Funderingar på att bygga ut..

M

M-Meduza

Bor i ett relativt litet hus men jättestor trädgård. Huset har bara ett sovrum. Har länge haft funderingar på att i framtiden bygga ut men nu har vi börjat planera detta reda nu.. Huset är idag på ca 80 kvm. två vånings och sne tak uppe så det är ju mer golvyta egentligen. 3 rum ,stor hall samt stort badrum och litet kök.
Planen är att bygga ut köket så man kan göra en köksö samt ha kök och tv rum i ett. och sen bygga ett sovrum också. Allt på ett plan. Räknar på ca 50 kvm. 10 m långt och 5 meter brett..

Men man hör så mycket siffror vad det kommer kosta.. en god vän som är snickare sa att man bör räkna med 6000- 8000 kr per kvm med kvitto. det skule alltså bli mellan 300 och 400 tusen, vilket är på tok för mycket..

Men sen pratade vi med sambons far igår som byggt ut sitt hus själv 35 kvm men då betydligt mer avancerat än vårat kommer bli. Hans hade kostat totalt 35000 alltså 1000 kr per kvm. han räknade lite på och han tror inte vårat skulle kosta så mkt mer, om vi gjorde det själva.. el ev anlitade någon att bara resa själva stommen.

Har ingen aning om hur lång tid allt skulle ta eller något. Tanken går till att förhoppningsvis sambons far ska erbjuda sig att hjälpa till :angel:. Killen min va med när han byggde det så han kan en hel del också..

Det är ju lite skillnad i pris...

Är det någon som byggt ut och räknat på vad det kostat? Om man inte räknar med kök och badrum? för i köket kommer det inte bli så mkt som ska till. bara två skåp och en köksö..

fram med allt ni vet =)
 
Sv: Funderingar på att bygga ut..

Jag går i samma tankar så jag hänger gärna på i din tråd.

Vi ska bygga ut ungefär i samma storlek fast vi ska göra vardagsrummet större plus ett sovrum till. Fasaden är i tegel så vi får börja leta efter rätt tegeltyp.
 
Sv: Funderingar på att bygga ut..

Jag är också intresserad av att veta..

Vårt hus har en liten tillbyggnad som jag skulle vilja riva och bygga en ny, större. Detta skulle ge oss ett extra badrum + ordentlig tvättstuga :love:

n744858996_1869994_4083501.jpg


Det är den tillbyggnaden som syns på gaveln jag vill ha bort och göra om. Dels göra den något större och även i två plan..
 
Sv: Funderingar på att bygga ut..

När ni vet vad det kan tänkas kosta så får ni väl jämför med vad det skulle kosta er att köpa större eller bygga helt nytt. Då kanske de där 400 000 inte blir så mycket?
 
Sv: Funderingar på att bygga ut..

Okej vi har vardagsrum uppe nu och sovrum men det blir så varmt på sommaren (har plåttak). Och så är det ju alltid bra att ha två sovrum i huset om man får gäster osv..

Sen tycker jag det verkar så praktiskt att ha kök och tv rum nära =) så därför e planen att ha det nere =)

får se om vi får massa svar =)
 
Sv: Funderingar på att bygga ut..

Fast för mig finns det i dagsläget inte en chans att jag skulle flytta.. Då vi renoverat hela huset totalt sen fem år tillbaka och det äntligen börjar bli klart. (köpte huset för 60 papp). Och nu har ja renoverat det för en halv mille..

Och om man kan bygga det själv och med vänner man känner billigare för 50 000 varför ska man lägga 400 000 då =) det är ju helt galet..



Men ska bli spännande om någon hittar hit som har byggt ut..
 
Sv: Funderingar på att bygga ut..

Hej! Ett exempel....Vi byggde om vårt kök och slog ut lite gamla väggar, nya köksvaror och el o rörinstallation gick på runt ca 150000:-Här hade vi hjälp av rörmokare.

Sen byggde vi själva ut en vinkel på 35kvm till vardagsrum. Totalt kostade det med grävning av grund, betong mm, virke,elment, golv, fönster, takplåt också ca 150000:-(Elinstallationer gjorde maken själv. Behörighet)
Då gjorde vi det helt själva, så inga arbetskostnader kom till.

Kommer inte ihåg vad bygglovet kostade.
 
Sv: Funderingar på att bygga ut..

Jag skulle tro mer på snickarens siffror, speciellt om man räknar med att hyra in arbetskraften. Sedan är det väl fråga om man helt byter ut köket i och med utbyggnaden eller om man bara gör ett "extrarum" utan massa dragningar för el, vatten och ventilation.
 
Sv: Funderingar på att bygga ut..

Jag skulle tro mer på snickarens siffror, speciellt om man räknar med att hyra in arbetskraften. Sedan är det väl fråga om man helt byter ut köket i och med utbyggnaden eller om man bara gör ett "extrarum" utan massa dragningar för el, vatten och ventilation.

Det andra är också snickare dock möbelsnickare men byggde ut sitt eget för ett par år sen så han vet vad han snackar om han också.. hehe.. men då va det ju ingen direkt arbetskraft..

Vi ska inte byta ut något i köket då det satte vi in 07 så det är som nytt. Utan det ska bara till en köks ö. ( privat snickare som byggt resten av köket kommer bygga denna med men det blir inte jättedyrt)

Lite dragningar för el blir det men där har vi kontakter så det blir inte så dyrt.. Det är det enda som behöver dras. Däremot kommer vi lägga i golvvärme i golvet . Har slingor i resten av huset och det finns klart för att bara koppla på så att säga.. Där blir det dock en liten kostnad men samtidigt så kommer vi kunna använda jordvärmen på ett bättre sätt med större hus än nu... det kommer bli lönsammare eller vad man ska säga.:angel:

Grunden är det heller inga problem med, det fixar vi själva..
 
Sv: Funderingar på att bygga ut..

Hej! Ett exempel....Vi byggde om vårt kök och slog ut lite gamla väggar, nya köksvaror och el o rörinstallation gick på runt ca 150000:-Här hade vi hjälp av rörmokare.

Sen byggde vi själva ut en vinkel på 35kvm till vardagsrum. Totalt kostade det med grävning av grund, betong mm, virke,elment, golv, fönster, takplåt också ca 150000:-(Elinstallationer gjorde maken själv. Behörighet)
Då gjorde vi det helt själva, så inga arbetskostnader kom till.

Kommer inte ihåg vad bygglovet kostade.

Ja ungefär så mkt kostade nog vårat kök också när det byggdes.. Men nu behöver vi inga direkta såna saker förutom köks ö.

Grävning fixar vi själva.. Sambon jobbar med betong, element blir det inga men däremot värme slingor i golvet, Fönster köper vi inga då vi flyttar ut två som redan finns idag som är så gott som nya.. Blir lite ny takplåt men inte jättemkt.

Bygglov brukar inte vara jättedyrt... och har redan byggnadslov på halva utbyggnaden :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Vi lånar för närvarande ett hus av en vän, och kommer bo kvar här iaf ett år framåt. Det är ett stort(!) gammalt timmerhus med dålig...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 356
Senast: tara
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 038
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
861
Senast: cewe
·
Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 302
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp