Bukefalos 28 år!

Funderingar på hagar....

_Yggdrasil_

Trådstartare
Det är så här, jag har ca. 1 ha bete. På den ytan går ett Fullblod och en d-ponny. Ytan är uppdelad på tre små hagar och en pytteliten. I vinterhagen växer välldigt dåligt så den räknar jag inte med att kunna använda mer än några dagar på sensommaren. I de andra hagarna är det nu ca. 1 dm högt gräs...
Mina hästar kommer inte gå ut dygnet runt mer än i ca. 14 dagar då stallet byggs om.
Försöker naturligtvis att få mer bete, men min hyresvärd är VÄLLDIGT envis!:cool:
Så alltså nu till min fråga: När kan jag släppa dom på "bete" utan att få allt sönderbetat på ca. 2 sekunder?:confused:
 
Sv: Funderingar på hagar....

Har ungefär samma problem som du, jag vågar inte släppa mina på det gröna förrän i månadsskiftet Maj/juni för att det skall få komma upp ordentligt. Nu har jag delat av en bit av sommarhagen för att de skall beta ner det gamla torra gräset - det tog ungefär två dagar...
 
Sv: Funderingar på hagar....

Ja det är hopplöst! Nu håller jag på att stödfodra som en galning... Ska ta mig ett prat med min stackars hyresvärd idag och se om jag kan tjata till mig en liten hage till. Finns utrymme för en liten till så jag hoppas han kan sammarbeta. :cool:
 
Sv: Funderingar på hagar....

Räkna inte med vinterhagen, det växer ofta dåligt pga söndertrampat och är VÄLDIGT ofördelaktigt ur mask-synpunkt.

Hur länge resten av marken "räcker" beror helt på hur bra återväxten blir... en torr sommar är återväxten dålig och du kommer att få problem.
Är det god återväxt så se till att byta fålla ofta, det nya korta gräset är det mest näring i, och passa gärna på att gödsla med konstgödning någon månad innan betet.

Skulle du ha dom ute jun-aug så skulle du i princip behöva dubbelt så mycket mark som du har nu.... att dom är inne under natten leder ofta till att dom inte äter särskilt mycket när dom är inne och istället kastar sig över gräset när dom kommer ut, så skillnaden blir ofta inte så stor som man skulle kunna tro mellan dagbete/dygnet-runt-bete.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 733
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 595
Anläggning Hej! Jag har kommit på att jag vill förstora den sk vinterhagen och tänkte ta ca 500 kvm från en angränsande hage som jag använt som...
Svar
2
· Visningar
577
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp