Bukefalos 28 år!

Funderingar på ny katt

vinkelina

Trådstartare
Min katt blev ju överkörd för en vecka sedan. Saknar honom nått enormt, och saknar en katt att gosa med. Trots att de finns två andra katter i hemmet. Hans fyra månader yngre syster (är 9 år) men hon är sin egen katt som man får låna ibland. Kan ligga på min mage och sova men föredrara att vara själv. Går inte att bära om man inte vill blinsönderriven.

Och så är det sambons katt. De flyttade båda in för ett år sedan. Katten är hittekatt från katthemmet och har efter mycket om och men blivit just sambons katt. Klappar eller gosar jag med honom tittar han likgiltigt på mig. Med sambon går hela maskineriet igång,spinner och buffar. Precis som det var med mig och min kisse.

Känner mig alltså kastlös trots två katter. Tittat lite på kattanonser, samtidigt som jag känner mig som en svikare. Vet att jag kommer att vilja ha en ny katt, rätt snart (innan jul i alla fall) samtidigt som det känns konstigt att titta på katt
 
Jag förstår hur du känner dig. Min Singha blev ju också överkörd för 1,5v sen och jag saknar henne massor. Igår hämtade jag hem en liten kattunge från ett katthem. Det var kul men samtidigt lite jobbigt för nu när jag skaffa en ny blev det så definitivt att Singha är borta, om du förstår vad jag menar.

I alla fall. Om du tror att de katter ni har kan acceptera en till så tycker jag allt att du ska göra det. En kattunge kan de säkert acceptera och då rekommenderar jag såklart att du skaffar från katthem. Vill du vara säker på att det är en gossekatt du väljer så kan du ju ta en vuxen, då man vet mer deras personlighet. Men det blir kanske mer jobb att få ihop den med dina gamla.
 
Titta på nya djur efter att ett annat gått bort är ju inte att byta ut djuret, det är ju att skaffa ett till. Fylla upp det fysiska tomrummet efter det som försvunnit. När min hund avlivades kollade jag på blocket i timtal, inte för att jag skulle köpa någon ny utan mer för att dämpa sorgen. Är man en jäkla bra djurägare så ska man ju ha djur i sin ägo. Fast kan ju vara bra att hålla nästa katt inne så länge som möjligt, delvis för att hinna kastrera den, få den att bo in sig men även undvika nya vägmosningar.
 
Titta på nya djur efter att ett annat gått bort är ju inte att byta ut djuret, det är ju att skaffa ett till. Fylla upp det fysiska tomrummet efter det som försvunnit. När min hund avlivades kollade jag på blocket i timtal, inte för att jag skulle köpa någon ny utan mer för att dämpa sorgen. Är man en jäkla bra djurägare så ska man ju ha djur i sin ägo. Fast kan ju vara bra att hålla nästa katt inne så länge som möjligt, delvis för att hinna kastrera den, få den att bo in sig men även undvika nya vägmosningar.

Jo. Redan bestämt att nästa kisse skall vara inne tills den blir kastrerad. Är så sugen på en Maine coone. Men de katterna är ju så dyra (slukar halva bröllopsbudgeten ju) funderar på att bli fodervärd men hur lägger man upp de snyggt till uppfödaren?
 
Jo. Redan bestämt att nästa kisse skall vara inne tills den blir kastrerad. Är så sugen på en Maine coone. Men de katterna är ju så dyra (slukar halva bröllopsbudgeten ju) funderar på att bli fodervärd men hur lägger man upp de snyggt till uppfödaren?
Tänk på att uppfödare sällan säljer katter till utekatter. Men om ni tänkt ha en maine coon som innekatt är det nog inga som helst problem. Kan du tänka dig att vara fodervärd så är det lämpligt att hitta en vettig uppfödare i ditt närområde och sen kontakta denna. Förklara vem du är. Tror det är viktigt med bra kemi mellan uppfödare och fodervärd för att det ska funka.

Vuxen omplacering annars, som sagt. Många uppfödare omplacerar ju sina tidigare avelskatter mot en mindre summa :). Lycka till!
 
Inga problem med innekatt. Mina var det i 9 år innan de i somras började smita ut när dörren var öppen.
 
Nikita är renrasig burma och fd avelskatt. Hon omplacerades av katteriet pga att hon slogs med de andra katterna och särskilt mormor som var alfakatt. Hon omplacerades från sitt första hem pga att hon bet ägarens barnbarn ett antal gånger (hon avskyr barn). Jag köpte henne för 2000 kr nyvaccinerad, kastrerad och naturligtvis chippad. Har aldrig ångrat det för en sekund. Visst är kattungar gulliga men av egen erfarenhet så är burmor - och andra livliga raskatter - fruktansvärt pestiga i slyngelåldern. det är ett konstant klängande, bitande, hoppande, skrikande, testande av gränser, det hänger katter från gardinerna, äter sönder sladdar och annat, nej tack :crazy:

Av andra skäl ville jag ha en katt som kunde leva som ensam katt och eftersom Nikita var vuxen så visste jag att hon skulle trivas med det - annars ganska rasotypiskt för burma. Jag skulle absolut rekommendera att du tar kontakt med uppfödare och kollar om de har en katt de behöver omplacera.

Och som grädden på moset om Nikita dör (för hon ska leva för evigt! :D) så vet jag att jag kan hitta en ny katt från hennes linje eftersom hon har minst en son som gått vidare i aveln.
 
Kontaktat en kvinna som som skulle avsluta sin verksamhet pga sjukdom. Visserligen såldes alla vuxna katter till fullt pris men frågade om hon skulle vara intresserad av fodervärdsavtal (knappast då hon inte svarat)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 517
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 628
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 405
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp