Funderingar kring redovisning av moms

S

stall-jupp

JAg har lite funderingar kring det här med moms.
Vem är moms skyldig?
Och på vilka inkomster? JAg menar om stallägaren bedriver ett litet jordbruk där hon tar sitt grovfoder själv samt plogar lite under vintern. Räknas även det in eller räknas enbart inkomsten för stallhyran?

Läste någon stanns att en stallägare inte var moms skyldig om inkomsten inte var över 30,000 kr/år.
Stämmer det?
Och i så fall på vilken inkomst? Alltså när alla avdrag för kostnader är gorda eller är det för den totala inkomsten för stallhyran som inte får överstiga 30,000 kr?

En anan fundering:
KAn jag om jag har skog 15 mil från min bostadsadress dra av min stallhyra på skogen om jag har ett kallblod? Jag har sommarstuga där och ett kallblod som är fd travhäst. JAg tycker det låter tokigt men jag vet folk som gör detta och kanske det finns ett hål i lagen tänkte jag eller så är han olaglig.

Jag kommer säker på fler frågor allt eftersom. HOppas ni står ut med dom :bump:
 
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

Du får inte vara med i momssystemet om du inte driver en verksamhet med tillräcklig omsättning och med vinstsyfte. Vare sig med avdrag eller behöver lägga på moms på försäljningen.

Du är ALLTID redovisningsskyldig (Ge alltid kvitton, ta alltid kvitton och spara ALLA kvitton) och driver man inte näring kallas det hobbyverksamhet och redovisas i vanliga inkomstdeklarationen.

Driver man näring som är momsskyldig är man alltid skyldig att redovisa moms.

Hör med Skatteverket hur just du ska redovisa för att göra det korrekt, beroende på dina förutsättninga.
 
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

En anan fundering:
KAn jag om jag har skog 15 mil från min bostadsadress dra av min stallhyra på skogen om jag har ett kallblod? Jag har sommarstuga där och ett kallblod som är fd travhäst. JAg tycker det låter tokigt men jag vet folk som gör detta och kanske det finns ett hål i lagen tänkte jag eller så är han olaglig.

Om du verkligen aktivt använder hästen i skogsbruket så kan du dra av kostnader för den i bokföringen för skogsbruket, annars inte.
 
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

TomasN svar är helt korrekt. Det finns inga hål eller luckor i lagen när det gäller den biten. Däremot förekommer det en hel del ekonomisk brottslighet på området med fusk och bedrägerier.
 
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

Hål finns alltid! Men att göra hästavdrag är att be om revision...
 
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

Hål finns alltid! Men att göra hästavdrag är att be om revision...

Eftersom man inte visar några detaljer om vad avdragen gäller så vet ju inte skatteverket om vad man gjort avdrag för. Så risken för revison lär ju inte öka. Om det däremot blir revision så kan man få problem.
 
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

Hål finns alltid! Men att göra hästavdrag är att be om revision...

Jag är mer inne på linjen att det inte finns hål. Antingen har man rent mjöl i påsen och försöker redovisa på ett så bra och korrekt sätt som möjligt eller så är man ute efter att bedra staten på pengar. Om man känner att kostnaden verkligen är något som på ett avgörande sätt bidrar till det vinstsyfte man har i sin näring så är det inga problem. Om det inte är så, utan det är en privat utgift så är man brottsligt ute.

Så i nämnda fall är TomasN uttalande alldeles perfekt. Om hästen används på ett avgörande sätt i produktionen i skogsbruket så ska den redovisas som en kostnad där. Annars inte.
 
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

MOMS är en skatt, det är många som glömmer det. Moms är varken en kostnad eller en intäkt i företaget och påverkar inte företagets resultat.
 
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

en kan man verkligen använda hästen aktivt i produktionen av skogsbruket om man har hästen uppstallad 15 mil därifrån?

Det är inget som kollas med andra ord, vart man har ex hästen uppstallad vars utgifter man drar av vs i detta fall skogsbruket?
 
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

Så jord och skogsbruket ingår då i hästverksmheten som i detta fall endast skulle vara boxuthyrning?
Eller står hästverksamheten för sig själv?

Om man tar ett föl för egen uppfödning då? Är det en verksamhet för sig själv, ingen verksamhet alls eller hör det oxå till jordbruket?
 
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

en kan man verkligen använda hästen aktivt i produktionen av skogsbruket om man har hästen uppstallad 15 mil därifrån?

Det är inget som kollas med andra ord, vart man har ex hästen uppstallad vars utgifter man drar av vs i detta fall skogsbruket?

Jo, vid en revision ifrågasätts det mesta. Särskilt om det finns minsta lilla tveksamhet. Annars kollas det inte.

Varför skulle inte Skatteverket kunna, som default, lita på att folk faktiskt redovisar korrekt och inte vill begå ekonomiska brott?
 
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

Så jord och skogsbruket ingår då i hästverksmheten som i detta fall endast skulle vara boxuthyrning?
Eller står hästverksamheten för sig själv?

Om man tar ett föl för egen uppfödning då? Är det en verksamhet för sig själv, ingen verksamhet alls eller hör det oxå till jordbruket?

Det beror på om den extra verksamheten är riktig näring eller inte. Är det en verksamhet med ett tydligt vinstsyfte som därmed kommer att generera en massa skattepengar åt staten så är det en riktig näring och en verksamhet.

Det som en del gör och tror är "smart", men som är fullständigt olagligt är att börja hitta på sidoverksamheter (som ofta är ett privat intresse) som aldrig är tänkta att gå med vinst och dra dessa kostnader mot en annan företagsdel som går med vinst. Ibland har man en verksamhet som ex. hantverkare som ger en stor vinst och sedan drar man av för privata hästkostnader som är helt orelaterade - vilket är grov ekonomisk brottslighet.

Går du med vinst i en seriös hästverksamhet är det inga problem - då får du gärna betala in en massa vinst- och momspengar till staten.

Återigen - om du tror att intäkterna från hästarna och deras arbete kommer att överstiga kostnaderna med hästarna så finns det en affärside och bas att gå på. Om du vill dra av hästkostnaderna för att tjäna skattepengar på det, så är det fusk och bedrägeri.
 
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

en kan man verkligen använda hästen aktivt i produktionen av skogsbruket om man har hästen uppstallad 15 mil därifrån?

Det är inget som kollas med andra ord, vart man har ex hästen uppstallad vars utgifter man drar av vs i detta fall skogsbruket?

Ja man kan ju transportera hästen till och från skogsarbetet. Skatteverket lär ju fråga om i vilken omfattning hästen körs i skogen. Frågor om hur hästen transporteras, med vilken bil och med vilken hästtransport kan nog tänkas.

Men jag tror att de flesta är mycket väl medvetna om hästen verkligen används i skogsbruket eller om det är en bluff. Är det verkligen äkta avdrag så har man heller inga problem med att förklara för skatteverket.

Det finns gråzoner här och det är om man till viss del använder något i företaget och till viss del privat. Så kan det mycket väl vara med en häst.
 
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

JO visst ska dom kunna det!
 
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

Nej, nej jag varken har eller ska skaffa mej någon hästverksamhet.
Funderar bara lite endå då jag vet folk som har det.
BLa en fd stallägare som jag igentligen verkar lite fundersam över varför hon betalade moms och skatt för sina inkomster (eller inga efter utgifterna) för det hon fick in. För min inblick var att det inte blev så mycket mer över ens att det gick att underhålla byggander eller ta ut någon lön för att kunna renovera sin egen kåk på gården.
För att betala räkningar måste hon ut i skogen för att hugga så att hon fick lös pengar..... fast jag kan ju ha missförstått detta.
KAn man bedriva en verksamhet på pluss om man tar 600 kr i kallhyra efter skatt dragen och moms betald för ett i mina ögon ganska så lyxigt stall inkl alla fodringar samt halm? UNderhåll av rakbana och ridbana ingår, uppvärmda utrymmen med tvätt och tork. Den enda som saknas är toa i stallet (dock i kåken) och ridhus på gården, typ.

Därför funderade jag oxå över om skogen som hon högg och fick vinst för ingick i detta eller det hon ex fick för at hon plogade på vintern som oxå var en ren vinst då hon varken hade marskin eller nått själv utan enbart blev inhyrd.

Läste oxå en gång där det var en som frågade om hon var skyldig att ha moms och betla skatt på sina boxar hon hyrde ut. Och fick till svar att det var hon inte då hon inte tänkte hyra ut dom med vinstsyfte för inkomsten skulle inte bli högre än 30,000 kr/år.

Skogen och nordisen var en annan person jag känner.... har faktist funderat varför min mor inte gorde samma sak men föstår då nu att hon inte ville vara olaglig.:)
 
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

VAd är då aktivt i skogsarbetet? 2 gånger om året eller 1 gång i veckan?
Att transportera 15 mil enkel väg 1 gång i veckan tycker då jag är ganska så genomskinligt i så fall. Eller är det vanligt?
 
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

VAd är då aktivt i skogsarbetet? 2 gånger om året eller 1 gång i veckan?
Att transportera 15 mil enkel väg 1 gång i veckan tycker då jag är ganska så genomskinligt i så fall. Eller är det vanligt?

Om det arbete hästen gör väsentligt bidrar till intäkter i företaget så räcker det.

Dvs kör man på dessa 2 gånger om året in en väsentlig intäkt, som man inte hade kunnat göra utan att ha hästen, så är det ett korrekt avdrag. Då gäller det att denna 2 gånger/år-intäkten överstiger kostnaderna för att ha hästen resten av året, för att kunna påstå sig ha ett vinstsyfte.

Om man är ute 2 gånger om året med hästen i skogen för nöjes skull och resten av produktionen i skogsbruket körs med maskiner - är det givetvis felaktigt. Då behöver man inte hästen för att komma åt intäkterna.
 
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

Dina funderingar har jag delvis svårt att följa men å andra sidan kan även lagstiftningen kring företagande och näringsfastigheter vara ganska svåröverskådliga.

Exempelvis så kan man ha flera olika verksamheter som drivs som enskild firma som då "slås ihop". Om man skulle driva arkitektkontor deltid, hugga i skogen på vintern och sälja hästkläder på postorder. Inkomsterna från dessa "företag" räknas ihop om de drivs som enskild firma. Har man däremot både aktiebolag eller handelsbolag och enskild firma som redovisas dessa separat.
Vissa inkomster som man har i företagande kan också tas upp som inkomst av kapital.

Det finns ett litet specialfall under uppstart av enskild firma. Då får man "kvitta" förluster mot löneinkomster. Det är dock bara intressant om man tjänar riktigt mycket. Alla företagare strävar efter att hamna på en taxerad inkomst av 328 000:-/år (2007 års siffra) för att få en bra pension. Det innebär att om man med nystartad enskild firma ska dra av maximalt mot lön från vanlig anställning så behöver man tjäna drygt 35 000:-/månad. Fast även i det fallet så är det ekonomiskt bättre att skjuta eventuella förluster framför sig för att senare kvitta mot vinster. Pratar man sedan om att driva skogsbruk så hamnar man på överkurs med skogskonton och annat.

Av ovanstående svammel så kan man dra slutsatsen att eftersom regelverket är så krångligt kring företagande så kan man inte enkelt "döma" någon. Det man med säkerhet kan säga är att det nog inte finns ett enda företag som kan undvika att bryta mot någon lag eller föreskrift!
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

JO, mina funderingar kanske inte är så lätt tolkade alla gånger. INte ens för mej själv ibland.

Med andra ord alla inkomster hos min fd stallägare slogs ihop. JA förutsatt att hon hade enskild firma för det vet jag inte. Men det sk ajag ta reda på!
 
Sv: Funderingar kring redovisning av moms

Med andra ord så vet jag nu att hon bedrar skatteverket...... för hästen har aldrig satt sin fot där skogen finns....

Min mor däremot funderade över om hon hade kunnat köpa en transport och dragit av det på sin skog. Transporten skulle vi ha använt, förutom att köra häst i, även hämtat våran ved i som vi gorde två gånger om året ungefär. veden kom från våran skog som vi hugit själv men problemet var att vi alltid fick låna släpvagn till detta.
Hade det gått rätt till?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp