Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.

rostad

Trådstartare
Ja, 2014-tråden kom ut redan i Juli. Så det är väl dags för 2015-tråden.

Jag själv är inne på att ta en utländsk hingst till nästa år. Står mellan tre kandidater: Galaxy Win T, St. Schufro och Apache. Tre jämna hingstar, men ändå på sitt sätt olika.
Stoet som skall betäckas är e. Bernstein. Fick sitt första föl i år och valde att inte betäcka om henne. Tar det till nästa år (2015).

Har även varit inne på Don Juan De Hus, men är lite rädd för storleken :nailbiting:

Sedan får man se vad för hingstar som kommer efter bruksprovet.
 
Jag har bestämt mig för att prova sätta igång Taxen (Rubiquil -El Corona) och se om hon känns fräsch. Både för att se hur årets Certus-unge utvecklas och för att hon alltid gillat att jobba och tävla (och jag med såklart).
Blir det ombetäckning ändå så står det mellan Temptation som hon skulle gått till i år, och Sir Picardi.

09:an e. Richfield ue. Rotspon skall ev. betäckas om Taxen håller ihop. Denna är riktigt bra exteriört, och har fin skritt och trav. Till denna behöver jag en hingst med resning och en rund fin galopp.
Funderar på Temptation, Ampere eller Bordeaux.

Har även ögonen på Gestut Sprehe's Dujardin och Bernau, samt Van Olst's Lord Leatherdale.
 
Än så länge så ligger Cover Boy S bra till för Darina. Indra ska tävla efter fölavskiljningen. Ev kommer jag köpa in ett sto till. Får se.
 
Mitt hoppsto kommer att gå till Cover Boy S eller Gamelus R tror jag.
Ponnyn betäcks om med Ulk d'ete troligtvis.
Gångartstoet ska ridas
 
Jaghar tänkt att mitt sto ska betäckas nästa år igen. Betäckte förra året i all hast och var mest glad att det tog sig och att jag fick ett föl. Roar mig med att försöka göra ett mer välinformerat val denna gång med vad som kan tänkas passa mitt sto bra.
Är efter Trento B (Krack C-Ramiro Z)-Metall. Jag önskar framförallt hingst som har riktigt taktfast trav, inte så sluttande bogar, stark överlinje och inte allt för mkt nerv.

Dancier och Fürst Nymphenburg ligger (just nu) bra till om jag vågar mig på utlandsskick och beroende på hur vilkoren för de ser ut nästa år. Men jag kommer nog hinna vela fram och tillbaka rätt många gånger tills det är dags...
 
Kul med ny tråd!!
Om plånboken vill så har jag 5 (!) ston att seminera, behöver nog lite hjälp med valen... Någon som är sugen på tips?

Miranda e.Magritte-Anart funderar jag på All at once, Negro
Mandora e.Mondras-Duralin II funderar jag på Temptation
Lasandra e.Lasandos-Felix funderar jag på Corlensky G eftersom hennes avkomma med honom blev så bra, alt Diero Lux som jag gillade mkt.
Razzia e.Dee Jost Van Dyke-Jaguar, har inte någon direkt favorit till henne än...
Dahlia e.Cashmir-Grannus funderar jag på All at once
 
Vårt sto e Tuschinski - BH - Romancier - Weltmeyer ska betäckas och jag vet inte alls med vad! Ska vara färsk sperma så långt är jag iaf med :D Tips emottages väldigt gärna!

Till Valeta ska jag se vad det finns i Welsh sek b väg som kan passa henne.

Donna beror helt på om vi får dräktigt eller ej, med där är Bernstein och Luxus.
 
Går i tankar på att betäcka min egna uppfödning ( e. Highcruiser - Sack -Flamingo) som 3åring, alltså våren 2015.

Planen är att hon ska ridas men eftersom hon verkar bli stor kan nog må bra av att få ett år till på sig efter inridning och treårs. Beror på vad plånboken säger samt tiden dock, men har ev spekulanter på fölet så det förenklar ju saker o ting om det vill sig så.

Har funderat lite på Luxus cml lr Ampere men svårt att veta med en nu 2åring vad som matchar henne bäst.

Söker en högställd ngt mindre dressyrhingst som rör sig i uppförsbacke (inget extremt) gärna med balanserade och kvicka gångarter, ej för mkt svung o gung. Bra benställ och trevligt huvud. Ej fryst.

Några ideer?

10552624_10152287798411344_5293490018086832548_n.jpg
 
@Charlottee

Deodoro kanske? Blir 3+4 Lauries Crusador men fullblodet brukar ju ge kvickhet, lätthet och lite mindre mankhöjd.
De Noir lämnar lite mindre hästar som är bra och trevliga. Tyvärr på fryst i år men vem vet, frågar man Katrinelund nästa år så kanske man kan få färsk.

Annars tycker jag Ampere har allt du beskriver.
 
@Wine-tee jag vet... Hade varit kandidat till mitt sto annars... Vågar mig inte på fryst däremot.
Var tvungen att googla på det för att kolla upp att det inte är något jag drömt och det var så ja, 2013.
 
Antingen betäcker jag ett eller två ston nästa år.

D'amour (Belamour - Abantos) måste betäckas om ifall jag ska ha henne kvar.. Har inte råd/tid att ha enbart en sällskapshäst. Alternativet är att sälja henne eller låna ut till avel. Betäcker jag om henne är jag ute efter en större, lättare hingst med bra front. Skritten är den viktigaste gångarten. Ej fryst.

Freule e Amazing star (Flemmingh - Ferro) - Casimir
På henne lägger jag gärna en hingst med lite mera massa. Hon är väldigt nätt och högrest. Mycket fina gångarter där galoppen är den jag önskar förbättra.

Båda mina ston är 4 år och 161-163 i mankhöjd.
 
Om nu inte mitt sto tar sig detta försöket med Sir Oldenburg funderar jag på att eventuellt byta hingst till nästa år. Vill ha en typförbättrare som lättar upp modellen på mitt ganska grova sto med extra plus för extremiteter och halsansättning . Bra temperament ett krav. Gångartsmässigt har stoet tre väldigt bra gångarter, möjligen kan galoppen förbättras något. Stoet är ca 165 -167 cm i mkh, vill ha en avkomma i ungefär samma storlek.

Har kikat på Everdale eller Florencio I, Ampére hade också varit en toppkandidat men känner att det är väl mycket pengar för ett förstagångssto.
 
Jag vet ej hur jag ska göra nästa år.

Amante W e For Pleasure - Jalisco B ska säkert betäckas, med vad vet jag inte än.

Karthago e Cortus - Ceylon ska inte betäckas.

Sen har jag Contessa HQS f-12 e Corlensky G - Contender och Cantara HQS f-10 e Canturano - Contender som jag skulle kunna betäcka. Men Cantara ska ju ut i sporten är tanken och Contessa tänker jag inte betäcka utan där har jag en annan plan. Min nästa uppfödning som ska gå Unghäst VM, Falsterbo med placering, Breeders med placering. Men först ska vi vinna 3-års testet 2015 i Halland och sen slå alla i Flyinge ;)

Kanske att jag köper in något mer sto, får se om jag får sålt någon annan häst först.
 
Är lite inne på att köpa in ytterligare ett avelssto. Men vet inte vad, ska vara gångartsto så långt vet jag. Men vilken stamlinje etc. är jag ännu osäker på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 352
Senast: athena
·
Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
171 541
Senast: polly p
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 937
Senast: Efwa
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp