Funderingar kring en del islandshästryttares ridning...

jennan

Trådstartare
Oj alltså vilka funderinga som går i ens hjärna när man ser islandsryttare som sitter upp och bankar igång hästen i tölt med en gång och sedan töltar hela rundan igenom utan att ens skritta av den efter turen. Är det bara jag som tycker detta är HELT fel att göra?? Jag som alltid innan när jag kunde rida värmde upp hästen i skritt och trav på långa tyglar samt gjorde volter på långa tyglar innan jag kortade upp tyglarna och började samla ihopa hästen. Gjorde mycket öppnor, skänkelvikningar samt framdelsvändningar innan jag började tölta. Jag har alltid velat ha en häst som är helt mjuk i sidorna innan jag påbörjar tölten.
Efter varje ridtur hoppade jag av hästen och skrittade av den tills den slutade att andas fort. Kan ju säga som så att mina ridhästar aldrig vart halta eller skadade.

Ngt jag mer har lagt märke till är vissa ryttares ovilja till att använda sitsen som drivmedel vid samling och när man vill att hästen ska börja gå under sig samt skjuta på med bakkärran, istället vill de fortfarande jobba med skänklarna. Är jag kanske för inbankad dressyrryttare för att fatta meningen med detta?? Jag använde knappt skänklarna på mina hästar när jag red utan mest sits och tyngden.
Några fler som haft sina funderingar på detta??


Jenny
 
Tyvärr, tyvärr och tyvärr igen, finns det många sådana ryttare överallt, både bland oss här och hos andra.

Det här är inget rasspecifikt....Det är okunskap som finns överallt inom alla raser.

Lena
 
Jo, som oavnstående inlägg menar, så finns avarter inom all ridning. Att banka med skänklarana är annanrs ngt som barn brukar få lära sig som litet barn på traditionella ridkskolor (nu pratar jag om den ridkollan som jag red på, finns säker bättre exempel)och att undrhålla traven genom drivning i varje steg med säte och skänklar och kanske tom sporrar. När jag däremor började rida isis fick jag lära mej att man frågar hästen genom en hjälp, och att hjälpen upphör när hästen gjort det man bett den om...

Men som sagt avarter finns det överallt.

Uppvärming är viktigt, men jag skulle tro att man kan värma upp likaväl genom tölt på lång tygel som genom trav på lång tygel. Baldelsvändning som är en samlande övning skulle jag nog lägga in när hästen är uppvärmd. Sedan kan man ju ha olika åsikter vad som sliter mest på hästen och vad man ska börja med innan man börjar jobba hästen mer. Skritt på lång tygel som uppvärmning och avslutning, och att sitta av elelr vänta med att sitta upp, tycker jag är jätteviktigt. Däremot brukar jag värma upp genom skritt, tölt, trav och galopp på lång tygel innan jag börjar med mer samlande övningar, men det är är det säkert olika beroende på hästen. Att trava slängtrav på lång tygel (vissa isisar kan inte trav avslappnat)eller trava på en volt kan var nog så slitsamt för vissa hästar som inte har bärighet eller smidighet för detta.

Men det som du skrev om att sätta i väg i snabb tölt med korta :devil: tyglar och bankande med skänklar lät ju inte vidare trevligt.
 
Det där med att sparka igång hästen utan uppvärmning, tölta som en galning och sedan sätta in den flåsande häststackaren i stallen är tyvärr något som är alltför vanligt på island (vill ej förolämpa någon, självklart finns det massor av seriösa islänningar som inte gör såhär). Och eftersom man gärna ser islänningar som experter på islandshästar är det nog lätt att man tar efter deras sätt. Och så finns det såklart en hel del svenskar som är galna utan att man behöver inspirera dem till det också.
När det gäller uppvärmning tycker jag att det fungerar bäst med mycket skritt, lite trav och en lösgörande galopp innan man ber hästen att börja arbeta.
 
Jennan, jag håller med helt och fullt.

Helt klart har jag MYCKET att lära vad gäller ridning, men jag skulle aldrig strunta i vare sig uppvärmning eller nedtrappning efter ett rid- eller träningspass. För mig är inte minst den mentala biten viktig, vilket avspeglas klart och tydligt även här med.

Min första häst var tydligt "islandsriden" med mycket säteshjälper vilket i sin tur hjälpt mig vidare väldigt mycket. För mig är det, tillsammans med en god kommunikation i allt umgänge, våra rättesnören alltsedan dess.
*tack, Stjarni* för det!!!!

Men, jag tror inte detta problem är "islandsspecifikt", det borde inte minst synas på försäkringsbolagens olika rasklasser. :devil:

Helt klart är dock att utbildning måste ske, men senast i dag var ett tänkvärt citat i Ridsport:
"Jag tror de är speciellt för hästägare att de har förutfattade meningar inom områden de faktiskt inte är experter på"...
Säger dessvärre ganska mycket...

mvh/ A
(som inser sin okunnighet och inte tror hon kastar sten i glashus just nu i allafall!)
 
Sv: Funderingar kring en del islandshästryttares ridning...

Om detta beteende är mkt vanligt på islands så kommer jag automatiskt till en fråga.
hur ser skadestatestiken ut på islands???

Om man har hög friskhetsgrad torde det ju betyda att denna hantering/ridning inte är så illa för hästen trots allt??

Jag vet många inom travet som inte heller värmer upp mer än typ 100-200 meter skritt sen trav hela tiden för att sedan avsluta avskrittningen på 100-200 meter bara.
Trots detta lyckas ju vissa travare riktigt bra på banorna skadefria!

Jag själv är en som värmer upp mkt i skritt innan.
Först minst 5 minuter skritt på lång tygel för att sedan korta tyglarna och arbeta i form i skritt minst 5 minuter.Skänkelvikning bak och framdelsvändningar ställa utåt innåt osv.

Sedan travar jag och gör samam övningar i trav för att efter ca 20 minuter galoppera!

Kul å få upp en gammal tråd igen=)=)
 
Sv: Funderingar kring en del islandshästryttares ridning...

Den här tråden är gammal men jag tycker inte man får ut ngt på att jämföra islandshästar som rids på en hobby/fritids/mellannivå med travare som är elitpresterande.
Det går inte ens att vara i närheten av att kunna jämföra de båga gruppernas prestationer.

Det finns inga hästar som jobbar hårdare än travare, galoppörer, distans & fälttävlanshästar, i många fall även banhoppningshästar.kan ta med en liten grupp som inte alls finns i större skala i detta & det är arbetshästar som drar timmer.
Där är prestationerna mkt högre än islandshästarnas.
Jag tycker nu visserligen att travare har ganska höga skadefrekvenser, men alla kanske inte håller med.

Det finns ju anledningar till varför många travare absolut aldrig skulle hålla till 12 års åldern som ridhästar brukar göra.
Där är det snarare vanligt att hästarna är slut vid 6-7 års åldern, därav alla annonser på billiga ridtravare.
 
Sv: Funderingar kring en del islandshästryttares ridning...

Jag pratade i dag med min medryttarhästs ägare och jag sa att han var aningen trög/seg.
Hon sa att om häsen känns trög/seg kan man chock rida den dvs att man direkt från stallplan töltar/travar i väg och är ute och springer/galopperar i 15 min i skogen.

Då ska hästen bli piggare av någon anledning.

Fast jag kan inte tro att alla håller på så hela tiden.

Men du kanske har sett någon prova den metoden, den kanske är vanlig bland islandsryttare, inte för att jag någonsin har sett någon göra det själv.
 
Sv: Funderingar kring en del islandshästryttares ridning...

Jag har fått lära mig att sega/lata hästar ska man rida kort och intensivt.

Alltså rida i tölt/trav/galopp i 5-15 minuter och ska man skritta så sitter man av och går brevid.

Har man däremot en pigg/het häst så kanske man ska skritta ett helt ridpass så den får slappna av

// C
 
Sv: Funderingar kring en del islandshästryttares ridning...

Jag har fått lära mig att sega/lata hästar ska man rida kort och intensivt.

Alltså rida i tölt/trav/galopp i 5-15 minuter och ska man skritta så sitter man av och går brevid.

Har man däremot en pigg/het häst så kanske man ska skritta ett helt ridpass så den får slappna av

// C

Eller tvärtom oxå, min ena valack kan vara rätt så het & han behöver en galopp innan han kan slappna av & börja jobba.
 
Sv: Funderingar kring en del islandshästryttares ridning...

Så kan det oxå vara^^

Men de hästar som jag träffat på och har varit sega/lata har det faktiskt hjälpt med att skita i paddock och bara ut i skogen o springa, sen kan man sitta av och gå hem om man vill skritta hästen.


// C
 
Sv: Funderingar kring en del islandshästryttares ridning...

Ja, ofta är hästarna oxå leds på ridbanan & får mer glädje av uteritter.
 
Sv: Funderingar kring en del islandshästryttares ridning...

Jag pratade i dag med min medryttarhästs ägare och jag sa att han var aningen trög/seg.
Hon sa att om häsen känns trög/seg kan man chock rida den dvs att man direkt från stallplan töltar/travar i väg och är ute och springer/galopperar i 15 min i skogen.

Då ska hästen bli piggare av någon anledning.

Fast jag kan inte tro att alla håller på så hela tiden.

Men du kanske har sett någon prova den metoden, den kanske är vanlig bland islandsryttare, inte för att jag någonsin har sett någon göra det själv.

Jag har ridit sådär på en häst som verkligen behövde det, och blev mycket bättre av det! Jag började dock med skritt, och skrittade även av efter avslutat ridpass, men annars var det full fart som gällde - inget "segande" i skritt! Hästen i fråga var en grisepassande, avtrubbad före detta turridningshäst. Han hade nog lärt sig "stänga av" ryttaren, och genom att väcka honom och vara på honom om att springa, byta gångart, flytta sig åt sidan etc så kunde jag komma igenom det där avstängda. Jag red uteslutande ut i naturen med den hästen, och lyckades faktiskt med denna metod få honom att hitta tillbaka till både traven och tölten (han KUNDE ju egentligen, det var bara bekvämare med grisepass...).
 
Sv: Funderingar kring en del islandshästryttares ridning...

Jag har fått lära mig att sega/lata hästar ska man rida kort och intensivt.

Alltså rida i tölt/trav/galopp i 5-15 minuter och ska man skritta så sitter man av och går brevid.

Har man däremot en pigg/het häst så kanske man ska skritta ett helt ridpass så den får slappna av

// C

Varför man värmer upp och trappar ner i slutet av passet kan direkt härledas till vetenskaplig forskning. Förenklat: Hästen behöver ca 20 i början och ca 15 min i slutet av passet att värma upp/trappa ned, detta görs bäst i skritt och trav omväxlande och i joggingtempo. Detta för att optmal puls ska uppnås=balans, samt att man då håller mjölksyran i balans. Dessutom utväxlas hästens muskulatur och kondition optimalt på detta sätt. Kör man igång för fort blir hästen trött fortare och presterar därmed sämre helt enkelt. Försöken är gjorda på travhästar.

Ang travträning: Det är hos amatörtränarna man ibland kan se en del tok och "egna idéer" Proffstränare tränar ofta hästarna förvånansvärt lugnt! Har bland annat träffat en framgångsrik en som joggar hästarna 2 dagar i veckan- då aldrig i maxtempo- sen får de springa så fort de kan 1 eller två dagar i månaden i de lopp de går. Många miljoner har sprungits in baserat på denna teori...

Man kan dock få en hel del "slöa" häster lite mer elektriska med hjälp av mycket övergångar om ryttaren agerar allert och med snabba reflexer. Detta brukar också hjälpa på heta hästar, då de måste hålla fokus på ryttaren istället för att låta de egna tankarna "rusa iväg". I löv övergångar:D.

Jag skulle aldrig själv hoppa upp och rusa direkt iväg- detta är för mig en falsk framåtbjudning som bygger på spänning och omöjligör förtroende och lösgjordhet. En liten "busgalopp" då och då kan vara uppfriskande- men att rusa iväg på ouppvärmd häst, nej tack.

Jag tror och hoppas också att detta är ett högst ovanligt förfarande hos iallafall svenska islandsryttare! De flesta är nog väldigt snälla och söker harmoni i sin ridning.
 
Sv: Funderingar kring en del islandshästryttares ridning...

Jag vet en tjej som hade en seg häst som alltså hade tappat ridglädjen helt! När den tjejen(x) "skrittade fram" eller värmde upp sin häst så gick hon med hästen i kanske tio minuter en kvart och varierade med att springa lite brevid också.
Sen satt hon upp och flyttade hästen i sidled två ggr sen töltade, travade och galopperade hon. Sen satt hon av och gick sista biten hem men taravde även "av" hästen lite.

Det funkade! 2 månader senare så behövde hon endast trycka lite med skänklarna och den gick framåt. Nu kan hon värma upp i skritt utan att hästen degar ihop totalt men ibland varierar hon med att gå/springa brevid.
pja man får iallafall bra kondis om inte annat :D


// C
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 876
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp