Funderingar Hingstval 2012

Victovie

Trådstartare
När man bestämt sig för 2011´s hingstval och semineringen är igång/klar så rullar såklart funderingarna igång inför 2012´s års hingstval!

Har ni några lösa spekulationer eller kanske tom redan inriktade på någon särskild kandidat inför 2012´s betäckningssäsong? :) Några ni valde bort iår med fundering på att ta nästa år istället?

Själv har jag sen ett tag tillbaka haft tankar på att under sommarjobbet spara ihop pengar till att kunna satsa på en riktig höjdarhingst 2012. Funderingar har gått kring bla Quaterback, Scandic, Quattro B, Vivaldi m.fl. och såklart Don Primero - göra ett helsyskon till min tävlingshäst Forsythia.

Samtidigt fick jag idag (13maj) veta att två av J.I.´s hingstar har gjort storslam på 3-årstesten - Dunhill e.Oscar - Cocktail fick 9988910 = 53p! och Don de Jeu e.Jazz - Jetset-D fick 88881010 = 52p!
Håller tummarna för att båda två kommer till nästa års bruksprov, och lever de då upp till de siffrorna så vet jag redan vilken som jag skulle vilja ha till respektive sto stammässigt ialf :angel:.
Utöver det är jag rätt kär i en annan ny förmåga från Danmark - Blue Hors Don Olymbio e.Jazz - Ferro :love:
Kan annars inte skada att ha ett år till på sig att spara ihop lite exta slantar, kanske man tillslut tom kan satsa på en Totilas-bebis ;)

Redan nu känns avelssäsongen 2012 mycket lovande!
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Jag hoppade över att betäcka i år så 2012 är det väl dags igen. Så klart kunde jag inte låta bli att titta på hingstar trots det, i år var jag inne på Dalwhinnie och Zuidenwind. Mitt sto har visat sig ge fina avkommor med både Donnerhall och Rubinstein blod tidigare så Dalwhinnie hade ju passat ur den synpunkten och Jazz blodet hade varit kul att testa. Lutar just nu åt Zuidenwind då han har något högre poäng på traven som tyvärr är mitt stos svagaste gångart. Dock hade de ju varit roligt med ett svart föl...

Allra helst hade jag dock velat använda Royal Diamond som mitt sto har två avkommor efter tidgare, bland annat en helt fantastisk sexåring men det blir lite mer krångel då ingen importerar på honom för tillfället.
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Jag har ett stort problem till nästa år. Jag ska betäcka mitt sto som blir tre och har funderat på hingst till henne sen hon föddes och ännu inte hittat någon som passar.

Stoet är e Monte Bellini - Cashman (Contender -Argentan) - Wilhelm Tell II - Akzent II

Kraven:

*Egna prestationer internationellt (youngster tour ok om rätt individ)
*Bra typ, alltså snygg häst
*Ok gångarter, gärna mkt bra galopp
*Kvick, elektrisk och elastisk
*Fri från Cor de la Bryere
*Ädel
*Godkänd i hannover

Jag har funderingar på Stakkato och Flipper D'Elle som båda skulle funka, men då får jag göra avkall på snyggheten, typen och gångarterna.

Jag funderar på Bonaparte AA, anglohingsten som går 1,60 i Tyskland men det känns inte så förärvningssäkert.

Baloubet himself har passerat i mina funderingar men frågetecken på det frysta tydligen.

Perigeux ska jag titta mer på. Albatros och Abke likaså. Lordanos finns hela tiden i bakhuvudet.

Heartbreaker? Diamant? Jag har redan en Monte Bellini - Orlando och att göra en omvänd känns inte nödvändigt...

Kom gärna med förslag, jag har som sagt var klurat i två år! Vill helst uppfylla alla kraven men kan rucka på ngt om det för övrigt känns bra...
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Bamora är idag på dag 335 o kniper som fan fortfarande.. Jag vill se vad som kommer ut innan jag säkert har bestämt mig. Men jag betäcker bara om jag får hingst, annars kommer jag ta embryo på henne om 2 år. Jag vill nämligen ha ett sto till mig själv o avla vidare på! De hingstar som i nuläget är intressanta är: Connaisseur, shooting star, sen har jag inte funderat mer :P Vill inte planera för mkt innan jag ens vet vad jag ska göra. Men det blir iaf en hingst med bra typ, bra galopp, som inte är urkass på att hoppa, med internationellt blod o gärna lite donnerhall eller rubinstein i!

Leia ska betäckas nästa år med en ridponnyhingst. Några intressanta där är Veronas Bo-gi, Gasque och Elphins Roquefort. Får se hur hon utvecklas och hur de unga hingstarna i denna skaran utvecklas. Vill gärna träffa dem också!
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Jag har tänkt att låta betäcka min 09a.
Tankarna går åt många olika håll, dock mest åt Destanos håll. Vill ha en gångartshingst som dessutom kan hoppa helt okej. Sir Donnerhall I har länge varit en favorit, men han är inte direkt billigast på marknaden och känns som ett dumdristigt(?) val åt ett maidensto. Visserligen kommer mitt sto från ett väldigt fertilt möderne.. Men ändå.
Andra kandidater som också finns i tankarna är Florencio I, L’Espoir och kanske Lambourghini.

Ja, lätt är det inte iallafall.. :p
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Periguex låter ju intressant! Hur gamla är hans äldsta nu?

Jag tycker ju att denna hingst låter intressant men har nog lite Corde blod..bror med My Lord Carthago och många tror att han kan gå hela vägen.
Cento är ju ej fel o har ju bra möderne men skall kolla ännu mer om hans möderne. Det sägas att han får bättre typer än Mylord Carthago..
http://www.youtube.com/watch?v=lu3VmAWmIQE

Jag funderar på att sälja avelston o sedan köpa avkommorna när de är 6 månader ca ( bra för den som slår till då jag ju bet ganska bra) då jag skall plugga länge o har ett ridsto på G som vi har o matchar mot Falsterbo och kan göra ET på henne i höst o tar ev då Caretano Z. Inte praktiskt att avla när man bor mitt i sthlm.

Det andra stoet som skall betäckas i år betäcks om hon blir kvar nu vid hävning av köp pga rygg o tänder och kanske kan passa Warrant.

Lapalisse betäcks nu med Click and Cash. Jag velade mellan honom och Warrant men är nu nöjd över valet.

2012 kan nog bli Nortons år för mig om jag har avelston :).
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Ja, visst snurrar det friskt i huvudet så här års! :D

Just nu lutar det åt Temptation eller L'espoir, men även Johnson, Charmeur, Jazz och Apache finns på tapeten.

Sen skulle jag vilja prova Damon Hill på något sto något år. Om två år ska lilltjejen e:Florencio- Rubinstein betäckas också och där har man ju redan börjat tänka på kandidater också.

Gah, svårt! Två månader kvar att tänka på. :crazy:
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Läser som en kråka, det var visst nästa år hingstval det gällde. :eek: Jaja, förmodligen är samma herrar med i leken då....
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Beroende på hur mitt ponnystos eventuella föl blir så kanske det blir en till betäckning nästa år.
Har dock inte funderat på hingst så mycket än, då jag inte ens fått henne dräktig än. Hon åker ju på onsdag.
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

OM jag hittar en stallplats som lämpar sig för dräktigt sto och föl finns det en möjlighet att jag betäcker nästa år. Men jag är rätt säker på att det blir en ponnyhingst till mitt swb-sto (Quite Easy-Tabac). Är supersugen på Henfynyw Tywysog (eller vad 17 han heter) eftersom han står på semin. Fördelarna med honom är:
*meriter upp till SM i dressyr
*härlig färg
*bra storlek (127 cm), så avkomman borde stanna på ponnymått
Nackdelar:
*är ju en liten cob, så det kommer att bli en ponny av grövre typ i synnerhet i kombo med mitt sto
*går det att sälja, om jag nu skulle göra det?
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Varför vill du göra en ponny ? Vad gör är ditt sto bra att ponnyavla och vad anser du att hon till för ponnyaveln ?

Rent allmänt nyfiken på hur och varför du tänker :)

Mia
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Min Rosevelt unge har jag alltid sagt att hon ska gå till Ampere som 3 åring så jag hoppas att han finns kvar till nästa år :-)

Mia
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

För att jag själv vill ha en ponny. Tror att hon har lika mycket att tillföra i ponnyaveln som i SWB-aveln. Dvs, inte en signifikant roll utan som ett medelbra sto som kan lämna en käck ponny med trevlig gång och som är trevlig att hantera och rida. Eftersom jag tyvärr går i tankar om att jag ska ta bort henne sen så vill jag ta ett föl som jag själv vill behålla först och främst.
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Är det på grund av storleken du inte längre är sugen på ett helsyskon till Denni? Eller lockar ponny bara mer? :)
*nyfiken-i-en-strut*
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Oh va spännande att du funderar på ponny-halvblod! :bump: Erkänner att jag också gärna hade velat ha en ponny ur min halvblodsstostam...
Har sett Tywysog på tävlingar och han verkar så genomgo och samtidigt en bra tävlingsindivid!

I försäljningssynpunkt tror jag inte du behöver oroa dig! Många ponny/halvblod har gjort bra framskjutna prestationer och jag upplever det som att de tvärtom är eftertraktade på marknaden. Ex på ponny/halvblod är Vermont RP 133 som gått EM och länmat flertal godkända hingstar efter sig, Favorite Love (welsh-Urbino)med flertal SM-guld, NM-medaljer och flera helsyskon som presterar högt likväl, och inte minst Tim (welsh-Amiral) som gått internationellt med 3 svenska ryttare och en dansk och som förra året såldes till Frankrike.

Jag röstar för en ponny! :D
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

"Tuffe" är hur fin som helst! Har hanterat honom lite, plockat in och ut till hagen och varit med och löshoppat honom,
för några år sedan dock. Löshoppningen var kanske inte hans favorit dock, även om han hoppade bra. ;) Ursöt och hemskt trevlig.
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

J.I. bloggade från årets bruksprov, och skrev bl.a.:

"Men redan nästa år har jag en bruksprovsvinnare i dressyr. En hingst e Jazz. Kolsvart. Vinner inte den nästa år så lovar jag att gå naken från Flyinge hem till Viken. (jag älskar att sticka ut hakan)."

Det måste vara Don de Jeu som han menar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp