Funderingar kring min uppstallning

Elena99

Trådstartare
Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick i priset, ändra något etc.

Utöver stallägarens två egna hästar, så är jag den enda personen som hyr in mig där med en häst.

Det som ingår i hyran är:
Boxen 9-10 kvadratmeter
8kg hö/dag
1 spånpelletssäck/veckan
In-/utsläpp (ut senast 8 och går in vid 20/21 på kvällen)
Fodring kvällen (finns massor att äta i hagen så dem får inget innan utsläpp)
Ridbana (får dock inte longera, löshoppa, lösgaloppera eller tömköra om banan är nyharvad)
Ridvägar i skogen är helt okej.
3 hagar (1 jättestor som knappt används och 2 mellanstora)

Hyran på det är 2260:-

För till exempel 1 täckesbyte per dag vill hon ha 500:- i månaden extra utöver Stallhyra. Får köpa extra spånpellets för 50:-/säcken.

Hästen jag har där är 160-162 cm hög och 450kg (nätt i typen). Skulle gärna önskat att det iallafall ingick 10kg/dag
 
Lite snålt med grovfoder i övrigt ett rimligt pris.
Hur mycket tycker du borde ingå isåfall?😊 Och eftersom jag är ensam inackordering så tycker jag att 500:-/månaden för täckesbyte är mycket. Hade förstått om det va flera stycken…
 
Hur mycket tycker du borde ingå isåfall?😊 Och eftersom jag är ensam inackordering så tycker jag att 500:-/månaden för täckesbyte är mycket. Hade förstått om det va flera stycken…
Betalar du vitt eller svart? Om det är vitt så är 500kr ganska rimligt.
Blir inte många kronor kvar delat på antal gånger hen ska byta täcke på din häst när du drar moms och vinstskatt.
Jag har aldrig förstått mig på folk som tycker att andra ska jobba gratis för att dom ska få ha häst.
 
Att tycka att något är dyrt behöver inte betyda att man tycker att stallägaren tar orimligt betalt.
Då får personen antingen åka och byta själv, strunta i extra byte eller flytta om priset inte passar.
Stallägaren har förmodligen satt priserna hen har av en anledning.
500 kr i månaden är inte dyrt. Jag hade nog tagit det dubbla med tanke på hur många byten det blir och den extra tid det faktiskt tar.
 
Boxen låter ganska liten för en stor häst, stall jag sett hyr bara ut den storleken till ponny men annars låter det väl inte som en orimlig hyra. Jag vet inte vad folk brukar betala för täckesbyte men det är ju en aktiv extraservice som kräver viss fysisk ansträngning, om man slår ut 500:- på en månads byten vad blir timlönen? Då kanske det inte låter så dyrt ändå.
 
Det är ungefär vad jag betalade på förra stället, med liknande förutsättningar som du har. Tyckte inte det var dyrt.
 
Hur mycket tycker du borde ingå isåfall?😊 Och eftersom jag är ensam inackordering så tycker jag att 500:-/månaden för täckesbyte är mycket. Hade förstått om det va flera stycken…
Tänk på vad det blir för summa per gång, det är inte så mkt.
Men med stallhyra så är det alltid bara att gilla läget eller flytta. Tycker du att det är dyrt - flytta någon annan stans.
 
Prislappen är rimlig, imho. Det är jämförbart med vad jag betalar idag och ungefär median (eller strax under) i mina trakter.
 
Jag som har eget stall tycker det låter rimligt åt det billigare hållet. Om du vill ha mer grovfoder går det säkert att köpa till? Och 500 kr per månad för täckesbyte tycker jag inte alls är dyrt heller. Spånpellets för 50 kr är rent självkostnadspris, jag hade varit glad för det priset hemkört och utan jobb!
 
Hur mycket tycker du borde ingå isåfall?😊 Och eftersom jag är ensam inackordering så tycker jag att 500:-/månaden för täckesbyte är mycket. Hade förstått om det va flera stycken…
Ang fodret så fråga vad du ska betala för kg-pris om du vill köpa mer än det som ingår i stallhyran. Det är jättevanligt att man har en gräns för hur mkt foder som ingår och sen betalar man extra om man vill ha mer. Där jag står ingår tex 6 kg hö eller 9 kg hösilage och sen betalar man per kilo utöver det.
 
Jag tycker att det låter billigt, men det beror ju på var i landet det är. Att hyran är uppdelad i olika delar, där du får betala extra för mer foder, strö eller täckesbyte gör det ju väldigt valbart för dig jämfört med om det ingått t ex 12 kilo grovfoder och täckesbyte i grundhyran. Nu kanske du kan klara dig utan täckesbyte delar av året och med bara 10 kg grovfoder.
Sedan kan man ju välja täcken som inte medför (så mycket) merarbete vid utsläpp.
 
Betalar du vitt eller svart? Om det är vitt så är 500kr ganska rimligt.
Blir inte många kronor kvar delat på antal gånger hen ska byta täcke på din häst när du drar moms och vinstskatt.
Jag har aldrig förstått mig på folk som tycker att andra ska jobba gratis för att dom ska få ha häst.
Det är svart.

Angående att jag är en ”lat person som inte vill betala för att ha häst” så förstår jag helt och hållet att det kostar. Jag är inte dum…Men 500:- är för ett täckesbyte. 1000:- för två osv.

Men jag tänker oxå om situationen hade varit omvänd. Om det va mitt stall och jag hade två hästar och hon stallade upp sin hos mig. Då hade gjort det utan extra kostnad för att det bara är en häst som är inhyrd. Skulle jag ändå byta på mina så kan jag lika gärna byta på hennes oxå.

Och jag kör hennes ponny till skoning, tar in hästar kvällstid ibland även fast jag betalar för det för att hon inte ”orkar”. Mockar åt henne och rider hennes häst när hon inte hinner. Isåfall ska jag oxå ta betalat för jobbet jag gör för henne….
 
Det är svart.

Angående att jag är en ”lat person som inte vill betala för att ha häst” så förstår jag helt och hållet att det kostar. Jag är inte dum…Men 500:- är för ett täckesbyte. 1000:- för två osv.

Men jag tänker oxå om situationen hade varit omvänd. Om det va mitt stall och jag hade två hästar och hon stallade upp sin hos mig. Då hade gjort det utan extra kostnad för att det bara är en häst som är inhyrd. Skulle jag ändå byta på mina så kan jag lika gärna byta på hennes oxå.

Och jag kör hennes ponny till skoning, tar in hästar kvällstid ibland även fast jag betalar för det för att hon inte ”orkar”. Mockar åt henne och rider hennes häst när hon inte hinner. Isåfall ska jag oxå ta betalat för jobbet jag gör för henne….
Men det är ju upp till henne vad hon väljer att ta betalt för extratjänster. Precis som att det är upp till dig om du hjälper henne, du kan ju säga nej till de sakerna. Du har ingen rätt att få billigare hyra för att du frivilligt hjälper henne med andra saker.

Ibland när tjänster kostar mycket beror det också på att det är en tjänst stallägaren helst vill slippa. Man får gilla läget eller flytta till annat stall om man vill ha det annorlunda.
 
Betalar du vitt eller svart? Om det är vitt så är 500kr ganska rimligt.
Blir inte många kronor kvar delat på antal gånger hen ska byta täcke på din häst när du drar moms och vinstskatt.
Jag har aldrig förstått mig på folk som tycker att andra ska jobba gratis för att dom ska få ha häst.

Jag tror helt ärligt inte folk fattar hur mycket hästarna kostar och hur mycket de förstör. Det är ju inte bara strö och foder dom kostnaderna är ju lätta att räkna på. Sen kommer tjänster som stallägaren tar betalt för typ in/utsläpp, mockning, hemkörning av foder, el, hålla dagligt rent och snyggt. Och på det allt underhåll och extrafixande och trasiga saker och skötsel av ridbana/hagar (grusa/vattentunnor) etc etc.

När man bara räkna med kostnaderna man själv ser låter det sjukt dyrt, när man börjar titta på allt annat som stallägaren lägger ner tid och pengar på (tid är också pengar..) inser man att många stallägare jobbar mer eller mindre gratis. Men då måste man förstå mer än bara sin egen hästs mat och strö-behov.

Jag håller alltså med dig, men jag tror inte så många fattar hur mycket jobb och pengar som faktiskt läggs på inackorderade hästar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 654
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 168
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 822
Senast: svea
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
4 800
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp