Funderingar kring tungan över bettet

Tror vi kan ha hittat boven i dramat, en liten vargtand på högersida (som drogs ut) och hon hade fått "hakar" på tänderna enligt veterinären gissade hon på att det kan ha berott på att bettet åkt i sidled och nuddad vargtanden och då har hon försökt skydda den. Så inte undra på att högersidan var hennes stela sida om hon haft en vargtand som bettet skavt mot.

Nu skulle jag rida med varierade bett och bettlöst och gärna ändra lite på nosgrimman så den inte alltid skaver mot samma tänder. Hon har väldigt liten mun också i jämförelse med hennes storlek, så vi fick rekommendation också att gå ner 3 storlekar i bett. Har inte ridit med det bettet jag hade sen jag fick hem henne typ, tror jag red ut på det en gång innan jag skaffade hackamoret.

Sen har vi börjat om på vaccinationen också, hade tydligen blivit någon miss, så det var tur vi upptäckte det nu så vi inte kommer till någon tävling sen och inte får starta. Känns väldigt bra att vi troligen har hittat felet, nu kanske det kommer ta ett tag innan hon fattar att det inte kommer göra ont längre. Nu är tanden borta, men det sitter fortfarande kvar i hjärnan att det ska göra ont.

Nu tar vi nya tag. :)
 
Härligt @RedHyuuga de gånger man verkligen hittar felen (och kan göra ngt åt dem) är alltid bra :).
Ja, var rätt skönt att jag tog tag i det och tog ut en veterinär, måste säga att det var läskigt att titta i en hästs mun, fick faktiskt titta själv också då veterinären ville att jag skulle se så jag förstod vad hon prata om. Nu slipade hon ner hakarna och om ett år så ska vi boka en "tandis" tid igen och se hur det har gått. Blir förstås vaccination emellan också om det inte händer något mer akut förstås, vilket jag innerligen hoppas att det inte gör. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 690
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 878
Utrustning Jag sitter här och försöker läsa runt lite. Ska skaffa ett nytt bett till hästen, som jag får tävla dressyr med. Har i dagsläget ett...
Svar
17
· Visningar
4 137
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag har en valack som blir 6 i år som har ett ganska konstigt beteende. Det började i somras då han skakade mycket på huvudet och kliade...
Svar
18
· Visningar
3 384
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp