Funderingar kring böjprov

mackvack

Trådstartare
Kort snabbfakta om läget hittills:
- Jag har haft hästen på fråga på foder i lite mindre än ett år. Vi gjorde dock ingen besiktning innan jag tog henne (efterklok kan man alltid vara ... )
- Hon är en d-ponny på 4 år.
- Vi har bestämt oss för att köpa henne.
- Besiktning nummer 1: Tydlig hälta vid longering på vf. 2 gradigt vid böjprov. 1 veckas vila, 1 veckas skritt.
- Besiktning nummer 2: Ingen hälta vid longering, något spänd och kort i steget. 1 grads hälta båda fram vid böjprov. 1 veckas vila med antiflamatorisk medicin + ännu en veckas vila utan, sen 2 veckor skritt.

Och idag vart besiktning nummer 3 gjord.
Vi longering såg hon jättefin ut, mindre spänd och kom upp mer med ryggen - både jag och vet. konstaterad att hon såg riktigt fin och fräsch ut mot tidigare gånger.

Sen var det böjning - mitt skräckscenario och visst var det så, fortfarande halt på båda fram, värst i början men avtar till en markering och försvinner sen. Alltså mycket bättre, men det är fortfarande inte bra. Hon är lite stel - men samtidigt har hon ju inte varit igång på en månad så det är ju inte så konstigt.

I vilket fall, vet. böjde igen och böjde då högt och där var det ingen hälta - så alltså sitter den i kotleden. Vi valde att slutföra hela besiktningen och allt annat var utan anmärkning. Så nu hänger allt på hältan.

När jag kom hem googlade jag lite och hittade en artikel angående böjprov som ger en hälta som sitter kotleden. I artikeln skrev det om en undersökning där de hade kommit fram till att en sådan hälta kan bli provocerad, alltså hästen behöver inte ha ont men kan vara känslig eller bli böjd "fel" (finns egentligen inget böjprov som är fel, då det inte finns några tydliga restruktioner för hur hårt eller hur länge man ska böja ..) så en hälta kan synas. Alltså kan böjprovet visa fel. Artikeln finns att läsa HÄR.

Ägaren till hästen i fråga har nu bestämt sig för att ta inne henne på klinik och få henne röntgad i kotlederna - finns det inget på bilderna kan det ju vara så att det är en provocerad hälta och allt bara något som syns vid böjprov. Det kan ju till och med vara så att om jag tar ut en annan person som böjer kanske det inte syns något ...

Men, varningsklockor ringer ändå. Jag vet ju vad det är för häst eftersom jag haft henne ett tag nu och det är såklart jag fäst mig vid henne, men vi vill ju inte köpa en häst med problem.

Anledningen till varför jag skriver här är för att fråga hur ni hade resonerat och ställt er om ni var i min sits? Om det inte visar något på röntgenplåtarna - hade ni köpt hästen då? Trots att böjningen gav hälta? Jag är väldigt förvirrad och känslomässigt rubbad i den här frågan :crazy:
 
Sv: Funderingar kring böjprov

Risken är väl att hältan är ett sekundärt problem, så trots plåtar UA så betyder det ju inte att hästen är ok.
En annan veterinärs åsik är alltid bra, kanske på kliniken där den ska röntgas?
Jag personligen hade inte köpt en häst med böjprovsreaktioner, speciellt inte eftersom den va initialhalt (som jag förstod det?) vid första besiktningen. Jag hade bara väntat på att något större problem skulle komma och inte vågat använda min häst fullt ut som jag vågat med en häst jag vet är fräsch.
 
Sv: Funderingar kring böjprov

Så jag tänker också ..
Men det konstig är att hon är varken svullen eller varm i lederna och det går inte att känna något annat överhuvudtaget - alltså känns det troligt att de kanske sitter invändigt = synas på plåtarna.

Första besiktningen var hon initialt halt ja, vi trodde på vrickning och hältan var ju borta efter två veckor, men syntes vid böjning ..

Veterinären berättade att det finns hästar som reagerat mycket mycket värre än henne vid böjprov och ändå gått 140 klasser i hoppning - utan hälta. Men hon vågade inte lova att det här inte var något att bry sig om, om vi inte röntgade och tittade så att det inte var något knasigt i kotleden..

Ska kolla med ägaren om hennes veterinär kanske kan komma ut och göra ett böjprov för att se om det blir någon skillnad.
 
Sv: Funderingar kring böjprov

Jag har aldrig varit med om en ledinflammation som gett värme. Aldrig. Och jag har tyvärr träffat på rätt många hästar med ledinflammation.

Om hästen efter så långt tid och så många behandlingar inte är fräsch, hade jag inte lagt pengar på att köpa den.
 
Sv: Funderingar kring böjprov

Vettigare att åka till klinik och få det ordentligt utrett. Ledinflammationer känns inte utanpå.
 
Sv: Funderingar kring böjprov

Håller med, en djupgående utredning på klinik, med plåtar på aktuella leder och även resonemang om ledproblemen är sekundära. Bara här lär pengarna rulla iväg, som en försmak om vad som kan väntas om man köper sjuk häst.
 
Sv: Funderingar kring böjprov

Vi longering såg hon jättefin ut, mindre spänd och kom upp mer med ryggen - både jag och vet. konstaterad att hon såg riktigt fin och fräsch ut mot tidigare gånger.

Fast hästen var ju inte ok från början, ens innan böjprov. Först efter 2 v ledigt + medicin så skriver du ju att det ser ok ut på lina. Alltså hade du troligen hältor (båda fram?) från början.
Det är först efter att ett ben bedövats bort som du har facit på det andra benet, om den är dubbelsidigt halt.

Eftersom ni inte märkt något innan besiktningen så är ju risken att den gått med detta ett tag. I mina öron låter det inte som en provocerad hälta, och det vet du ju, bara att sanningen inte alltid är så rolig. :banghead:

Risken är att du köper problem, som du dessutom nu vet om.
 
Sv: Funderingar kring böjprov

Absolut inte okej med hälta på en sån ung häst! Skulle aldrig acceptera det även om röntgen är OK.

En äldre häst som bara markerar på böjprov kanske man kan förbise, men en 4-åring, aldrig. Är hältan inte pga yttre omständigheter alltså en vrickning osv (som antagligen skulle gått bort vid det här laget..) så skulle jag absolut inte köpa.

Tyvärr!

Gör inte det misstaget att köpa hästen! Har själv varit i din situation (dock endast markering och på en äldre häst, i ett ben, efter böjprov) och jag skulle aldrig göra om resan. Även om hästen är frisk idag och superfin!
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring böjprov

Om hästen är 4 nu och ni haft den knappt ett år så var den väl typ 3 när ni fick den. Då lär den väl som max varit insutten eller bara inriden väldigt grundläggande?
Om felet inte är en medfött defekt(vilket väl är ganska ovanligt) betyder det ju att hästen troligast var fräsch när den kom och att det är ni som ridit fram den här skadan...

Ärligt talat, om jag var ägaren hade jag inte tagit tillbaka hästen förrän NI stått för kostnaderna att återställa den till frisk igen.

Om jag var du skulle jag aldrig kunna tänka mig att lämna tillbaka hästen i det skicket som den är nu.

Som svar på frågan hade jag inte köpt en 4-åring som redan är trasig.
 
Sv: Funderingar kring böjprov

Har varit med om halvblod som haft dubbelsidig svår kotledsinflammation vid två års ålder, efter att ha gått på ett slättmarksbete.

Det finns alla typer.
 
Sv: Funderingar kring böjprov

Hur kommer man fram till att det är en ledinflammation?

Hon vart ohalt på lina efter två veckor UTAN medicin. Men det syntes på böjprov och då valde vet. att ge henne en kur.

När jag fick henne var hon tre år, riden i alla gångarter och hoppad. Riden mest i ridhus/bana. När hon kom till mig så vart hon en helt ny häst efter ett tag, när hon fick gå 80% av dom dagar jag red ute i skogen.

Men visst är det mycket möjligt att skadan kan ha uppkommit hos oss - men det kan vi ju inte veta eftersom hon inte vart besiktad innan jag fick henne ..
 
Sv: Funderingar kring böjprov

Hon vart ohalt på lina efter två veckor UTAN medicin. Men det syntes på böjprov och då valde vet. att ge henne en kur.

..

Hur vet du att hon var ohalt på linan första gången och inte lika halt på båda benen?
Det du beskriver i tråden, att hon såg mycket fräschare ut efter vilan och medicinen vilket tyder på att hästen var liksidigt halt. Om man hade bedövat bort ena benet så hade troligen hältan synts tydligt = hästen är halt innan böjprovet men lika halt på båda framben och därför såg ni inte hältan.

Böjprovet förstärker hältan och då ser ni den när ni böjt ett ben i taget.
 
Sv: Funderingar kring böjprov

Absolut så var det säker. Men gången innan det så syntes hältan vid longering på vänsterfram.

Men vi har fått tid på kliniken - så får vi se vad dom säger.
 
Sv: Funderingar kring böjprov

Ta det inte som ett påhopp men om en så ung häst reagerar på böjprovet så är den halt. Det där med att böjprov görs fel och att den elaka veterinären böjde fram en hälta är saker som blivit uppfunna av bl a upprörda säljare vars försäljningsobjekt visat sig vara halt. Eftersom hästen är så ung och du haft den i ett år så är det förmodligen så att det är du själv som ridit dit hältan, det är inte speciellt svårt att rida dit en kotledsinflammation. Så, köpa eller ej...Svårt beslut, men förmodligen så är det ju så att den inte håller för den sortens ridning du rider. Sen har man valet att lära sig rida på ett annat sätt eller att skaffa en häst som tåler ens ridning.
 
Sv: Funderingar kring böjprov

Ta det inte som ett påhopp men om en så ung häst reagerar på böjprovet så är den halt. Det där med att böjprov görs fel och att den elaka veterinären böjde fram en hälta är saker som blivit uppfunna av bl a upprörda säljare vars försäljningsobjekt visat sig vara halt. Eftersom hästen är så ung och du haft den i ett år så är det förmodligen så att det är du själv som ridit dit hältan, det är inte speciellt svårt att rida dit en kotledsinflammation. Så, köpa eller ej...Svårt beslut, men förmodligen så är det ju så att den inte håller för den sortens ridning du rider. Sen har man valet att lära sig rida på ett annat sätt eller att skaffa en häst som tåler ens ridning.

Antar nu att du inte läste artikeln? Den är då inte skriven av någon "upprörd säljare vars försäljningsobjekt visat sig vara halt", utan det är gjord en studie på just detta.

I vilket fall, det är mycket möjligt att det är mitt fel att hon är halt - ja. Det är både jag och mitt samvete mycket väl medvetna om ska jag säga. Men det är ingen som kan veta eftersom det som sagt inte gjordes någon besiktning innan jag tog över henne. Men samtidigt känner jag att om hon inte tål den här ridningen - vad tål hon då, skritt i skogen en dag i veckan? När hon var 3 år så red jag tre gånger i veckan, varannan vecka så red jag ett pass på banan, resten ut i skogen varierat med jobb från marken. Nu när hon är 4 år så har jag ridit 4 gånger i veckan, 1 gång på banan i veckan och resten ut eller jobb från marken. Detta varierat med ett par veckors vila emellanåt.

Som jag skrev över så har hon nog gått 80% inne i ett ridhus eller på banan hos ägaren. Men när hon kom till mig vart det ändring på det och då vart det också skillnad på hästen. Piggare, gladare och mer positiv. Vilket hon fortfarande är - så förstår inte hur det kan hänga ihop med att hon har ont? Men det är klart, hästar är oss trogna. Men både jag och veterinären skrattade igår när hon busade för att hon fick trava lite - trots att hon haltade.

Vi åker in till kliniken på tisdag, sen utgår vi därifrån.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 266
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp