när jag hade vägarna förbi en större hästaffär för en vecka sen. Den som passade mig bäst var en 16" med extra framskjuten kåpa, MEN den var mycket hårdare än min väns äldre sadel! Har också kollat lite på e-bay.com och där finner jag samma sak, att vissa äldre ser ut som min väns sadel och inte som de i affären.

Kan man fortfarande beställa "den gamla mjuka" varianten?

Det som jag har hört ang. sadelns passform är att den har utvecklats till att passa hästar med rakare rygg och mer manke än tidigare.
 
Sv: Funderingar gammal/nya Butet.

det där med manken vete tusan, en kompis har en butet som är ett par år. La den på Flash som är överbyggd med manke o det gick inte, hennrs var för smal men låg nästan på manken på honom trots det, en vidare hade ramlat ner helt. Mwn över ryuggen låg den bra, så jätterak är den inte.
 
Sv: Funderingar gammal/nya Butet.

Hmm, okej.

Jag har för mig att jag läst i någon annan tråd att det har funnits två olika bommar. En engelsk och en fransk, där skillnaden skulle vara hur panelerna låg och därmed att den ena passade för mer manke. Någon som vet om det fortfarande är så att man kan välja?
 
Sv: Funderingar gammal/nya Butet.

Jo, det stämmer det finns en fransk och en engelsk bom, den engelska är den som som sitter i de gamla och det får inte plats någon jätte manke i den.

Den franska bommen är den nya, men har ju funnits ett tag nu, den så kallade C- modellen, den har djupt säte, o jag tycker att den är lite rakare i bommen än den engelska. Dessutom är där större bogfrihet i dem, o de passar på hästar med mkt manke, har en sådan som är utprovad till en häst (det är + 1 i bomvidd) men kan även ha den till min gamla häst som har megamanke och den ligger riktigt bra på honom. Panelerna sitter längre ner där fram på franska bommen, det är därför.

Nu finns det även så man kan få den franska bomen i P- modellen, alltså den med det flata sätet, och skulle även komma i L- modellen, den halvdjupa, vet inte om det kommit ännu.

Oj det blev ett långt svar, men det är lite rörigt med Butet så det är svårt att förklara.
 
Sv: Funderingar gammal/nya Butet.

Japp, man får den halvdjupa sitsen i dom nya bommarna också!
Vet inte när dom började med det, men min är halvdjup och den blev beställt i sommras.

Till TS: tror inte man kan välja mellan bommarna, så vill du ha dom gamla, får du hitta en beg. Men annars blir ju sadlarna mjukare ju äldre dom blir...
 
Sv: Funderingar gammal/nya Butet.

När jag beställde min för typ 4 år sedan som kunde man lägga till några tusen och få integrerade paneler:confused:har inte riktigt hajat vad det är, men skulle göra att man kom närmare hästen!
 
Sv: Funderingar gammal/nya Butet.

Så nu finns det bara franska bommar att välja på? Och man kan välja mellan C och P? Och snart även L.

Sen när ungefär?
 
Sv: Funderingar gammal/nya Butet.

Okej. För jag tyckte verkligen att de nya inte var i närheten av den äldre jag suttit i (och de jag sett bild på). Sen har jag iofs sett en och annan bild på Butetsadlar som inte ser det mista mjuka ut, men de kanske är från stenåldern...:smirk:
 
Sv: Funderingar gammal/nya Butet.

Okej. Någon annan som kan förklara?

Förresten, har alla Butet paneler, eller när började dom med det?
 
Sv: Funderingar gammal/nya Butet.

Puttar upp tråden!

Undrar fortfarande:

Okej. Någon annan som kan förklara?

Förresten, har alla Butet paneler, eller när började dom med det?
 
Sv: Funderingar gammal/nya Butet.

Puttar igen. Vill ha svar på min sista fråga!
 
Sv: Funderingar gammal/nya Butet.

Hej hej.

Jag måste erkänna att jag inte har någon större koll på bommar och sådär. Men jag har precis köpt en 16 år gammal Butetsadel, fast en dressyrsadel. Under kåpan står det L17 och sen under massa siffror (id-nr antar jag).

Ingen aning om vad L står för, för det kan ju inte vara halvdjupt säte om det inte är olika för hopp och dressyr.

Men vad det är för stoppning ska jag ta reda på imorgon. Kan svara här sen om du vill, fast min är ju 16 år och inte 5-10 (om det var det du ville veta?)
 
Sv: Funderingar gammal/nya Butet.

Alla Butet har paneler. Men sadelmakaren trodde inte att min Butet var 16 år... Han trodde bara att Butet funnits i typ 10-12 år. Jag har ingen aning.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 620
Utrustning Hej, jag har en häst med väldigt rak rygg, stora bogblad vilket resulterar till sadelläge långt bak samt något takformad. Rider idag i...
Svar
1
· Visningar
2 531
Senast: Långnos
·
Utrustning Har efter några års frånvaro från träning och tävling äntligen möjligheten att komma igång igen med mina hästar =) Har två sadlar...
Svar
6
· Visningar
5 757
Senast: Elektron
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 190
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp