Funderingar

M

MDusty

Sitter här och funderar över min gamla märr. Betäckte henne förra året med Peace On Earth men hon tog sig inte efter 2 försök och hade hon blivit dräktigt på tredje så hade det blivit ett senare föl än vad jag ville ha.
Pga diverse anledningar bestämde jag mig då för att försöka sälja henne som ridhäst. Fick en del svar, men dom som var intressanta hörde inte av sig igen, och jag slaktar heller än släpper en häst till vem som helst bara för att bli av med den.
När jag nu läser igenom alla avelstrådar här så är jag rätt sugen på försöka igen, eller hitta ett nytt hem som mamma åt henne.
Min största fråga är; är hon något att avla på alls tro?

http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=71099

Stammen är inte den bästa, men jag har sett sämre.
Hon har knappt några egna meriter, men mamman var bättre och mormors mor har lämnat en avelshingst.
Hon har inga stora exteriöra fel vad jag kan se utan är av en ganska trevlig modell. En av de snyggare jag har haft i mitt stall, men nu är ju inte utseendet allt. ;)

Allt detta gick jag igenom med mig själv förra året innan betäckning, tanken var då att jag ville ha en rolig amatörhäst och Peace On Earth lämnar trevliga hästar med relativt hög startprocent.
Jag är oerhört nyfiken på vad hon kan lämna med "rätt" hingst (vad nu det är). Hon har en avkomma -05 efter Kodac, träffade den som hastigast när jag köpte min märr i mars -06 och den verkade ha humör. Tror att det till stor del kan komma från morsan som är väldans trevlig men ibland beter sig som en riktig skata. :eek:

Om nu ni fick bestämma, vad skulle ni betäcka henne med eller skulle ni låta bli och lämna plats för en mer lämplig märr?
 
Sv: Funderingar

Om du nu vill ha föl på henne är det nog så att du ska behålla avkomman. Det blir troligen en förlustaffär om du tar föl för att sälja. Det kostar också att ta fram föl så det blir nog billigare att köpa en unghäst än att föda upp en själv men det går aldrig att värdesätta i pengar att få vara med från början. Se magen växa på stoet, vara med om fölningen och veta att hästen är hanterad på det sätt som man själv vill att hästar ska hanteras på. Du får nog sätta dig ner och lägga för- och nackdelar mot varandra igen. Vet inte hur det är med reglerna nu om att man inte får ha ensamma föl och unghästar utan att de måste ha jämnåriga kompisar. Säkert något du kanske redan löst eller kan ta reda på här på nätet. I vilket fall som helst så hoppas jag att det blir en fölunge om du bestämmer dig för att betäcka.
 
Sv: Funderingar

Jag hade inte tänkt att betäcka för att sälja, utan jag vill i så fall ha en häst att ha roligt med. Det vore jättespännande att få vara med "from scratch" och kunna forma sin egen unghäst.
Min största tveksamhet ligger i märrens stam. Alla kan inte ha blåblodiga fölmärrar med 1.13 i rekord och ett par mille på kontot, men min tant kanske inte alls har i aveln att göra? Fast det kan man ju heller inte veta så här på förhand. Hon kan lika gärna kläcka ur sig topphästar som riktiga löss. Kanske är mer troligt att det blir löss, men ärver de hennes utseende så blir det iallafall snygga löss! :D
 
Sv: Funderingar

Känner igen denna märr, förresten...Det var en amatörkille, som gick på samma b-kurs som mej för "hundra år sedan", som ägde denna märr ihop med en till, tror jag... :D

Trodde att hon gick hemma hos en kompis till mej, som sällskap??
Hon hade haft en Rosalinds Guy-märr tidigare. Alltså min kompis.

Släpp inte märren till vem som helst.... :crazy:

Lycka till hur du än gör med din märr! (har tyvärr inga bra förslag).
 
Sv: Funderingar

:D
Känner igen denna märr, förresten...Det var en amatörkille, som gick på samma b-kurs som mej för "hundra år sedan", som ägde denna märr ihop med en till, tror jag... :D

Vad roligt! :banana: Jag vet ju liksom inget om henne.

Trodde att hon gick hemma hos en kompis till mej, som sällskap??

Nej för hon går hemma hos en kompis till mig som sällskap. ;)
(Jag tror det är samma kompis, ni har väl haft häst i samma stall när hon hade sin fjord och du hade den trevliga fuxen?)

Hon hade haft en Rosalinds Guy-märr tidigare. Alltså min kompis.

Vem har inte haft det?! :crazy:

Släpp inte märren till vem som helst.... :crazy:

Nej aldrig! Hon ska inte behöva hamna hos en till ägare som var som den förra. :mad:
 
Sv: Funderingar

Har PM:at dig!!! :) Samma kompis är det nog!
 

Liknande trådar

Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 209
Senast: Masse
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 207
Senast: Cambrie
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 733
Senast: Valencia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp