Funderingar kring tungan över bettet

TheRedLightning

Trådstartare
När jag köpte min häst, så fick jag höra från tidigare ägare att hon var stark när man red ut. Det jag la märkte till vid första tränsningen var att hon la tungan över bettet, trodde då först att det berodde på att jag inte hade tränset rätt inställt, men det kvittade hur jag gjorde så la hon tungan över.

Sen när jag red så fjopplade hon mycket med huvudet och gapa och tugga och höll på. Så jag testade att rida med hackamore istället. Hon var inte längre stark och fjopplar inte alls med huvudet.

Så jag började fundera på vad det kunde bero på, tänkte att det kanske var mitt tvådelade bett som hon inte tyckte om. Så fick nyligen låna en kompis tredelade bett, men så fort jag tränsar och sätter nackstycket över öronen, så är tungan redan över bettet..

Idag ska en kunnig peson titta på det, så får vi se om det finns något enkelt att göra eller om jag ska försöka kontakta tandläkare så att det inte är något bettet inverkar. Jag får en känsla att hon varit med om något med bett tidigare och därför försöker skydda sig. Tänderna var okej när de veterinärbesiktigade.

Det funkar att rida henne på hackamore, men jag vill även kunna tömköra/köra henne och då vet jag inte om hackamore är så lämpligt.

Funderade mest på om någon här haft samma problem och hur ni gick tillväga för att hitta orsaken bakom problemet?
Tack på förhand. :)
 
Om det vart min häst hade jag tagit henne till en tandläkare. Sen hade jag provat mig fram med olika tränsbett som rakt gummiklätt med mera. Men haft betten inne och sedan ridit på haket till en början. Efter det haft två tyglar och kunnat använda hack och tränsbett olika mycket av vad som behövs. Jag hade omedelbart kastat det två delade tränsbettet och insett att det trivs hon antagligen inte med.
 
Om det vart min häst hade jag tagit henne till en tandläkare. Sen hade jag provat mig fram med olika tränsbett som rakt gummiklätt med mera. Men haft betten inne och sedan ridit på haket till en början. Efter det haft två tyglar och kunnat använda hack och tränsbett olika mycket av vad som behövs. Jag hade omedelbart kastat det två delade tränsbettet och insett att det trivs hon antagligen inte med.
Vi kan dessvärre inte ta oss till tandläkare, svårlastad pålla. Vi ska öva lastträning, men det kommer ta tid.

Så nu börjar vi med att titta vad dom kunniga runt mig säger, sen i värsta fall får vi försöka få tandläkarn att komma till oss istället eller om ridskolan ska ta ut tandläkare så kan vi rida/gå dit.
Kastar bett det gör jag inte för det är oekonomisk, kan tänka mig att sälja istället. ;)
 
Det funkar fint att tömköra med sidepull! :)

Jag hade gjort precis som Lejonstjärna; tandläkare först, sedan testat bett.
 
@RedHyuuga Jag hade nog börjat med att ta kontakt med tandläkare/veterinär för att se om någonting är knas och kolla med ridskolan du om de ska ta dit någon så kan du också passa på att svänga förbi. Tömköra på hackamore vet jag inte, men brukar man inte tömköra/longera med kapson? Det kanske skulle funka. :)

Annars när det gäller bett så skulle jag tipsa på ett rakt tränsbett med antingen fasta eller rörliga ringar. Även om dessa ibland kan uppfattas som starka så ligger de oftast hyfsat stilla i munnen (jämfört med delade tränsbett) vilket gör att många hästar som är oroliga i munnen trivs på dom.
 
för full utredning om munhålan så är det bäst att åka iväg till en bra klinik, men tills ni kan det så går kapson bra att rida och tömköra med.
och sen så är det bara att träna på med lastningen varje dag nu ^_^ tålamod och lugn är det viktigaste inom lastträning :p
 
Tänkte mest kolla så jag inte missat något, vi kollade lite i munnen på henne och hon har fin mun vad vi kunde se då vi inte har tillgång till sån där tandstege eller vad det heter. Vi bara provade att hon fick ta ett tredelat bett i munnen, men det var inte alls poppis, skulle ändå försöka lägga tungan över. Imorgon ska jag se hur hon reagerar med ett rakt bett, är det samma visa där blir det till att kolla upp när ridskolan ska ta ut en tandläkare så jag kan haka på samma tid så att säga. :)
 
Om hon inte har fysiska problem i munnen, så kan det vara saker som varit i träningen/ridningen från början som kan behöva rättas till så att hon lär sig att acceptera bettet. Problemet kan också finnas kvar om hon gått länge med obehag, även om obehaget i sig har försvunnit.

/V
 
Om hon inte har fysiska problem i munnen, så kan det vara saker som varit i träningen/ridningen från början som kan behöva rättas till så att hon lär sig att acceptera bettet. Problemet kan också finnas kvar om hon gått länge med obehag, även om obehaget i sig har försvunnit.

/V
Det är också en sak jag funderat på, om de ridit med ett bett tidigare som skapat obehag och hon förknippar bett med det obehaget.
 
Ta ut en veterinär och gör en så omfattande koll av munhålan som möjligt! Med munstege och bra ljus kan man se det mesta även om röntgenbilder såklart är bäst! :)

Hur har hon blivit inriden? Hon kanske aldrig har lärt sig acceptera bett?

Börja från början med ett Nova tex! Aldrig ett tvådelat, dom går upp i gommen!
 
Ta ut en veterinär och gör en så omfattande koll av munhålan som möjligt! Med munstege och bra ljus kan man se det mesta även om röntgenbilder såklart är bäst! :)

Hur har hon blivit inriden? Hon kanske aldrig har lärt sig acceptera bett?

Börja från början med ett Nova tex! Aldrig ett tvådelat, dom går upp i gommen!
Inte en aning om hur hon har blivit inriden, kom till Sverige för 5 år sedan och är importerad från Polen hon är 13 år och jag köpte henne i maj i år.

Därför jag tänkte kolla med ridskolan om någon där ska ta ut tandläkare, det är bättre ljus i det stallet eller brukar veterinären/tandläkaren ta med sig portabelt ljus?
 
Hur har hon blivit inriden? Hon kanske aldrig har lärt sig acceptera bett?

Denna har jag stött på tidigare, inte helt lätt när hästen fått gå så ett bra tag. Tidigare ägaren hade inte märkt av det i sin ridning heller.. Det gäller att rätta till det med rätt hjälp om man inte vet själv hur man gör.

/V
 
Fast detta vet nog TS annars hade hon inte bett om hjälp?

Och varför svarade du till mig?

Förra ägaren har förmodligen snört ihop truten med nosgrimma och har väl genom det kommit förbi det så att säga.
 
Inte en aning om hur hon har blivit inriden, kom till Sverige för 5 år sedan och är importerad från Polen hon är 13 år och jag köpte henne i maj i år.

Därför jag tänkte kolla med ridskolan om någon där ska ta ut tandläkare, det är bättre ljus i det stallet eller brukar veterinären/tandläkaren ta med sig portabelt ljus?

Dom kan ta med sig portabelt ljus om man frågar, i alla fall våra distriktare :)

Givetvis är klinik det bästa men att kolla noga hemma i egna stallet är bättre än ingenting! :)

Om jag var du hade jag som sagt köpt ett Nova och testat med, kanske lite olika nosgrimmor osv för att stabilisera upp, absolut inte stänga igen! :)
 
Förra ägaren har förmodligen snört ihop truten med nosgrimma och har väl genom det kommit förbi det så att säga.

Det hjälper inte med nosgrimma, då hon redan så fort hon får bettet i munnen lägger tungan över och man hinner inte mer än att ta över nackstycket över öronen så är tungan över. Tidigare ägare i Sverige red inte med ihop snört nosgrimma vad jag vet.
Hon fjopplar lite med munnen tills hon fått tungan över, sen är hon nöjd och det märks knappt att hon har tungan över när hennes mun är stängd, så jag tror att de inte tänkt på det helt enkelt.

Hon är annars väldigt snäll att tränsa, öppnar munnen själv.

Dom kan ta med sig portabelt ljus om man frågar, i alla fall våra distriktare :)

Givetvis är klinik det bästa men att kolla noga hemma i egna stallet är bättre än ingenting! :)

Om jag var du hade jag som sagt köpt ett Nova och testat med, kanske lite olika nosgrimmor osv för att stabilisera upp, absolut inte stänga igen! :)
Det bästa med det stallet jag står i nu och närheten till ridskolan, så behöver jag inte köpa massa bett bara för att testa. Ridskolan har en hel hög som inte används och jag vet att ägaren till ridskolan tycker man ska kolla med henne först innan man går å köper en massa, och jag tror inte hon skulle neka mig att prova för att se. Hon kanske till och med kan hjälpa mig.

Klinik hade varit bra, men eftersom hästen är svårlastad vill jag inte utsätta henne för det just nu, speciellt när vi inte måste åka in. Hade det varit t ex akut och det verkligen verkligen inte fanns ett annat alternativ ja då hade vi varit tvungna.

Vi jobbar på lastträning, men det tar tid och när den är klar så är nog min semester slut och då har jag inte så mycket tid längre. Nu har jag hela dagar som jag kan spendera på hästen och det är underbart. :)
 
Min häst var sån när jag köpte henne. Fipplade med bettet, tuggade på det, lyte upp det och slängde tungan över. Det var omöjligt att få bra kontakt den vägen. Jag provade en hel del olika modeller och när jag provade ett Billy Allen-tränsbett var plötsligt munnen stilla. Det fick bli det bettet enbart i två år. Under den tiden kunde vi utveckla vår kommunikation bra och nu kan jag nog stoppa vilket bett som helst i munnen på henne, (ja som passar förstås) :)
Det finns ett bett hos Hööks som ser likadant ut i konstruktionen. Det är tre-delat, men med andra leder/kulleder, än vanliga bett så bettet har begränsad rörlighet. Anatomiskt format. Det var lösningen för mig. Behöver ju inte vara det för dig, men kan vara värt att prova. :) Lycka till.

(att min var sån i början berodde troligen på att ägaren ridit med ett tjockt tvådelat bett som var 14,5 cm. Rätt storlek är 12,5)
 
Fast detta vet nog TS annars hade hon inte bett om hjälp?

Och varför svarade du till mig?

Förra ägaren har förmodligen snört ihop truten med nosgrimma och har väl genom det kommit förbi det så att säga.

Eftersom det finns två eventuella spår på problemet så lånade jag din mening.
Inte för något måste att diskutera vidare med just dig, utan för att spinna vidare. Så ta det lugnt med att irritera dig. Inget illa menat.

/V
 
Min häst var sån när jag köpte henne. Fipplade med bettet, tuggade på det, lyte upp det och slängde tungan över. Det var omöjligt att få bra kontakt den vägen. Jag provade en hel del olika modeller och när jag provade ett Billy Allen-tränsbett var plötsligt munnen stilla. Det fick bli det bettet enbart i två år. Under den tiden kunde vi utveckla vår kommunikation bra och nu kan jag nog stoppa vilket bett som helst i munnen på henne, (ja som passar förstås) :)
Det finns ett bett hos Hööks som ser likadant ut i konstruktionen. Det är tre-delat, men med andra leder/kulleder, än vanliga bett så bettet har begränsad rörlighet. Anatomiskt format. Det var lösningen för mig. Behöver ju inte vara det för dig, men kan vara värt att prova. :) Lycka till.

(att min var sån i början berodde troligen på att ägaren ridit med ett tjockt tvådelat bett som var 14,5 cm. Rätt storlek är 12,5)
Nu fick jag reda på att den veterinären som ridskolan brukar anlita även är tandläkare så det kommer nog inte va så omöjligt att kunna haka på när den kommer till ridskolan någon gång. :)

Känns som det är det enda som jag bör göra för att få en bättre uppfattning om varför hon gör som hon gör. :)
 
Oj oj oj, nu är jag lite nervös. Fixat så veterinären kommer imorgon och ska ta en titt på pållan. Första gången jag anlitar en veterinär själv och till egen häst, hoppas bara min pålla håller sig i skinnet och att vi kan börja utesluta vissa saker. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 651
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 862
Utrustning Jag sitter här och försöker läsa runt lite. Ska skaffa ett nytt bett till hästen, som jag får tävla dressyr med. Har i dagsläget ett...
Svar
17
· Visningar
4 136
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag har en valack som blir 6 i år som har ett ganska konstigt beteende. Det började i somras då han skakade mycket på huvudet och kliade...
Svar
18
· Visningar
3 383
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp