Funderingar kring kaninköp.

SpanskaLoppan

Trådstartare
För drygt ett halvår sedan tog jag över 2 marsvin från en familj där det visat sig finnas allergi. För att göra en lång historia kort funkade dom inte hos mig, efter att i 3,5 månad blivit flydd från och biten insåg jag att jag inte kunde tillräckligt och omplacerade marsvinen. Dom bor nu hos en tjej som haft marsvin hela sitt liv och vet vad hon håller på med, det funkar enligt vad jag hört mycket bra.

Men jag saknar dom och nu när jag bor i hus med massor av plats så vill jag gärna igen:bump: Men sambon vägrar dock marsvin och det får jag väl acceptera, däremot en eller två kaniner var okej om jag tar hand om dem själv(vad annars?...).

Den här gången ska allt göras "rätt", jag vill ha en renrasig kanin från uppfödare och ingen omplacering från en djuraffär. Men nu har jag i vanlig ordning fastnat för raser som inte finns i min omedelbara närhet. Alltså måste jag ta färjan till fastlandet och efter det har jag inte råd att åka 30 mil till en uppfödare.
Hur ser uppfödare på att man vill köpa en kanin osedd så att säga? Och brukar det finnas möjlighet att mötas på halva vägen eller så?

Här finns gott om plats oavsett om kaninen är van att bo ute eller inne. Behöver den bo inne i vinter/vår så har vi ett sovrum över som görs om till "kaninrum", kan den bo ute har vi en veranda(tak+väggar på 3 sidor) där buren kommer stå och kaninen kommer ha tillgång till hela verandan ändå. Tanken är att det ska bli utekanin så småningom och på sommaren kommer den få bo i utebur med tillgång till rastgård. Hö, grenar och strö(toa-lätt+halm) har jag fri tillgång på och pellets och grönsaker osv är inga problem att köpa.:banana:

Och innan nån eldar upp sig över att jag skulle vara oseriös så läs följande:

- Jag vill främst ha en kanin till kel och sällskap men ett litet intresse för avel/utställning finns och skulle det blossa upp om några år känns det dumt att stå med en blandras kanin utan stamtavla.
- Nej, jag har INTE lust att lägga ut nära 2000 kr på EN kanin som ska användas till sällskap och kanske utställning/avel.
- Jag tar mycket väl hand om mina djur, min "inkomst" på 2.900 kr/mån går nästan oavkortat till hunden i form av mat, leksaker, träningsgrejer, utrustning, privat träning för tränare och sparande till kurser och ev vet.vård.
- JA, jag har råd att ha 1-2 kaniner. Hur behöver jag inte förklara här men dom pengarna finns och kommer alltid finnas. Jag lever för mina djur, min sambo och de få vänner jag har. Utan djuren hade jag aldrig kommit ur sängen på morgonen.
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Vad är det för ras/raser du är intresserad utav?

Det brukar inte vara så svårt att hitta kaninungar/kaniner till salu, och du verkar ju vilja erbjuda ett bra hem så jag ser ingen anledning till varför du inte skulle få köpa en kanin. Vet ju som sagt inte vilka raser du är intresserad av men 2000 kronor för en kanin, vet nog inte en enda uppfödare som tar så mycket, runt 3-500 kronor är mer normalt.
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

ska jag vara ärlig är det bara två kaniner hemma hos mej som jag har köpt som jag faktiskt sett tidigare, med andra ord är 7 st (minus de tre jag fött upp själv) köpta osedda, så det ska inte vara något problem.
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Jag är intresserad av de större raserna fransk vädur, tysk jättescheck och belgisk jätte. Rex är också intressant. Har haft fransk vädur innan och tyckte mycket om just den kanin iaf, även om hon hade ett hiskeligt humör:devil:
Tyvärr verkar det inte finnas några uppfödare av de raserna här.

Nej att en kanin skulle kosta 2000 oroar jag mig inte över men "slutpriset" kan för mig landa på det ändå eftersom jag måste betala färjebiljett för mig själv, bilen och någon som kan köra då jag inte har körkort. Ska jag då också betala bensin för 35mil enkel resa blir det nog gärna runt den summan, om inte mer...Hade gärna lagt ut dom pengarna, om jag haft dom. Nu däremot måste jag hålla lite hårdare i slantarna:crazy:
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Okej då är jag lite lugnare då. Jag är ju inte så bekant med "kaninvärlden" än.
Hade nån ringt en hästuppfödare och velat mötas på vägen så hade det ju inte varit så populärt så det var så jag tänkte.

Vad ska man då tänka på när man ringer/mailar en uppfödare? Vad bör man fråga efter?
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Att köpa osett är ganska vanligt och visst brukar transporthjälp gå att ordna. Dock kanske man får betala lite för hjälpen men det brukar väl handla om 100-200 kr.
Testa att annonsera efter transporthjälp på kanin-net och skhrf:s hemsida (hoppförbundet), där brukar det vara rätt lätt att få hjälp om inte uppfödaren kan ordna.

Fråga efter hur gammal kaninen är, om det finns några bettfel eller andra sjukdomar i släkten och om den är utställningsbar (både vad det gäller färg/teckning och att den inte har för många luckor i stamtavlan). Kolla om/hur den är märkt (det är inte längre lagligt att öronmärka själv så antingen ska det vara gjort hos veterinär eller så ska kaninen vara ringmärkt). Se även till att du får med det foder kaninungen är van vid.

Tycker också du ska fundera över om du kan bli intresserad av hoppning? Väldigt roligt för både förare och kanin. Alla raser kan hoppa men de allra tyngsta är dels oftast inte så framgångsrika, dels blir det påfrestande för dem i alla fall i de högre klasserna. Om du är lika intresserad av alla de raser du nämnde skulle jag ha valt rex, dvs om du funderar på hoppning.

raserna har även olika stora krav på burstorlek.
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Kan nog bli lite hoppning hemma för skojs skull och för motionen men tävla i det lär jag nog inte göra. Men det vet man å andra sidan inte innan man provat så det får framtiden utvisa.

Tack för hjälpen med vad jag ska kolla upp.

Burstorlek har jag rätt bra koll på, kommer nog bygga en rejält stor bur oavsett vilken ras det blir och sen komplettera med ett mindre "bo" inne i buren där kaninen kan krypa in om vintern för värmens skull. Skulle det kanske funka? Vad jag läst mig till kan det vara bra med en låda fylld med halm som kaninen precis får plats i, för att hålla värmen?
Har även läst om kraven på sitthylla men hur högt/lågt bör den sitta för en kanin av medel/stor ras?
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Det finns inga regler ang sitthyllans placering vad jag vet. Många tycker olika, mina kaniner föredrar en hög sitthylla, andra en de precis får plats under.

En bur för vintern ska stå på ben. Det är ok att ha en bur/rasthage direkt på marken även vintertid om det finns en upphöjd del och jag tror att denna upphöjda ska ha samma mått som en normal godkänd bur.
Halm och krypin är bra på vintern, ja.
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Har diskuterat burbygge med sambon nu och det blir en utebur enligt konstens regler och med en isolerad del. Rastgård kommer vi bygga i vår och då hade jag tänkt att buren ska stå i den med nån form av ramp/trappa eller liknande ner. Är det okej?
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Har diskuterat burbygge med sambon nu och det blir en utebur enligt konstens regler och med en isolerad del. Rastgård kommer vi bygga i vår och då hade jag tänkt att buren ska stå i den med nån form av ramp/trappa eller liknande ner. Är det okej?

Det borde funka bra, dom är duktig på att hoppa däremot så ex kompostgaller hoppar dom över. Är ju bra att göra det hundsäkert också så dom kan vara i rastgården utan att du heöver passa dom. Ja du har ju sett min :) Katterna ger sig inte på mina vuxna silver iaf.

0,9 kvadrat gäller för silver. men jag tycker det är i minsta laget. Det kan aldrig bli för stort :).
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Rastgården ska byggas så hög att jag kan stå inne i den och med tak. Katterna rör nog inte kaninerna, den ena är så feg så hon skulle aldrig våga sig fram och den andra är så ung så hon vill bara leka. Hunden däremot kommer aldrig få vara ensam med nån kanin, även om hon bara vill leka så gör hon det för hårdhänt för en liten kanin...

Sambon ville inte fortsätta diskutera burbygge 23.30 igår, kan inte förstå varför:angel:
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Så har jag också fått för mig, att den upphöjda delen ska vara minimimått.

Sen är ju kaniner tåliga med kyla så länge det inte drar, mina kaniner i stallet där det håller samma temperatur som ute har ingen halm att krypa in i och det går ingen nöd på dom. Däremot är det dragfritt.

Mina hyllor inne är så de får plats både på och under.

Kaninerna i utegården sitter gärna uppe på högsta taket, de har även mindre hus att sitta på och stockar som är poppis.
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Rastgården ska byggas så hög att jag kan stå inne i den och med tak. Katterna rör nog inte kaninerna, den ena är så feg så hon skulle aldrig våga sig fram och den andra är så ung så hon vill bara leka. Hunden däremot kommer aldrig få vara ensam med nån kanin, även om hon bara vill leka så gör hon det för hårdhänt för en liten kanin...

Sambon ville inte fortsätta diskutera burbygge 23.30 igår, kan inte förstå varför:angel:

Men, vilken konstig sambo du har. Min har inte heller varit så pigg på att diskutera terrarium med grodor mitt i natten sista veckan :angel:

du får väl bygga ngt i stil med det jag har, kanske inte så brett bara för då är det lite knivigt med taket, långsmalt är nog lättast. Vi satte upp det på ett par dagar, det som tog tid var att gräva kanalen runt. Mina har varit snälal och inte grävt så mycket, de gräver helst i sin kulle.
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Ett tips är att köpa en hundkoja (finns en hel del bagagnat till själigt pris) och sätta på ben, är lite bättre storlek på dom och ofta är det ju två rum och då blir det innersta väldigt dragfritt. Sen kan du ha hage runt :)
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Har ett skjul i trädgården och det är tänkt att buren ska stå brevid det sen. Och så bygga rastgården runt buren så att säga.
Hur långt bör man gräva ner staketet?
Har några gamla "katthus" som jag tänkte ställa i rastgården. Det är från början nån sorts hus för fågelmatning(sånna man sätter i trädgården)som jag gjort om åt katterna och där har dom gärna krupit in vid dåligt väder istället för att gå in i boningshuset.

Full.jpg

Katten på bilden är en stor katt, väger ca 6-7 kg när hon är "i form" så att säga, nu är hon en smula överviktig på ålderns höst:grin:
Husen sattes upp för hennes skull då hon inte ville komma in om vi hade besök, efter ett tag ville hon knappt in alls förutom för att äta lite. Hon låg hellre i sitt eget hus och tittade ut:p
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Bur ska jag bygga tillsammans med sambon. Han är snickare så det lär bli ordentligt gjort iaf och jag tycker det är kul att göra saker från grunden. Stod och bakade sockerkaksbottnar till sambons födelsedagstårta mitt i flyttkaoset:p Här köps inget färdigt halvfabrikat inte:devil:;)
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Låter kanonbra tycker jag.

Vi grävde ner runt 20-30 cm och ganska mycket grus nrä vu fyllde igen runt nätet sen. Mina har grävt på ett par ställen vid kanten men då har jag bara fyltl i med grus så har dom inte rört det mer. Dom nöjer sig med att gräve i sandkullen som dom har. Det är ju bra om man kan ge dom möjlighet att gräva någonstans, kanske ni också har möjlighet att slänga in en hög med sand/jord i en hörna eller i någon står låda eller så. Dom blri överlyckliga nrä de får gräva.

Hade ett apr honor jag fick ta in i somras nrä de hade ungar (skatorna kom igenom taknätet nämligen), det frösta dom gjrode när dom kom ut igen var att GRÄVA! Sen sträckte dom ut sig och bara njöt av livet ;)

Dom husen blri nog jättebra, sätt på ben så blir det godkänt på vintern med. Om husen tillsammans har godkänt yta så är det ju fullt tillräckligt för året-om-bruk.

Räkna dock inte med att det kommer bli gräs i gården, mina äter massor! Hade extra hage från gården i somras, på en dag åt dom 4-6 kvadratmeter gräs. Då var det runt 10 kaniner.
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Bur ska jag bygga tillsammans med sambon. Han är snickare så det lär bli ordentligt gjort iaf och jag tycker det är kul att göra saker från grunden. Stod och bakade sockerkaksbottnar till sambons födelsedagstårta mitt i flyttkaoset:p Här köps inget färdigt halvfabrikat inte:devil:;)

Perfekt ju :)

Ska ni bygga riktigt ordneligt kan ni bygga ngt liknande min voljär, där är nät i hela botten som blivit överväxt av gräs så det syns inte. Den är på 6 kvadrat allt som allt och går att flytta även om den är TUNG. Nu är det ju sluss också, det behövs ju inte till kaniner.

090406.jpg
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Om jag ställer dom små husen på lastpallar(så kommer dom ju upp en bit)och sen har buren på ben så borde det ju bli godkänt?

Tänkte göra en liten sandlåda av samma modell som man gör till små barn och sen fylla den med sandblandad jord. Och så hämtar vi ved hos svärföräldrarna sista helgen i februari och jag har önskat några små stockar att ha i rastgården.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 612
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 191
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag har nu passat en staffe över några månader och intresset för rasen har väckts rejält. Ju mer jag umgås med honom ju mer nyfiken blir...
Svar
11
· Visningar
2 232
Senast: Pancakes
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Såå... Efter att ha passat min kompis' hundvalp i 5 dagar, dels för att påminna mig själv om att jag INTE ska ha hund själv, så har den...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp