Funderingar kring NH....

Hera

Trådstartare
....sett från en okunnigs ögon!

Jag har snokat runt lite här och tycker att NH är en intressant hantering eller vad man ska kalla det.

För några år sedan så var en väninna över i USA och utbildade sig till nåt "instruktöraktigt" inom NH. Vi följde hennes utveckling m en ohanterad 7 årig nordsvensk hingst med häpnad. Två andra vänner till mig började "träna" sig själva och sina hästar hos henne.
Allt var så lugnt och städat på nåt vis, denna lilla tjej hantera stooora hästar genom att bara peka på dem. Hästarna var uppmärksamma men som sagt mkt lugna och såg ut att tänka.
Mycket trevligt och harmoniskt....

Nu tycker jag att man ibland ser folk som är ute på en"Powertripp" med repgrimman. De sätter fart på hästen med ett fruktansvärt vevande på repet och gärna med något som låter lite i änden. När hästen sen galopperar som en tok säger de WHO och då ska hästen göra ett räserstopp så att gruset flyger, annars tar man ett ordentligt ryck i repgrimman. Hästen ska även byta varv i räserfart...
Detta verkar bara vara uppstressande för hästen, den verkar mer fly från repet än att det används som ett bra hjälpmedel.

Man hör ofta uttryck som :
-När man väl tagit över ledarskapet mm
Det är mkt ta och ta och ta.

Sen verkar det oxå vara ok att titta på ett avsnitt i Hästliv eller nån film där en gubbe beskriven EN häst EN individ, så kan man utöva NH.

Rätta mig om jag fattat fel:
Ledarskap tar man inte bara "över" utan upprätthåller varje dag och i all hantering av hästen.
NH är för mig mer en livsstil och ett sätt att vara tillsammans med sina hästar hela tiden. Inte bara ibland veva på den för att den inte gjorde si och stå när man skulle sitta upp igår eller sprang förbi dej häromdagen när du gick till hagen.

Har skrivit en lite konstig tråd här förut angående en häst som nämns i exempel ett ovan. Han hanterades enligt den lugnare varianten i flera år. Dock fick jag se exempel på den andra metoden och blev inte imponerad. Antagligen därför det inte var nån skillnad efter det eller vanlig longering med tanke på hans överskottsenergi. :D När fd ägaren var här och visade mig ett par övningar så var han helt lugn, som i första exemplet.
Lite luddigt kanske...
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring NH....

Nej NH är inte en filosofi eller ett sätt att "hantera" hästen på. NH är att kommunicera med hästen på ett språk som hästen redan kan - nämligen kroppsspråket! :smirk:
 
Sv: Funderingar kring NH....

Rätta mig om jag fattat fel:
Ledarskap tar man inte bara "över" utan upprätthåller varje dag och i all hantering av hästen.
NH är för mig mer en livsstil och ett sätt att vara tillsammans med sina hästar hela tiden. Inte bara ibland veva på den för att den inte gjorde si och stå när man skulle sitta upp igår eller sprang förbi dej häromdagen när du gick till hagen.
Jo, du har fattat alldeles rätt. NH är en livsstil/filosofi (sorry Mona), som bl a omfattar kommunikation. En nog så viktig del.

Som du observerat, finns det allt från det lugna (väninnan) till det andra (okunniga) och mer. Och alla påstår sig "hålla på" med NH! Sanningen är väl, att den som snappat vad NH (natural horsemanship) betyder och står för, får en djupare relation med sin häst och hästar i övrigt, medan övriga fastnar i repviftandet, bekräftande fördomarna mot NH. Det värsta är, att dom inte ens vet varför dom viftar. :(

Varför det blivit så här? Antagligen flera orsaker. Snabba, enkla pengar, önskan om snabbfixar...

Man blir inte tennisstjärna för att man köper sig ett racket. ;)

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring NH....

Ja, personligen så tar jag för givet att man komuniserar med sin häst i vardagen/livsstilen... :)
 
Sv: Funderingar kring NH....

Håller nog med här. För mig är god hästhantering en livsstil och filosofi. Det har alltid funnits folk med god hantering och folk med mindre god hantering. Min morfar var s.k. hästviskare liksom hans pappa så i mitt fall ligger det i generna ;)

Jag har roligt med hästarna och njuter av samvaron. Samspelet under ridning/körning eller bara tillsammans med hästen är som medicin för själen. :cool:
 
Sv: Funderingar kring NH....

Nh är för mig detsamma som vi i sveriga alltid använt... fast vi kallar det sunt förnuft!!! :angel:

Har nära samarbete med en ameriksan som bor i sverige sedan många år, som arbetar helt enligt NH. Ju mer vi umgås-ju fler blir likheterna!

Nh är kanske ett sätt att tjäna pengar på folks okunnighet ;)

Använd ditt sunda förnuft, var lugn och koncekvent,ha tålamod, studera och umgås med din häst i alla situationer... då klarar man sig väldigt långt.
 
Sv: Funderingar kring NH....

Jag menar att jag är ny och okunnig inom NH, hoppas att alla hängde med... :D

Jag har ju en 2-åring som jag köpte när hon avvandes från mamman. Hon går dit jag går oavsett hon har träns, grimma el repgrimma.
Vad vi än har hittat på så tänker hon efter en stund och "säger" sen:
-Ok, har mamma sagt det så, ska det vara så.

Går jag in i trailern så går hon efter.
Går jag igenom bäcken så går hon efter osv.

Sadel, sele och träns var heller inga problem.

Därimot märker jag att hon inte är lika trygg med andra. Hon kollar om personen verkligen är säker på att hon ska ha täcket på sig mm testar sina gränser. :smirk:

Märkte oxå detta beteende på min 20 åriga gentleman på en tävlig i söndags. Han ansåg att det var okej att skrubba sig mot hästskötaren, gå några varv eller putta lite på henne. Jag har bara ägt honom i lite mer än en månad, men har aldrig märkt av detta beteende.

Några saker har alltid varit viktiga för mig och folk har alltid tyckt att jag varit lite knäpp och sagt att hästar är inga hundar:
*Man går inte förren jag säger "kom"
*Med "stilla" så menar jag att man ska stå still o inget annat.
*"Backa" precis som det låter.
*Man flyttar sig om jag trycker på dem, i sidled och annat.
*Det den inte får göra när den väger 650 kg, får den inte göra när den är liten och söt heller.

Har aldrig direkt praktiserat NH själv utan mest varit åskådare. Har märkt att mkt av det jag lärde mig av en gammal hästkarl som liten, påminner om NH.
 
Sv: Funderingar kring NH....

Hur använder man sunt förnuft utan kunskaper?

Varför hävda "NH är för mig ..."? När du kan ta reda på vad NH verkligen innebär, från dom som vet?

LIA
 
Sv: Funderingar kring NH....

Har aldrig direkt praktiserat NH själv utan mest varit åskådare. Har märkt att mkt av det jag lärde mig av en gammal hästkarl som liten, påminner om NH.
Urschäckta, men för mig verkar det som, att det just är det du gör, praktiserar NH! (Om man nu kan göra det?)
Gamla hästkarlar "var" NH, långt innan beteckningen fanns och innan behovet uppstod. Gamla hästkarlar kunde för all del vara både bra och mindre bra hästmänniskor, men det vi menar med "hästkarl", är synonymt med vad man inom NH vill uppnå.

LIA
 
Sv: Funderingar kring NH....

Tänk att det har jag hört ett par ggr tidigare. Att jag har filosofin/livsstilen utan att veta om det. Kanske har jag samma tankesett bara det att jag inte kan några övningar :smirk:

Får nog forska vidare lite....trivs bra som det är nu oxå, men det är aldrig fel att söka nya kunskaper.
 
Sv: Funderingar kring NH....

Jag håller också med, och har funderat mycket över NH. Jag tror att det viktigaste inom hästar, hantering och livet i övrigt är att vara ödmjuk inför ny kunskap, och inte tro att man kan allt.

Så nu när jag har funderat lite, så känns det som det är dags att LÄRA sig också!

Jag såg att Hera nämnde det här med skrubbande och puttande från hästen på skötaren. Hur hanterar man en sådan situation? Säger man till på skarpen, backar bakåt, låter det vara?
 
Sv: Funderingar kring NH....

Jag såg att Hera nämnde det här med skrubbande och puttande från hästen på skötaren. Hur hanterar man en sådan situation? Säger man till på skarpen, backar bakåt, låter det vara?
Beror på. Som alltid. ;)
Om, som i Heras beskrivning, hästen uppför sig väl mot sin ägare men sämre mot skötaren (och andra personer?), tyder det på att hästen tagit plats i "rangordningen" och därmed brister i respekt gentemot andra människor. Den anser sig inte behöva visa någon respekt, tills annat blivit visat.

Nu hör jag till dom som låter djuren visa vad dom vill ha sagt och har ganska vida ramar, när det gäller deras beteende. Precis som när man diskuterar, vad vi gör mot djuren, gäller vad dom gör mot oss. Det viktiga är inte vad man gör, utan hur!
En putt eller annat är för mig fullt OK, om det inte sker t ex respektlöst eller mot givet kommando.

En häst jag känner, ska veta vad som gäller i min närhet och respektera det. En häst som jag träffar för första gången, har naturligtvis inte den kunskapen och måste först få den. Av detta följer, att jag på din fråga ovan svarar: "om det behövs, aldrig, resp troligen inte".

Som hästägare, är det inte lätt att lära hästen, hur den ska vara mot skötaren. Denna måste själv etablera sin relation. Grövre "uppfostringsfel" måste alltid beivras och åtgärdas av ägaren. Exempelvis ska hästen alltid stå still, oavsett vem som vill lyfta hovarna på den.

OBS, allt ovan är vad LIA tycker och tänker.
 
Sv: Funderingar kring NH....

Mycket klokt sagt :bow:

Lånade ut mitt nordissto och hennes föl (detta var 1999) till en psykiatriskt gruppboende som låg intill ett servicehus med många äldre herrar boende där. Sköterskorna blev alldeles paffa, helt plötsligt skulle herrarna sitta på altanen och fika och skåda på hästarna. Lyssnade ofta på dom när jag var och kollade till hästarna och vilka berättelser...om jag hade varit smart hade jag satt upp en bandspelare och spelat in det som sades. Vilken kunskap dessa gubbar hade :)
:cool:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 057
Senast: Naria2020
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 807
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp