Funderingar kring bilbarnstolsmontering

boccia

Trådstartare
Har precis monterat andra dotterns bilbarnstol (Graco Cosmic Comfort) i baksätet på vår bil. Använde anvisningen för "montering med långt bilbälte", och började då fundera över ifall man inte skulle kunna använda samma dragning av bilens trepunktsbälte vid placering i framsätet. I baksätet finns ju två olika alternativa bältesdragningar, men i instruktionen för bakåtvänd montering i framsätet (där stora dotterns stol sitter) finns bara en av dessa bältesdragningar visad. Funktionen borde ju vara samma oavsett vilken av dessa bältesdragningar som används, eller?? (är lite irriterad på att bältet i framstolen alltid är ivägen och trasslar vid nuvarande dragning...)

Länk till monteringsanvisning: http://www.akta.se/upload/pdf/manualer/cosmic_comfort.pdf
 
Sv: Funderingar kring bilbarnstolsmontering

Vet faktiskt inte... har alltid använt mej av den som visas... Blev otroligt sugen på ett "stödben" så att man ha stolen i baksätet, ja är så trött på att sitta där när vi åker hela familjen!!! Fick du med ett sånt till din stol eller är det sånt som finns att köpa som reservdel???
 
Sv: Funderingar kring bilbarnstolsmontering

Stödbenet får man med stolen, vet faktiskt inte ifall det kan köpas separat också...
Stora tjejens stol sitter fram, och lilltjejen sitter bak, så ska hela familjen ut och åka så måste en vuxen sitta bak hos oss också. Funderade ett tag på att sätta båda stolarna bak, men det finns inte en chans att man skulle kunna få plats med en bakåtvänd stol bakom förarsätet i vår bil (saab 95 kombi), iaf inte om jag/min man ska kunna ha en bekväm körställning (vi är långa båda två).
 
Sv: Funderingar kring bilbarnstolsmontering

Ok, undrar om min funkar utan stödben då, har inga minnen från ett sånt i instruktionsboken (stolen är inköpt ny för ca 6 år sen så det är ju inte riktigt lika längre fast den heter samma) och jag har inte fått med nåt sån ttill någon av stolarna, har två...
 
Sv: Funderingar kring bilbarnstolsmontering

Stödben till stolen är ju en relativt ny grej, så det fanns kanske inte ens när du köpte dina stolar, och då tror jag inte att det går att sätta ngt ben på de stolar du har. Det enklaste måste ju vara att höra med någon ÅF av stolarna om det går att använda stolen med stödben, och isf hur man får tag i det.

Jag själv var igår inne på babypr***sen och hörde mig för om min monteringsfråga, och fick då veta att det var helt okej att montera stolen så som jag ville ha den, "det blir ju bara ännu säkrare då, men är inte nödvändigt eftersom stolen vilar mot instrumentpanelen", så nu äntligen slipper dottern trassla in sina ben i bältet när hon sitter i bilen :)
 
Sv: Funderingar kring bilbarnstolsmontering

Kan du inte ha en stol i mitten då?
Som jag har förstått det är det lika säkert om bältet är 3-punkts ELLER om det är basen man sätter fast i ett 2-punkts. Rätta mig gärna om jag har fel!!!! Läste på Actas hemsida att om man använder basen går det bra på 2- och 3-punktsbälten och det borde ju stämma. Man sätter ju bara fast den där längst bak. Basen har ett stödben.
 
Sv: Funderingar kring bilbarnstolsmontering

Dels så är stolen för bred för att passa i mitten (ryggdelen tar i framsätenas ryggstöd), och sen tycker jag att det verkar väldigt bökigt att sätta in ett barn i stolen i mitten. Tror inte heller att det är så lätt att placera två stolar på platserna precis bredvid varandra bak (de tar ju en del plats)

Och bas finns väl ingen till de här stolarna, det finns väl bara till babyskydden????
 
Sv: Funderingar kring bilbarnstolsmontering

Basen finns ju bara till babyskydd, tänkte inte på det...
 
Sv: Funderingar kring bilbarnstolsmontering

Jag funderade också på att köpa en sån stol till vår kille. Har dock hört att den är skitsvår att montera i baksätet bakåtvänt med den där "kryckan" och få den stadigt. Är det så?

De har den nämligen på kampanj till imorgon för 1895 här
 
Sv: Funderingar kring bilbarnstolsmontering

Jag hade inga som helst problem att få den stadig i baksätet. Dessutom så brukar man ju kunna få monteringshjälp på plats när man köper den (iaf där jag köpt mina stolar, men jag har valt att montera dem själv). Tycker absolut att du ska passa på, är helnöjd med våra 2, den äldsta har jag använt i 2 års tid nu och flyttat fram och tillbaka mellan bilar, och den är jättesmidig att montera tycker jag. Har även haft en Britax 2-way-plus ett tag (lånade den av min syster innan jag köpte första cosmic-stolen) och den var mkt krångligare att montera
 

Liknande trådar

Småbarn Funderar på olika alternativ nu, Dottern på 7½ månad börjar växa ur sitt babyskydd så det behövs något annat åt henne. Storebror på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp