Funderingar hingstval 2016

skorpannorpan

Trådstartare
Jag gjorde slag i saken för nu blir jag nyfiken hur allas funderingar går. Så, alla funderingar inför kommande betäckningssäsong.
 
Rafael och Sibelius, vilken start på tråden!! Vilka pållar!
Själv funderar jag. OM jag har kvar min lilla dam e BH Zack-Schwadroneur och OM hon blir bra (2 år, inridning i höst) och OM det finns kylda doser av Tuschinski i omlopp då.... eller kanske Lord Leatherdale... Och OM fölet e DJdH blir bra på hennes mamma e Schwadoneur-Cortez och OM D'Avie har doser nästa år... Många OM... Hinner säkert komma en massa nya stjärnor med Jazz i sig, hehe, inte det minsta svag för den fuxen.
 
Till Vera blir det kanske Kannan eller Cordess. Eller om det kommer någon ny jätteskojig hingst som jag tror kan passa.

Till ponnyn blir det Ulk om jag betäcker henne igen. Jag har strån kvar
 
Om mitt ena lånesto Liselle (Allman 204 - Lurifaxe 205 - Gullix 141) trots idog planering får ett hingstföl 2016, så har jag fått löfte från ägaren att göra ett nytt försök med samma kombination. Dvs Cirkus 251 som pappa.

Sedan velar jag kring Finslands Ringo 281. Har haft ögonen på honom sedan han blev godkänd som treåring och när han sedan hade utvecklats ännu mer som fyraåring så kan man lugnt säga att jag blev frälst. Han matchar mitt sto Ariel 3525 (Hugo 179 - Knast Halsnaes 173 -Sindarve Tulling 143) perfekt, både blodsmässigt, exteriörmässigt och på de där små punkterna som egentligen inte är så viktiga (tex har han riklig tagelväxt, mycket små öron och är "bara" 140 cm).

Nu har han dessutom gått och blivit tvåa i allroundklassen på Fjord-SM, hans debutår på tävlingsbanorna dessutom! :love:

anna_borefur01_55c2639d9606ee1158141c1d.jpg

Foto: Anna Borefur.

Men jag har försökt hindra mig själv från att använda mitt sto, genom att låna ett annat sto. :angel: Inga papper är skrivna än, men stoet ifråga är från min absoluta favoritstofamilj, så det är ju inte så dumt det heller. Hon är dessutom rödblack, så färgen på fölet är redan klart. :heart
 
Än så länge tror jag det blir red hot chili till darina och antingen låter jag Klockan vila ett år eller så blir det Bengt nabab tror jag. OM inte indra ska tävlas så blir det garanterat Bengt nabab till henne.
 
Har svårt att bestämma mig. Skulle vilja ha en som brukar lämna större.
Lutar dock åt dessa:
Hip Hop
Aerline H
Cartier
Last Liberty
 
@Chamsin Såg din kommentar i den andra tråden! Skulle säga att SR inte är en typisk förädlare, men samtidigt lägger han inte till massa utifrån de avkommor jag sett. Men åh så fina de har varit! Vill ha!

I morgon skall jag och min mor åka utomlands för att titta på ett riktigt -riktigt- bra avelssto som förmodligen skall betäckas nästa år nu. Meriterat t.o.m. hattklasser, har en 10:a på sin trav och är normalstor... kanske dags att fundera på hingst. Det känns som att nu måste man välja något riktigt bra. Får se i morgon vad som händer i morgon :D
 
Jag är nere i Verden just nu och kollar på unghäst-VM... Ja vad ska man säga. Man blir inte alls sugen.

Var och hälsade på hos Gestuet Famos, Gestuet Sprehe (av hingstar som Chico's Boy, Millenium, Hickstead White, Destano, Le Vivaldi tyckte jag ändå att en svart fyra åring, Barney var riktigt trevlig.) Efter det besökte vi stuteri Ramsbrock, där var Rock Forever riktigt fin. Jag ska ju dock ha en hopphingst och jag kommer nog inte betäcka min blivande tvååring om hon inte uppfyller selektionskriterierna efter genomfört treårstest, men sugen blir man. Inte blir det bättre av att jag har dem uppstaplade på ett stuteri där det föds 5-10 föl per år, dock travföl.
 
Blev inget föl i år men är sugen på Hip Hop till mitt sto 2016.. :)
Vad har du för sto? :)
Jag som funderar på honom är nyfiken på vad som gjort att ni som har lagt och funderar på honom gör att ni vill lägga honom på era ston?
(varför har man inte typ 10 ston man kan välja och vraka och ta typ alla hingstar man gillar på?! :D )
 
@Chamsin Såg din kommentar i den andra tråden! Skulle säga att SR inte är en typisk förädlare, men samtidigt lägger han inte till massa utifrån de avkommor jag sett. Men åh så fina de har varit! Vill ha!

I morgon skall jag och min mor åka utomlands för att titta på ett riktigt -riktigt- bra avelssto som förmodligen skall betäckas nästa år nu. Meriterat t.o.m. hattklasser, har en 10:a på sin trav och är normalstor... kanske dags att fundera på hingst. Det känns som att nu måste man välja något riktigt bra. Får se i morgon vad som händer i morgon :D

Tack för svar. Ville bara att du skulle utveckla svaret så jag känner att jag inte missförstår. Har sätt avkommor och talat med en anhörig som skor lite nere hos en som använder mycket Skovens Rafael på sina ston och han var den som tipsade om denna underbara hingst. Han sa att alla unghästarna efter honom hade underbart lynne och väldigt stiliga just därnere han varit och skott. Så började läsa om honom och titta lite mer ingående på honom och blev helt såld. Något av det viktigaste är ju lynnet på hingsten och hålbarheten.
 
Jag är nere i Verden just nu och kollar på unghäst-VM... Ja vad ska man säga. Man blir inte alls sugen.

Var och hälsade på hos Gestuet Famos, Gestuet Sprehe (av hingstar som Chico's Boy, Millenium, Hickstead White, Destano, Le Vivaldi tyckte jag ändå att en svart fyra åring, Barney var riktigt trevlig.) Efter det besökte vi stuteri Ramsbrock, där var Rock Forever riktigt fin. Jag ska ju dock ha en hopphingst och jag kommer nog inte betäcka min blivande tvååring om hon inte uppfyller selektionskriterierna efter genomfört treårstest, men sugen blir man. Inte blir det bättre av att jag har dem uppstaplade på ett stuteri där det föds 5-10 föl per år, dock travföl.

Du får ju utveckla! jag är jättenyfiken på fr allt de holländska hingstarna! Kan du inte berätta lite!!
 
Hur gick det med dina tankar på Emerald? Funderar MYCKET på honom nu. Såg fantastiska siffror på avkommorna från BWP's hemsida.

Han finns kvar i tankarna, men stoet jag hade tänkt till honom finns inte kvar. Och är inte säker på om jag har nån som passar. Han är bra maffig!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
531
Senast: Lejd
·
Hemmet Jag har funderingar på att flytta från min lägenhet, eventuellt tillfälligt ett år. Det är av skäl som jag kommer få hyra ut i...
Svar
12
· Visningar
486
Senast: Acto
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp