Funderingar Hingstvalstråd 2014

Gabby_Ossi

Trådstartare
Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D

Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;)

Så, vilka planerar att betäcka nästa år och har ni några kandidater redan?

Jag trodde ju att jag hade mitt hingstval "klart" (förutsatt att tilltänkta hingsten gick igenom bruksprovet), men den visade sig vara klapphingst så den är kastrerad nu...

Stoet som förhoppningsvis ska betäckas är e. Bernstein-Zinsky xx-Jaguar-Kaliber, stofamilj (36) och har tävlat CNC* fälttävlan. Har en avkomma -08 e. Jaguar Mail som gick Breeders FT och fick 898 6877 77 på kvalitetsbedömning, och en -13 e. Floricello som ska visas på fölbed om knappt en månad.

Har haft fundering på Skovens Rafael, tyska Don Frederic, De l'Or (Katrinelund). Kanske Firenze, eller hellre i så fall repris på Floricello.

Får man drömma om Lottovinst så Damon Hill, Charmeur...

Sedan dyker det kanske upp något spännande på bruks också!
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Jag ska betäcka Celia e Lambourgini - Ceylon. Hade först en massa kandidater, sen kom alla jäkla pungbråck, och nu känns det som att Bellman och Hip Hop är de enda som är kvar.

Hade tänkt typ Bocelli, Luxus, Dahlwhinnie, vill ha en hingst från ett svenskt möderne som kan röra sig, inte är för kortlinjerad, och han ska gärna kunna hoppa lite också. Innan Okeanos exporterades var han min kandidat.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Ja, det ställer ju till en del... Jag vet inte om jag vågar ta SR t.ex. med tanke på att han har både OCD + pungbråck nära i stammen, även om han själv varit "ren".

Men Dalwhinnie är väl "defekt-fri" såhär långt?

(Hingsten jag var sugen på var e. SR och u. Dalwhinnies helsyster.)
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Jag har också mina hingstval klara inför 2014! (Fullblod)
Sen vet man ju aldrig vad som händer, det kan ju komma någon ny spännande hingst samt att mina kandidater kan exporteras eller gå ur avel ..
Men som det ser ut nu kommer Kiss Me Kate e Richard Of York gå till Swing That Cat och Barna e Don Corleone gå till Center Divider.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Jag hoppas att Quaterback går att få tag i nästa år i stället för då blir det ett lätt val annars så blir det Canterbury eller Hampton om jag betäcker men får se hur det blir med det. Stoet (e: Corrado WL) verkar fertil i alla fall och ser väldigt nöjd ut med att gå runt och slöa med tejerna i hagen.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Ev betäcker jag mitt sto igen som i år är dräktig med Heratbeat, har dock inte bestämt mig om hon ska in i aveln för gått eller om hon ska få tävla några år till efter nästa års fölning.

Baltimore är en het kandidat till henne isåfall.

Sen har jag sett några fina avkommor e. Carmargue senast i Falsterbo som ser väldigt trevliga ut. Hans avkommor har också fått höga poäng på treåstestet m.m

Om det går att få tag i sperma från Balougran Z kan han också vara ett alternativ. Likaså Clintissimo Z
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Om mitt sto inte blir dräktig i år och jag bestämmer mig för att jobba ett år istället för att plugga vidare direkt så kommer jag göra ett sista försök.
Då kommer jag troligen försöka igen med Canterbury, möjligen Cosmeo om han finns tillgänglig på färskt då.

Om jag inte hittar någon passande hingst som erbjuder 17-dygns istället för språng vill säga.
Tar hon sig nu dock blir det ingen betäckning nästa år. För sent föl. ;)
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Fast han har Rubinstein och Donnerhall i stammen. Jag får försöka lösa ettstolicens på Okeanos eller Hector.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Varför inte Briar, Görel? Eller är det kostnaden som sätter käpp i hjulet med honom?
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Och du tror det är därifrån det kommer?

Hector hade jag ju för mig var opererad för struppipning...

Men Okeanos kan säkert gå att lösa! Honom hade vi tänkt till mamman till mitt sto. Har du tittat på Diomedes? Går nog att få ettstolicens på honom också, och han står i Sverige.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Al Cendo är bra hopphäst och han ger bra föl som jag har sett. peter är min släkt.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Förstår du inte skillnaden på en hopphingst och en gångartshingst?
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Då förstår du väl att någon som letar efter en gångartshingst inte vill ha en hopphingst?
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Men du föreslår ju honom till mitt sto när jag letar efter en gångartshingst?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp