Funderingar kring glappande sadel

S

__Stilett__

Är detta ett ofarligt tecken eller vad kan det bero på?
När man rider och sadeln glappar upp från hästryggen.
jag provade nämligen en dressyrsadel med flexibel bom (crown), som kändes bra (jag kände mig äntligen rak i sadeln), men som glappade vid ridning, spciellt då under lättridning. Inget jag kände själv, men som en på marken la märke till. Vad beror detta på?
Och vad menas med flexibel bom. Kan man alltså lämna in den och ändra bomvidden? Den var åt det vidaste hållet.
(uppfattade dte som att den var nr 3 av 3 möjliga)

Sadeln gled ej fram mkt alls under ridning, vilket jag tyckte var bra, då alla hans sadlar gjort det tidigare, men började då istället fundera på glappningarna. (som jag iof ej sett själv ännu)

sedan tänkte jag på en annan sak. ang kilbossor och dylikt.
vissa sadlar är ju för rakare ryggar och vissa för lite sänkta ryggar. Vad rekomenderas till vad?

Jag har ej köpt sadeln jag provat!
 
vill även poängtera att jag håller på o sparar ihop till en bra sadel och ska få hjälp av kunnig sedan.
 
Hej!
Jag hade en dressyrsadel med kilbossor på mina kortryggade araber med "äppelrumpa".
Kilbossorna gjorde att sadeln hängde på manken och ländryggen. Sadeln var väldig rak och det var inte mina hästars ryggar. :o
Om jag inte misstar mig har kilbossorna för uppgift att öka sadelns kontaktyta och minska punktbelastningen. Det som borde vara svårt är att hitta en sadel som har exakt samma böjning som ryggen...
Jag har bytt till rundbossor, sadeln ligger an hela vägen trots den korta ryggen med maximal viktfördelning. :D
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
822
Senast: Freazer
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 689
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 415
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 030
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp