Funderingar kring kaninköp.

Sv: Funderingar kring kaninköp.

Men gud jag vet inte vad jag vill ha längre, dom är ju underbara allihop:d
Undrar hur många kaniner man får ha om man bor i villakvarter:angel:
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Om du bor på Gotland borde du ju ha gotlandskaniner :angel:
De finns med rexpäls också :angel: :love:

Det bästa med dem är att de inte har någon riktigt standard, så kaninerna kan få se ut hur som helst, stora som små, fläckiga som enfärgade osv.
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Man får väl ha en hel del , eller? Många uppfödare bor ju i vanlig villa.

Det beror nog lite på kommunen och hur man bor.
Bor man i tätbebyggt kan man bli tvungen att ha tillstånd, beroende på hur petig kommunen är.
Mina föräldrar bor i tätbebyggt, men vi fick ha hur många kaniner vi ville så länge vi höll det rent och snyggt.
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Jag vill ha gotlandskaniner men har inte hittat nån uppfödare. Annars känns det ju nästan fel att hålla på med kaniner på gotland och inte ha gotlandskaniner:D

Sen finns det ju så många andra raser jag vill ha med men frågan är ju vad grannarna tycker om det hela...Och sambon:angel:
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

svarar båda gadriel och ninni:

Vi bor på en hörntomt i utkanten av ett villakvarter som ligger i en mindre tätort(slite)ca 3,5 mil från visby.

Jag tror inte att grannarna skulle klaga, dom vi delar staket med är ett gammalt par som ska vara väldigt rara och den andra tomten är bara sommarhus. Dom som bor tvärs över gatan har barn i lägre skolåldern och får dom bara klappa lite kanin ibland så blir dom väl glada:) Trevliga människor allihop.
Jag tänker mer på vad lagen säger?

Nu ska jag iofs ha max 2 kaniner till att börja med men jag känner i tårna att det nog kommer bli fler med tiden;)
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Förresten jag kom på att jag läst nåt som gav mig intrycket att gotlandskanin bytt namn till svensk päls?
Har jag kanske missförstått?
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Ja det hade jag visst, men hette inte svensk päls nåt annat innan? Eller om det var svensk lant som bytt namn? Är helt säker på att jag läst nåt sånt nånstans.
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Från föreningen gotlandskaninens hemsida:
"Den svenska lantraskaninen, varav gotlandskaninen utgör en rest, fanns förr i stora delar av Sverige."

Det är nog det jag läst, men på nån annan sida och konstigt formulerat.
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Nu sitter jag och planerar för att göra om ena uthuset till kaninhus. Vilken tur att sambon inte kan läsa tankar...
Fast helst skulle jag vilja göra om verandan att ha kaniner på, då skulle jag kunna titta på dom genom köksfönstret:love: Men där tog det nog stopp tror jag haha.
Han visste nog inte riktigt vad han gav sig in på när han flyttade ihop med mig. Fast jag har varnat honom att jag älskar alla sorters djur och att han kommer få leva med päls, halm, hö, smuts, foder och djursaker överallt. Och en ständigt upptagen/trött flickvän med hö och halm i håret:angel:
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Generellt finns ingen regel på antal kaniner sålänge det är en hobby (=inte affärsverksamhet) och att det inte blir en olägenhet.

Uppfödare av gotlandskaniner hittar du på lantrasforumets hemsida tror jag.
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Än är det ju inte aktuellt med nån större mängd kaniner. Kommer bli 1-2 stycken nu och kanske 1 till i höst men sen räcker det för ett tag framöver skulle jag tro.
Jag är sån att det är "allt eller inget", antingen är hobbyn(hunden, katterna, förut hästarna och nu kaninerna)nåt jag lägger ner mycket tid, pengar och energi på eller så gör jag det inte alls.
Men det innebär också att jag har väldigt lätt att ta på mig alldeles för mycket alldeles för fort och så blir jag stressad och tappar gnistan.
Men nu har jag ju lärt mig vad jag gör fel så det ska inte få hända den här gången, det ska bli som med hunden. Ett steg i taget och väldigt små steg, bara det går åt rätt håll:)

Det blir nog en Rex, jag ville visserligen ha en stor ras men har förälskat mig i Rexpälsen ändå. Och det finns en uppfödare här på ön vilket känns bra för mig, att ha henne så nära ifall jag behöver hjälp och så. Jag var även välkommen att besöka henne och hennes kaniner innan jag bestämde mig vilket känns bra för mig:)
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Du låter precis som jag :eek::eek:

och nej, min sambo fattade inte heller vad han gav sig in på, men jag hävdar hela tiden att jag minsann förvarnade honom men han säger att han ändå inte kunde föreställa sig att jag var SÅ intresserad. ;)

Fast han tycker mest det är kul och har får lägga tid på sina intressen så vi löser det bra :)
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Ja det är väl så här med. "Älskar alla djur" innebär nog för min sambo att man tycker dom är fina och ska ha det bra. Inte att man vill ha dom hemma och umgås med dom iaf större delen av sin vakna tid:D

Han tvärvägrar att ha innekaniner och det är lugnt eftersom jag inte tycker något djur enbart ska bo inomhus. Mina kaniner ska bo ute men nog ska dom få komma in ibland, mycket för min skull. Så att jag får tid ihop med dom samtidigt som jag kan göra såna där tråkiga "måste" saker. Som att städa och tvätta.
Det blir liksom roligare om man har en massa pälsklädda varelser runt fötterna:d

Katterna lär inte bli nåt problem alls, den ena kommer gömma sig när kaninerna är inne och den andra är så gudasnäll. Hunden däremot kommer nog få sitta i ett annat rum bakom kompostgaller, hon jagar mer än gärna rabbisar ute(nej hon får inte det och går alltid i koppel, men hon försöker ändå)och lär inte se nån skillnad på mina...

Och sambon han vänjer sig nog, han är inte överdrivet förtjust i barn heller men har vant sig vid tanken på att jag är barnvakt ibland. Och han tycker om djur, är helt underbar med sina katter, borstar dom(även den korthåriga som inte behöver det egentligen), köper bara bästa maten, gosar och leker och har sig:love: Och nu när dom ska bli utekatter har han själv tagit initiativ till att försäkra bägge två.
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Lite OT kanske men vår gamla kanin (7 år, köpt i djuraffären) vägrar gå utanför dörren. Han ligger helst och trynar under köksbordet eller sitter i vardagsrumsfönstret och tittar ut. (Suktar räven??)

Vet inte ens om jag skulle våga ha honom ute. Grävlingen tog grannens kanin härom året. Räven kom inte in i buren, men grävlingen gjorde det.
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Dörren till huset alltså? Om det är en innekanin så är det alldeles för kallt för den att vara ute nu, så det borde vara därför den inte vill gå ut isåfall. Mina små innepluttar skuttar högst några steg ute i snön innan de vänder och vill komma in igen. :)

Jag hade heller inte vågat ha mina kaniner ute om det strök omkring grävlingar och räv i närheten.
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Ytterdörren alltså. Sommartid. Maken konstruerade en utebur efter alla konstens regler några år sedan men kaninen tyckte det var helläskigt, så nu får han boa i köksduken bäst han vill.
 
Sv: Funderingar kring kaninköp.

Haha, vad knepigt! Men för mina kaniner är det så att de helst håller sig i ett rum i hela huset, de går inte utanför även om de har alla möjligheter att röra sig överallt. De känner väl sig trygga där, det kan vara något sådant? :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 628
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 195
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag har nu passat en staffe över några månader och intresset för rasen har väckts rejält. Ju mer jag umgås med honom ju mer nyfiken blir...
Svar
11
· Visningar
2 234
Senast: Pancakes
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Såå... Efter att ha passat min kompis' hundvalp i 5 dagar, dels för att påminna mig själv om att jag INTE ska ha hund själv, så har den...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp