Funderingar kring min hästs foderstat

Estivuz

Trådstartare
Min pålle är i riktigt fin form nu, muskelmässigt och hullmässigt. Riktigt fräsch i ridningen, precis så framåt som jag vill ha honom osv.
Tidigare har jag haft lite problem med att hitta en bra balans med fodermängd och värden.
Det är en halvblodsvalack 12 år, ngt grövre modell 165 cm i mankhöjd, går La-msv dressyr/hopp och lätt fälttävlan.

Just nu får han:

11-12 kg ensilage
3,5 liter havre = 2,1 kg
1,5 liter blöt betfor det är väl ca 0,5 kg?
0,6 kg lusern hackad strå
1,5 dl krafft miner blå


+ salt + e-vitamin och fri tillgång till halm i hagen.

Värdena på ensilaget är:
79% ts
smrp 45g/kg ts
MJ 9.3/kg ts
Ca 2.8 g/kg ts
P 1.5 g/kg ts
Mg 0.9 g/kg ts
K 20.4 g/kg ts

På freefarm kunde man endast ange lusern i kilo, så jag fick välja ett kg där.

30357220.jpg


Det är inte farligt med så mkt protein? Fick råd tidigare om att ge lusern då under den perioden han var lite bukig och jag tycker han har blivit väldigt fin efter det.
ca/p kvoten är den ok?

Ska flytta snart och vill gärna hamna på ungefär samma värden i det nya stallet - om det går - förutsatt att de värden han får i sig nu är ok, och då frågar jag er som har bättre koll än mig:)
 
Sv: Funderingar kring min hästs foderstat

Du ger igentligen inte så mkt protein. Din häst har helt enkelt ett större behov än "medelhästen". Du har samma %-balans på MJ som på smbrp. Kom ihåg dessa siffror så är det lätt att lägga honom rätt.
Det är ok med Ca, det kommer dessutom från grovfodret. Bara P behovet är fyllt så är det ok med kvot 2.
// Linda
 
Sv: Funderingar kring min hästs foderstat

Du ger igentligen inte så mkt protein. Din häst har helt enkelt ett större behov än "medelhästen". Du har samma %-balans på MJ som på smbrp. Kom ihåg dessa siffror så är det lätt att lägga honom rätt.
Det är ok med Ca, det kommer dessutom från grovfodret. Bara P behovet är fyllt så är det ok med kvot 2.
// Linda


Okej, så det är en på pappret helt ok foderstat? Han får ju rätt mycket kraftfoder tycker jag, men det verkar som han behöver det. MJ som han får är väl också mer än "medelhästen?"

En fråga från mig som är novis, vad för ca/p kvot får jag med denna foderstat?
 
Sv: Funderingar kring min hästs foderstat

Jag tycker foderstaten ser bra ut. Det viktigaste är ändå i slutändan att hästen mår bra, håller ett bra hull och orkar med det den ska, oavsett vad "tabellhästen" har för behov. Däremot ställer jag mig frågande till ett så högt intag av CA/P. Du kanske inte behöver ge extra mineraler, eller ett annat mineralfoder om kvoten blir knasig? Bara en tanke.
 
Sv: Funderingar kring min hästs foderstat

Du ger ca 2kg havre som kraftfoder.
Betfor har högt fiberinnehåll o kan i stort sätt räknas som grovfoder. Lusern är grovfoder.
Så du ger inte några stora mängder.

Du kan tom lägga på lite mer protein om du vill o tycker han behöver det.

Bry dig inte om att han enligt tabellen ska ligga på 92MJ men att han är ok på 136MJ. Alla hästar är individer o nu vet du just din hästs behov vid detta arbete.

Om du oroar dig ang det höga Ca värdet så kan du byta till miner vit.
// Linda
 
Sv: Funderingar kring min hästs foderstat

Jag tycker foderstaten ser bra ut. Det viktigaste är ändå i slutändan att hästen mår bra, håller ett bra hull och orkar med det den ska, oavsett vad "tabellhästen" har för behov. Däremot ställer jag mig frågande till ett så högt intag av CA/P. Du kanske inte behöver ge extra mineraler, eller ett annat mineralfoder om kvoten blir knasig? Bara en tanke.

Såg nu att jag glömt skriva med betfor i beräkningen. 1,5 liter blöt betfor - hur mkt torr är det ca?


Om jag räknar om den uträkningen jag gjorde först (utan betfor) och tar bort mineralerna får jag:
45/27 = 1,66 i ca/p kvot
 

Liknande trådar

Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 491
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 372
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Har kommit fram till att min häst får för lite av både fosfor, kalcium, magnesium och selen. Han får nu 10 kg hösilage, ca 4 dl blöt...
Svar
7
· Visningar
1 452
Senast: Leansman
·
Foder & Strö Jag är helt novis på att räkna foderstater, sitter med mitt livs första grovfoderanalys i näven och har använt "hästsveriges"...
Svar
11
· Visningar
3 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp